Goede rum

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
TmKing
Senior
Senior

Re: Goede rum

Ongelezen berichtdoor TmKing » 22 Apr 2017, 14:39

Mermur schreef:
TmKing schreef:Ik heb hier de reeks van Abuelo staan, de 1 jaar, 7, 12 en de centuria versie.

Wat zijn jouw ervaringen met de Centuria? Hoe hoog zou je deze scoren? Mijn schoonbroer heeft een fles gekregen maar is niet zo'n distillaatdrinker; dus hij twijfelt wat hij met de fles zal doen.

Ik vind hem zeer lekker, complex, zoet! Het is wel de enige 'dure' rum die ik al heb gedronken (om het in perspectief te plaatsen).

Grtz
1 x

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 16 Jun 2017, 20:28

Een wat goedkopere La Mauny uit Martinique, gezien de prijs en leeftijd (18 maanden) blijkbaar bedoeld als mixer.
Rhum Agricole staat op de fles. Maar hij is niet gezoet en dat is een pluspunt! Een jonge rum met een wat aardse smaak die niet vervelend is en lang blijft hangen. Maar eens kijken of ik hiervan een wat meer gerijpte versies van kan krijgen.
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 16 Jun 2017, 20:59

mikegerards schreef:
Reichenbach schreef:
mikegerards schreef:Gewoon any van Plantation...

Nu de Barbados 5 jaar: Best goed, zeker voor het geld.
https://www.rumratings.com/brands/642-p ... dos-5-year

Precies wat ik zeg.....Plantation heeft mij nog nooit teleurgesteld. Lekkere rum voor een mooi prijsje :-)

Mij wel.... :( De Plantation XO vind ik een veel te dure, gekunstelde, chemische, zwaar geparfumeerde rum die inderhaast in elkaar is geflanst om snel te cashen (het lijkt wel whisky)
Sterker nog; ik heb de fles op aanraden van mijn slijter (DT) meegenomen omdat ie top zou zijn met de opmerking er bij dat ie terug kon als ik het niks zou vinden. Hij heeft 'm dus ook terug gehad....

Als je dan echt wat goeds wilt pak dan eens de single casks mee die Der Whisky Cask (D) onder eigen label uitbrengt. Dan kijk je nooit meer naar die Plantation :gnif
0 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

D. T.
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor D. T. » 16 Jun 2017, 22:44

Oogadal schreef:
mikegerards schreef:
Reichenbach schreef:
Nu de Barbados 5 jaar: Best goed, zeker voor het geld.
https://www.rumratings.com/brands/642-p ... dos-5-year

Precies wat ik zeg.....Plantation heeft mij nog nooit teleurgesteld. Lekkere rum voor een mooi prijsje :-)

Mij wel.... :( De Plantation XO vind ik een veel te dure, gekunstelde, chemische, zwaar geparfumeerde rum die inderhaast in elkaar is geflanst om snel te cashen (het lijkt wel whisky)
Sterker nog; ik heb de fles op aanraden van mijn slijter (DT) meegenomen omdat ie top zou zijn met de opmerking er bij dat ie terug kon als ik het niks zou vinden. Hij heeft 'm dus ook terug gehad....

Als je dan echt wat goeds wilt pak dan eens de single casks mee die Der Whisky Cask (D) onder eigen label uitbrengt. Dan kijk je nooit meer naar die Plantation :gnif

Plantation heeft wel degelijk goed spul, maar wat die XO betreft kan ik je alleen maar gelijk geven! Veel te veel kokosnoot naar mijn goesting ... en "te zwaar geparfumeerd" vind ik ook een heel goede omschrijving. Nochtans een rum die heel hoge scores krijgt ... voor wat dat waard is, zo blijkt weer maar eens. Cheers, D.
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 16 Jun 2017, 22:48

Tsja, andere Plantations ben ik maar niet meer aan begonnen, niks menselijks is ons vreemd: als de 1e kennismaking niet best is ben je, met alle moois wat er te koop is, niet snel geneigd nog een keer iets van dat huis te proeven :bigsmile
Je vraagt je dan toch af waarom ze dat in een fles drukken.... :Scratch
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

D. T.
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor D. T. » 16 Jun 2017, 22:52

Oogadal schreef:Tsja, andere Plantations ben ik maar niet meer aan begonnen, niks menselijks is ons vreemd: als de 1e kennismaking niet best is ben je, met alle moois wat er te koop is, niet snel geneigd nog een keer iets van dat huis te proeven :bigsmile

Ja, snap wel je reactie ... maar bijvoorbeeld de Plantation bottelingen (single casks) voor Tasttoe Two (La Réunion, Bélize en Guatemala) waren echt schitterend! Spijtig genoeg allemaal uitverkocht :Cry Enkel van de Réunion zijn volgens mij nog wat flesjes te koop.
Cheers, D.
0 x

Kikkerneve
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 17 Jun 2017, 23:06

Ik heb laatst Compagnie des Indes Jamaica Hamden 24yo Cask Strength rum mogen proeven bij mijn huisslijter in Breda. Dat was ook een partijtje intens. Kon het erg waarderen!
2 x

HammerHead
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 02 Jul 2017, 11:02

Glennie schreef:
Opeth83 schreef:Ik zit er ook aan te denken een rum te kopen.

Is dit een goede start?
http://www.rumratings.com/brands/316-di ... -exclusiva

Ik heb een soort review site gevonden voor rum en deze kreeg een goed cijfer met veel rates. Is 35 euro trouwens.

Deze ken ik nbiet maar heeft een goede rating, het proberen waard!

Vorige week een fles Diplomatico Reserva Exclusiva open getrokken en die is bepaald niet meegevallen. Ik krijg eigenlijk alleen maar belachelijk veel kleverige suiker die alle andere tonen compleet overheerst. Mijn glas was de volgende ochtend zelfs plakkerig aan de binnenkant.

Moraal van het verhaal: kijk enorm uit met de gemiddelde ratings voor een rum op deze site. Ik kom echt zeer veel ratings tegen waar een rum wordt afgeserveerd omwille van het feit dat er andere smaken naar boven komen dan suiker en fruitigheid. Naar aanleiding hiervan ook eens een beetje gaan googlen en ik kwam onder andere deze link tegen http://thefatrumpirate.com/hydrometer-tests-2. De betreffende Diplomatico staat er weliswaar niet tussen, maar er zijn toch duidelijke trends te zien.

Wat rums betreft ga ik me in ieder geval meer concentreren op landen als Jamaica en Barbados, waar het kennelijk niet is toegestaan om suiker aan rum toe te voegen. De volgende die op mijn lijstje staat is overigens La Hechicera uit Colombia.
2 x

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 03 Jul 2017, 22:58

Martinique ook niet vergeten; Rhum Agricole, van suikerriet, niet van melasse. Specifiek van smaak en beslist niet zoet.
Ik had laatst deze: https://www.rumratings.com/brands/1259-la-mauny-1749
Best wel lekker.
0 x

D. T.
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor D. T. » 04 Jul 2017, 00:22

HammerHead schreef:
Glennie schreef:
Opeth83 schreef:Ik zit er ook aan te denken een rum te kopen.

Is dit een goede start?
http://www.rumratings.com/brands/316-di ... -exclusiva

Ik heb een soort review site gevonden voor rum en deze kreeg een goed cijfer met veel rates. Is 35 euro trouwens.

Deze ken ik nbiet maar heeft een goede rating, het proberen waard!

Vorige week een fles Diplomatico Reserva Exclusiva open getrokken en die is bepaald niet meegevallen. Ik krijg eigenlijk alleen maar belachelijk veel kleverige suiker die alle andere tonen compleet overheerst. Mijn glas was de volgende ochtend zelfs plakkerig aan de binnenkant.

Moraal van het verhaal: kijk enorm uit met de gemiddelde ratings voor een rum op deze site. Ik kom echt zeer veel ratings tegen waar een rum wordt afgeserveerd omwille van het feit dat er andere smaken naar boven komen dan suiker en fruitigheid. Naar aanleiding hiervan ook eens een beetje gaan googlen en ik kwam onder andere deze link tegen http://thefatrumpirate.com/hydrometer-tests-2. De betreffende Diplomatico staat er weliswaar niet tussen, maar er zijn toch duidelijke trends te zien.

