Jouw favoriete malternative

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.

Wat is jouw favoriete malternative?

Rum, verrummelijk!
28
31%
Jenever, goed voor mijn lever!
8
9%
Gin, da's pas ginteressant!
6
7%
Cognac, doe mij maar een volle bak!
16
18%
Armagnac, c'est armagnefiek!
19
21%
met Calvados ga ik pas los!
2
2%
Mezcal, graag een flescal hiervan!
0
Geen stemmen
Tequila, de malternative in mijn villa!
1
1%
Grappa, ik maak geen grapje!
2
2%
met een Likeur of een Bitter voel ik me fitter!
1
1%
Wodka, tsja...
1
1%
Anders:
7
8%
 
Totaal aantal stemmen: 91

djurre
Actief lid
Actief lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 Nov 2016, 20:31

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor djurre » 03 Nov 2022, 16:01

Na mijn Armagnac reis weet ik zeker dat het voor mij Armagnac is , veel geproefd wat hier nog niet te krijgen is.
0 x

djurre
Actief lid
Actief lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 Nov 2016, 20:31

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor djurre » 03 Nov 2022, 23:32

Cask1988 schreef:
JvR schreef:
Tris schreef:Ik heb er hier twee op vatsterkte openstaan en ik weet niet of ik het daarmee eens ben. :bigsmile
Als iemand eens iets wil proeven, trek maar aan de bel. ;) ;)


Mijn heel geringe ervaring met Armagnac is juist niet zo positief. Flesje van iets van 20 of 30 Yo gegeven aan een vriend tijd geleden. Meerdere keren geproefd maar vond het vooral erg wrang smaken (misschien teveel houtinvloed?).

Ben wel benieuwd of anderen dat herkennen.

Herkenbaar zeker. Het is een profiel dat je moet liggen. Armagnac rijpt op Frans, zwart, eiken. Dit zit barstensvol tannines en geeft een typische smaak mee aan de rijpende drank. De houtinvloeden zijn dus zeker groot. Overigens gaat veruit de meeste Armagnac na 20-25 jaar over op Demi Johns. Grote traanvormige glazen flessen. Dit om op natuurlijke wijze het alcoholpercentage verder terug te laten lopen maar ook om de invloed van hout te stoppen. Langer dan 25-30 jaar op hout laten liggen resulteert onherroepelijk in houtsapjes.


De moderne gedachten is eerste 2 jaar nieuw of 2nd hout en dan op vaten die zo min mogelijk doen , beetje idee van grain whisky.

Aantal doen bewust de bas armagnac volledig op nieuw hout laten, ja dan is hout invloed van nieuw frans eiken heftig.
0 x


Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten