Cachaça

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
Brodsky
Actief lid
Actief lid

Cachaça

Ongelezen berichtdoor Brodsky » 21 Apr 2012, 18:24

Heeft iemand ervaring met goede smaakvolle cachaça's? (Pinga in colloqiaal Braziliaans-Portugees)
Om puur te drinken, niet in de fameuze caipirinha's, die ik alleen te pruimen vind als er niet te veel suiker in gestampt wordt.
Ik was onlangs in Minas Gerais en heb een paar cachaça's geprobeerd, waarvan er niet een echt tot tevredenheid - alleen de Seleta (Salinas) was enigszins te doen ... de andere zijn te zoet of te jong en te scherp (ongerijpt) ...

Geproefd: Gota de Minas, Prosa & Viola, Sagarana, Seleta, Salinas

Er schijnen duizenden verschillende cachaças geproduceerd te worden in Brazilië. Cachaça's van betere kwaliteit, die enkele jaren rijpen in houten vaten en goed puur te drinken zijn, vinden langzaamaan hun weg naar het noordelijk halfrond, althans, volgens dit artikel in de NY Times: http://www.nytimes.com/2008/04/09/dining/09cachaca.html Als ik binnenkort terug ben in NYC zal ik het gaan verifiëren ...

In São Paulo, waar ik momenteel vertoef, zijn de cachaça's nog altijd veel goedkoper dan in Europa/N-Amerika, doch duurder dan in Minas. Ik neem graag een paar goede flesjes mee als ik binnenkort het land verlaat.
0 x
Afbeelding

Brodsky
Actief lid
Actief lid

Re: Cachaça

Ongelezen berichtdoor Brodsky » 30 Apr 2012, 00:24

Inmiddels heb ik wat meer cachaça's geproefd en na navraag bij vrienden en wat web-onderzoek enkele flesjes aangeschaft. Ik begin de "suikerriet-whisky" te waarderen. Cachaça heeft een zeer distinct karakter; is complexer en heeft een grotere variëteit aan smaakprofielen dan ik in eerste instantie vermoedde. Whisky-liefhebbers die Brazilië bezoeken kan ik aanraden cachaça's te proeven (in caipirinha's gaan vooral de industrieel geproduceerde cachaça's, die niet rijpen op houten vaten). Cachaça's van kleinere producenten, vooral geconcentreerd in Minas Gerais, worden vaak nog in pot stills gedestilleerd en rijpen op vaten van soms inheems Braziliaans, soms Europees hout, ergens tussen een periode van enkele maanden tot soms meer dan 10 jaar. "Experts" zeggen dat drie jaar rijping het maximale is en dat cachaça's die langer rijpen te veel door houtsmaak overheerst worden.

Enkele behulpzame websites:
http://www.brazil-help.com/cachaca.htm (Engels)
Informatieve site. Onderaan enkele honderden (v/d duizenden) andere namen die Brazilianen aan hun 'nationale' destillaat geven. Ik heb alleen Pinga gehoord in een bar in Ouro Preto.

http://mapadacachaca.com.br/ (Portugees)
Een prachtige site, vol met blogs, video's, en recepten met cachaça. Onder 'guia' kunnen diverse merken opgezocht worden, met begeleidende informatie en prijs-info.

http://turmadaora.com.br/Melhores%20Cac ... C3%87A.htm
Een overzicht + beschrijving (Portugees) van de 20 "beste" cachaça's, om puur te drinken. Een ranglijst door experts opgesteld, die verdacht veel lijkt op de jaarlijkse ranglijst die door Playboy Brasil wordt uitgegeven.
Hier zitten een aantal werkelijke 'bang-for-your-buck' cachaça's tussen zoals de Boazinha, de Seleta en de Claudionor die tussen de R$15 & 19 (€ 6-8) p/fles (600ml) kosten. De Nr. 2 op de lijst is heel duur, rond de R$250 p/fles (600ml). Nr. 1, de Vale Verde, heb ik voor slechts R$18 (750ml) op de kop weten te tikken in de Mercado Municipal in São Paulo (de verkoper wist blijkbaar niet wat de fles waard was, want even verderop zag ik 'm voor R$60).

http://www.youtube.com/watch?v=oWbNiMErrPU
Ja ja, zelfs ralfy heeft zich aan de cachaça's gewaagd! Van zijn selectie kan ik de Germana aanraden. De rest lijkt me vooral geschikt voor caipirinha's.

-----
Quando o Brasil criar juízo e se tornar uma potência mundial, será a cachaça e não o whisky a bebida do planeta (Sobral Pinto)

[Vrij vertaald: Wanneer Brazilië gerechtigdheid creëert en een wereldmacht wordt, dan zal de wereld cachaça drinken in plaats van whisky.]
1 x
Afbeelding

Brodsky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Brodsky » 30 Apr 2012, 01:46

Hoe te genieten van een (goede) cachaça? (voor wie Portugees verstaat, doch kijken volstaat)

http://www.youtube.com/watch?v=4-h7gz2T ... r_embedded
0 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Cachaça Porto Morretes

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 30 Apr 2012, 09:01

Het toeval wil dat ik van mijn schoonmoeder in spe twee miniatuur flesjes cachaca gekregen heb van Porto Morretes. Een bleke , en één gerijpte. Binnenkort eens proeven, ben benieuwd.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Flamengista
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Cachaça "Canarinha" uit Salinas in Minas Gerais

Ongelezen berichtdoor Flamengista » 15 Mei 2012, 17:14

Ben vaak in Brazilië geweest, en heb daar vaak met mijn schoonvader een Pinga'tje gedronken :D maar de enige Cachaça die ik daar heb gedronken waarvan ik het echt de moeite waard vond om de naam te onthouden was de "Canarinha" die ook zoals velen uit Salinas in Minas Gerais komt.
0 x

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 26 Jan 2013, 09:34

Heb een fles gerijpte Magnifica Cachaca staan, erg lekkere hoor, zowel puur als in een Caiparinha. :smullen
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 08 Jul 2013, 21:33

ik gebruik op deze zomerse dagen zelfs een lip balsem met de smaak van Caiparinha, van Leblon. Smaakt al heerlijk
0 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 13 Sep 2013, 12:30

Aangezien mijn wederhelft Braziliaanse is, is de cachaçakast bij ons thuis vrij uitgebreid.

Wie zegt dat de rijping na drie jaar té is, zal toch even zijn mening moeten herzien. Zo heb ik bvb een 25-jarige (!) cachaça staan die echt fantastisch is.
Persoonlijk hou ik enorm van de San'Antonio cachaça uit Veranopolis (Rio Grande do Sul) en de Seleta de Salinas (Minas Gerais).

As it happens heb ik deze week trouwens mijn rum/cachaça website op het net gezwierd: http://sugarcanecollection.wordpress.com/
0 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 11 Feb 2015, 13:30

Indien je nog op zoek zou zijn naar de betere cachaça...vanaf deze week kan je bij ons terecht voor kwaliteitscachaça !

1. Taverna De Minas

Winnaar op de Expo Cachaça 2014. Een prachtige cachaça van 2 jaar oud, met rijping op eikenhouten vaten. Droog met fruitige aroma’s en mooie eikinvloeden. Puur en op kamertemperatuur te drinken.

2. Morro Vermelho

Ook deze Braziliaanse schone rijpte 2 jaar lang op eikenhout. Puur of on the rocks.

3. São Miguel

Door één jaar rijping op umburana hout is deze cachaça fijn en elegant, maar toch krachtig van smaak. Rond, zacht en met kaneel in de afdronk. Door de volle smaak het beste om als digestief na de maaltijd te drinken. Puur en op kamertemperatuur. Cognacliefhebbers zullen deze cachaça omarmen. Deze cachaça heeft zo ongeveer elke wedstrijd gewonnen waaraan hij heeft meegedaan: goud op het Concurso Mundial de Bruxelas Brasil 2013 (beschouwd als een van de meest toonaangevende wedstrijden op het gebied van cachaça) en goud op de Expo Cachaça in 2013. Een topstuk uit onze collectie.

4. Salinas – Gerijpt

Met meer dan 15 prijzen op zijn naam, één der mest bekroonde cachaça’s ter wereld. Drie jaar rijping op carvalho (eiken) hout heeft hem een enigszins zoet aroma met noten van tropisch fruit gegeven. Maar de verassing zit in de afdronk, die is droog en prolongado (lang). Door de volle smaak is hij erg lekker met rood vlees op kamertemperatuur.

5. Sapucaia Cristal

Puur, in cocktails, of voor de wereldvermaarde caipirinha te maken: deze witte doch gerijpte cachaça kan het allemaal. Twee jaar gerijpt op amendoim hout. Dit zorgt voor noten van pinda en een mildere smaak, terwijl de originele eigenschappen van de cachaça goed bewaard blijven. Een verassende combinatie van elegantie, zachtheid en smaak.

6. Sapucaia Velha

Na vijf jaar in een eikenhouten vat komen alle aroma’s tot volle bloei. Een erg bijzondere cachaça. Prachtig van kleur, intens van smaak en toch zacht. Je drinkt em als whisky of cognac: puur en op kamertemperatuur. Voor echte mannen: Playboy heeft hem dan ook niet voor niets in 2009 uitgeroepen tot 1 van de 20 beste cachaça’s ter wereld.

7. Sapucaia Reserva da Familia

Onze ouderdomsdeken. Door tien jaar rijping op carvalho (eiken) hout is de karakteristieke houtsmaak volledig ontwikkeld, zacht met een overwicht van gedroogd fruit. Je drinkt hem puur en op kamertemperatuur, als een mooie cognac of aged whisky. Een uitstekende keuze voor de wat meer ervaren cachaçadrinker. De oudere broer van de Sapucaia Velha Tradicional. Blijkbaar moet je het op een oude fiets leren, want hij werd in 2007 door Playboy uitgeroepen tot 1 van de 20 beste cachaça’s ter wereld.
0 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 14 Apr 2015, 15:31

En nu dus ook op de webshop www.cachacashop.be
0 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 28 Nov 2016, 11:57

Als bedankje van een deelnemer aan onze workshop in Sao Paulo deze cachaça gekregen:

cachaça.jpg
cachaça.jpg (25.12 KiB) 4486 keer bekeken

Ik begreep van onze gastheer dat deze op hout heeft gerijpt en zeker niet slecht is. Ik ben benieuwd.
0 x
Afbeelding

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 06 Dec 2016, 09:37

Salinas (Minas Gerais) is één van de bekendere cachaçaregio's uit Brazilië, met zelfs een eigen "AOC".
In Salinas - zeg maar het Dufftown van Braziliê - wordt cachaça vnl gerijpt op balsamohout. Ook deze cachaça is een balsamogerijpte.

Bálsamo vaten zijn meestal tonnen – dat wil zeggen mastodonten van vaak 25.000 liter of meer. De rijping op deze tonnen geeft de cachaça een licht kastanjeachtige kleur en intense herbale aroma’s en smaken. Net omdat de smaak zo uitgesproken is, wordt deze cachaça ook vaak gebruikt in blends van cachaça op eikenhout of umburana. In haar pure, ongemengde vorm doen heel wat bálsamogerijpte cachaças zelfs niet echt meer denken aan cachaça omdat het vegetale karakter de duimen moet leggen voor de intense kruidigheid.

Wat betreft deze specifieke cachaça: die ken ik niet dus zou 'k moeten proeven om er meer over te zeggen.
En voor nog veel meer uitleg kan ik verwijzen naar het schitterende boek "Cachaça. De Adem van de Tijger" van een zekere Stijn Hiers :lol:
Nu ook te koop op amazon en bol.com :duimop
1 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 07 Dec 2016, 22:08

Vanavond een glaasje geprobeerd. Viel niet tegen. Deed me qua stijl denken aan Lowland whisky's (Auchentoshan, Rosebank), maar dan wat vegetaler.
1 x
Afbeelding

Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”