Wat rums betreft ga ik me in ieder geval meer concentreren op landen als Jamaica en Barbados, waar het kennelijk niet is toegestaan om suiker aan rum toe te voegen. De volgende die op mijn lijstje staat is overigens La Hechicera uit Colombia.

Probeer ook eens enkele Rhums Vieux Agricole (Franse stijl) als je niet voor al te zoete rum bent! Cheers, D.
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 04 Jul 2017, 09:30

Vuistregel voor een goede rum; koop single cask spul op vatsterkte van een goed huis (Velliers, Compagnie des Indes, Caroni, Blackadder, Der Whisky Cask) en let er op dat er geen suiker is toegevoegd.
De populaire verdunde meuk (Plantation is een mooi voorbeeld) die over het algemeen veel te duur wordt aangeboden is vrijwel altijd gesuikerd en bevat veel jonge rum en smaakt als parfum. Zoals velen waarschijnlijk wel weten zijn de regels mbt age statements op rum precies omgekeerd aan die van whisky.
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Malt Leon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malt Leon » 04 Jul 2017, 11:39

Van het weekend de Jamaica 13 jaar van BBR opengetrokken. schitterende rum toch een van de beste die ik ooit gehad heb.
Daarna de Worthy park van kintra. Drinkt makkelijk weg voor 61,8%
Dan nog de Monymusk van ultimatum. Helaas vind ik dat te veel spir-it
0 x

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 04 Jul 2017, 23:23

Oogadal schreef:Zoals velen waarschijnlijk wel weten zijn de regels mbt age statements op rum precies omgekeerd aan die van whisky.
Dat is toch per regio c.q. merk verschillend? Sommigen geven de oudste aan, of de gemiddelde leeftijd, maar er zijn er ook die net als bij whisky de jongste leeftijd geven. Of geen leeftijd (ook net als bij whisky). Wat dat betreft zijn het net de spreekwoordelijke bananenrepublieken waar de rum (rhum) vandaan komt.
Maar het gezoete karakter van veel van die rum's is waarschijnlijk wel een afknapper voor de gemiddelde whiskydrinker.
0 x

Pe@ter
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Pe@ter » 14 Jul 2017, 10:32

Er is op dit moment een zeer goede rum op de markt:
van Zuylen heeft m misschien nog:
http://www.whiskyvanzuylen.nl/overige/p ... broker/163
en anders bij Whiskybroker:
http://www.whiskybroker.co.uk/buy-whisk ... p?wbid=416

Normaal als serge ergens 90 punten geeft, blijft hij nooit lang beschikbaar.
Misschien door het etiket?

Oh ja: Single Cask 16 yo 57,6%
1 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 18 Jul 2017, 11:45

Oogadal schreef:Tsja, andere Plantations ben ik maar niet meer aan begonnen, niks menselijks is ons vreemd: als de 1e kennismaking niet best is ben je, met alle moois wat er te koop is, niet snel geneigd nog een keer iets van dat huis te proeven :bigsmile

Omdat het wel degelijk goede rum is? Veel kokosnoot? natuurlijk...het is dan ook Bajan rum. Als je Bajan rum koopt dan wéét je toch dat er veel kokos in zit? Sorry, maar je reactie is een beetje als : ik heb Laphroaig gekocht maar hij is niet lekker want er zit turf in ;-)

Ik vrees dan ook dat deze reactie(s) over Plantation idd komen van whiskydrinkers, en niet van rumdrinkers. Rumdrinkers beseffen wel degelijk dat Plantation heel wat moois in gamma heeft.

En over dat "vrijwel alijd gesuikerd" versus de goede onafhankelijke bottelaars genre Velier en Blackadder enzo...., dat klopt toch ook niet he.
Het bijvoegen van suikers gebeurt namelijk in het overgrote deel van de gevallen niét door de bottelaars, maar door de distilleerderij. Als je een stokerij hebt die bijzoet, en pakweg velier koopt daar een vat, dan is die ook bijgezoet.
0 x

Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”