Naast Schotse malts natuurlijk ook hele goede blends!!

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Naast malts natuurlijk ook hele goede blends!!

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Feb 2010, 09:37

I_SPEY schreef:ik heb al elders op dit forum gelezen over jouw belangstelling voor de Asyla van Compass Box en daarom heb ik nu maar besloten om zeer binnenkort een Asyla óf Oak Cross aan te schaffen! Zijn trouwens goed betaalbaar :)

Inderdaad! Die Asyla is 'maar' ca. EUR 23,-! "In deze blended Scotch whisky zijn de volgende whiskies samengesmolten toch een heerlijk product: Cragganmore (malt), Glen Elgin (malt), Linkwood (malt), Cambus (grain) en Cameronbridge (grain)"

De Oak Cross is een vatted malt (of blended malt volgende SWA).
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Feb 2010, 20:36

Jock schreef:Ik heb net een handelaar opdracht gegeven om eentje uit de 60-er jaren voor mij op te sporen.

In "Legendarische whiskyverhalen", p56, schrijft Johannes van den Heuvel ook over de whisky uit de jaren '60 ~ '70; volgens hem is het verschil tussen een Vat69 of Chivas Regal uit die tijd met die van nu niet in woorden uit te drukken (in positieve zin dus voor die uit de 60's).
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 27 Feb 2010, 20:47

JayDie schreef: volgens hem is het verschil tussen een Vat69 of Chivas Regal uit die tijd met die van nu niet in woorden uit te drukken (in positieve zin dus voor die uit de 60's).

Wel JD, ik kan hem alleen maar gelijk geven. Ik weet niet meer of ik het op dit forum geschreven heb of in een ander, maar ik heb vorig jaar eens een Vat69 gekocht die gedistilleerd was in 1961. Wat een verschil met de huidige bottelingen! Krachtigere geur en vollere smaak. Over een 'oude' Chivas kan ik helaas niet meespreken.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Hankey Bannister original blend, 12yo, 21yo en de blended ma

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 27 Feb 2010, 21:08

Het is al 'n flinke tijd geleden, dat ik regelmatig Hankey Bannister original blend, 12yo, 21yo en de blended malt dronk, vanuit taxfree Luxemburg en er ook nog bijzonder content mee was :) Ik durf eigenlijk ook wel te stellen, dat deze whiskies voor beginners erg geschikt zijn(trouwens, óók voor gevorderden, hoor! - hier kunnen we 'n hele discussie over opzetten, maar niet nu).

Afbeelding

Afbeelding

AArdige website trouwens!

http://www.hankeybannister.com/intro.php
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 28 Feb 2010, 12:36

I_SPEY schreef:Het is al 'n flinke tijd geleden, dat ik regelmatig Hankey Bannister original blend ... dronk ... en er ook nog bijzonder content mee was :)

My goodness... zie mijn ervaring met Hankey Bannister :o Een fles kost in Duitsland ca. 7 euro btw.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 06 Mar 2010, 18:59

Jammer, dat je niet kunt editten*, dan maar zo. Ik heb 'm nog niet gedronken, misschien (hopelijk) iemand hier op ons forum, maar er is 'n ierse blended whisky met de naam The Wild Geese(is ook 'n malt van) en daar ben ik erg nieuwsgierig naar :)
Vooral de Limited Edition Fourth Centennial!

*alleen de laatste post :Scratch
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Mar 2010, 21:09

I_SPEY schreef:Jammer, dat je niet kunt editten* (...) er is 'n ierse blended whisky met de naam The Wild Geese(is ook 'n malt van) en daar ben ik erg nieuwsgierig naar :)
Vooral de Limited Edition Fourth Centennial!

*alleen de laatste post :Scratch

Volgens mij heb ik die Wild Geese Limited Editon op de laatste Whisky Live in Leiden geproefd; was vrij laat op de dag, maar vond het geloof ik wel OK :goedgedaan

VWB het editen: alleen dezelfde dag geloof ik... (zo ingesteld door Piet; onderwerpen blijven dan actueel ipv het niet opmerken van een aangepaste post).
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Mar 2010, 09:54

Uit: Jouw Irish whiskey?
Bushmills schreef:O ja, het ging hier wel om een single malt, want blends koop ik alleen voor door de cola. Dat begrijp je.

