Jenever / Korenwijn versus Whisky

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Jenever / Korenwijn versus Whisky

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Nov 2021, 22:16

defeatless schreef:...Overigens heeft Van Wees volgens mij in hun hele bestaansgeschiedenis geen moutwijn gestookt, altijd Schiedamse moutwijn ingekocht.
Dat klopt volgens mij wel, dat wordt ook in het interview aangehaald dat ze dat niet doen; een ander vakgebied:
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Jenever / Korenwijn versus Whisky

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Dec 2022, 17:17

31 december 2021…
Cask1988 schreef:Ik heb zojuist een sample op van de Filliers 17yo barrel aged. Kreeg een sample van Hubert door de bus vandaag :duimop maar zoooo de rammen zeg! ‘Knalt uit het glas’ daar zei Hubert niets te weinig mee. Deze is echt voortreffelijk zeg!!
Gedroogd fruit zoals abrikoos en banaan en een ontzettend fijne lichte kruidigheid. Er zitten allerlei bekende geuren in maar ik kan de naam er net even niet achter krijgen. Lekkere lading boteraroma’s geven de neus een vol en romig karakter. Echt heerlijk!
Op de smaak gaat het delicate geweld op hoog niveau door! Hier is de body minder romig dan de geuren doen vermoeden en er zit een randje droogheid in. Gek genoeg werkt het allemaal wel voortreffelijk! Kaneelstokjes, vanillestokjes, zoethout en een vleugje mint als in die Mentos snoepjes.
Op de finish trekt die mentos sensatie door en werkt ontzettend goed met de zoete rode appel en fijne kruidigheid. Blijft inderdaad heerlijk lang hangen!

100% dat hier een flesje van komt!! De P/Q ratio is m.i. waanzinnig!


Nou het heeft effe geduurd maar hij is binnen hoor! De 17yo en gelijk maar geplopt. Echt voortreffelijk :bigsmile
Weet iemand hoe de 21yo zich verhoud tot de 17yo?
2 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 893
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: Jenever / Korenwijn versus Whisky

Ongelezen berichtdoor JvR » 02 Dec 2022, 18:44

Cask1988 schreef:[

Nou het heeft effe geduurd maar hij is binnen hoor! De 17yo en gelijk maar geplopt. Echt voortreffelijk :bigsmile
Weet iemand hoe de 21yo zich verhoud tot de 17yo?


https://wordsofwhisky.com/filliers-barr ... years-old/
0 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Jenever / Korenwijn versus Whisky

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Jan 2023, 15:47

Onlangs een Hooghoudt Bourbon Cask aged jenever mee genomen uit de Groningse Makro. Was niet al te duur voor drie jaar in het vat.

Ik weet niet helemaal wat ik er van moet vinden. Het is wel lekker, maar het is zoetig en heeft een Werthers Echte toffee smaak met een vleug jeneverbes en citrus. Tenminste dat roept het bij mij op.
Volgens het etiket is het gestookt uit gemoute gerst in een pot still en column still, en zit er honing, Spaanse sinaasappel, munt en handgeplukte jeneverbes in. Is dat laatste een verplicht ingrediënt.

Een modern drankje denk ik; om makkelijk te behagen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Jenever / Korenwijn versus Whisky

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Nov 2023, 18:08

Reichenbach schreef:Onlangs een Hooghoudt Bourbon Cask aged jenever mee genomen uit de Groningse Makro. Was niet al te duur voor drie jaar in het vat.....
Gaat uit het assortiment, nu voor half geld.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Jenever / Korenwijn versus Whisky

Ongelezen berichtdoor Uridium » 19 Nov 2023, 00:02

Ik vond 'em ook raar. De olorosso uit die serie is wel oké, maar de bourbon smaakt naar kauwgom en suikerspin. Hooghoudt slaat soms de plank flink mis, maar soms na ook weer heel erg raak. Want de 5 y/o die ze daarvóór hadden gemaakt, was echt uitstekend (https://www.benno-roelof.nl/geneverhoekje/253/)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Jenever / Korenwijn versus Whisky

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 19 Nov 2023, 19:49

Heb de peated mee genomen en geproefd; weinig peat vergeleken met een gemiddelde Islay, een vleugje als je er op let.

Naast het harsige van de jeneverbes erg veel citrus, doet me wat aan limoncello denken. Nasmaak blijft wel hangen. Een zomers drankje.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Jenever / Korenwijn versus Whisky

Ongelezen berichtdoor Uridium » 23 Nov 2023, 07:33

JayDie schreef:Zojuist een Bols Corenwijn 38% geproefd, maar nee... is toch niet mijn ding :nono Of ik heb (vergelijkbaar) de "goedkope blend onder de whiskies" gehad...


De 'gewone' Corenwyn van Bols is niet zo bijzonder; de 6 jaar oude daarentegen is echt heel erg goed. Was de winnaar van het Genever-sampleset dat ik een tijdje geleden heb gemaakt.
2 x
Afbeelding


Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten