Royal Command - Rare Blended Scotch Whisky - Wie kan hier iets meer over vertellen?

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
BasP
Senior
Senior

Royal Command - Rare Blended Scotch Whisky - Wie kan hier iets meer over vertellen?

Ongelezen berichtdoor BasP » 16 Jun 2017, 19:34

Hey allen,

Ik heb al behoorlijk wat gegoogled, maar ik vind maar geen info die mijn vragen kan beantwoorden. Ik probeer meer info te verzamelen over deze fles: Royal Command - Rare blended scotch whisky - bottled 1969 (link). Heeft iemand er ooit al van gehoord? Of weet iemand waar ik meer info zou kunnen vinden?

Ik vind online terug dat dit een Argentijnse whisky zou zijn? (link).
En ik ben geen taalkundige, maar hij lijkt zelfs iets waard? (link)

De flessen op bovenstaande foto's zien er anders uit, maar het lettertype waarin Royal Command gedrukt staat, lijkt wel hetzelfde. Daarom ga ik ervan uit dat er op zijn minst een verband is tussen de 2?

Maar... op de fles staat wel degelijk dat het om "Scotch" whisky gaat... :Scratch
De info die op WB staat heb ik erop gezet, in de hoop dat iemand ooit zou aanvullen... Hieronder een fotootje van de voor- en achterkant van de fles. Het is op de foto niet heel erg duidelijk, maar op het etiket staat: 'distilled and blended by Bowen & Mc Kechnie, Ltd. Glasgow'. In deze wiki post staat een referentie naar die jongens, maar zonder meer uitleg (link).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,

Bas

Royal Command - voorkant.jpg
Royal Command - achterkant.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
Laatst gewijzigd door BasP op 16 Jun 2017, 19:56, 2 keer totaal gewijzigd.
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Royal Command - Rare Blended Scotch Whisky - Wie kan hier iets meer over vertellen?

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 16 Jun 2017, 19:42

De fles het achteretiket doen me denken aan Royal Edinburgh van Ainslie's & Heilbron. Dat was onderdeel van wat nu Diageo is (Ik weet niet of dat United Distillers was). Het was iig het bedrijf waartoe Brora behoorde.

Maar dit is een ander merk. Wat er in zit weet ik helaas niet.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

BasP
Senior
Senior

Re: Royal Command - Rare Blended Scotch Whisky - Wie kan hier iets meer over vertellen?

Ongelezen berichtdoor BasP » 16 Jun 2017, 19:55

caskstrength schreef:De fles het achteretiket doen me denken aan Royal Edinburgh van Ainslie's & Heilbron. Dat was onderdeel van wat nu Diageo is (Ik weet niet of dat United Distillers was). Het was iig het bedrijf waartoe Brora behoorde.

Maar dit is een ander merk. Wat er in zit weet ik helaas niet.

Thx!
Je reactie deed me beseffen dat ik in mijn post niet had vermeld wat op het etiket te lezen stond. Heb dit in eerste post toegevoegd (distilled and blended by Bowen & Mc Kechnie, Ltd Glasgow). Zegt dit je iets? Google weet me hier niet zoveel over te vertellen, behalve dan dat hun zoon geboren is in 1884, dus dat het hele oude meneren zijn ondertussen :-)
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 16 Jun 2017, 20:28

Dat zegt me helaas niets. Als mijn vermoeden juist is en het mogelijk tot het imperium van Diageo behoort, dan is het wellicht de moeite waard ze een goed omkleden aanvraag om meer info te sturen. Ik meen ooit gelezen te hebben dat ze op een soortgelijke aanvraag over Royal Edinburgh eea in hun archief hebben nagekeken.
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 16 Jun 2017, 20:41

Als ik jouw fles en dan vooral het etiket zo lees en bekijk, en dan die links bekijk naar die Argentijnse (of in ieder geval spaanstalige) flessen, dan betwijfel ik ten zeerste of het hier over dezelfde whisky gaat...
Sowieso klopt je veronderstelling denk ik al niet dat het om Argentijnse whisky zou gaan, want er staat toch echt Scotch whisky op jouw fles en volgens mij mag dat alleen als de whisky ook uit Schotland komt én daar gebotteld is.
Ik zou me dus niet al te veel laten afleiden door die Argentijnse links.
Trouwens wel mooi toch, zo'n obscure oude fles!
1 x

BasP
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BasP » 16 Jun 2017, 21:57

caskstrength schreef:Dat zegt me helaas niets. Als mijn vermoeden juist is en het mogelijk tot het imperium van Diageo behoort, dan is het wellicht de moeite waard ze een goed omkleden aanvraag om meer info te sturen. Ik meen ooit gelezen te hebben dat ze op een soortgelijke aanvraag over Royal Edinburgh eea in hun archief hebben nagekeken.

Hmm... Ik zal mijn beste Engels eens boven halen en een mailtje opmaken. :?

Dre schreef:Als ik jouw fles en dan vooral het etiket zo lees en bekijk, en dan die links bekijk naar die Argentijnse (of in ieder geval spaanstalige) flessen, dan betwijfel ik ten zeerste of het hier over dezelfde whisky gaat...
Sowieso klopt je veronderstelling denk ik al niet dat het om Argentijnse whisky zou gaan, want er staat toch echt Scotch whisky op jouw fles en volgens mij mag dat alleen als de whisky ook uit Schotland komt én daar gebotteld is.
Ik zou me dus niet al te veel laten afleiden door die Argentijnse links.

Ja, dat las ik ook op het etiket, maar vond het zo toevallig dat het lettertype hetzelfde was (foto's 2de link) en ook het cirkelvormige logo lijkt identiek. Ik ga het in alle geval helemaal proberen uitzoeken!

Dre schreef:Trouwens wel mooi toch, zo'n obscure oude fles!

En het beste is, dat ik het ook nog echt lekker vind ook! :yes
0 x

easmits
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor easmits » 30 Jun 2017, 18:07

Dag allen,

Ik heb toevallig wat onderzoek naar Bowen & McKechnie in verband met een zeer oude fles Hennessy die door dit bedrijf was gebotteld. Bowie & McKechnie was een van de vele 'Wine & Spirits merchants' die opereerden vanuit de Londonse haven. Met name eind 19e/begin 20e eeuw werd van daaruit veel drank over de hele wereld verscheept. Ook Dewar's bijvoorbeeld hadden daar hun loodsen en een reclamebord van Dewar's op de watertoren daar schijnt voor lange tijd het uitzicht op de Thames gedomineerd te hebben.

Zoals de meeste Wine & Spirits Merchants begonnen Bowie & McKechnie voornamelijk als handelaren in wijn en cognac, maar met de opkomst van whisky tijdens de phylloxera crisis kwam daar ook whisky bij. Ze waren gerespecteerde handelaren die ook een tijdje Hennessy hebben geïmorteerd, toen al een van de grootste Cognac bedrijven. De in 1884 geboren zoon waarnaar je verwijst heeft als ik het me goed herinner het bedrijf nog overgenomen maar heeft het niet lang gehad. Het was moeilijk om goede informatie te vinden maar het bedrijf lijkt in moeilijkheden te zijn gekomen door de befaamde Patterson crash en daarna door de drooglegging in de USA, wat voor veel van deze exportbedrijven een grote klap was. Ik heb een faillissementsaanvraag uit 1922 gevonden.

Wat er vervolgens met de bedrijfsnaam is gebeurd, is een beetje vaag en heb ik niet helemaal uitgezocht. Maar het merk is waarschijnlijk via Hiram Walker uiteindelijk bij Allied Domecq terechtgekomen. Het merk is nu al lange tijd verdwenen. België moet een whisky-minnend land zijn geweest in de jaren '60 want ik kom nog regelmatig flessen uit die tijd tegen.

Wat betreft inhoud tast ik ook in het duister. Na het faillisement heeft waarschijnlijk dus Hiram Walker het merk gebruikt als één van zijn vele exportmerken. Ook nog vandaag de dag kun je als bedrijf je eigen blend 'bestellen' bij grote bedrijven. Vaak wordt de blend in Schotland gemaakt en in bulk verscheept naar het land van de koper om daar te worden geboteld: deze praktijk is pas recent afgeschaft. Dat is ook bij deze blend het geval: nergens op het label is 'bottled in Schotland' te vinden. Er staat alleen "distilled & blended in Scotland"...

Er is dus een kans dat malt uit de toenmalige Hiram Walker stokerijen de basis vormt voor deze blend, maar ik ben me dus niet zeker van de eigenaar van het merk in de jaren '60. Hiram Walker is extrapolatie omdat ik weet dat ze veel in deze 'bulk' blends handelden en omdat Hiram Walker door Allied Lyons later is opgeslokt.

Ik heb zelf ook een aantal van deze 1960s Belgische 'supermarkt' blends mogen proeven en de kwaliteit was over het algemeen erg goed. Dus ik ben blij dat hij je smaakt! :)
Het kan heel interessant zijn om deze oude blend naast een hedendaagse blend te zetten om te zien hoezeer het karakter van whisky is veranderd door jaren.

Zo, het is een heel essay geworden. Ik hoop maar dat het een beetje interessant is allemaal ;)

Groet,
Emile
11 x

BasP
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BasP » 01 Jul 2017, 03:36

easmits schreef:Zo, het is een heel essay geworden. Ik hoop maar dat het een beetje interessant is allemaal ;)

Dag Emile,

Ik heb maar een klein stukje in de quote opgenomen, maar bedankt voor alle informatie. Ik vond het erg fijn om dit alles te lezen en iets meer te weten te komen over deze fles.

Het is een mooie herinnering aan mijn opa, maar nu ook met meer info over de fles zelf. Bedankt dat je dit allemaal wilde delen! Ik ga dit ook zeker delen met mijn pa, die ook erg benieuwd is/was naar wat meer info.

Nogmaals erg hard bedankt!

Groetjes,
Bas
Laatst gewijzigd door BasP op 01 Jul 2017, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 01 Jul 2017, 08:34

Leuk dit te lezen, daar is dit forum voor. Dank voor het delen!
2 x

easmits
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor easmits » 02 Jul 2017, 16:05

Leuk om te horen, bedankt heren! :)
0 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 02 Jul 2017, 17:23

Dank voor de info!
Ik heb er een sample van op, maar dit is echt goed spul, niet te vergelijken met een hedendaagse blend!
0 x

easmits
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor easmits » 07 Jul 2017, 13:45

Kom een keer langs bij een Old Spirits Lab proeverij ;)
0 x

mdvanderheide
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor mdvanderheide » 14 Sep 2017, 19:02

Heel erg leuk om dit te lezen!
Dat geeft het proeven meer dimensie.
0 x

Terug naar “Overige Schotse Whisky”