Goede rum voor een rumnoob

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
Nikola
Senior
Senior

Re: Goede rum voor een rumnoob

Ongelezen berichtdoor Nikola » 26 Aug 2021, 18:29

Jimbeau schreef:Ahh ok. Welke is het uiteindelijk geworden? Ben benieuwd naar je afweging en hoe de uiteindelijke keuze bevalt… ik wil me er binnenkort namelijk ook eens wat meer in gaan verdiepen (te beginnen met bovenstaande sampletje :D )

Vanmiddag deze besteld, als tweede fles:
Worthy Park Singel Estate Reserve :hoedaf
1 x

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 26 Aug 2021, 20:26

Nikola schreef:
Jimbeau schreef:Ahh ok. Welke is het uiteindelijk geworden? Ben benieuwd naar je afweging en hoe de uiteindelijke keuze bevalt… ik wil me er binnenkort namelijk ook eens wat meer in gaan verdiepen (te beginnen met bovenstaande sampletje :D )

Vanmiddag deze besteld, als tweede fles:
Worthy Park Singel Estate Reserve :hoedaf

Oeh, Jamaica! Lekker, maar niet het meest stapinbare spul!
1 x
Afbeelding

Casketje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Casketje » 26 Aug 2021, 20:58

Na de Savanna HERR vorig weekend een witte rum (ongerijpt dus) "Grand Arôme" gedronken uit Martinique - wat een smaakbelevenis.
Ik ga me eens wat meer verdiepen in witte rums - het hoeft niet altijd hout gezien hebben.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Aug 2021, 21:37

Casketje schreef:... het hoeft niet altijd hout gezien hebben.
Uit roestvast staal en koper kunnen ook prima producten komen.
0 x
Today's rain is tomorrow's whisky.

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 09 Sep 2021, 14:39

Casketje schreef:Na de Savanna HERR vorig weekend een witte rum (ongerijpt dus) "Grand Arôme" gedronken uit Martinique - wat een smaakbelevenis.
Ik ga me eens wat meer verdiepen in witte rums - het hoeft niet altijd hout gezien hebben.

Drink ik ook geregeld. Dan kan ik je de flesjes van clairin aanraden. unaged rum, meestal gaat het ook om kleine onbekende stokers en bijna altijd van suikerrietsap ipv molasse. (rhum)

https://monnik-dranken.nl/ons-aanbod/sp ... rin-rum/#0
2 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 24 Sep 2021, 08:12

239972604_2036608756513371_7968079649137295885_n.jpg

Just in case
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
5 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 24 Okt 2021, 19:47

Een kleine rum proeverij gehad.
Barbancourt 15 jaar. Één van de uitblinker.
Wat een rumetje zeg. :hoedaf
0 x

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 24 Okt 2021, 22:22

Breedút_Genietsje schreef:
239972604_2036608756513371_7968079649137295885_n.jpg

Just in case

Ik zal t doorgeven aan m’n vrouw :P
1 x
Afbeelding

HWF Thuisfestival SubForum

FAIDIN
Actief lid
Actief lid

Vertel me AUB wat over Rum

Ongelezen berichtdoor FAIDIN » 26 Okt 2021, 22:15

Ik heb onlangs 2 rums aangeschaft. De LROK van Hampden en de 2009 foursquare. Ik heb deze beide geproeft en ontdekt dat de LROK veruit mijn favoriets is. Ik merk dat ik ontzettend geniet van complexe heftige smaken smaken die ik bij de Hampden ervaar. De foursquare is voor mij te makkelijk, het is smaakvol en heel mooi en zoet en puur maar niet interessant om diezelfde reden. Kan iemand mij mischien op weg helpen om mijn volgende mooie flesje uit te kiezen? Waar moet ik op letten, wat zorgt nou juist voor die Funk/complexity/heftige smaken in het distillatie process?

Met vriendelijke groet,

Beau
0 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Re: Vertel me AUB wat over Rum

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 27 Okt 2021, 07:40

FAIDIN schreef: Kan iemand mij mischien op weg helpen om mijn volgende mooie flesje uit te kiezen?

