Sampleset genever en korenwijn

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.

Welke jenever is voor jou de winnaar van de set?

1 Zuidam 5 j/o Korenwijn
4
22%
2 Rutte 6 j/o Fino Cask Genever
2
11%
3 Hooghoudt 5 jaar gelagerd
1
6%
4 Lucas Bols 6 jaar gerijpte Korenwijn
5
28%
5 Filliers 8 j/o graanjenever 50%
5
28%
6 Notaris Malt Wine Genever
0
Geen stemmen
7 De Ooijevaar/Van Wees Roggenaer 3 jaar gerijpt
0
Geen stemmen
8 Zuidam 1 jaar gerijpte rogge-Genever
0
Geen stemmen
9 Rutte Paradijswijn
1
6%
 
Totaal aantal stemmen: 18

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor defeatless » 06 Feb 2022, 22:01

Zo de volgende drie zijn aan de beurt!

Bols Corenwijn 6yo

-Neus:
Een klein vleugje lijm. Wat citrusfruit en een prettig zoetje van vanillefudge. In de achtergrond nog wat rozijntjes

-Smaak:
Vettig, romig. Zoet, maar ook een klein zuurtje. Zoethout en laurier. Na verloop van tijd komt er ook meer koekjesdeeg naar boven.

-Finish:
Medium-lange lengte. Eerst is er niks, en dan komt er ineens een smaaksensatie terug, vergelijkbaar met de smaak. Trekt weg met een licht bittertje.

Filliers 8yo

- Vooraf: Deze klapt enorm open met een paar druppels water. De smaken blijven redelijk hetzelfde, maar komen meer naar voren en zijn wat ronder.

-Neus:
Vanille maar voornamelijk hout en zaagsel. Beetje stro en heide. Het houtige verdwijnt wat meer met een paar druppels water.

-Smaak:
Vol en zoet. Het houtige is hier niet aanwezig. Wel meer karamel en koekjesdeeg.

-Finish:
Lange lengte (door hoger ABV?). Veel verschillende zoetjes. Er blijft een beetje dropachtige smaak hangen. Gekonfijte sinaasappelschil.

Notaris

-Neus:
Zurig, meer chemisch. Verbrande marshmellow komt bij me naar boven. Een ruige en intense neus, maar wel eentje die de aandacht trekt. Het lijkt er alleen wel op dat er teveel naloop in de alcohol heeft gezeten. Haarlak hoor ik hier naast me ;)

-Smaak:
Minst diverse smaakpalet van de drie. De juniper en jeneverbes is duidelijk aanwezig, maar verder lijkt er weinig smaak in te zitten.

-Finish:
Medium lengte. Trekt ruw weg, is bitter en ook hier komt vooral de juniper naar voren.

Conclusie
Erg moeilijk kiezen. De Notaris valt gewoon keihard door de mand. Het lijkt alsof hier enorme stookfouten zijn gemaakt en er teveel harde alcoholen uit de naloop door zitten. Daarnaast lijkt het me ook niet voldoende gerijpt en gekruid. Maar ik heb vernomen dat dit een typische Schiedamse stijl jenever is. Ik ben blij dat ik in Wageningen woon.

Het is erg close maar ik kies toch voor Bols Corenwijn als winnaar van deze drie. Alhoewel je mij ook heel blij maakt met een Filliers 8yo.
3 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor defeatless » 14 Feb 2022, 00:29

De derde en laatste ronde!
Roelof; ontzettend bedankt voor deze fantastische en perfect betaalbare tasting! Waren er maar meer 'nieuwkomers' zoals jij! :duimop. Mocht je nog eens iets organiseren, keep us posted!

De Ooievaar Rogge 3yo

-Neus:
Een wat aparte mix van brood en kamperfoelie. Er zit iets fris in de neus zeg maar. Ik kan het maar moeilijk thuisbrengen. Het is in ieder geval geen overduidelijke jenever lucht die hier aan hangt. Misschien dat er iets van limoenschil door zit of iets anders wat fris is.

-Smaak:
Wat vlak. Vrij zoetig, doet me denken aan zuurstok.

-Finish:
Korte lengte. Eigenlijk een zoetje, wat jeneverbes en dan is het wel gedaan. Heel licht bittertje.

Zuidam Rogge

-Neus:
Totaal andere koek dan de Van Wees. Hier zit een volle en romige neus aan. Veel karamel, wat vanille en in de achtergrond ook dat frisse luchtje wat die Van Wees ook heeft. Dit toont qua neus ook redelijk wat overeenkomsten met de 100 Rye die men uitbrengt.

-Smaak:
Zoet, vanille, kruidig, romig en olieachtig. Licht versgebakken broodsmaakje in de achtergrond.

-Finish:
Medium lengte. De zoetige karamel en vanille tonen blijven doorrollen.

Rutte Paradijswijn

-Neus:
Wat is dit joh! Gekkigheid. Ik heb even mijn fles illegaal gestookte pruimensap uit Montenegro erbij gehouden. En ja hoor, hetzelfde koppijn luchtje (dat is de associatie geworden na een avond iets teveel borreltjes aan het kampvuur in Montenegro). Heel erg bloemig, wat fruitig en alsof er echt veel naloop door zit. Qua geur lijkt me dit te warm, te snel en te lang gestookt.

-Smaak:
Jeneverbes, ruwe alcohol, bloemig en kruidig. Licht bitter

-Finish:
Medium lengte. Ruwe alcohol voert de boventoon. Hier lijkt me toch echt de spirit te snel door de ketel gehaald te zijn. Trekt erg droog weg.

Conclusie
Zuidam Rogge is bij deze ronde met kop en schouders de beste.

Eindconclusie
1.) Zuidam Korenwijn
2.) Bols Korenwijn
3.) Zuidam Rogge

Ik heb misschien psychisch een zwak voor Zuidam, omdat ze ook de alcohol zelf maken. Zo ook voor Filiers, maar die legde het net af tegen Bols. Notaris maakt misschien wel zijn alcohol zelf, maar laat ze dat vooral in Schiedam blijven drinken. Ook de Rutte Paradijswijn snap ik niet. Met zo'n naam verwacht je toch dat je de crème de la crème krijgt. Maar niets is minder waar....
4 x

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 712
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Uridium » 14 Feb 2022, 09:13

defeatless schreef:De derde en laatste ronde!

Rutte Paradijswijn

-Neus:
Wat is dit joh! Gekkigheid. Ik heb even mijn fles illegaal gestookte pruimensap uit Montenegro erbij gehouden. En ja hoor, hetzelfde koppijn luchtje (dat is de associatie geworden na een avond iets teveel borreltjes aan het kampvuur in Montenegro). Heel erg bloemig, wat fruitig en alsof er echt veel naloop door zit. Qua geur lijkt me dit te warm, te snel en te lang gestookt.


Dankjewel voor wederom een uitgebreide analyse :goedgedaan

Wat knap dat je dit tussen de stevige kruiden door kunt proeven: er zitten inderdaad meerdere Eaux de Vie van fruit doorheen en die geven zo'n typisch 'slivovitsj-toontje' :respect
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 14 Feb 2022, 11:58

Ik lees telkens met verbazing de negatieve recensies van de Notaris Malt Wine Genever. De fles die ik ooit gehad heb is waarschijnlijk van een andere batch, maar dan nog mag het verschil niet zo groot zijn met wat jullie geproefd hebben. Ik vind de producten van Notaris (en de Schiedamse stijl) over het algemeen geweldig, zowel deze ongerijpte moutwijnjenever als de wat oudere, (deels) gerijpte versies. De granen spelen zodanig de hoofdrol, dan heb je bij mij al gewonnen. Bovendien zijn hun jenevers fantastisch in klassieke cocktails. Ik vraag me oprecht af of er iets mis was met jullie fles :)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Feb 2022, 12:11

thijs100 schreef:Ik lees telkens met verbazing de negatieve recensies van de Notaris Malt Wine Genever. De fles die ik ooit gehad heb is waarschijnlijk van een andere batch, maar dan nog mag het verschil niet zo groot zijn met wat jullie geproefd hebben. Ik vind de producten van Notaris (en de Schiedamse stijl) over het algemeen geweldig, zowel deze ongerijpte moutwijnjenever als de wat oudere, (deels) gerijpte versies. De granen spelen zodanig de hoofdrol, dan heb je bij mij al gewonnen. Bovendien zijn hun jenevers fantastisch in klassieke cocktails. Ik vraag me oprecht af of er iets mis was met jullie fles :)

Ik denk dat het puur een kwestie van smaak is. Vergelijk het met peat. Dat is ook vaak een haat of liefde. Jou zie ik bv. soms flessen afschrijven vanwege vermeende zwavel.. soms herken ik het maar vaak vraag ik me dan ook af of er wat mis was met jouw fles :gnif Die moutwijn heeft een hele specifieke en uitgesproken smaak, dat moet je maar net lekker vinden. Ieders smaak en perceptie van ‘lekker’ is uiteindelijk anders :)
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 14 Feb 2022, 12:17

Cask1988 schreef:
thijs100 schreef:Ik lees telkens met verbazing de negatieve recensies van de Notaris Malt Wine Genever. De fles die ik ooit gehad heb is waarschijnlijk van een andere batch, maar dan nog mag het verschil niet zo groot zijn met wat jullie geproefd hebben. Ik vind de producten van Notaris (en de Schiedamse stijl) over het algemeen geweldig, zowel deze ongerijpte moutwijnjenever als de wat oudere, (deels) gerijpte versies. De granen spelen zodanig de hoofdrol, dan heb je bij mij al gewonnen. Bovendien zijn hun jenevers fantastisch in klassieke cocktails. Ik vraag me oprecht af of er iets mis was met jullie fles :)

Ik denk dat het puur een kwestie van smaak is ;) vergelijk het met peat. Dat is ook vaak een haat of liefde. Jou zie ik bv. soms flessen afschrijven vanwege vermeende zwavel.. soms herken ik het maar vaak vraag ik me dan ook af of er wat mis was met jouw fles :gnif Die moutwijn heeft een hele specifieke en uitgesproken smaak, dat moet je maar net lekker vinden.


Je zal vast gelijk hebben. Als liefhebber vind ik het jammer, maar ik snap ook wel weer dat de gerijpte jenevers meer aansluiten bij het smaakprofiel van de gemiddelde whiskydrinker. Ik blijf het gewoon drinken én promoten, met de (ijdele?) hoop dat Schiedamse jenever ooit weer wat meer respect krijgt. Ooit liepen wij als Nederlanders voorop in de wereld van gedistilleerde dranken. Dat type granige jenever is daar het laatste overblijfsel van.

Ik heb een paar weken geleden een artikel over Schiedamse jenever ingeleverd bij Gin Magazine. Komt later deze maand pas uit en wordt waarschijnlijk nog weer wat later ook weer online gezet. Tegen die tijd deel ik dat artikel hier wel een keer. Hopelijk dat ik daar nog wat zieltjes mee kan winnen :bigsmile
2 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Feb 2022, 12:31

thijs100 schreef:Je zal vast gelijk hebben. Als liefhebber vind ik het jammer, maar ik snap ook wel weer dat de gerijpte jenevers meer aansluiten bij het smaakprofiel van de gemiddelde whiskydrinker. Ik blijf het gewoon drinken én promoten, met de (ijdele?) hoop dat Schiedamse jenever ooit weer wat meer respect krijgt. Ooit liepen wij als Nederlanders voorop in de wereld van gedistilleerde dranken. Dat type granige jenever is daar het laatste overblijfsel van.

Ik heb een paar weken geleden een artikel over Schiedamse jenever ingeleverd bij Gin Magazine. Komt later deze maand pas uit en wordt waarschijnlijk nog weer wat later ook weer online gezet. Tegen die tijd deel ik dat artikel hier wel een keer. Hopelijk dat ik daar nog wat zieltjes mee kan winnen :bigsmile


Schiedamse jenever is niet representatief voor jenevers overall denk ik. Als dit is wat we moeten verkopen aan het internationale publiek als parel van Holland dan snap ik wel een beetje waarom het Hollandse distillatie ambacht in het slob geraakt is :bigsmile

Inmiddels heb ik diverse stijlen, merken en leeftijden kunnen proeven dankzij o.a. de set van roelof en wat eigen onderzoeksaankopen maar die Schiedamse blijft waarschijnlijk nog lang in de herinnering hangen als beroerdste tot nu toe. Heel veel stijlen vind ik wel erg fijn en dat zijn idd de vatgerijpte varianten. Evenals bij rum waar ik wegren van die bijgesuikerde rommel. Maar zonder suiker toegevoegd en uit een Virgin oak vaatje daarentegen… :smullen
Persoonlijk houd ik niet van dat extreem granige. In de wereld van whisky zouden we dan net zo goed new make kunnen gaan drinken. Bij jonge whisky op inactieve vaten spreken we eigenlijk ook nooit van een doorslaand succes (zwak uitgedrukt). Dat dit dan nu (min of meer) hetzelfde levert maar een andere productnaam heeft maakt t voor mij dan niet heel veel anders.
Maargoed ik ben alles behalve expert op t jenever gebied. Misschien is het een stijl die je moet leren appreciëren, net als zwaar geturfde whisky of speciaal bier?
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 14 Feb 2022, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 14 Feb 2022, 13:14

Cask1988 schreef:Evenals bij rum waar ik wegren van die bijgesuikerde rommel.


Terecht, maar de vergelijking met traditionele Schiedamse jenever gaat natuurlijk niet op. Puurder dan dat wordt het namelijk niet.

Cask1988 schreef:Persoonlijk houd ik niet van dat extreem granige. In de wereld van whisky zouden we dan net zo goed new make kunnen gaan drinken.


Ik snap dat dit een whiskyforum is, maar het is denk ik goed om juist niet telkens de vergelijking met whisky te trekken.

Cask1988 schreef:Maargoed ik ben alles behalve expert op t jenever gebied. Misschien is het een stijl die je moet leren appreciëren, net als zwaar geturfde whisky of speciaal bier?


Ik ook niet, maar ik hoefde echt niet te wennen ;) Anyway, smaken verschillen.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Feb 2022, 14:43

thijs100 schreef:
Cask1988 schreef:Evenals bij rum waar ik wegren van die bijgesuikerde rommel.


Terecht, maar de vergelijking met traditionele Schiedamse jenever gaat natuurlijk niet op. Puurder dan dat wordt het namelijk niet.
mn punt was niet de vergelijking met rum als product maar vooral dat de smaak van dat specifiek type rum ook m’n ding niet is. Net als dat die Schiedamse handel een specifiek type jenever is die me niet kan bekoren. Zwavel is jouw spelbreker, maar of die zwavel nou in whisky, rum of jenever zit, zwavel blijft zwavel en dat blijft een spelbreker voor je

Cask1988 schreef:Persoonlijk houd ik niet van dat extreem granige. In de wereld van whisky zouden we dan net zo goed new make kunnen gaan drinken.


Ik snap dat dit een whiskyforum is, maar het is denk ik goed om juist niet telkens de vergelijking met whisky te trekken.Ook hier trek ik niet zozeer de vergelijking met whisky als product maar met de smaak die in beide producten voor kan komen en die, dat extreem granige, staat me gewoon niet aan. Of t nou whisky heet of kruidenbitter of jenever. Je kwoot me net te kort waardoor t perspectief nu anders wordt. Want dit hoorde daar nog bij:
Dat dit dan nu (min of meer) hetzelfde levert maar een andere productnaam heeft maakt t voor mij dan niet heel veel anders.


Cask1988 schreef:Maargoed ik ben alles behalve expert op t jenever gebied. Misschien is het een stijl die je moet leren appreciëren, net als zwaar geturfde whisky of speciaal bier?


Ik ook niet, maar ik hoefde echt niet te wennen ;) Anyway, smaken verschillen.

en daar zit t m dus in… smaak. Maar dat zei ik in m’n eerste reactie ook al gelijk :bigsmile Ik denk dat je de ‘fout’ maakt door te insinueren dat er dan gelijk iets mis moet zijn met de fles. Smaak- en perceptieverschil is iets heel gewoons bij zintuigen. Waarom moet er dan iets mis zijn met de fles of batch als de mening van anderen niet overeen komt met jouw smaakbeleving?
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 712
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Uridium » 14 Feb 2022, 21:08

thijs100 schreef:Ik lees telkens met verbazing de negatieve recensies van de Notaris Malt Wine Genever.
[...]
Ik vraag me oprecht af of er iets mis was met jullie fles :)


Heb voor de zekerheid dezelfde fles nog eens geproefd, maar hij is nog helemaal zoals 't hoort, precies zoals Thijs 'em op z'n website omschreef en helemaal passend in het Schiedamse rijtje in m'n Geneverkastje. Dit is hoe de Schiedammers smaken. Een goede vriend van me werkt bij Herman Jansen en heeft me een keer 'blind' de Notaris 3 jaar voortgezet. Ik was verbaasd én meteen verliefd! Maar sommige van deze Genevers zijn intens en heel anders dan je gewend bent. Ik heb bijv. soms moeite met de Old Duff... de ene keer smaakt ie naar sardientjes, de andere keer weer naar tropisch fruit... 't is maar net hoe m'n bui is...

Afbeelding
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 14 Feb 2022, 21:33

Cask1988 schreef:Schiedamse jenever is niet representatief voor jenevers overall denk ik. Als dit is wat we moeten verkopen aan het internationale publiek als parel van Holland dan snap ik wel een beetje waarom het Hollandse distillatie ambacht in het slob geraakt is :bigsmile
Het bocht uit Campbeltown is nu ook roofgoed.

Smaken verschillen inderdaad, maar een algemene smaak veranderd ook met de tijd. Ooit werd peat en stal als fout in whisky gezien en werd een gladde zachte blend als superieur beschouwd. Het kan best zijn dat het ruwe ambachtelijke van de Schiedamse stijl ooit weer begeerlijk voor velen wordt. Echte liefhebbers zijn er blijkbaar nog steeds.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 16 Feb 2022, 20:30

Cask1988 schreef:6: notaris malt wine jenever:
Eerlijk gezegd weinig kleur, weinig verwachting. Ik verwachtte hele jonge granige jenever en dat is ook exact wat het bleek te zijn. De neus bestaat uit weinig meer dan fijngemalen graan. De smaak is erg jong, met weeïge granen en de finish veranderd er niet veel aan en geeft wat zoethout. Het zal ongetwijfeld een bepaalde stijl jenever zijn maar het is niet die van mij. Ik heb deze aan de gootsteen gedoneerd :?

Kan me wel vinden in jouw relaas, wat een bocht.....
Mijn vooroordeel over jenevers wordt met deze Notaris jammer genoeg geheel bevestigd.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 21 Apr 2022, 22:12

Zuidam 5yo Korenwijn

De slijter wees me deze aan als kwalitatief uitstekend alternatief. Gelijk heeft hij.
Het is geen whisky natuurlijk, maar zoals hij zei een kwalitatief uitstekend alternatief.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 21 Apr 2022, 22:32

Cask1988 schreef:
Freezeroz schreef:
Cask1988 schreef:Zijn er inmiddels alweer meer ervaringen met de set van Roelof? Ben benieuwd :bigsmile


Deze meeste sets staan nog bij jou in huis Arthur :P.

Ehhhhhhhh oh verrek ja :P Gesus wat dom van me! Daar heb ik serieus echt nooit meer bij stilgestaan

Afbeelding


Maareh, inmiddels heeft iedereen de set allang binnen en er zijn nog lang niet zoveel terugkoppelingen bijgekomen als dat er deelnemers waren :bigsmile Ben benieuwd!
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Sampleset genever en korenwijn

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 21 Apr 2022, 22:49

Er wordt wel teruggekoppeld zonder deelname, dat vertroebelt het beeld wel een beetje van de klare.

Hier al veel goede reacties gelezen, maar ook ik ben benieuwd of er verder wat te melden is. Aangezien ik ook niet vies ben van dit genre heeft dit topic zeker mijn interesse.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"


Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten