Sampleset genever en korenwijn

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.

Welke jenever is voor jou de winnaar van de set?

1 Zuidam 5 j/o Korenwijn
4
22%
2 Rutte 6 j/o Fino Cask Genever
2
11%
3 Hooghoudt 5 jaar gelagerd
1
6%
4 Lucas Bols 6 jaar gerijpte Korenwijn
5
28%
5 Filliers 8 j/o graanjenever 50%
5
28%
6 Notaris Malt Wine Genever
0
Geen stemmen
7 De Ooijevaar/Van Wees Roggenaer 3 jaar gerijpt
0
Geen stemmen
8 Zuidam 1 jaar gerijpte rogge-Genever
0
Geen stemmen
9 Rutte Paradijswijn
1
6%
 
Totaal aantal stemmen: 18

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Uridium » 28 Dec 2021, 21:06

Hubert schreef:Vandaag mijn eerste fles genever gekregen. Een kadootje van mijn vrouw.
Filliers 17 years barrel aged. Wat een knaller!!!!
Karamel, vanilleroom, zacht en wat een enorm lange afdronk.
Mooie kennismaking met genever.

Laat die samples maar snel doorkomen :bigsmile


Dat is inderdaad een érg mooie om mee te starten :duimop Nu maar hopen dat de rest niet tegenvalt :bigsmile
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Dec 2021, 21:21

Uridium schreef:
Hubert schreef:Vandaag mijn eerste fles genever gekregen. Een kadootje van mijn vrouw.
Filliers 17 years barrel aged. Wat een knaller!!!!
Karamel, vanilleroom, zacht en wat een enorm lange afdronk.
Mooie kennismaking met genever.

Laat die samples maar snel doorkomen :bigsmile


Dat is inderdaad een érg mooie om mee te starten :duimop Nu maar hopen dat de rest niet tegenvalt :bigsmile

Zo de rammen! En dies nog gevaarlijk goed betaalbaar ook :o Op de wensenlijst ermee :bigsmile

Trouwens Roelof, een vraag: heeft een goeie jenever een ABV ‘nodig’ van zeg 50% of hoger? Waarom wel/niet?
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Uridium » 28 Dec 2021, 22:54

Cask1988 schreef:Trouwens Roelof, een vraag: heeft een goeie jenever een ABV ‘nodig’ van zeg 50% of hoger? Waarom wel/niet?


Nou, ik zie een hoog abv als synoniem voor hoger smaakgehalte en complexiteit, maar daar hebben de meeste Genevers niet echt gebrek aan. Toch is het opmerkelijk dat bijv. juist bij Filliers het abv toeneemt bij de steeds langer gerijpte Genevers. De 12 j/o heeft een abv van 42%, de 17 j/o 44% en de 21 j/o heeft 46%.

Ik weet in elk geval van Zuidam dat hij bij een heel laag abv laat rijpen, rond de bottelsterkte. Van de rest weet ik het niet, maar kan me voorstellen dat verdunning bij Genever - vanwege de grotere mogelijkheden om het smaakgehalte te beïnvloeden - minder belangrijk is dan bij whisky. :Scratch
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 29 Dec 2021, 14:31

Tijd voor de laatste stint: 6 t/m 9 :bigsmile

6: notaris malt wine jenever:
Eerlijk gezegd weinig kleur, weinig verwachting. Ik verwachtte hele jonge granige jenever en dat is ook exact wat het bleek te zijn. De neus bestaat uit weinig meer dan fijngemalen graan. De smaak is erg jong, met weeïge granen en de finish veranderd er niet veel aan en geeft wat zoethout. Het zal ongetwijfeld een bepaalde stijl jenever zijn maar het is niet die van mij. Ik heb deze aan de gootsteen gedoneerd :?

7: De Ooievaar 3 jaar roggenaer:
De neus is stukken beter. Het doet me gelijk denken aan Hamam oliën. Van die heerlijke fris kruidige en bloemige geuren. Eucalyptus/munt en Arabische tonen. De smaak is helaas wel een stukkie minder. Het blijft hier wat hangen in gedroogde muntblaadjes en roggebrood. De finish hangt een beetje tussen geur en smaak in. Het eindigt met smaken van Marokkaanse thee. Leuk om geprobeerd te hebben maar ik denk niet dat ik hier een fles van leeg zou krijgen.

