Jenever / Korenwijn versus Whisky

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
JayDie
Moderator
Moderator

Jenever / Korenwijn versus Whisky

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Feb 2010, 16:49

Zojuist een Bols Corenwijn 38% geproefd, maar nee... is toch niet mijn ding :nono Of ik heb (vergelijkbaar) de "goedkope blend onder de whiskies" gehad...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 17 Feb 2010, 18:39

Jaydie,
Dan moet je de korenwijn van Zuidam eens proberen!
0 x

old-smuggler
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor old-smuggler » 17 Feb 2010, 19:24

Juist Hans, en dan zeker de 5 jaar oude singel barrel.
Gewoon geweldig. Gilbert vertelde me dat ze binnenkort trouwens weer 10 jaar oude jenever gaan afvullen en als klap op de vuurpijl +/- 80 flessen 20 jarige. :duimop
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 17 Feb 2010, 19:45

Ok. Ik ben dus een echte korenwijnleek. Wat moet ik mij voorstellen bij de smaak van zo'n korenwijn? Ik heb gelezen dat het vergelijkbaar zou zijn met de Schotse malt whisky's. Is er een merkbaar kwaliteitsverschil tussen een korenwijn van pakweg 3 jaar en 10 jaar. Of speelt de leeftijd niet zo'n rol?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Feb 2010, 20:16

johan brugge schreef:Ik ben dus een echte korenwijnleek.

Ik ook; vanmiddag was m'n eerste corenwijntje :-)
johan brugge schreef:Wat moet ik mij voorstellen bij de smaak van zo'n korenwijn? Ik heb gelezen dat het vergelijkbaar zou zijn met de Schotse malt whisky's. Is er een merkbaar kwaliteitsverschil tussen een korenwijn van pakweg 3 jaar en 10 jaar. Of speelt de leeftijd niet zo'n rol?

Dat had ik dus ook gehoord. Ik heb toen dat miniatuurtje (5cl) gekocht. Nou... daar ben ik niet over te spreken. Denk dat leeftijd dan wel een rol speelt (net als bij de whisk(e)y). Vind het nu tricky om (bv.) een Zuidam Corenwijn te kopen; misschien hou ik daar ook niet van! Ik proef het vast nog wel een keer (Pot Still Festival?) :D
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Corenwijn vs. Whisky

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 17 Feb 2010, 20:31

Is dit iets typisch Nederlands? Ik kan maar met veel moeite shops in Vlaanderen vinden die korenwijn in hun gamma hebben. De enige twee Belgische merken die korenwijn maken zijn St.-Pol en Braeckman. Althans voor ik zover kan vinden.
Laatst gewijzigd door johan brugge op 17 Feb 2010, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Feb 2010, 20:46

johan brugge schreef:.... Ik heb gelezen dat het vergelijkbaar zou zijn met de Schotse malt whisky's. Is er een merkbaar kwaliteitsverschil tussen een korenwijn van pakweg 3 jaar en 10 jaar. Of speelt de leeftijd niet zo'n rol?

Tsja, ik wilde me op de vlakte houden maar dit statement gaat wel erg ver.
En nog wel Schotse malt whisky... :Scratch
Ik denk dat iemand die dat vindt ook vindt dat whisky op cognac, wodka, aqua vitea en zelfs Madarine Napoléon lijkt om er maar een paar te noemen. Het zijn allemaal distillaten in grote lijnen geproduceerd op dezelfde manier.
Alsof de grondstof en toevoegingen or niets toe zou doen, om een factor van belang te noemen :HitHead

Ik heb vorig jaar een aantal Oude (J)Genevers geprobeerd en zeker zitten er grote verschillen in, ook als gevolg van rijpen op vat. Net als bij whisky worden ze over het algemeen zachter. En dat is wel nodig ook.
Om met John te spreken, heb ik besloten dat "het niet mijn ding is".
Prima om eens te proberen of te drinken maar ik geef mijn geld verder toch liever uit aan whisky.... Hier achter me staat nog een gesloten Zuidam, Zeer oude Genever vat gelagerd.... en die blijft nog wel even dicht...

Korenwijn of Genever is inderdaad vrij typisch Nederlands. Maar ook wel Belgisch en Duits meen ik.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Korenwijn vs. Whisky

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Feb 2010, 20:52

johan brugge schreef:Is dit iets typisch Nederlands?

Ja, het is een Nederlandsche drank :-)
Piet schreef:
johan brugge schreef:.... Ik heb gelezen dat het vergelijkbaar zou zijn met de Schotse malt whisky's. (...)

Tsja, ik wilde me op de vlakte houden maar dit statement gaat wel erg ver.
En nog wel Schotse malt whisky... :Scratch
(...)Om met John te spreken, heb ik besloten dat "het niet mijn ding is".
(...)
P.S. John, overigens stond dit wat mij betreft prima in de baar want zo kuneen we er wel heel veel verzinnen.

Precies om die opmerking van Johan heb ik besloten hier een apart onderwerp van te maken. Gezien de reacties is het blijkbaar interessant en zou ik deze berichten het topic "Gezellig aan de bar..." vinden vervuilen.

Ook op wikipedia staat:
Korenwijn wordt gestookt uit diverse granen (gerst, rogge en maïs). Vaak wordt de korenwijn ook nog een tijd gerijpt op een eikenhouten fust, om een zachtere, meer uitgesproken smaak te krijgen. Door deze kenmerken hoeft een goede korenwijn niet onder te doen voor een malt whisky.

