Jouw favoriete malternative

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.

Wat is jouw favoriete malternative?

Rum, verrummelijk!
28
31%
Jenever, goed voor mijn lever!
8
9%
Gin, da's pas ginteressant!
6
7%
Cognac, doe mij maar een volle bak!
16
18%
Armagnac, c'est armagnefiek!
19
21%
met Calvados ga ik pas los!
2
2%
Mezcal, graag een flescal hiervan!
0
Geen stemmen
Tequila, de malternative in mijn villa!
1
1%
Grappa, ik maak geen grapje!
2
2%
met een Likeur of een Bitter voel ik me fitter!
1
1%
Wodka, tsja...
1
1%
Anders:
7
8%
 
Totaal aantal stemmen: 91

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Koning » 25 Mar 2021, 16:18

Af en toe ben je wel eens toe aan meer afwisseling dan een cask-finish. Wijn is fijn, bier geeft plezier en saké is ook oké, maar welke sterke drank is jouw favoriete malternative?
Als je voor anders kiest, dan graag in de comments toelichten!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Mar 2021, 16:50

Pascal, ouwe poëet! :P

Armagnac, 100%! Heerlijk spul. Uitgesproken smaak en veel kwaliteit voor een fair price.

Maarrrrr ik heb nu toch ook wel een paar hele goede Rumervaringen inmiddels! Iets wat zeker verder ontdekt gaat worden, evenals korenwijn.

Ach oké... laat maar... ja inderdaad... zeg maar niets...
Hallo ik ben Arthur en ik ben een alcoholist :lol:
2 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Daan » 25 Mar 2021, 16:53

Om heel eerlijk te zijn vind ik dat ik nog vrij weinig geprobeerd heb naast likeuren en ports dus daarom de poll nog niet beantwoord.

Rum en Armagnac staan op de lijst, maar veel van de andere malternatives heb ik nog nooit gehad (helaas? weet niet of ik er nou veel aan mis).
Heb zelf niet het idee dat veel andere dranken de diepte, complexiteit en het spectrum aan smaken van whisky kunnen benaderen zonder allerlei toevoegingen in hun product te gooien.

Maar ik sta open voor aanbevelingen hoor :bigsmile
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Mar 2021, 17:48

Daan schreef:Heb zelf niet het idee dat veel andere dranken de diepte, complexiteit en het spectrum aan smaken van whisky kunnen benaderen zonder allerlei toevoegingen in hun product te gooien

Te vergelijken is het niet volledig maar er zit zeker diepte en een groot smaakverschil bij diverse distillaten. Bij armagnac en cognac wat minder maar bij bv rum weer veel meer. Een zijstapje reset je smaak ook weer even. Als je dan een paar dagen later weer eens whisky pakt, waardeer je die smaak weer anders en/of meer. Het is geen moeten maar wel aan te bevelen :D
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 25 Mar 2021, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1294
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Friesland
Contact:

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 25 Mar 2021, 19:08

Anders;
Water, of Ginger Ale als ik eens gek doe.

Reden; als ik een borrel kán nuttigen, dan graag een mooie whisky.
Ik kijk wel eens rond om iets anders te proberen,
maar als een onbekend 'kwaliteits drankje' ook 4 á 5 tientjes kost koop ik toch liever een flesje Single Malt...


Oja, er staat één fles Cognac in de kast,
hier drinken we van op de dag dat m'n schoonvader jarig was geweest.
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 25 Mar 2021, 19:26

Daan schreef:...Heb zelf niet het idee dat veel andere dranken de diepte, complexiteit en het spectrum aan smaken van whisky kunnen benaderen zonder allerlei toevoegingen in hun product te gooien.
In whiskyland wordt ook gerommeld met kleurtjes, zoete sherrysausjes en filtertjes. Wel binnen de marges van de regelgeving, maar toch.

Zelf heb ik rum (agricole) en jenever (korenwijn) ingevuld. Op zijn tijd beide ook best interessante drankjes waar goed spul tussen zit. Ik denk dat rum minstens zo complex kan zijn, maar omdat het niet onze cultuur is we hier vooral de JW en JD van de rumwereld in de schappen hebben staan.

Voor de jenever en korenwijn denk ik dat de jeneverstokers van Nederland en België best eens wat zouden kunnen investeren in goede ambachtelijke malternatieven. Zijn Zuidam en Van Wees natuurlijk goed op weg, maar het zou een stuk spectaculairder kunnen.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Koning » 25 Mar 2021, 21:34

Heb zelf niet heel veel ervaring met malternatives, heb daarom deze poll aangemaakt omdat ik benieuwd naar de 'populariteit' van andere dranken onder de maltdrinkers hier. Heb zelf op armagnac gestemd omdat ik dat een iets spannender/ruiger drankje vindt dan de meer verfijnde cognacs.
Had ook op mezcal kunnen stemmen. Dat drankje is vrij onbekend in Nederland, maar is zeker interessant voor liefhebbers van rokerige whisky. Het wordt net als tequila van agave gemaakt en heeft een unieke plantaardig-rokerige smaak. Aanrader om te proberen, zie hier voor een prachtig artikel van Joël Broekaert over het drankje: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/20/al ... a-a4028361
Laatst gewijzigd door Koning op 25 Mar 2021, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 25 Mar 2021, 21:37

grappige poll, rijmen en dichten zonder je hemd op te lichten :bigsmile Ik ga voor de Grappa, ben er al zo vaak dronken van geworden :nat
1 x

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2660
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 26 Mar 2021, 10:42

gerritbakker57 schreef:grappige poll, rijmen en dichten zonder je hemd op te lichten :bigsmile


Ik sta op de brug, met mijn vinger in mijn gat.
Dat rijmt niet, maar dat dicht wel.

Voordat ik de Whisky ontdekte was ik fan van koffie likeurtjes.
Tia Maria, Amaretto, Kahlua, Marrakesh, en (bijna) de hele lijn van Zaanse Likeuren en alles wat er maar te proeven was in cafe's en restaurants.
https://www.dehofjes.com/arrangementen/ heeft zelfs nog een Likeur-Flights gehad...

Samen met goede vrienden ooit eens zelf Tia Maria gemaakt ... super lekker.
Ook nog eens in Amsterdam een Likeur Workshop gedaan bij ; Wijnand Fockink.
Was erg leuk, en erg lekker ... <hips> :yes

En samen met een school kameraad ging er in het verre verleden steevast een fles Malibu (met ijs) doorheen op een der onze verjaardagen. :Scratch

Maar daar is een beetje de klad ingekomen toen ik mijn eet/drink/beweging-leefstijl ben (moest) gaan aanpassen.
"Gelukkig" viel dat samen met de Schotland reis waar ik in aanraking kwam met de Whisky.

Op het ogenblik heb ik geen vast malternative omdat er nog zo veel Whisky te ontdekken is...
... en ik bang ben daar nog een hobby aan over te houden. :bigsmile
5 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

JoachimV10
Senior
Senior
Berichten: 377
Lid geworden op: 13 Okt 2020, 10:03
Locatie: België

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 26 Mar 2021, 12:45

Van rum ken ik weinig, hoewel de drank echt in opmars is. Mijn schoonbroer heeft me er al enkele keer één voorgeschoteld, maar volgens mij heeft ie mij maar brol.
Ik lust wel een gin tonic als aperitief en verder heb ik 2/3 jaar geleden de distilleerderij van Christian Drouin bezocht en de calvados XO Pays d'Auge vind ik echt wel de moeite, die staat hier af en toe. Zeker een aanrader vind ik persoonlijk! (Het bezoek aan het domein ook trouwens)

Cognac kan ook wel best lekker zijn!
Laatst gewijzigd door JoachimV10 op 26 Mar 2021, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding
(open flessen)

Gebruikersavatar
Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 702
Lid geworden op: 11 Dec 2020, 19:05

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 26 Mar 2021, 14:44

Een lekkere Rum, daar wordt ik wel blij van...Armagnac vind ik ook heel lekker en verfijnd en er zijn echt toppers en heel oud spul te krijgen aan bijna verdacht lage prijzen... :duimop
0 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’
Interesse in samples,stuur je email in pb voor de prijslijst
INSTAGRAM : Thewowbar_1986

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 26 Mar 2021, 15:44

edwinedje schreef:Ik sta op de brug, met mijn vinger in mijn gat.
Dat rijmt niet, maar dat dicht wel.

Hahahahahaha eat that Pascal! :P
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 01 Mei 2021, 10:48

Ik merk dat ik de laatste tijd toch wel drukker bezig ben gegaan met het verkennen van malternatives. Meer mensen die dat herkennen?

O.a. Rum toch wel ontdekt, erg mooie cognacs gedronken, leuke korenwijn en brandy geproefd en armagnac zat al in het zwak van me. Maar alles bij elkaar, weliswaar onder andere namen/categorieën, veel afwisseling in smaken, geuren en beleving maar bovenal echt veel beter betaalbaar. Ik bedoel €100-110 voor een 62yo vatgerijpte Cognac uit 1959...een 1965 armagnac voor €95, of een 46yo vatgerijpte brandy uit 1970 voor, jawel, 4 tientjes... dat geeft toch te denken als je vandaag de dag met droge ogen €130 voor een 9yo CS whiskietje neer moet leggen.

Ben benieuwd of er meer die stap aan het zetten zijn en nog leuke tips hebben voor mooie flesjes!
4 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2024
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 01 Mei 2021, 11:52

Cask1988 schreef:Ik bedoel €100-110 voor een 62yo vatgerijpte Cognac uit 1959...een 1965 armagnac voor €95, of een 46yo vatgerijpte brandy uit 1970 voor, jawel, 4 tientjes... dat geeft toch te denken als je vandaag de dag met droge ogen €130 voor een 9yo CS whiskietje neer moet leggen.

Ben benieuwd of er meer die stap aan het zetten zijn en nog leuke tips hebben voor mooie flesjes!


Erg herkenbaar Arthur.
Bizar om te zien dat een brandy/cognac/armagnac met een rijping van meerdere decennia maar enkele tientjes hoeft te kosten. Waar je voor een whisky met vergelijkbare rijping een extra hypotheek nodig hebt.
Dat enorme verschil wakkert bij mij de interesse voor malternatives zeker aan.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2955
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 01 Mei 2021, 15:50

Vooral zomers, in het tuintje een rummetje... met gemberbier, ijs en limoen :smullen

[/dark&stormy]
1 x


Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten