gevonden flesjes

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
tuur
Actief lid
Actief lid

gevonden flesjes

Ongelezen berichtdoor tuur » 01 Nov 2016, 10:08

hoi allemaal,

bij overlijden van mijn grootvader heb ik enkele flesjes whisky's gevonden nu was mijn vraag of deze iets waard zijn ? kunnen jullie me hierbij helpen?

de eerste is een white en mackay op de achterkant staat een tekst in het nederlands en een datum.

Afbeelding

Afbeelding

de ander een haig waarvan op de achterkant ook een datum staat.

Afbeelding

Afbeelding

als laatste een glenfiddich

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

alle flessen zijn een dertig jaar oud .
ben benieuwd naar jullie reacties?

mvg
0 x

Paulini
Senior
Senior

Re: gevonden flesjes

Ongelezen berichtdoor Paulini » 01 Nov 2016, 10:27

Oudere bottelingen van jonge whisky. De whisky in de flessen is niet echt bijzonder en de waarde valt mee.
0 x

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 01 Nov 2016, 10:32

Allemaal jaren '80 bottelingen, daarom verbaast het me dat ze 70cl zijn in plaats van 75cl. Ik dacht dat die flesmaat pas in 1990 werd ingevoerd? Iemand die me dat kan uitleggen?
Laatst gewijzigd door thijs100 op 01 Nov 2016, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

defeatless
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 01 Nov 2016, 10:54

Het zijn allemaal oude flessen, waar er destijds heel veel van gemaakt zijn. Als je vraagt naar de waarde dan zeg ik ongeveer 40 euro per fles.

Deze flessen zie je nog geregeld (de Glenfiddich al helemaal) op veilingen verschijnen, dus zoek maar naar een paar online whisky veilingen, om te kijken naar de actuele waarde.
0 x

caskstrength
Site Admin
Site Admin

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 01 Nov 2016, 11:27

thijs100 schreef:Allemaal jaren '80 bottelingen, daarom verbaast het me dat ze 70cl zijn in plaats van 75cl. Ik dacht dat die flesmaat pas in 1990 werd ingevoerd? Iemand die me dat kan uitleggen?

caskstrength @ Leeftijd van: White Horse Fine Old Scotch - fles XK 5163156 en EW 287177
Voor zover ik het weet is deze maat in 1992 ingevoerd door de Europese Commissie.
0 x
Paul
Op volle sterkte, niet gefilterd, zonder toevoegingen!
Mijn tasting notes | Afbeelding (alleen voor WB-friends)

FGG
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 01 Nov 2016, 12:22

caskstrength schreef:
thijs100 schreef:Allemaal jaren '80 bottelingen, daarom verbaast het me dat ze 70cl zijn in plaats van 75cl. Ik dacht dat die flesmaat pas in 1990 werd ingevoerd? Iemand die me dat kan uitleggen?

caskstrength @ Leeftijd van: White Horse Fine Old Scotch - fles XK 5163156 en EW 287177
Voor zover ik het weet is deze maat in 1992 ingevoerd door de Europese Commissie.

caskstrength schreef:- Vroeger waren flessen van 26 2/3 fl oz (757 ml, t/m 1979) of 750 ml (1980-1992) de standaard. Vanaf 1992 is op bepaling van de Europese Commissie de standaardmaat 700 ml ingevoerd.
- Dubbelcheck: daarnaast is men in het VK in 1980 over gegaan van het Sikes-systeem (meteen met °Proof) naar ABV (% vol alcohol).
- Ik schat dus dat de fles stamt uit de jaren '80 of 1991/1992.

Heb er geen verstand van maar ik zie dat wordt gesproken over standaard maten. Dat wil toch niet zeggen dat andere maten dan niet gevoerd kunnen worden? Oftewel: een botteling uit de jaren zou dan toch wel 70cl kunnen zijn, ondanks dat 't geen standaard was?
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 01 Nov 2016, 12:32

caskstrength schreef:

Okay, 1992 dan ;) Maar mijn vraag blijft overeind. Ik vind het opvallend dat deze flessen dan 70cl zijn. Iemand die dat uit kan leggen?

Misschien is het zoals Florian zegt en was 75cl weliswaar de standaard, maar was 70cl niet verboden?
0 x
Afbeelding | Afbeelding

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 01 Nov 2016, 12:52

even gegoogled en dan vind je o.a. de volgende opmerking (in een whisky guide to bottling)
"This 'standard' size of 70cl was introduced in the EU in 1993 to end the chaos of the multitude of bottle sizes that were used before. "
0 x
Afbeelding

FGG
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 01 Nov 2016, 13:09

fjharms schreef:even gegoogled en dan vind je o.a. de volgende opmerking (in een whisky guide to bottling)
"This 'standard' size of 70cl was introduced in the EU in 1993 to end the chaos of the multitude of bottle sizes that were used before. "

En wederom de kreet "standaard". Dat wil niet zeggen dat andere maten niet mogen of kunnen, lijkt me.
0 x

Afbeelding

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 01 Nov 2016, 14:13

FGG schreef:
fjharms schreef:even gegoogled en dan vind je o.a. de volgende opmerking (in een whisky guide to bottling)

En wederom de kreet "standaard". Dat wil niet zeggen dat andere maten niet mogen of kunnen, lijkt me.

Wat mij nogal veelzeggend leek is de kreet "chaos of the multitude of bottle sizes"
Standaard betekent dat sinds 1993 het echt wel standaard is. Daarvoor heerste er kennelijk chaos.

Overigens, dezelfde website geeft ook het volgende aan:
"Please note that the standard bottle size in the USA and a few other markets is 75cl, not 70cl."
0 x
Afbeelding

FGG
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 01 Nov 2016, 14:44

fjharms schreef:
FGG schreef:

Wat mij nogal veelzeggend leek is de kreet "chaos of the multitude of bottle sizes"
Standaard betekent dat sinds 1993 het echt wel standaard is. Daarvoor heerste er kennelijk chaos.

Overigens, dezelfde website geeft ook het volgende aan:
"Please note that the standard bottle size in the USA and a few other markets is 75cl, not 70cl."

Kortom... alles is mogelijk. :P
0 x

Afbeelding

easmits
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor easmits » 01 Nov 2016, 17:29

Dag allen,

Het zit 'm inderdaad in de 'standaard': vóór de wet van 1992 werd het aan de individuele Europese landen zelf overgelaten welke maten ze namen voor de verschillende distillaten. Daarom waren de flesmaten meestal gebaseerd op gewoonte, niet op een vastgestelde regel. Voor de meeste landen was dit 75cl (Frankrijk, Italië, UK) maar sommige andere landen hielden 70cl aan. Duitsland was het grootste land dat dit deed, maar ook België, waar deze flessen vandaan komen, had 70cl als standaard. Net als Nederland overigens, hoewel we hier de beroerdste niet waren om partijen bestemd voor andere landen over te nemen, waardoor er genoeg oude 75cl flessen te vinden zijn met een label van een Nederlandse importeur (van paralelle import zijn we in NL nog steeds niet vies trouwens). Dat gezegd, er zijn altijd uitzonderingen op de regel (want er was immers geen standaard) en voor andere dranktypes (zoals Cognac) golden weer andere maten.

Het British Certificate of Origin was tot ergens in de jaren '90 verplicht in België (als iemand hier een precieze datum heeft, graag. Misschien 1992). Wat het dateren van de flessen erg makkelijk maakt, aangezien het label de import-datum gewoon vermeldt. Gelieft daarom bij verzamelaars/onzekeren waardoor ze doorgaans iets meer opbrengen dan vergelijkbare 80s flessen.
Ik gok op 15 tot 30 euro voor de 80s blends en 30 tot 60 voor de 80s Glenfiddich op de meeste veilingen - doorgaans iets hoger bij Catawiki. Iets meer als je de juiste bieders hebt en iets minder in een privé-transactie.

Cheers,
Emile
1 x

tuur
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor tuur » 01 Nov 2016, 19:01

oke bedankt voor de reacties maar het lijkt erop dat we beginnen uitwijken over een ander onderwerp :D

ik weet nu wat ermee te doen

thanks
0 x

Daaf
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Daaf » 02 Nov 2016, 15:33

tuur schreef:oke bedankt voor de reacties maar het lijkt erop dat we beginnen uitwijken over een ander onderwerp :D

ik weet nu wat ermee te doen

thanks

Opdrinken op een goed moment? :goedgedaan
0 x

Terug naar “Overige Schotse Whisky”