Grain whisky

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.
Nederland-paraat
Senior
Senior

Re: Grain whisky

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 20 Feb 2017, 11:24

Oogadal schreef:Oja...? Waar is die fameuze single malt dan van gemaakt? Van biologisch geteelt spul of van gemoute gerst die ergens uit een Oostblok land komt waar ze het niet zo nauw nemen met DDT en andere pesticiden...?

Een grain komt helaas niet met een compassbox achtige receptuur welke granen er gebruikt zijn voor de productie van de alcohol. Dat zou imo een prachtige toevoeging zijn aan de rubriek grain.

En zowel bij grain als bij malt wordt alles uit alle hoeken van de wereld getrokken. En dat daar landbouwcombinaties rijden van fameus formaat in plaats van het boertje met de zeis is bij vrijwel iedereen bekend denk ik. Wat betreft de kwaliteit; volgens mij is het zelfs verplicht (in de EU) om te weten van welk veld een batch graan vandaan komt. En iedere graanhandelaar controleert toch wel de kwaliteit van het goed dat hij koopt, anders is hem geen lang leven gegund.
1 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 20 Feb 2017, 18:18

Ja, allemaal leuk en aardig, maar feitelijke info wat er op die grond is gebeurd en wat er is gebruikt aan bestrijdingsmiddelen ontbreekt dus... Dus kun je zeggen dat je weet wat er in zit (graan of gemoute gerst) maar dat is nogal vaag. Dat is nog steeds vrij algemeen.
Nu hoef ik zelf zeker niet van alles te weten wat er precies inzit hoor, maar om grain op dit punt af te serveren tov single malt klopt niet denk ik.

En wat betreft velden en batches; herinner je nog dat er verleden jaar ophef was omdat Duitse bieren concentratie glyfosaat bevatten in hoeveelheden die tot 300 x overschreden wat wenselijk was? En de boosdoener is graan. In Polen en Frankrijk is glyfosaat als bestrijdingsmiddel nog toegestaan, in Duitsland wordt het al decennia niet meer gebruikt. Maar ja, die verdomde regen hé....; verdampen, opstijgen verwaaien en ergens anders weer neervallen. Sta je met je certificaat van veld en batch. :bigsmile
3 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 20 Feb 2017, 19:11

Oogadal schreef:Ja, allemaal leuk en aardig, maar feitelijke info wat er op die grond is gebeurd en wat er is gebruikt aan bestrijdingsmiddelen ontbreekt dus... Dus kun je zeggen dat je weet wat er in zit (graan of gemoute gerst) maar dat is nogal vaag. Dat is nog steeds vrij algemeen.
Nu hoef ik zelf zeker niet van alles te weten wat er precies inzit hoor, maar om grain op dit punt af te serveren tov single malt klopt niet denk ik.

En wat betreft velden en batches; herinner je nog dat er verleden jaar ophef was omdat Duitse bieren concentratie glyfosaat bevatten in hoeveelheden die tot 300 x overschreden wat wenselijk was? En de boosdoener is graan. In Polen en Frankrijk is glyfosaat als bestrijdingsmiddel nog toegestaan, in Duitsland wordt het al decennia niet meer gebruikt. Maar ja, die verdomde regen hé....; verdampen, opstijgen verwaaien en ergens anders weer neervallen. Sta je met je certificaat van veld en batch. :bigsmile

Het probleem is er dus voor allebei: grain en single malt.
Feit is wel dat Europa strenger is dan andere werelddelen.

In Duitsland wordt het al decennia niet meer gebruikt? :Scratch
"In Germany, it has been estimated that glyphosate is used on 4.3 million hectares (39%) of agricultural land each year, with nearly two thirds applied to just 3 crops - oilseed rape, winter wheat and winter barley"
+ een Duits labo is net met een onderzoek op de proppen gekomen dat zegt dat glyfosaat helemaal zo slecht niet is. :HitHead
Het feit is inderdaad dat er nog héél veel hiaten zitten in het systeem.
En zolang er grof geld mee geschept kan worden en de mens is wat de mens is, zullen we dit steeds weer meemaken.
Hebzucht verknoeit het overal voor iedereen.
Tsjernobyl is trouwens nog zo'n verhaal... Maar we wijken af. :bigsmile

Moest grain trouwens het hoogwaardige en meest ideale materiaal zijn om whisky van te maken zouden ze dan al niet lang overgeschakeld zijn?
Grotere opbrengst, makkelijker verwerken,... en enkel een goed vat is belangrijk.
Mijn keuze als producent zou snel gemaakt zijn.
1 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 20 Feb 2017, 20:09

Tsja, afdwalen doen we dan al gauw, niks mis mee wat mij betreft. Ik weet toch vrij zeker dat verleden jaar de Duitse industrie zich haastte aan te geven dat dit goedje in Duitsland in de landbouw al lang niet meer gebruikt wordt... Bericht verstoorde het 500 jarig feestje ook een beetje natuurlijk.
Dat ze nu bijna doen alsof het goed voor de gezondheid zou zijn, mwah.