Ik had dat al eens eerder van iemand vernomen: "Je moet een korenwijn proberen; komt echt in de buurt van Malt Whisky!"; het is dus niet een mening van Johan, maar je hoort het vaker... Vandaar dat ik dit dichter bij whisky vind liggen dan bv. wijn. Het komt op vele punten overeen.

En... ik vond deze Bols Corenwijn niet m'n ding, maar ben zeker benieuwd naar die bv. van Zuidam of een oudere expressie van (bv.) Bols.

Ik heb overigens de titel aangepast naar "Korenwijn", daar "Corenwijn" een merknaam van Bols blijkt te zijn...
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 17 Feb 2010, 21:01

Mijn excuses. Ik heb me verkeerd uitgedrukt. Ik heb zodanig veel websites bezocht dat ik verstrooid raakte. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het verglijkbaar is met whisky, maar het moet zijn dat 'het niet moet onderdoen voor een goede whisky' (aldus http://korenwijn.hyves.nl/ ). Bij deze is dat dus recht gezet.
Ik heb ook een vintage jenever van 19 jaar oud van Filliers, vat gelagerd als ik me niet weer vergis. Ik zou naar het etiket moeten kijken. Maar dat is dan weer een andere topic natuurlijk.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Corenwijn vs. Whisky

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Feb 2010, 21:40

johan brugge schreef:Is dit iets typisch Nederlands? Ik kan maar met veel moeite shops in Vlaanderen vinden die korenwijn in hun gamma hebben.

Misschien dat dit wat verklaart:
Korenwijn is een jenever die voornamelijk is gebaseerd op moutwijn. Vaak wordt korenwijn ook enige tijd gerijpt op houten vaten. In België spreekt men in zo'n geval van belegen jenever of gelagerde jenever; jenever op basis van neutrale alcohol heet in België kortweg jenever of, in Wallonië, peket.

Bron: Wikipedia - Jenever
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 17 Feb 2010, 21:45

Hey bedankt JD. Dat verklaart zeker wat. Ik ga toch eens mijn licht opsteken ivm die belegen/gelagerde jenever. Niet dat ik nu ga overlopen hoor, verre van. :D
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 17 Feb 2010, 22:07

johan brugge schreef:Hey bedankt JD. Dat verklaart zeker wat. Ik ga toch eens mijn licht opsteken ivm die belegen/gelagerde jenever. Niet dat ik nu ga overlopen hoor, verre van. :D

Zoals Has zegt de Zuidam Korenwijn die wat ouder is, is zeer lekker. Ook van de Ooijevaar uit Amsterdam van Van Wees ( niet te verwarren met de Amersfoortse whisky importeur v. Wees) is ontzettend lekker.
Ik ben zeer gesteld op hun producten ook de Roggenaer die een hele frisse Rogge Genever is.
Er zijn stoffen toegevoegd zoals Jenever bes en Angelica wortel, dus in die zin kan het absoluut niet met Schotse Whisky vergeleken worden. Maar ik heb heel ervaren whisky drinkers zien blunderen toen ze een Oude Korenwijn blind proefden. Niet zo heel lang geleden dacht een zeer bekende whisky kenner en verzamelaar dat een Oude Korenwijn een Bruichladdich oude stiijl was. Pano was erbij en heeft het ook geproefd.
Zie ook mijn v-blog over oude jenever en koenwijn:
http://www.youtube.com/watch?v=QwzWPf5fnn4

Jock
0 x

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 17 Feb 2010, 22:15

Haha ja dat was mooi, hoewel we toen ook net gegeten hadden en al redelijk wat op hadden. Dus we kunnen hem er niet echt op afrekenen.
Ik moet zeggen dat het ook niet echt mijn ding is jenever.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Feb 2010, 23:25

Prachtig, nu we het er zo over hebben ben ik mijn oude "Slijtersvakcursus" er eens op na gaan slaan en kom iets tegen dat ik ook in een ander onderwerp zal citeren, namelijk:

Over het wel of niet invloed hebben op de smaak van kunstmatig kleuren.

"Bovendien is de Oude Jenever licht gezoet. Dit komt, omdat men aan de Oude Jenever een ivoorachtige kleur wil geven door er caramel (gebrande suiker) aan toe te voegen."

p_froes schreef:Haha ja dat was mooi, hoewel we toen ook net gegeten hadden en al redelijk wat op hadden. Dus we kunnen hem er niet echt op afrekenen.

Zojuist gaf ik toevallig "achter de schermen" aan John nog het voorbeeld van:

Zet maar eens een Armagnac en Cognac tussen de NaS proefglazen... een Jenever springt er dan uit maar er zouden heel wat mensen zijn die die twee niet zouden herkennen als niet zijnde whisky .....
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 18 Feb 2010, 09:33

Bij een tasting vorig jaar bij Pat hadden we een verrassing waar iedereen mocht raden wat het was.
Na het opnoemen van een heleboel whisky namen bleek het om de 1990 jenever van Filliers te gaan.
Gerijpt op bourbon vaten, dat dan weer wel :goedgedaan

Dit is echt wel andere koek dan een Hooghoudt oid.
0 x

Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”