Naast Schotse malts natuurlijk ook hele goede blends!!

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
GastheerG
Senior
Senior

Re: Naast malts natuurlijk ook hele goede blends!!

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 13 Dec 2010, 22:11

Ik begrijp de weerstand tegen blend niet zo goed. Dat proef ik soms toch een beetje als ik wat diagonaal door dit (maar ook andere) forum lees.

Een goede blend is een allemansvriend en daardoor zorgeloos genieten. :goedgedaan

Ik kies voor een eigenzinnige malt als ik een klein avontuur wil beleven. Ik wandel dan van de houtzagerij langs de turfstekers naar zee. Ik sla een aangespoelde kokosnoot open en pak net dat vleugje zoet op.
Bij een eerste beroering veer je op van het tropisch fruit. Je waant je even een VOC vaarder die een kapot vat specerijen bij elkaar veegt. Is het peper of toch iets van kardemom?
De kolibrie danst om je heen want ook die heeft de honing ontdekt.
Je stoort je even aan de karamel maar laat je avontuur er niet door misleiden en je gaat op weg naar de apotheose.

Snappie?

Bij een single malt is het de whisky die aan zet is. Een goeie single malt eist haar aandacht en dat wil je ook. Daar heb je haar voor in je armen gesloten.
Een goeie single malt drinken als een ander aan de cola, bier of fristi is vind ik een waardeloze bezigheid. Ik kan m'n verhaal dan niet kwijt!
Ik wil het avontuur OF alleen (ook fysiek alleen zijn) beleven OF met elkaar (proeverij-whiskyvrienden) en de associaties met elkaar delen.

Als ik met 10 collega's ga eten wil ik helemaal geen spannende single malt als aperitief. Een dergelijke whisky zit wellicht het eten in de weg (discussie op zich) maar zou ook wel eens teveel m'n aandacht kunnen vragen.
Ik kom dan in een tweespalt: gaat de aandacht naar mijn gezelschap of naar mijn whisky.
Een zorgeloze allesvriend is dan gewoon een heerlijk drankje en zorgt dat ik bij het gezelschap blijf.

Ook wil ik na een dag met heel veel ervaringen (bv een dagje fotograferen tijdens een duik in tropisch water) een smooth whisky. Een whisky die gedesigned is. Sommige noemen dat een commerciële whisky maar strikt genomen zijn single malts natuurlijk veel commerciëlere producten.
Na een dag avontuur wil IK aan zet zijn. Ik wil dan de regie hebben en m'n gedachten niet steeds laten afdwalen door wat ik in m'n glaasje vind. Geen eikenvat wat ineens door de aftiteling rolt, geen ziekenhuisgang waar ik ineens rondwandel.
Niet rondlopen in een jas die naar kerstboom brand ruikt.
Zorgenloos. Ik wil mijn avontuur wat ik zojuist ECHT beleefd heb een plek geven. Het in de juiste vakjes plaatsen met de juiste etiketten. Met een zorgeloze whiksy gaat dat een stuk beter.
Overigens heb ik van dit soort exercities later bij het drinken van een single malt weer veel plezier omdat ik heel bewust herinneringen opsla. Is overigens heel goed trainbaar! Gewoon geheugengymastiek.
En bedenk dat het proeven van een singel malt niks meer is dan in het geheugen graven.

Natuurlijk zijn er een aantal wat minder uitgesproken single malts en juist ook wel een paar uitgesproken blends.

Mijn lijstje dan maar zonder compleet te zijn.
:Slainte
  • Ballantines finest - drink ik bij de Chinees en in de divebar na een duik. In dat laatste geval graag met een biertje ernaast.
  • Dimple - in de kroeg als m'n baas betaald. Zoet zacht en ideaal voor een genuanceerde discussie. Dimple is ook erg geschikt om met een stukje chocolade (80% plus) door je foto's heen te bladeren die je die dag hebt gemaakt.
  • Jameson - borrel bij m'n schoonouders. Voor hun een zorgeloze aanschaf en ik heb toch een whisky en bij plakjes worst en blokjes kaas niet te veel pretentie. Whiskey trouwens in dit geval.
  • Chivas Regal 12 - gewoon zorgeloze kwaliteit. Lekker naast een espresso om de krant te lezen. Misschien nog niet de top maar IK eet ook niet iedere dag Ossenhaas.
  • JW Green Label - vind ik voorbeeld van hoe prijs kwaliteit moet zijn. Vind ik echt een super product.
  • JW Blue Label - veel te duur maar wel erg lekker na een indrukwekkende dag. Drink eerst alleen water en snoep niet. Briljant als je in je eentje een goeie film (doe iets als usual suspects) zit te kijken. Helaas te duur. 85 Euro zou meer op z'n plaats zijn. Maar ja die Aziaten kopen het als pakken melk dus waarom zou JW wat aan de prijs doen.
  • Spaans onbekend - was absoluut een Spaanse whisky en zat een beetje tussen Ballantines en Dimple in. Heerlijk op de camping als je een dagje cultuur of natuur had gesnoven. En was ik een dagje op het strand geweest gooide ik er een scheut Amaretto bij om zo een uitdagende Godfather te krijgen.

De vele andere blends die ik heb gedronken waren de encounters te beperkt om wat zinnigs over te zeggen. Zelfs een paar hele dure blends gedronken maar op basis van één ervaring is het niet handig wat te toeteren.

Ik ben een whiskyliefhebber die graag droomt en romantiseert maar met BEIDE benen op de grond staat: Single Malt EN Blend!
Laatst gewijzigd door hetwhiskyforum op 14 Dec 2010, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Lijst aangepast
1 x

bdijkslag
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor bdijkslag » 13 Dec 2010, 22:52

Spaans onbekend - was absoluut een Spaanse whisky en zat een beetje tussen Ballantines en Dimple in. Heerlijk op de camping als je een dagje cultuur of natuur had gesnoven. En was ik een dagje op het strand geweest gooide ik er een scheut Amaretto bij om zo een uitdagende Godfather te krijgen.

Zou het kunnen dat dit DYC-whisky is geweest? Ik heb daar ooit een 8yo van gehad en die vond ik redelijk te verhapstukken (??)....
0 x

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 13 Dec 2010, 23:01

bdijkslag schreef:Zou het kunnen dat dit DYC-whisky is geweest? Ik heb daar ooit een 8yo van gehad en die vond ik redelijk te verhapstukken (??)....

Briljant! Even gegoogled en dat is hem inderdaad. Koste volgens mij ook geen ruk en gewoon bij de supermarkt! Wat me opviel is dat de whisky niet heel scherp was wat bij veel goedkope soorten nog wel eens het geval is.

Goed gevonden!
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Dec 2010, 08:47

GastheerG schreef:Ik begrijp de weerstand tegen blend niet zo goed. Dat proef ik soms toch een beetje als ik wat diagonaal door dit (maar ook andere) forum lees.

Goed geschreven, Gerard! Ik hou van je schrijfstijl :lekker Ik snap je verhaal. Zoals jij omschrijft wanneer je blends drinkt, drink ik bourbon. Gewoon genieten, niet degusteren, afdwalen, zoeken, etc. En Dimple (15yo)... vind ik zeker een goede blend! Goede prijs / kwaliteit!

Misschien moeten we de zaken soms andersom zien...: De Single Malt is even de 'kale gekookte aardappel' en de blend is dan de 'fijngeprakte aardappel met heerlijke runder jus'! Of de 'sla' vs. de 'sla met dressing, komkommer, tomaatjes, paprika, etc.'! Kiest u maar ;-)

Een blend is een symfonie van smaken! :schotland
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Dec 2010, 09:13

GastheerG schreef:DYC-whisky ....
Briljant! Even gegoogled en dat is hem inderdaad. Koste volgens mij ook geen ruk en gewoon bij de supermarkt! Wat me opviel is dat de whisky niet heel scherp was wat bij veel goedkope soorten nog wel eens het geval is.

En is eigendom van Beam Global.
Ik had deze ook in de World whiskies bar op het festival in Leiden.
Het is een van de maar twee whiskies waarvan ik een nipje genomen heb omdat ik wel heel nieuwsgierig was.
Ik weet niet meer of het een blend of malt was volgens de (lange slanke) fles.
Wat ik vond, en eigenlijk iedereen die hem daarna proefde, was dat er weinig geur aan zat en niet veel smaak maar dat hij zeker niet onaangenaam was. Inderdaad totaal niet scherp.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 14 Dec 2010, 09:50

JayDie schreef:Ik hou van je schrijfstijl

Dank je :violin

JayDie schreef:Misschien moeten we de zaken soms andersom zien...: De Single Malt is even de 'kale gekookte aardappel' en de blend is dan de 'fijngeprakte aardappel met heerlijke runder jus'! Of de 'sla' vs. de 'sla met dressing, komkommer, tomaatjes, paprika, etc.'! Kiest u maar ;-)

Mooie vergelijk. En prak kan heerlijk zijn maar een opgemaakt (kan ik helemaal op los gaan) bord met losse smaken zorgt voor een andere beleving.
Goeie metafoor (daar is een meta voor)

Piet schreef:was dat er weinig geur aan zat

Piet op een camping waar ieder om je staat te BBQen is "de neus" van een whisky een onderdeel wat je maar moet skippen. Mede een prachtig voorbeeld waarom een budget blend goed ingezet kan worden.
Overigens zijn er bij die BBQ weer uitstekende sauzen te maken met............MET...............wedden dat een van jullie het kan raden :bigsmile
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 14 Dec 2010, 13:06

@GastheerG: Helemaal met je verhaal eens. De mentaliteit die je vaak proeft in diverse fora en ook in gesprekken ,is ook dat alle blend op 1 hoop wordt gegooid, dus ook samen met de blended malts (doe jij eigenlijk ook met de JW Green, maar dan juist in een positieve zin) en worden afgekraakt als zijnde "rommel" :nono . Een goede blend is zeker als je gewoon een whisky wil of bij (algemene, dus niet met whiskyliefhebbers) sociale gelegenheden (veel praten/hapjes etc) niet te versmaden.

Mijn favoriete blends (en hun drinkmomenten) zijn:

- Famous Grouse : Na het sporten, kan ook een bittergarnituur hebben
- Black Grouse : Iets pittiger, gewoon een goede blend om lekker weg te nippen
- BNJ : Duidelijke Glenmorangie invloed (een sample van gehad, misschien maar eens aanschaffen)
- The Antiquary 12 : Lekker wat zoetig, blend om bij te werken (in het weekend dan ;))

Momenteel geen blends meer in huis en weet nog niet of ik een blend in huis ga nemen, zou ook zo maar een bourbon kunnen zijn.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

JayDie
Moderator
Moderator

Blended Malt - Vatted Malt - Malt Blend - Pure Malt

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Dec 2010, 13:09

GJR schreef:ook dat alle blend op 1 hoop wordt gegooid, dus ook samen met de blended malts

Daarom vind ik, persoonlijk(!), die term ook niet goed gekozen / aangepast. Vond de Vatted Malt of Pure Malt beter passen! Of misschien "Malt blend", maar dat "blend" woordje heeft gewoon een negatieve lading (niet persoonlijk!) dus dat moet eruit 8-)
0 x

erikb
Actief lid
Actief lid

Re: Naast Schotse malts natuurlijk ook hele goede blends!!

Ongelezen berichtdoor erikb » 01 Mar 2013, 02:13

Hey! Inderdaad, een al wat ouder topic! Maar heb nog niet zo lang geleden een BJN aangeschaft! Leek me gewoon leuk om op te nemen in de collectie! Heb geen flauw idee wat het is, nog niet open gegaan, maar lees her en der toch een hoop lovende kritieken! Wie kan me bijpraten over de "het is maar een blend" van BNJ?
0 x

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 01 Mar 2013, 08:27

Nou, wat mij betreft één van de betere blends. D'r zit, als ik het goed heb, het hoogste malt-percentage in van alle blends. Glenmorangie maakt 'm en dat proef je ook duidelijk terug. Prijs/kwaliteit is uitstekend.
Lekker fruitige smaak, beetje zoetig, zeer aangenaam. Gauw proberen, zou ik zeggen :duimop
0 x
Afbeelding

bert61nl
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bert61nl » 01 Mar 2013, 13:35

Ik zie dat er al drie jaar geen reactie meer is geschreven op dit onderwerp: dat wordt tijd dus!

Mijn persoonlijke favoriet is de 30 jarige Campbeltown Loch. Die fles is om een of andere reden destijds verkocht voor rond de € 50,-. Een in mijn ogen belachelijk lage prijs voor zo'n goede blend (vergelijk de prijs eens met de 30 jaar oude Balentines). Campbeltown Loch 30 bestaat voor 45% uit Campbeltown Loch 25 welke verder is gerijpt.
Deze Campbeltown Loch 25 bestond voor bijna 100% uit malt en bevatte o.a.:
1964 Springbank
1977 Ardmore
1977 North Port
1978 Tomatin
1977 Imperial
1976 Glengarioch
1976 Ardbeg
1976 Glengrant
30 jaar oude graanwhisky van Girvan completeert het geheel.
Helaas is de fles alleen nog maar sporadisch op internet te vinden voor een veel hogere prijs.
Ik kan hem echter aan een ieder aanraden!

Slàinte! Bert :Slainte
0 x

bert61nl
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bert61nl » 01 Mar 2013, 13:41

Zo zie je maar weer: bijna drie jaar lang niets en nu opeens drie reacties op één dag!

Slàinte! Bert
0 x

bert61nl
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bert61nl » 01 Mar 2013, 13:43

Overigens (ik lees net iets over Vatted Malts) kent iemand op dit forum de Glen Deer 30 y.o.?
Schijnt een Glenfiddich/ The Balvenie combinatie te zijn.

Slàinte! Bert
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Mar 2013, 14:10

bert61nl schreef:Overigens (ik lees net iets over Vatted Malts) kent iemand op dit forum de Glen Deer 30 y.o.?
Schijnt een Glenfiddich/ The Balvenie combinatie te zijn.

viewtopic.php?f=5&t=2899
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 02 Mar 2013, 01:05

Goede blend..........eeuuuhm.....Monkey Shoulder!!!! :duimop
0 x

Terug naar “Overige Schotse Whisky”