Maar bottomline: ja, single malt is qua productie hoogwaardiger en kan, mits op een goed vat gelegd, onder gelijke omstandigheden een mooiere en complexere whisky opleveren als een single grain. Maar, als we dan toch vergelijken, moet je een onderscheid maken tussen de grain die puur is bedoelt voor verwerking in blends en die is bedoelt om ooit als SC gebotteld te worden. Hetzelfde geldt voor de sm die wordt gemaakt voor blends: die wil je ook niet puur in je glas hebben hoor.
Wat mij wel helder is, na uit ervaring wat te hebben 'gerecasked' omdat de ontwikkeling niet naar het zin was is dat het vat toch echt de grootste invloed op een spirit heeft. Met een top vat kun je van iets matigs echt iets goeds maken. En dus ook verkloten met een slecht vat. (niet gecharred, of slecht) Momenteel wordt er veel aan ex sherry uit Spanje ingezet zonder fatsoenlijke behandeling door een degelijke cooperage, er wordt vertrouwd op de Spaanse vatenboer, wat voor een grote distillery logisch is, zit er een slecht vat tussen dan verwerk je die gewoon in je core range. Op 30.000 liter vallen 1.000 beroerde liters niet meer op... Of je blend de wrangheid weg met een grain. :lol:
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 20 Feb 2017, 20:17

Ach, als het ABV maar hoog genoeg is dan overleven die chemicaliën de strijd niet. :lekker
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 21 Feb 2017, 17:43

:P :P

Exactly!
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 09 Apr 2017, 23:01

Voor wat het waard is, Ralfy heeft een kleine uiteenzetting gedaan over grain whisky:
https://www.youtube.com/watch?v=092OzNYPTw4
Top vaten worden daar blijkbaar toch niet echt voor gebruikt.
Het feit over het "snel cashen" met oude grain nu er nog weinig oude single malt is lijkt me alvast wel te kloppen.
0 x

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Apr 2017, 23:40

Oogadal schreef:En wat betreft velden en batches; herinner je nog dat er verleden jaar ophef was omdat Duitse bieren concentratie glyfosaat bevatten in hoeveelheden die tot 300 x overschreden wat wenselijk was? En de boosdoener is graan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Glyphosate
Glyfosaat kookt bij 184,5 graden en ontleed bij 187 graden, daar heb je dan in je destillaat echt geen last meer van.
0 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 11 Apr 2017, 08:46

0 x

Ruud W
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 08 Okt 2017, 22:14

Complimenten heren,

Dit is een heerlijk topic om door te lezen. :offtopic
0 x
Afbeelding

19dave91
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 19dave91 » 24 Feb 2018, 10:58

Ook ik ben al een aantal keer aan de grain whisky gegaan. Ik vind het erg verrassend en ook nog is lekker.

De mooiste die ik geproefd heb (komt misschien door het jaar :P ) is de Cambus 1991 gebotteld door claxton's.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... us-1991-cl
0 x
Afbeelding

mdvanderheide
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor mdvanderheide » 15 Apr 2018, 14:35

19dave91 schreef:Ook ik ben al een aantal keer aan de grain whisky gegaan. Ik vind het erg verrassend en ook nog is lekker.

De mooiste die ik geproefd heb (komt misschien door het jaar :P ) is de Cambus 1991 gebotteld door claxton's.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... us-1991-cl

Helemaal mee eens, heerlijke whisky!
Wel eerst een uurtje in het glas laten staan...
0 x

hoogheid2015
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 16 Apr 2018, 08:56

Deze invergordon´s uit ´73

Als de vatnummers en ABV kloppen is deze Chapter de helft van vatnummer 1300000034 ipv 1300000024 scheelt toch 0,1% in alcohol :Scratch
de Chapter https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/89836/1973-ch7 vat 24 abv 52.2%

Als de originele prijs van de chapter 216 euro is of was, vind ik dat aardig aangepakt .
1,5 jaar geleden koste onderstaande grain´s van whb , dacht ik zo´n 125 euro ps

de whb versies
whb https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/87113/invergordon-1973-whb vat 34 abv 52,2%
whb https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/87114/invergordon-1973-whb vat 24 abv 52,3%
0 x

hoogheid2015
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 16 Apr 2018, 09:29

Nieuwe golden grain deze is 35 jaar oud.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/110459/golden-grain-1982-cc
Deze ga ik zeker niet blind aanschaffen.

Wat ik wel gedaan heb bij die uit ´64 en de 50 jarige, deze waren :duimop
0 x

Kikkerneve
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 26 Apr 2018, 12:59

een week of 2 terug de singe grain van 3006 whisky (Caledonian) gedronken. Echt een smaakbommetje.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/96582/caledonian-1987-3w
1 x

Terug naar “Overige Schotse Whisky”