Even je vraag aan dit topic gekoppeld ... ben je alweer een heel eind op weg.
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

FAIDIN
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor FAIDIN » 27 Okt 2021, 11:06

edwinedje schreef:
FAIDIN schreef: Kan iemand mij mischien op weg helpen om mijn volgende mooie flesje uit te kiezen?

Even je vraag aan dit topic gekoppeld ... ben je alweer een heel eind op weg.

Bedankt!
0 x

Casketje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Casketje » 27 Okt 2021, 11:43

FAIDIN schreef:Ik heb onlangs 2 rums aangeschaft. De LROK van Hampden en de 2009 foursquare. Ik heb deze beide geproeft en ontdekt dat de LROK veruit mijn favoriets is. Ik merk dat ik ontzettend geniet van complexe heftige smaken smaken die ik bij de Hampden ervaar. De foursquare is voor mij te makkelijk, het is smaakvol en heel mooi en zoet en puur maar niet interessant om diezelfde reden. Kan iemand mij mischien op weg helpen om mijn volgende mooie flesje uit te kiezen? Waar moet ik op letten, wat zorgt nou juist voor die Funk/complexity/heftige smaken in het distillatie process?

Met vriendelijke groet,

Beau

Op zoek gaan naar andere Jamaicanen (Worthy Park en Long Pond om er twee te noemen) of - uit andere regio's - naar Grand Arôme (bv van Savanna).

Die smaken waar je het over hebt worden veroorzaakt door de aanwezigheid van zgn. esters, en die verkrijg je door lange fermentatie en/of door het toevoegen van dunder. Hoe hoger de concentratie aan esters in de fles, hoe meer van die smaken je zal ervaren. Het is nog niet lang dat mensen daar echt gek van zijn, tot over een paar jaar moest amper een mens dat hebben. Je zal bij veel Jamaicanen ook zien dat er verschillende "marks" worden gemaakt - zoals je al aanhaalde LROK is daar één van. Dat zijn eigenlijk namen voor recepten voor de blenders, want zij zijn degene waarvoor deze hoofdzakelijk gemaakt worden. Zoals ik al zei: hoe meer esters, hoe meer smaak, dus indien ze rum kunnen maken met een ester level van pakweg 1500, dan hoeven de blenders daar veel minder van in hun blend te doen (en scheelt het hem dus ook in volume om te verschepen) om tot eenzelfde resultaat te komen als wanneer ze een rum met een ester level van 250 gebruiken. Deze zeer high-ester rums zijn niet ontworpen om puur te drinken, maar gezien er meer & meer nerds zijn die hier door gefascineerd zijn en steeds hogere extremen zoeken, en mede ook door bottelaars zoals Velier die dergelijke zaken gebotteld op de markt hebben gebracht, kan je nu eigenlijk alles proeven wat gemaakt wordt. Ik raad je aan om eens een high-ester witte rum te proeven - zoals ik hierboven al vermeldde de HERR van Savanna gebotteld door Velier is een echte explosie aan smaak. Heel apart en ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die enkel van de geur alleen al zouden walgen, maar ik vind het prachtig.

Komt daar nog eens bij dat ze in Jamaica vaak pot stills gebruiken (al dan niet in combinatie met column stills) wat voor een meer intense smaaksensatie zorgt. Rum uit Barbados is meer de klassieke, elegante rum. Rum as it should be met andere woorden, en die Foursquare is daar hét schoolvoorbeeld van. Ook een blend van pot & column still trouwens.
3 x

FAIDIN
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor FAIDIN » 27 Okt 2021, 13:45

Casketje schreef:
FAIDIN schreef:Ik heb onlangs 2 rums aangeschaft. De LROK van Hampden en de 2009 foursquare. Ik heb deze beide geproeft en ontdekt dat de LROK veruit mijn favoriets is. Ik merk dat ik ontzettend geniet van complexe heftige smaken smaken die ik bij de Hampden ervaar. De foursquare is voor mij te makkelijk, het is smaakvol en heel mooi en zoet en puur maar niet interessant om diezelfde reden. Kan iemand mij mischien op weg helpen om mijn volgende mooie flesje uit te kiezen? Waar moet ik op letten, wat zorgt nou juist voor die Funk/complexity/heftige smaken in het distillatie process?

Met vriendelijke groet,

Beau

Op zoek gaan naar andere Jamaicanen (Worthy Park en Long Pond om er twee te noemen) of - uit andere regio's - naar Grand Arôme (bv van Savanna).

Die smaken waar je het over hebt worden veroorzaakt door de aanwezigheid van zgn. esters, en die verkrijg je door lange fermentatie en/of door het toevoegen van dunder. Hoe hoger de concentratie aan esters in de fles, hoe meer van die smaken je zal ervaren. Het is nog niet lang dat mensen daar echt gek van zijn, tot over een paar jaar moest amper een mens dat hebben. Je zal bij veel Jamaicanen ook zien dat er verschillende "marks" worden gemaakt - zoals je al aanhaalde LROK is daar één van. Dat zijn eigenlijk namen voor recepten voor de blenders, want zij zijn degene waarvoor deze hoofdzakelijk gemaakt worden. Zoals ik al zei: hoe meer esters, hoe meer smaak, dus indien ze rum kunnen maken met een ester level van pakweg 1500, dan hoeven de blenders daar veel minder van in hun blend te doen (en scheelt het hem dus ook in volume om te verschepen) om tot eenzelfde resultaat te komen als wanneer ze een rum met een ester level van 250 gebruiken. Deze zeer high-ester rums zijn niet ontworpen om puur te drinken, maar gezien er meer & meer nerds zijn die hier door gefascineerd zijn en steeds hogere extremen zoeken, en mede ook door bottelaars zoals Velier die dergelijke zaken gebotteld op de markt hebben gebracht, kan je nu eigenlijk alles proeven wat gemaakt wordt. Ik raad je aan om eens een high-ester witte rum te proeven - zoals ik hierboven al vermeldde de HERR van Savanna gebotteld door Velier is een echte explosie aan smaak. Heel apart en ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die enkel van de geur alleen al zouden walgen, maar ik vind het prachtig.

Komt daar nog eens bij dat ze in Jamaica vaak pot stills gebruiken (al dan niet in combinatie met column stills) wat voor een meer intense smaaksensatie zorgt. Rum uit Barbados is meer de klassieke, elegante rum. Rum as it should be met andere woorden, en die Foursquare is daar hét schoolvoorbeeld van. Ook een blend van pot & column still trouwens.

Hey bedankt voor je uitleg! Ik heb een paar verdere vragen, stel het zeer op prijs! Hoe zijn deze rums eigenlijk ontworpen, als cocktail mixer? Is het toevoegen van dunder frowned upon net zoals als bijv chill filtration in whisky/karamel toevoegen? Wat is het voornaamste verschil tussen donkere rum en witte rum? Ik heb de LROK aan 5 man voorgeschotteld en niemand vondt hem lekker, ik geniet er echt van. Bedankt voor je hulp!
0 x

Casketje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Casketje » 27 Okt 2021, 19:01

Net zoals elke distillery hebben ook de Jamaicaanse grote merken een range - Worthy Park bv heeft de 109 die meer bedoeld is om te mixen maar ze hebben ook de Single Estate Reserve die als sipper op de markt is. Zoals bij whisky hangt het er allemaal van af wat je eigen voorkeuren zijn.

De dunder wordt toegevoegd aan de "mash" vóór het distilleren. En het verschil tussen donkere en witte rum is gewoon dat donkere rum gerijpt is op vaten en witte rum niet. Maar dat wil bijlang niet zeggen dat witte rum daarom minderwaardig is - in tegendeel.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 27 Okt 2021, 19:05

Is de rum van voormalige Franse koloniën ook anders dan die van de Britse of Spaanse. De Franse stijl is vaak van suikerriet gestookt en meestal ongezoet, de andere van melasse en wordt wat vaker met suiker gezoet.

En het verschil tussen donkere en witte rum is gewoon dat donkere rum gerijpt is op vaten en witte rum niet.
Wordt er in rumland ook vaak bijgekleurd met karamel en melasse.
1 x
Today's rain is tomorrow's whisky.

Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”