8: Zuidam Rogge 1 jaar vatgerijpt:
Verse munt en groene kruiden leiden een vriendelijke neus in. De hartigheid van het Rogge is best mooi samengegaan met andere geuren. Er zit een rand salmiak in de neus. De smaak is eveneens zacht. Hier zit nog best wel wat granigheid maar geeft ook vanille, boteraroma’s en groene kruiden. De finish is redelijk lang en een aardig fijne mix van bovenstaande. Het is smaakvol, zeker niet vies, maar m.i. na een jaar rijpen nog wel erg simplistisch.

9: Rutte paradijswyn 2 juni 2017:
Bijzondere neus. Een behoorlijk palet aan geuren en best een fijne complexiteit. Bloemig, kruidig en fruitig. Verse snijbloemen, citrusfruit en iets van tropische kruiden (wist niet dat dat bestond maar dat roept t nou eenmaal op :HitHead ). Smaak en finish zijn eveneens bijzonder. Iets van sinaasappel en sinaasappelrasp gecombineerd met caramel en zoutige granen. Weet niet goed hoe ik dit moet omschrijven anders dan apart en bijzonder. Met stip 1 van de meest uitgesproken stijlen van dit pakketje. De kwaliteit staat buiten kijf maar ik weet niet helemaal of dit nou mijn ding is.

Conclusies:
De tussenstand na 5 is ongewijzigd na het proeven van 6 t/m 9. De kwaliteit en smaak van de eerste 5 was beduidend beter dan de 2e helft. Al was nummero 9 absoluut een bijzonder sappie.
Dus mijn eindstand:
1 Filliers 8yo
2 Rutte 6yo fino
3 Bols 6yo Corenwijn

Met stip de slechtste: Notaris malt wine. Kan me echt niet voorstellen dat degene die deze rotzooi in flessen stopt, oprecht trots is op z’n product :Scratch

Aangezien die Filliers 8yo m’n duidelijke winnaar is, ben ik erg benieuwd naar de 17yo barrel aged die hier eerder genoemd werd. Binnenkort maar eens in huis halen!

Alles bij elkaar was het een zeer vermakelijke set die me een stuk meer kennis en ervaring gegeven heeft over dit van oorsprong oer-Hollandse product! Roelof dank voor het samenstellen, regelen en delen van je kennis rondom deze zeer breed georiënteerde set jenevers! :respect
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 29 Dec 2021, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Uridium » 29 Dec 2021, 16:24

Cask1988 schreef:Alles bij elkaar was het een zeer vermakelijke set die me een stuk meer kennis en ervaring gegeven heeft over dit van oorsprong oer-Hollandse product! Roelof dank voor het samenstellen, regelen en delen van je kennis rondom deze zeer breed georiënteerde set jenevers! :respect


En jij heel veel dank voor de zeer uitgebreide proefnotities; erg leerzaam!

Ik moest erg lachen bij je 'niet mis te verstane oordeel' over de Schiedammer. Ik kan me dat - zeker bij een eerste kennismaking - goed voorstellen. En dan te bedenken dat dit nog een redelijk 'milde' is vergeleken met bijv. Old Duff of Loopuyt, die ook voor mij op de grens 'tussen lekker en idioot' zitten :bigsmile
Het is met deze Genever-stijl bijna net zoals met peated whisky: love it or hate it ;) Ik ben zelf ingewijd in de Schiedamse Genever door een goede vriend die z'n hele leven al in Schiedam woont en nu zelfs werkt bij Herman Jansen (de makers van vrijwel alle Schiedamse oude Genevers m.u.v. Nolet). De vriend in kwestie is ook vinoloog en ik heb groot respect voor zijn smaakoordeel. Daarom heb ik m'n eerste slok Notaris (toen 3 j/o) die ik bij hem proefde niet metéén uitgespuugd, alhoewel dat toen wel m'n eerste impuls was :vies
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 31 Dec 2021, 14:11

Uridium schreef:En jij heel veel dank voor de zeer uitgebreide proefnotities; erg leerzaam!

Ik moest erg lachen bij je 'niet mis te verstane oordeel' over de Schiedammer. Ik kan me dat - zeker bij een eerste kennismaking - goed voorstellen. En dan te bedenken dat dit nog een redelijk 'milde' is vergeleken met bijv. Old Duff of Loopuyt, die ook voor mij op de grens 'tussen lekker en idioot' zitten :bigsmile
Het is met deze Genever-stijl bijna net zoals met peated whisky: love it or hate it ;) Ik ben zelf ingewijd in de Schiedamse Genever door een goede vriend die z'n hele leven al in Schiedam woont en nu zelfs werkt bij Herman Jansen (de makers van vrijwel alle Schiedamse oude Genevers m.u.v. Nolet). De vriend in kwestie is ook vinoloog en ik heb groot respect voor zijn smaakoordeel. Daarom heb ik m'n eerste slok Notaris (toen 3 j/o) die ik bij hem proefde niet metéén uitgespuugd, alhoewel dat toen wel m'n eerste impuls was :vies


:bigsmile Ik had al zo’n vermoeden dat het een typische stijl is in de genever wereld. Maar das ook het leuke van zoveel verschillende stijlen. Voor ieder wat wils! En ondanks dat dit niet mijn stijl was, wel leuk om mee Kennis te hebben gemaakt!

Ik heb zojuist een sample op van de Filliers 17yo barrel aged. Kreeg een sample van Hubert door de bus vandaag :duimop maar zoooo de rammen zeg! ‘Knalt uit het glas’ daar zei Hubert niets te weinig mee. Deze is echt voortreffelijk zeg!!
Gedroogd fruit zoals abrikoos en banaan en een ontzettend fijne lichte kruidigheid. Er zitten allerlei bekende geuren in maar ik kan de naam er net even niet achter krijgen. Lekkere lading boteraroma’s geven de neus een vol en romig karakter. Echt heerlijk!
Op de smaak gaat het delicate geweld op hoog niveau door! Hier is de body minder romig dan de geuren doen vermoeden en er zit een randje droogheid in. Gek genoeg werkt het allemaal wel voortreffelijk! Kaneelstokjes, vanillestokjes, zoethout en een vleugje mint als in die Mentos snoepjes.
Op de finish trekt die mentos sensatie door en werkt ontzettend goed met de zoete rode appel en fijne kruidigheid. Blijft inderdaad heerlijk lang hangen!

100% dat hier een flesje van komt!! De P/Q ratio is m.i. waanzinnig!
Ben gelijk benieuwd hoe de 21yo zich verhoudt tot deze 17yo.
3 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 08 Jan 2022, 08:12

Zijn er inmiddels alweer meer ervaringen met de set van Roelof? Ben benieuwd :bigsmile
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2015
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 08 Jan 2022, 10:16

Cask1988 schreef:Zijn er inmiddels alweer meer ervaringen met de set van Roelof? Ben benieuwd :bigsmile


Deze meeste sets staan nog bij jou in huis Arthur :P.
Ik kan niet wachten en hoop maar dat de poll nog actief is tegen de tijd dat ik mijn flesjes krijg.
6 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 08 Jan 2022, 11:28

Freezeroz schreef:
Cask1988 schreef:Zijn er inmiddels alweer meer ervaringen met de set van Roelof? Ben benieuwd :bigsmile


Deze meeste sets staan nog bij jou in huis Arthur :P.

Ehhhhhhhh oh verrek ja :P Gesus wat dom van me! Daar heb ik serieus echt nooit meer bij stilgestaan

Afbeelding
2 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1102
Lid geworden op: 28 Okt 2015, 09:39
Locatie: Den Haag

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 22 Jan 2022, 10:37

Zo dat heeft even geduurd, 1 a 2 borreltjes in de week en dan kom je er wel.
Ik heb van huis uit meegekregen dat er altijd een fles jonge borrel in de koelkast staat.
Dat varieerde van een Hooghoudt , Bokma (topslogan , "soms is rond beter".. meestal vierkant ) en Legner ( aangeprezen door wijlen Jules Deelder)
Al naar gelang wat er in de aanbieding was.

Zelf heb ik bijna altijd een jonge rutte in de koelkast.
Waar komt dat eigenlijk vandaan dat dit in de koelkast bewaard wordt?

De jenever's uit de tasting uiteraard op kamertemperatuur geproefd.geur en smaak komen goed tot hun recht.

De Jenever tasting van Roelof was een heel leuke ervaring met voor mij de winnaar De zuidam 5 jaar oude gelagerde korenwijn.
De kruidige Rutte paradijswijn vond ik ook erg lekker.

Wel eens eerder de Hooghoudt 5 jaar oloroso aangeschaft . echt stevig aan de prijs , maar dit is wel een heel fijn snoepje hoor . werkt heel goed hier de sherry met de genever.

Roelof bedankt voor het samenstellen van de set :goedgedaan
3 x

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Uridium » 22 Jan 2022, 17:51

hoogheid2015 schreef:Zo dat heeft even geduurd, 1 a 2 borreltjes in de week en dan kom je er wel.
Ik heb van huis uit meegekregen dat er altijd een fles jonge borrel in de koelkast staat.
Dat varieerde van een Hooghoudt , Bokma (topslogan , "soms is rond beter".. meestal vierkant ) en Legner ( aangeprezen door wijlen Jules Deelder)
Al naar gelang wat er in de aanbieding was.

Zelf heb ik bijna altijd een jonge rutte in de koelkast.
Waar komt dat eigenlijk vandaan dat dit in de koelkast bewaard wordt?

De jenever's uit de tasting uiteraard op kamertemperatuur geproefd.geur en smaak komen goed tot hun recht.

De Jenever tasting van Roelof was een heel leuke ervaring met voor mij de winnaar De zuidam 5 jaar oude gelagerde korenwijn.
De kruidige Rutte paradijswijn vond ik ook erg lekker.

Wel eens eerder de Hooghoudt 5 jaar oloroso aangeschaft . echt stevig aan de prijs , maar dit is wel een heel fijn snoepje hoor . werkt heel goed hier de sherry met de genever.

Roelof bedankt voor het samenstellen van de set :goedgedaan


Dankjewel Hoogheid2015!

Het ijskoud bewaren van de jonge jenever is vooral een overblijfsel uit de begintijd van de jonge jenever (en nu schrijf ik 'em opzettelijk met j en kleine letter, om 't verschil aan te duiden): na de oorlog was er veel te weinig gerst en ander graan beschikbaar om Genever van te maken volgens oud recept. Dus werden vooral aardappelen en andere knollen gebruikt om de alcohol te stoken. Maar dat gaf een heel herkenbare bijsmaak. En om die weer te maskeren werd er véél juniper gebruikt, dat ook ruim voorradig was (staat in veel tuinen; is een conifeerachtige), veel meer dan de andere kruiden die in Genever thuis horen. En voila: de jonge jenever was geboren: niet uit graan maar uit andere zetmelen, en veel meer 'eendimensionaal' van smaak. En niet al te best van kwaliteit. En alles wat je heel koud drinkt, proef je veel minder goed, dus werd de matige jonge jenever bij voorkeur koud gedronken. Het verschil in benaming Jonge Jenever vs Oude Genever is dus ook precies dit punt: de oorsprong van de alcohol. Je kunt dus Oude Genever maken die amper houtgelagerd is, maar wél uit echte moutwijn is gedestilleerd.

Tegenwoordig is de kwaliteit behoorlijk verbeterd, maar nog steeds is de overheersing van juniper in de smaak goed merkbaar. En nog steeds drinken een hoop mensen de jonge jenever erg koud, tegen het vriespunt. Andersom: proef eens een Bokma bij 25 graden... dan schiet je neus vol van de juniper en dijnzen de meeste mensen terug ;)
Hooghoudt heeft onlangs een leuk experiment uitgebracht: Jonge Jenever die 4 jaar op houten vat is gelagerd. Je proeft de houtlagering heel duidelijk, maar je proef ook de typische smaak van jonge jenever er dwars doorheen. Geinig om eens te proberen. En als je 'em niet meer kunt vinden, dan kan ik nog wel een sampeltje voor je afvullen.
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3971
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 25 Jan 2022, 18:25

Uridium schreef:... Het verschil in benaming Jonge Jenever vs Oude Genever is dus ook precies dit punt: de oorsprong van de alcohol.
Niet helemaal zeker of dit de reden voor het verschil in spelling is, maar ik vind het zelf wel een goed uitgangspunt; Genever voor het ambachtelijk product op de oude wijze gestookt uit granen.
Jenever voor de drank op basis van alcohol uit melasse, aardappelen en/of suikerbiet met als je geluk hebt een scheutje moutwijn.

Overeenkomst is de jeneverbes.

Mijn vader had altijd de vierkante fles in de koelkast, maar een korenwijntje ging er op zijn tijd ook graag in.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3200
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor defeatless » 30 Jan 2022, 22:07

Zo, we gaan maar eens beginnen. Ik denk dat ik elke zondag er drie ga kraken.

Zuidam 5yo Korenwijn

-Neus:
Heerlijk zoet, klein beetje ananas in de achtergrond. Echt een korenwijn met een herkenbaar lijmluchtje. Dat luchtje vind ik wel prettig.

-Smaak:
Vol, rond en romig. Een lekkere volle bek met zoetigheid en prettig verwarmend van de alcohol. Ik proef wat hout, wat suikerspin, gele rozijnen en nog meer zoetigheid.

-Finish:
Medium lang. Waarbij er wat karamel en toffee als eerste naar boven komen. Ook hier blijft het romige mondgevoel goed hangen.


Rutte 6yo Fino sherry

-Neus:
Iets wat je totaal niet verwacht bij een sherry rijping als je whiskyliefhebber bent. Dit is een totaal andere categorie.
Meer een droge lucht, iets chemisch zelfs. Een soort chemische bloesem. Het doet me denken aan de geur van die korrels die op de sherryvaten neerslaan. Staat me redelijk tegen deze geur.

-Smaak:
Ook hier de chemische smaak die ik ook in de geur waarneem. Deze overheerst dermate dat er verder, naaste een zoetje, niet veel meer te beleven valt.

-Finish:
Medium lang. Ook weer die chemische smaak. Een soort gesmolten plastic. Ik vind het maar niks.

Hooghoudt 5yo

-Neus:
Zeer floraal. Een klassieke jeneverlucht, met een extra laagje rijping erover. Ik kan het niet helemaal thuisbrengen, wat dit is. Ik ben niet enthousiast, maar het staat me ook niet heel erg tegen. Snoepspek komt bij mij op.

-Smaak:
Mooi rond en vol. Heeft bittere tonen, maar niet zozeer tannines of hout, meer de jeneverbes die gebruikt is. Het is een behoorlijk stevig gekruide jenever, waarin er niet echt een kruid de boventoon voert.

-Finish:
Kort. Wat bitter, van de jeneverbes en de kruiden. Ook hier is het weer een flinke mix van kruiden. De finish is wel vrij snel vertrokken.

Conlusie:
Van deze drie is met kop en schouder toch wel de Zuidam 5yo Korenwijn de winnaar!
4 x

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Uridium » 31 Jan 2022, 10:47

defeatless schreef:Rutte 6yo Fino sherry

-Neus:
Iets wat je totaal niet verwacht bij een sherry rijping als je whiskyliefhebber bent. Dit is een totaal andere categorie.
Meer een droge lucht, iets chemisch zelfs. Een soort chemische bloesem. Het doet me denken aan de geur van die korrels die op de sherryvaten neerslaan. Staat me redelijk tegen deze geur.

-Smaak:
Ook hier de chemische smaak die ik ook in de geur waarneem. Deze overheerst dermate dat er verder, naaste een zoetje, niet veel meer te beleven valt.

-Finish:
Medium lang. Ook weer die chemische smaak. Een soort gesmolten plastic. Ik vind het maar niks.


Wat een toffe uitgebreide analyse.
Wat de fino cask betreft: mogelijk is het de ‘flor’ die je hier als nieuwe en afwijkende toon herkent. En flor is een luchtje dat bepaald niet bij iedereen in de smaak valt. ‘Spiritus’ is een vaak gehoorde duiding, maar ik vindt ‘gesmolten plastic’ ook wel passen.

Voor whisky wordt vrijwel altijd vaten van olorosso en PX gebruikt en soms amontillado of fusies (amaroso, moscatel), maar vrijwel uitsluitend dus van ‘oxidatieve’ sherry.
Fino is juist niet oxidatief en bevat de vrij moeilijk te beheersen gistcultuur flor die de sherry afdekt en beschermt tegen oxidatie. Voordeel: strakke ‘crispy’ fino en manzanilla (fino uit Sanlúcar de Barrameda). Nadeel: heel heftige flor-smaak.
2 x
Afbeelding

Hubert
Senior
Senior
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 Mei 2020, 15:58
Locatie: Den Haag

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Hubert » 05 Feb 2022, 22:09

Zo, de proeverij zit er op en ik heb er van genoten. Er gaan zeker een paar flesjes gekocht worden. De notaris en de rutte paradijswijn waren het echt niet voor mij.
Top 3:
1) Hooghoudt aged genever
2) Filliers 8 yo
3) zuidam 5 yo

Uridium (koning van de pikketannussies ) super bedankt :hoedaf
2 x


Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten