Advies Single Grain whisky

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Advies Single Grain whisky

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 25 Jan 2021, 22:27

Oogadal schreef:Grains zijn bij Whiskydudes zeker geen ondergeschoven of achtergesteld kindje.. :bigsmile

D’r komt een bijzonder plezierige aan 1 maart en ook bij de volgende releases zal er vrijwel zeker een single grain zitten. :lekker

Tot zover het onbeschaamde pluggen....

1 maart staat in de agenda hoor. Die eerdere Girvan was ook al erg plezierig en voor mij een eye-opener, dat ook een jonge grain al erg mooie resultaten kan opleveren.
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Jan 2021, 23:23

Oogadal schreef:Grains zijn bij Whiskydudes zeker geen ondergeschoven of achtergesteld kindje.. :bigsmile

D’r komt een bijzonder plezierige aan 1 maart en ook bij de volgende releases zal er vrijwel zeker een single grain zitten. :lekker

Tot zover het onbeschaamde pluggen....

Afbeelding
:P
2 x
Afbeelding

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 26 Jan 2021, 08:52

Ik heb laatst nog een sample van een Strathclyde uit '92 geprobeerd, wat een fijn spul zeg!

Misschien heeft Henri 'm nog wel op zijn samplelijst staan, mocht je 'm willen proberen.
0 x

Hubert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Hubert » 26 Jan 2021, 18:30

Mark schreef:Ik heb laatst nog een sample van een Strathclyde uit '92 geprobeerd, wat een fijn spul zeg!

Misschien heeft Henri 'm nog wel op zijn samplelijst staan, mocht je 'm willen proberen.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... de-1992-lt

Als je deze bedoeld kan ik dat zeker beamen. De enige grain die ik tot nu toe heb geproefd.
Herinnert mij er weer aan dat ik me ook nog in grains moet gaan verdiepen :lol:
1 x

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 27 Jan 2021, 21:56

Hubert schreef:
Mark schreef:Ik heb laatst nog een sample van een Strathclyde uit '92 geprobeerd, wat een fijn spul zeg!

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... de-1992-lt

Als je deze bedoeld kan ik dat zeker beamen. De enige grain die ik tot nu toe heb geproefd.
Herinnert mij er weer aan dat ik me ook nog in grains moet gaan verdiepen :lol:

Dat is 'm inderdaad! Ik vond 'm echt heel bijzonder, heerlijk! Zo zacht en delicaat.
0 x

Jeronimoss
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 12 Mei 2021, 14:08

Ik heb vandaag weer een mooie 29yo Cambus aan mijn collectie toegevoegd. Ook met Port Dundas en Strathclyde al hele mooie ervaringen en er is ook nog een 30yo Invergordon onderweg. Ja, ik ben een liefhebber van mooie oude grains.
0 x
Whisky is meer dan alleen een sterke drank, sterker nog, het is een hobby.

Afbeelding

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 23 Mei 2021, 20:32

Hier ook liefhebber van lekkere oude grains...(lijkt soms wel oude rum), vooral invergordon heel heel goede ervaringen mee...cambus en port dundas....je mag me er wakker voor maken! :duimop
1 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’
Interesse in samples,stuur je email in pb voor de prijslijst
INSTAGRAM : Thewowbar_1986

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 22 Jun 2021, 12:54

Ik laat me ook graag nog wat verder adviseren over grains. Ik lees mee... Tot nu toe eigenlijk altijd wel positieve ervaringen mee gehad (die Girvan van Whiskydudes vond ik ook echt super geslaagd).

Iemand algemene tips waar je op moet letten met grains aanschaffen? Leeftijd, bepaalde distilleerderijen (werden hier al een paar genoemd)? Hoe te oriënteren? Heb je dezelfde subcategorieën grains als single malt (peated, sherried, etc.) of vallen die meer onder dezelfde noemer?
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 16 Aug 2021, 17:34

Na jaren geleden een impuls aankoop gedaan te hebben met deze North British 2007 van the Ultimate de grains eigenlijk een beetje links laten liggen.

Na de North British 1991 die ingebracht was voor het 1ste HWF Thuisfestival werd toch mijn interesse weer aangewakkerd en inmiddels een aantal diverse samples en een grain proeverij verder ben ik los gegaan op het kopen van verschillende grains.
Oud en jong.
Met name Murray McDavid experimenteert veel met jongere grains op verschillende finishes. Maar ook met bijvoorbeeld een 32 jaar oude North British.
Een échte favoriete smaak/distilleerderij heb ik nog niet, voorlopig blijf ik verschillende uitproberen.
De hierboven eerder genoemde Strathclyde '92 ook inmiddels aangeschaft en is inderdaad een 'bang for your buck'. Een snoepje en dat voor nog geen €90,00.
Vorige week deze Cameronbridge '92 van Archives gekocht en ook daar geen spijt van.

Edit: en zojuist een puike Port Dundas '96 in het glas gehad. Sample van Edwinedje :duimop
2 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 16 Aug 2021, 18:54

SecondHandPants schreef:Ik laat me ook graag nog wat verder adviseren over grains. Ik lees mee... Tot nu toe eigenlijk altijd wel positieve ervaringen mee gehad (die Girvan van Whiskydudes vond ik ook echt super geslaagd).

Iemand algemene tips waar je op moet letten met grains aanschaffen? Leeftijd, bepaalde distilleerderijen (werden hier al een paar genoemd)? Hoe te oriënteren? Heb je dezelfde subcategorieën grains als single malt (peated, sherried, etc.) of vallen die meer onder dezelfde noemer?

Veel grains worden gestookt voor de blends en dan is eigenlijk alleen leeftijd belangrijk; de zuinige Schot stopt z’n newmake dus bij voorkeur in een stukkie hout wat niks kost. Weetikhoeveel fill ex bourbon dus. Dus dat is iets om op te letten, met grains zijn prima ‘resultaten’ te halen, maar alleen in goed hout. Zoals je met de Girvan van WDS (dank voor je compliment!) gemerkt hebt hoeft een grain niet 40 yo te zijn om goed te zijn. Persoonlijk vind ik dat eigenlijk alle grains het goed doen op ex sherry of port vat, maar dan niet een flut finish voor de kleur, dat heeft tijd nodig. Ik wil zelf niet gelijk die bak lijm in m’n neus hebben en een goed vat kan daar wonderen verrichten.
Er zijn ook grains die direct in goed hout terecht komen en die kun je (zeker met de huidige sm prijzen) bijna blind kopen. Bijna he…
De volgende release van WDS zit geen grain tussen, maar er ligt wel een en ander volwassen te worden. :bigsmile
PS; peated grain bestaat wel, maar die combi zie ik persoonlijk niet echt succesvol zijn.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 10 Jul 2022, 21:07

Mooie tips en/of aanbiedingen zijn meeeeeeeeeer dan welkom.

:lekker :lekker

Groet Cor
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 10 Jul 2022, 22:22

cor0566 schreef:Mooie tips en/of aanbiedingen zijn meeeeeeeeeer dan welkom.

Groet Cor

port dundas, girvan, strathclyde, invergordon, cameronbridge, carsebrdige.. heb het allemaal voor je staan.. ;)
3 x
Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 10 Jul 2022, 23:25

henri schreef:

Groet Cor

port dundas, girvan, strathclyde, invergordon, cameronbridge, carsebrdige.. heb het allemaal voor je staan.. ;)

Gaat aan gewerkt worden. ;) ;)

Groet Cor
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 11 Jul 2022, 07:34

Groet Cor

Woensdag 20 juli is er een online proeverij met Grain whisky's door Whsky4all. Weet niet of er nog setjes over zijn, maar zijn tastings zijn in ieder geval altijd doorspekt van heel veel info.
3 x
Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 11 Jul 2022, 23:56

henri schreef:

Groet Cor

PB tje :bigsmile :bigsmile

Groet Cor
0 x

Terug naar “Overige Schotse Whisky”