Cognac

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 01 Mar 2020, 05:32

Ik heb voor het eerst in mn leven een flesje cognac besteld. Eerst kunnen proeven en hij is waanzinnig goed.
Het is er eentje die in 1925 of vroeger is gedistilleerd, en in 1981 op Dame Jeanne is gegaan. Nog een mooie 49% na 56jaar rijping.
Kijk er al naar uit om dit flesje op te halen en open te trekken! Sample evt beschikbaar binnen enkele dagen.
0 x

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 02 Mar 2020, 23:11

MisterMonkeyDonkey schreef:Ik heb voor het eerst in mn leven een flesje cognac besteld. Eerst kunnen proeven en hij is waanzinnig goed.
Het is er eentje die in 1925 of vroeger is gedistilleerd, en in 1981 op Dame Jeanne is gegaan. Nog een mooie 49% na 56jaar rijping.
Kijk er al naar uit om dit flesje op te halen en open te trekken! Sample evt beschikbaar binnen enkele dagen.


#1 Le début? Heb een sample bij Pieter besteld, met optie om daarna fles aan te kopen ;)
0 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 893
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor JvR » 02 Mar 2020, 23:35

MisterMonkeyDonkey schreef:Ik heb voor het eerst in mn leven een flesje cognac besteld. Eerst kunnen proeven en hij is waanzinnig goed.
Het is er eentje die in 1925 of vroeger is gedistilleerd, en in 1981 op Dame Jeanne is gegaan. Nog een mooie 49% na 56jaar rijping.
Kijk er al naar uit om dit flesje op te halen en open te trekken! Sample evt beschikbaar binnen enkele dagen.


Laat het vooral even weten!
1 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 03 Mar 2020, 06:21

Bram84 schreef:
MisterMonkeyDonkey schreef:Ik heb voor het eerst in mn leven een flesje cognac besteld. Eerst kunnen proeven en hij is waanzinnig goed.
Het is er eentje die in 1925 of vroeger is gedistilleerd, en in 1981 op Dame Jeanne is gegaan. Nog een mooie 49% na 56jaar rijping.
Kijk er al naar uit om dit flesje op te halen en open te trekken! Sample evt beschikbaar binnen enkele dagen.


#1 Le début? Heb een sample bij Pieter besteld, met optie om daarna fles aan te kopen ;)


Yep, morgenavond ga ik m ophalen.
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 03 Mar 2020, 08:54

0 x

Gebruikersavatar
Christine
Senior
Senior
Berichten: 151
Lid geworden op: 30 Sep 2016, 14:31
Locatie: Timboektoe

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor Christine » 19 Jul 2020, 16:34

MisterMonkeyDonkey schreef:https://www.whiskynotes.be/2020/other-spirits/cognac-avant-1925-borderies-malternative/?fbclid=IwAR1Xh-AEfp_8WDyyDVhE84gZOPYnmqkUIb30Pss0kRSHEUYKKOelJWf71qU


Ik heb destijds nog contact gehad, maar vond de producent niet doorzichtig genoeg. Daarom ook ditmaal de flessen niet gekocht. En met rede dus. Er wordt gegoocheld met leeftijden en prijzen. En dit over tijd. Zie verder.

http://www.cognacmarieriviere.fr/

Ik had de TRÈS VIEILLE RÉSERVE COGNAC RENÉ RIVIÈRE. Zou plus 60 jaar oud zijn. Mijn twijfels over. Het verhaal en de herkomst. Weinig overtuigend. Ook de prijs. Die daalt dus met de jaren in plaats van te stijgen.

Ik zie nu dat de Grand Hommage Hors d'Age Cognac René Rivière 800.00 is, destijds, 1360.00 zonder 21% BTW, dus 1640.00

https://www.cognatheque.com/fr/75__rene-riviere

De prijzen in 2016: (zonder btw)
Très Vieille réserve = 170.00
Vénérable Borderies = 460.00
Grand Hommage = 1360.00
1898 tresor de borderies = 6750.00


Bijgevoegd citaat uit de mail:

Dear Madam,
After my last shipping, please find attached the catalalogue and the description of our collection ‘Héritage René Rivière’.
The ensemble of the qualities that we show are all ‘Hors d’Age’ qualities derived from the same label: ‘Borderies’ and they have been maintained in our wineries for 100 years in relation to the oldest ones. As the exploitation has been stopped since 1981, all our Cognacs are older than this date.
The ‘XO’ (which is usually 10 years old) is significantly older in our collection since it is at least 35 years old. It is an alloy of several kegs. It reaches 40 degrees. There are only 130 bottles (that will be bottled to the command).
The ‘Vieille Réserve’ is a Borderie of at least 50 years old that blends Cognacs of 35 and 50 years old.
This blending is in Dame Jeanne at the moment. It reaches 40 degrees. (There still are 100 bottles).
The ‘Très Vieille réserve’, which is always in barrel is composed by two lots which are more of 60 years old, that give to this Cognac his veritable identity. It is bottled in shipment and it reaches 40 degrees.
The ‘Vénérable Borderies’ and the ‘Grand Hommage’ are Cognacs of the beginnings of the XX century. They are in Dame Jeanne and only the ‘Grand Hommage’ has been adjudicated as being a pre- 1914 Cognac. We are not allowed to write the dates of the Cognacs on the bottles but we can certify the origines of our different qualities.
yours faithfully,
0 x
Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 19 Jul 2020, 16:44

Christine schreef:
MisterMonkeyDonkey schreef:https://www.whiskynotes.be/2020/other-spirits/cognac-avant-1925-borderies-malternative/?fbclid=IwAR1Xh-AEfp_8WDyyDVhE84gZOPYnmqkUIb30Pss0kRSHEUYKKOelJWf71qU


Ik heb destijds nog contact gehad, maar vond de producent niet doorzichtig genoeg. Daarom ook ditmaal de flessen niet gekocht. En met rede dus. Er wordt gegoocheld met leeftijden en prijzen. En dit over tijd. Zie verder.

http://www.cognacmarieriviere.fr/

Ik had de TRÈS VIEILLE RÉSERVE COGNAC RENÉ RIVIÈRE. Zou plus 60 jaar oud zijn. Mijn twijfels over. Het verhaal en de herkomst. Weinig overtuigend. Ook de prijs. Die daalt dus met de jaren in plaats van te stijgen.

Ik zie nu dat de Grand Hommage Hors d'Age Cognac René Rivière 800.00 is, destijds, 1360.00 zonder 21% BTW, dus 1640.00

https://www.cognatheque.com/fr/75__rene-riviere

De prijzen in 2016: (zonder btw)
Très Vieille réserve = 170.00
Vénérable Borderies = 460.00
Grand Hommage = 1360.00
1898 tresor de borderies = 6750.00


Bijgevoegd citaat uit de mail:

Dear Madam,
After my last shipping, please find attached the catalalogue and the description of our collection ‘Héritage René Rivière’.
The ensemble of the qualities that we show are all ‘Hors d’Age’ qualities derived from the same label: ‘Borderies’ and they have been maintained in our wineries for 100 years in relation to the oldest ones. As the exploitation has been stopped since 1981, all our Cognacs are older than this date.
The ‘XO’ (which is usually 10 years old) is significantly older in our collection since it is at least 35 years old. It is an alloy of several kegs. It reaches 40 degrees. There are only 130 bottles (that will be bottled to the command).
The ‘Vieille Réserve’ is a Borderie of at least 50 years old that blends Cognacs of 35 and 50 years old.
This blending is in Dame Jeanne at the moment. It reaches 40 degrees. (There still are 100 bottles).
The ‘Très Vieille réserve’, which is always in barrel is composed by two lots which are more of 60 years old, that give to this Cognac his veritable identity. It is bottled in shipment and it reaches 40 degrees.
The ‘Vénérable Borderies’ and the ‘Grand Hommage’ are Cognacs of the beginnings of the XX century. They are in Dame Jeanne and only the ‘Grand Hommage’ has been adjudicated as being a pre- 1914 Cognac. We are not allowed to write the dates of the Cognacs on the bottles but we can certify the origines of our different qualities.
yours faithfully,


Voor zover ik begreep zijn de dame jeannes van de bottelingen van malternative vastgelegd bij erfenis. Men weet niet exact van welke dag e.d. maar wel pre 1925 voor de eerste en pre 1913 voor de tweede. Dit zijn single casks btw.
0 x

Gebruikersavatar
Christine
Senior
Senior
Berichten: 151
Lid geworden op: 30 Sep 2016, 14:31
Locatie: Timboektoe

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor Christine » 19 Jul 2020, 16:56

MisterMonkeyDonkey schreef:Voor zover ik begreep zijn de dame jeannes van de bottelingen van malternative vastgelegd bij erfenis. Men weet niet exact van welke dag e.d. maar wel pre 1925 voor de eerste en pre 1913 voor de tweede. Dit zijn single casks btw.


Vastgelegd bij erfenis vind ik, sorry daarvoor, een zeer zwakke verklaring of gegeven. Zeker gezien mijn mailverkeer van 2016.
En hoe eerst een cognac van voor 1914, 1650.00 kost en nu 500.00. Is me helemaal een raadsel. Trouwens, voor 1914 wordt plots rond 1913.

Grosperrin La Gabare voert koolstofdatering uit op oude cognac's voor leeftijd van vaten. Lijkt mij betrouwbaarder.

Vermits er na 1981 geen productie was (zie mail). Is een 60 jaar oude cognac dan al van rond 1920. Een fles 60y. kost nu echter 200.00. Dus ofwel wordt een cognac van 200.00 plots een fles van 400.00. Ofwel is een 60 jaar oude cognac, geen 60 jaar. Hij moet dus ook nog 60 jaar oude cognac op vaten hebben liggen en niet in Dame Jeannes. Een recente fles 60y is dus maximum van voor 1960 of vroeger.

Cognac stopt met rijpen als hij op Dame Jeannes wordt gedaan. Men kijkt naar cask age voor werkelijke leeftijd.

Het is duidelijk een goochelen met datums, leeftijden en prijzen. Van zoiets blijf ik ver weg.
0 x
Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 19 Jul 2020, 17:31

Christine schreef:
MisterMonkeyDonkey schreef:Voor zover ik begreep zijn de dame jeannes van de bottelingen van malternative vastgelegd bij erfenis. Men weet niet exact van welke dag e.d. maar wel pre 1925 voor de eerste en pre 1913 voor de tweede. Dit zijn single casks btw.


Vastgelegd bij erfenis vind ik, sorry daarvoor, een zeer zwakke verklaring of gegeven. Zeker gezien mijn mailverkeer van 2016.
En hoe eerst een cognac van voor 1914, 1650.00 kost en nu 500.00. Is me helemaal een raadsel. Trouwens, voor 1914 wordt plots rond 1913.

Grosperrin La Gabare voert koolstofdatering uit op oude cognac's voor leeftijd van vaten. Lijkt mij betrouwbaarder.

Vermits er na 1981 geen productie was (zie mail). Is een 60 jaar oude cognac dan al van rond 1920. Een fles 60y. kost nu echter 200.00. Dus ofwel wordt een cognac van 200.00 plots een fles van 400.00. Ofwel is een 60 jaar oude cognac, geen 60 jaar. Hij moet dus ook nog 60 jaar oude cognac op vaten hebben liggen en niet in Dame Jeannes. Een recente fles 60y is dus maximum van voor 1960 of vroeger.

Cognac stopt met rijpen als hij op Dame Jeannes wordt gedaan. Men kijkt naar cask age voor werkelijke leeftijd.

Het is duidelijk een goochelen met datums, leeftijden en prijzen. Van zoiets blijf ik ver weg.


Tja als je officiële documenten van de notaris niet kan vertrouwen stopt het.
0 x

Gebruikersavatar
Christine
Senior
Senior
Berichten: 151
Lid geworden op: 30 Sep 2016, 14:31
Locatie: Timboektoe

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor Christine » 19 Jul 2020, 17:49

MisterMonkeyDonkey schreef:Tja als je officiële documenten van de notaris niet kan vertrouwen stopt het.


Zeer zwakke verklaring. Denk niet dat een notaris cognac kan dateren noch de nodige kennis heeft.

De regelgeving om de millésime op cognac te zetten is streng. Het is zo dat de cognac in ik dacht bonded warehouse moest opgeslagen worden en onder controle staan van het BNIC. Dan mag er een datum gevoerd worden. Millisimes in cognac zijn weinig in aantal daar het complex is en veel producenten het niet doen. De procedure is ook ingevoerd om de misbruiken te voorkomen. Zoals deze een goochelen met datums. Zelfs een aanduiding op het vat is niet geldig. Laat staan wat papieren. Koolstofdatering kan wel, zie Grosperrin.
Delamain heeft oude vintages omdat zij de wettelijke procedure volgen. Maar dan spreken we over heel andere prijzen. En voor oude cognac, vind ik
https://www.brandyclassics.com/hermitage-cognac.html?dir=desc&mode=list&order=price goed. Hij kan van elke cognac de juiste gegevens geven. Ook andere prijzen.
0 x
Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 19 Jul 2020, 20:37

Christine schreef:
MisterMonkeyDonkey schreef:Tja als je officiële documenten van de notaris niet kan vertrouwen stopt het.


Zeer zwakke verklaring. Denk niet dat een notaris cognac kan dateren noch de nodige kennis heeft.


Ik vertrouw daar toch op. Die notaris kan natuurlijk niet de cognac dateren, maar wel de gegevens en de papieren enzo bevestigen. Zoiets trek ik niet in twijfel. Anders weet je toch nooit wat er precies in je fles zit? Men kan altijd net voor het bottelen een ander vat aanslaan of iets dergelijks... Ik denk niet dat bij die processen standaard deurwaarders aanwezig zijn. En dan nog kunnen die omgekocht zijn.

Ik heb de avant 1925 openstaan. Smaakt alvast heel erg goed. Zou je dus een sample kunnen opsturen mocht je m effectief willen laten dateren.
1 x

Gebruikersavatar
Christine
Senior
Senior
Berichten: 151
Lid geworden op: 30 Sep 2016, 14:31
Locatie: Timboektoe

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor Christine » 19 Jul 2020, 20:44

MisterMonkeyDonkey schreef:
Christine schreef:
MisterMonkeyDonkey schreef:Tja als je officiële documenten van de notaris niet kan vertrouwen stopt het.


Zeer zwakke verklaring. Denk niet dat een notaris cognac kan dateren noch de nodige kennis heeft.


Ik vertrouw daar toch op. Die notaris kan natuurlijk niet de cognac dateren, maar wel de gegevens en de papieren enzo bevestigen. Zoiets trek ik niet in twijfel. Anders weet je toch nooit wat er precies in je fles zit? Men kan altijd net voor het bottelen een ander vat aanslaan of iets dergelijks... Ik denk niet dat bij die processen standaard deurwaarders aanwezig zijn. En dan nog kunnen die omgekocht zijn.

Ik heb de avant 1925 openstaan. Smaakt alvast heel erg goed. Zou je dus een sample kunnen opsturen mocht je m effectief willen laten dateren.


Waarom denk je dat er weinig millésime zijn in Cognac? Waarom is het BNIC opgericht? Dat is om bovenstaande situaties te vermijden. Verder gezien mijn mailverkeer van 2016, de prijzen en datums toen, vergelijkend met nu, hecht ik zeer weinig geloof aan deze producent.

Lief van het sample, maar ik ga echt geen geld steken in een koolstofdatering :) . Dat zou de bottelaar moeten doen als hij achter zijn product staat en juiste informatie wil verschaffen. Zeker gezien mijn ervaring uit het verleden en de uitleg die er toen was.
0 x
Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 19 Jul 2020, 20:58

Christine schreef:
MisterMonkeyDonkey schreef:
Christine schreef:
Zeer zwakke verklaring. Denk niet dat een notaris cognac kan dateren noch de nodige kennis heeft.


Ik vertrouw daar toch op. Die notaris kan natuurlijk niet de cognac dateren, maar wel de gegevens en de papieren enzo bevestigen. Zoiets trek ik niet in twijfel. Anders weet je toch nooit wat er precies in je fles zit? Men kan altijd net voor het bottelen een ander vat aanslaan of iets dergelijks... Ik denk niet dat bij die processen standaard deurwaarders aanwezig zijn. En dan nog kunnen die omgekocht zijn.

Ik heb de avant 1925 openstaan. Smaakt alvast heel erg goed. Zou je dus een sample kunnen opsturen mocht je m effectief willen laten dateren.


Waarom denk je dat er weinig millésime zijn in Cognac? Waarom is het BNIC opgericht? Dat is om bovenstaande situaties te vermijden. Verder gezien mijn mailverkeer van 2016, de prijzen en datums toen, vergelijkend met nu, hecht ik zeer weinig geloof aan deze producent.

Lief van het sample, maar ik ga echt geen geld steken in een koolstofdatering :) . Dat zou de bottelaar moeten doen als hij achter zijn product staat en juiste informatie wil verschaffen. Zeker gezien mijn ervaring uit het verleden en de uitleg die er toen was.


Je kan mijns inziens het kopen van een fles 60j oud (wat gewoon een blend is) niet vergelijken met een dame Jeanne van circa 40liter. Een dame Jeanne die gesealed was btw. Ik ken niets van het bnic of van millesime. Maar dat bnic bestond nog niet in het begin van vorige eeuw vermoed ik. Op de bottelingen van malternative staat trouwens wel die avant 1913 en 1925. Dat mag niet zomaar. Die documenten zijn douane en accijnsbureau's gepasseerd. Dus ik vertrouw op de ecbtheid, en het is je goed recht daaraan te twijfelen. Maar ik doe dat niet.
0 x

Gebruikersavatar
Christine
Senior
Senior
Berichten: 151
Lid geworden op: 30 Sep 2016, 14:31
Locatie: Timboektoe

Re: Cognac

Ongelezen berichtdoor Christine » 19 Jul 2020, 21:35

MisterMonkeyDonkey schreef:Je kan mijns inziens het kopen van een fles 60j oud (wat gewoon een blend is) niet vergelijken met een dame Jeanne van circa 40liter. Een dame Jeanne die gesealed was btw. Ik ken niets van het bnic of van millesime. Maar dat bnic bestond nog niet in het begin van vorige eeuw vermoed ik. Op de bottelingen van malternative staat trouwens wel die avant 1913 en 1925. Dat mag niet zomaar. Die documenten zijn douane en accijnsbureau's gepasseerd. Dus ik vertrouw op de ecbtheid, en het is je goed recht daaraan te twijfelen. Maar ik doe dat niet.


Blend is veel gezegd, het gaat beide om Borderies, het is niet dat er GC, PC, FB, BB, BO bijzit in de 60y van dezelfde producent. Om een single cask borderies van 55jaar te onderscheiden van een 60jaar oude Borderies moet je al vrij goede smaakpupillen hebben. Zeker gezien beide dan nog eens van dezelfde wijngaarden komen.

Het BNIC is trouwens opgericht in 1946 om juist deze poespas te vermijden.

Ik heb gewoon ernstige twijfels bij het ganse verhaal. Nogmaals, gezien de info die ik vroeger gekregen heb, jaartallen, leeftijden en prijzen.

Idem dito voor Vallein Tercinier en hun Rue's. Kan eender wat inzitten. Is geen controle op. Vb. Rue 71 is officiëel geen cognac van 1971.

Idem voor Tesseron. In hun Lot 29, zit geen cognac van 1929. Lot 53, geen cognac van 1953

De avant 1913 is geen officiële leeftijdsaanduiding. Dus geen controle.

Koop maar eens een officiële 1914 of 1917. Dus met jaaraanduiding. Spreken we over gans andere prijsklasse.

Hier trouwens foto van zijn pdf destijds.
Bijlagen
Riviere.jpg
Riviere.jpg (131.65 KiB) 1990 keer bekeken
1 x
Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.


Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten