Oostenrijkse Schnaps

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Oostenrijkse Schnaps

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Jul 2022, 11:15

Vandeweek terug uit Oostenrijk een flesje Schnaps meegenomen. Van lang geleden al wel eens wat geproefd maar was toen niet zo into sterke drank nog.

Dit goedje, gemaakt van gedistilleerd vergist fruit, komt in allerlei vormen en smaakjes. Het rijpt niet per se op hout maar gaat vaak zo van ketel naar fles. Er zijn wel vatgerijpte varianten overigens. Doorgaans ergens tussen de 30% en 40% alcohol.

Ik heb een goedje meegenomen gemaakt van vergiste frambozen op 37,5%.

Afbeelding

Ze hadden m ook in perzik, peer en appel. M’n vrouw ging bekant over dr nek en ik weet zelf nog niet helemaal wat ik ervan moet vinden. De overdaad aan framboos op de afdronk vond ik wel prettig, maar aangezien je dit spul ‘moet’ shotten kon de smaak me nog niet zo bekoren. Toch maar eens benaderen als whisky. Kijken wat dat oplevert.
Anderen ook ervaringen met dit goedje? :bigsmile
0 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Oostenrijkse Schnaps

Ongelezen berichtdoor Casketje » 25 Jul 2022, 12:22

Ook al vaak gezien in Duitse supermarkten. Het boeit me niet zo veel moet ik zeggen. De schnaps die ik al heb gedronken zijn vaak gewoon zeer agressief. Hetzelfde met grappa eigenlijk, niet mijn ding.

Wat dicht bij dit topic aanleunt en wat me wel boeit om ooit eens te proeven zijn producten van Ziegler of Scheibel - klaarblijkelijk vergelijkbaar (voor mij toch, ik ken er immers niks van) met wat jij hier aangeeft in de zin dat het ongerijpte "Obstbrände" zijn maar wel makkelijk €40-€60 tot soms meer dan €200 voor een fles. Vraag me af waar het prijsverschil zit.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 25 Jul 2022, 12:23

Slivovitsj.
Een drankje uit de Balkan maar ook te koop bij zelf stokende boeren met pruimenbomen. Tenminste in de jaren dat ik in Zuid Karinthië mijn vakantie vierde. Vaak kreeg je het ook aangeboden bij een Brettljause.

De kwaliteit was wisselend, maar ik heb toch wel heel erg lekkere drankjes gehad. Het alcoholgehalte was meestal onbekend bij dit soort stooksels. Maar stevig was het wel.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Jul 2022, 12:42

Casketje schreef:… maar wel makkelijk €40-€60 tot soms meer dan €200 voor een fles. Vraag me af waar het prijsverschil zit.

Deze was overigens €16 en een beetje en dat was, qua wat er beschikbaar was in het schap, al 1 van de duurdere varianten. Agressief is wel iets dat ik onderschrijf bij deze schnaps. Kleine kanttekening is wel dat als je pakweg 20ml whisky in 1x achterover mept, het ook behoorlijk agressief zal zijn. Daarom maar eens de whiskybenadering proberen eerdaags. Zal m’n bevindingen wel eens posten!
0 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 25 Jul 2022, 20:25

Even een tip voor iedereen die Duitstalige borrels koopt: er is zgn 'Geist' en er is 'Brand'. Het verschil:
- Geist is het destillaat van (koud) in fruit gemacereerde alcohol
- Brand is het destillaat van vergist fruit

Meestal is de 'Geist' lichtvoetig en fris, terwijl de 'Brand 'behoorlijk zwaar kan zijn.

Dat geldt zeker voor dit voorbeeld: de 'Geist' is meer een gin van vlierbloesem en -bessen. De 'Brand' is een heel zwaar drankje van de vlierbessen.

Afbeelding

De geist is doorgaans veel goedkoper dan de brand. In dit voorbeeld: 18 vs 35 euro voor een halve liter.
4 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Jul 2022, 22:48

Kijk, weer wat geleerd! Ik zie nu dat ik ‘Geist’ heb. Volgende trip eens zoeken naar brand :bigsmile
1 x
Afbeelding

Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”