Armagnac

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Armagnac

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 30 Okt 2013, 12:50

Is er iemand die ervaring heeft met Armagnac van Castarède en Domaine de Rieston?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Re: Armagnac

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Okt 2013, 14:40

Even in de kast gekeken maar neen, die staan er niet (meer?).
Al even geleden dat ik (Bas) Armagnac of Cognac dronk maar heb er best wel wat op.

Meer Armagnac dan Cognac overigens omdat volgens veel kenners de eerste meer voor de boeren is en de tweede voor de intellectueel, dus.... :gnif
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 30 Okt 2013, 14:47

Ik ben dus een absolute leek op dat gebied. Is er een wezenlijk smaakverschil tussen die twee? Heb je ook verschillende regio's/domeinen met elk hun eigen kenmerken?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Okt 2013, 15:12

Wel, (oude)(vintage) whisky is best duur dat geld ook voor Cognac, maar minder, en (destijds) ook weer minder voor Armagnac.

Je hebt er inderdaad verschillende herkomstgebieden (crus) maar heel wat minder dan in Cognac. Binnen Armagnac, de Bas-Armagnac, Haut-Armagnac en Ténarèze.
Die laatste heb ik denk ik nooit geproefd.
Over het algemeen denk ik dat Armagnac wat meer uitgesproken in de neus is en wellicht wat voller en ronder van smaak (wordt op minder hoog abv afgestookt dan Cognac én de druiven groeien daar op kalkgrond). Armagnac rijpt ook wat sneller. Ik moet aantekenen dat dit voor mij al lang geleden is en moet er wellicht weer eens een paar naast elkaar zetten want er staan er nog wel enkelen in de kast.

De vraag over verschillen tussen Armagnac's (eigenlijk een blend) althans herkomstgebieden Bas-Armagnac, Haut-Armagnac en Ténarèze. Antwoord is ja maar zo heel ver gaat mijn geheugen en ervaring ook niet ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”