Bols Corenwijn 6yo
-Neus:
Een klein vleugje lijm. Wat citrusfruit en een prettig zoetje van vanillefudge. In de achtergrond nog wat rozijntjes
-Smaak:
Vettig, romig. Zoet, maar ook een klein zuurtje. Zoethout en laurier. Na verloop van tijd komt er ook meer koekjesdeeg naar boven.
-Finish:
Medium-lange lengte. Eerst is er niks, en dan komt er ineens een smaaksensatie terug, vergelijkbaar met de smaak. Trekt weg met een licht bittertje.
Filliers 8yo
- Vooraf: Deze klapt enorm open met een paar druppels water. De smaken blijven redelijk hetzelfde, maar komen meer naar voren en zijn wat ronder.
-Neus:
Vanille maar voornamelijk hout en zaagsel. Beetje stro en heide. Het houtige verdwijnt wat meer met een paar druppels water.
-Smaak:
Vol en zoet. Het houtige is hier niet aanwezig. Wel meer karamel en koekjesdeeg.
-Finish:
Lange lengte (door hoger ABV?). Veel verschillende zoetjes. Er blijft een beetje dropachtige smaak hangen. Gekonfijte sinaasappelschil.
Notaris
-Neus:
Zurig, meer chemisch. Verbrande marshmellow komt bij me naar boven. Een ruige en intense neus, maar wel eentje die de aandacht trekt. Het lijkt er alleen wel op dat er teveel naloop in de alcohol heeft gezeten. Haarlak hoor ik hier naast me

-Smaak:
Minst diverse smaakpalet van de drie. De juniper en jeneverbes is duidelijk aanwezig, maar verder lijkt er weinig smaak in te zitten.
-Finish:
Medium lengte. Trekt ruw weg, is bitter en ook hier komt vooral de juniper naar voren.
Conclusie
Erg moeilijk kiezen. De Notaris valt gewoon keihard door de mand. Het lijkt alsof hier enorme stookfouten zijn gemaakt en er teveel harde alcoholen uit de naloop door zitten. Daarnaast lijkt het me ook niet voldoende gerijpt en gekruid. Maar ik heb vernomen dat dit een typische Schiedamse stijl jenever is. Ik ben blij dat ik in Wageningen woon.
Het is erg close maar ik kies toch voor Bols Corenwijn als winnaar van deze drie. Alhoewel je mij ook heel blij maakt met een Filliers 8yo.