Oude fles teachers. Jaren 70?

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
Petrovitski
Senior
Senior

Oude fles teachers. Jaren 70?

Ongelezen berichtdoor Petrovitski » 16 Mar 2018, 20:16

Afbeelding
Deze fles staat bij een vriend van mij. Weten jullie hier iets van? Ben benieuwd naar de exacte leeftijd. Kan wel flessen vinden die er veel op lijken, maar niet precies dit etiket. Verder is de waarde ook wel leuk om te weten als iemand daar een idee van heeft.

Sorry voor de slordige post. Ben niet zo handig met de telefoon
0 x
Afbeelding

pascaldo
Senior
Senior

Re: Oude fles teachers. Jaren 70?

Ongelezen berichtdoor pascaldo » 16 Mar 2018, 21:48

Als ik snel de Google is het ws een blend van voor 1976.
Als ik jou was zou ik ff mailen met teachers
www.teacherswhisky.com/contact
0 x
Afbeelding

Petrovitski
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Petrovitski » 16 Mar 2018, 23:26

Dat is een goed idee. Geef ik door. Vanwege de maten (alcohol in proof en inhoud in gallons) dacht ik dat hij voor de Amerikaanse markt bedoeld was.
0 x
Afbeelding

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 17 Mar 2018, 01:03

Je weet dat de USA het metrisch stelsel over heeft genomen van de Britten hè!? (en deze vervolgens heeft verkleind zodat alles wat groter lijkt in 'the greatest country on earth')

Maar 80 graden proof duidt inderdaad op een ander metrisch stelsel dan wij gewent zijn. Daarentegen is 45.7 G.L helaas geen gallon, want zo groot is die fles echt niet (1 gallon is 4,54 liter imperiaal of 3,79 liter USA). maar dit is gewoon 45.7%ABV. G.L staat voor graden Gay-Lussac.

Gay-Lussac heeft een hydrometer uitgevonden waarmee je de hoeveelheid alcohol kon bepalen. Dit ding is in België en Frankrijk nog steeds verplicht om het alcohol percentage te bepalen. 1G.L. is gelijk aan 1 volumeprocent ethanol (bij 15graden C. dan hè!?).

Derhalve moet je dus ook concluderen dat met de 80 graden proof ook het Britse metrisch stelsel wordt bedoeld.

Een korte speurtocht op het web leert dat dit niet heel zeldzaam is, maar altijd vermeld is bij flessen van voor 1980
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 3-year-old
Hier onderaan de pagina
Hier ook een heel aantal
https://www.whiskyauctioneer.com/lot/02 ... 1-year-old
http://www.whiskyfun.com/archivejune17- ... tml#220617

Ook kenmerkend is dat deze flessen allemaal 75cl bevatten en ook de Britse fl.oz. hebben (26 2/3fl.oz.). Verder valt me op dat er relatief veel Cadenheads tussen zitten.

Anyhow lang verhaal kort:
- Waarschijnlijk voor de Europese markt (de Amerikanen hadden destijds hun metrisch stelsel al aangepast aan hun grootheidsideaal)
- Van voor 1980 (als iemand weet waarom het daarna niet meer gebruikt wordt, please fill me in!)
- Waarde is altijd € 30,-
- Gratis advies: Koop een teachers van nu en maak deze beide open, gooi de boel in het sample gedeelte. Ik koop sowieso een setje.
5 x
Afbeelding

Het altijd 50 samples van Defeatless topic! Klik hier!
De hele maand mei: koop voor €50,- of meer en krijg verzending gratis!

Terug naar “Overige Schotse Whisky”