Dat is niet iedereen met je eens, Bushmills! Blended whiskies zijn vaak ondergewaardeerd... Volledig onterecht, wat mij betreft, maar ik snap het wel... :HitHead :Scratch
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Snow Grouse

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Apr 2010, 11:01

MnnW schreef:één van de verrassingen van afgelopen jaar was toch de famous grouse, black grouse.
mooie prijs voor een mooie blend.

Om nog even op een andere Grouse terug te komen.
Tijdens het WFNN een Snow Grouse geproeft, ijs en ijs koud.

Zal wel heel trendy zijn maar, neen dank u, niet mijn ding. Je moet het wel koud drinken omdat het anders echt "vuurwater" is.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Snow Grouse

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Apr 2010, 11:44

Piet schreef:Tijdens het WFNN een Snow Grouse geproeft, ijs en ijs koud.

Zal wel heel trendy zijn maar, neen dank u, niet mijn ding. Je moet het wel koud drinken omdat het anders echt "vuurwater" is.

Klopt. Zoals ze bij de stand al zeiden is het tot -17 graden Celcius koelen van deze whisky nodig om de alcohol te maskeren :o . Wanneer je hem daarom ook niet gauw genoeg doorslikt, maar, zoals je Single Malts, in je mond laat, zul je al snel de alcohol gaan proeven.

Opzich was het een leuke ervaring en is het echt iets voor een shotje (dus in 1 keer achterover) in de zomer, maar voor de rest... :Tongue Als shot prefereer ik deze wel tov een Tequilla.
0 x

Bushmills
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 13 Mei 2010, 14:01

JayDie schreef:Uit: Jouw Irish whiskey?
Bushmills schreef:O ja, het ging hier wel om een single malt, want blends koop ik alleen voor door de cola. Dat begrijp je.

Dat is niet iedereen met je eens, Bushmills! Blended whiskies zijn vaak ondergewaardeerd... Volledig onterecht, wat mij betreft, maar ik snap het wel... :HitHead :Scratch

Zo is mijn liefde voor de whisk(e)y's wel begonnen, met lekkere blends door de cola. En zo eens af en toe een glaasje puur. En zodoende zijn de Ierse blends mijn favoriet geworden. Tullamore Dew en Bushmills met name. Goedkope blends die voor mij in hun prijsklasse de beste waren van wat er te koop was bij de slijter op de hoek. En nog steeds vind ik deze lekker om puur te drinken. Maar ik kan het zonder het zonde te vinden ook een lekkere whiskey-cola van maken. En dat zou ik met mijn single-malts nooit doen. Ik proef mijn blends dus wel eens puur maar heb het hoofdzakelijk in huis voor door de cola.
0 x
Afbeelding

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 13 Mei 2010, 17:16

Tijdens het WFNN een Snow Grouse geproeft,
Ik heb er 1 gezien in Schotland. Flapperde zo voor de kabelbaan langs. Tot grote hilariteit van de huiskerende vogelaars die al de hele dag op de berg tevergeefs met telelenzen naar de vogel hadden staan zoeken. Ook geproefd bij een tasting maareh... het er naar kijken beviel me beter.
0 x

The Question
Actief lid
Actief lid

Sheep Dip

Ongelezen berichtdoor The Question » 08 Nov 2010, 20:51

Heej Mensen,

Mijn stokpaardje(schaapje) blijft toch de Sheep Dip.
Dit is een blend van 16 Single Malt Whiskies ( heb de lijst gezien op de Whiksy Xperience maar ben alweer alles vergeten :Cry ).

Link naar de site:
http://www.spencerfieldspirit.com/sheepdip.html

Afbeelding

Groetjes Jeroen.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Nov 2010, 21:09

The Question schreef:Dit is een blend van 16 Single Malt Whiskies ( heb de lijst gezien op de Whiksy Xperience maar ben alweer alles vergeten :Cry ).

Zestien verschillende malts (uit 4 whisky regio's in Schotland), tussen 8 en 21 jaar oud zijn aanwezig in Sheep Dip. De Whisky profiteert van een groot aandeel oudere Speyside Whisky’s en een flink aandeel Dalmore single malt van “first-fill casks”.
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Sheep Dip

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 08 Nov 2010, 22:19

Ik heb zon miniflesje van Sheep Dip gekocht, maar ik ben er niet zodanig van onder de indruk dat ik er een hele fles van zou willen kopen. (Ik denk dat ik het iets te zoetig vind)
0 x
Afbeelding

Terug naar “Overige Schotse Whisky”