Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 704
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Uridium » 10 Apr 2023, 22:03

Koning schreef:
Uridium schreef:Gisterenavond bij een kampvuurtje en spontane proeverij gegeven van Calvados, Armagnac en rum.


Wat een variatie! Welke viel het beste in de smaak bij de aanwezigen?
En wat is Blanche de Mazin?


Een van de favorieten was mijn eigen 'armagnac'; Blanche de Mazin in nog ongerijpte armagnac, dus wel helemaal als armagnac gemaakt, maar nog niet gelagerd geweest. Ik koop dit als ik weer eens in de Perigord ben en voed het dan zelf op in kleine eiken vaatjes.

De andere favoriet was de Rutte eaux de vie. :duimop
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3945
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Jun 2023, 19:09

Niet echt een distillaat maar wel lekker; limoncello uit de vriezer.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Aaaan taaaaaafel
Actief lid
Actief lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 Mar 2023, 09:07

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Aaaan taaaaaafel » 12 Jun 2023, 22:49

Lekker man dat spul met t hete weer :goedgedaan
1 x

Dawisknie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 Dec 2022, 10:36

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Dawisknie » 16 Jun 2023, 21:57

Oké, ik zal maar eerlijk toe geven dat met dit weer een lekkere Tequila 100% puur ook erg lekker is. Maar stiekem geniet ik ook van een mixje van witte port + tonic. Voor de suiker bom haha :HitHead
1 x

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 704
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Uridium » 25 Jun 2023, 00:09

Jippie, cocktails-night: verse munt met 2 cl Bacardi Black, 2 cl Diplomatico, 2 cl Angustura 7 y/o (allen rums) en ruim 2 cl pepermunt-bitter van huismerk Ramazzotti :hoera met ruim ijs en een 'splash' 7up light... :bigsmile
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 608
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Casketje » 06 Jul 2023, 19:14

Tijdens de recente kortingsactie bij LMDW stonden een hoop Armagnacs in de aanbieding (-45%, toch al aanzienlijk). Heb toen deze gekocht voor minder dan 30 euro en daarnet opengemaakt. Het gaat om een assemblage van 3 jaargangen: 2003, 2004 en 2005 - een mix van Ugni Blanc en Baco druiven. De hoofdactiviteit van het domein is het produceren van tafelwijn, en distilleren doen ze eigenlijk amper - ik had iets gelezen van 4 vaten van 400-450 liter per dag, en ze distilleren maar een weekje per jaar. De vaten worden lokaal gesourced en "gecoopered". Je merkt heel goed dat 't Armagnac is, daarmee bedoel ik: hout, vanille, karamel, iets aards, chocolade, maar door het feit dat hij naar Armagnacnormen nog redelijk jong is heeft hij ook heel wat florale en zelfs fruitige toetsen. Ongelooflijk zacht mondgevoel ook, als zijde op je tong. De 46% helpen natuurlijk ook om de smaken voldoende over te brengen. Al bij al aardig onder de indruk dus. :goedgedaan Voor dat geld vind je gewoon niks in de whiskywereld, en al helemaal niet van zo'n kaliber.
3 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3764
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 06 Jul 2023, 23:25

Nou over Armagnac gesproken:
Mijn schoonouders kwamen terug uit Frankrijk. Had ze daar gevraagd te kijken naar een leuke armagnac. Die waren ze tegen gekomen: Saint Mérac Armagnac V.S. voor 2 tientjes. Ik denk Nouja het valt te proberen. Welnu het heeft barweinig weg van wat ik associeer met armagnac. Ik vraag me af of dit wel Frans eiken heeft aangeraakt of dat het prematuur spul is met een bak kleurstof. Het ademt een soort verlepte druivengeur met vreemde alcoholische luchtjes. In niks voert het me mee naar die schitterende donkere, rijke geuren met boerse accenten. De fles eens ff een nachtje zonder kurk laten staan en nog eens proberen maar ik vrees dat dit een enkeltje gootsteen wordt :SadHead
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 608
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Casketje » 07 Jul 2023, 08:43

Hmja, net zoals bij cognac (en zelfs whisky) zou ik in m'n zoeketocht naar een "leuke" armagnac toch de supermarkt links laten liggen. Zo'n merken worden immers heel vaak geproduceerd voor volume, niet voor kwaliteit.

Weet je tenminste welk advies je moet geven wanneer ze nog eens teruggaan. :bigsmile
2 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3764
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Jul 2023, 19:47

Casketje schreef:Hmja, net zoals bij cognac (en zelfs whisky) zou ik in m'n zoeketocht naar een "leuke" armagnac toch de supermarkt links laten liggen. Zo'n merken worden immers heel vaak geproduceerd voor volume, niet voor kwaliteit.

Weet je tenminste welk advies je moet geven wanneer ze nog eens teruggaan. :bigsmile

Nou precies dat was dus de reden om de proef een keer op de som te nemen :bigsmile maar jouw theorie en mijn vermoeden zijn wel bevestigd ja.
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 704
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Uridium » 07 Jul 2023, 21:31

Ben ik het niet hélemaal mee eens: merken als Samalens maken toch heel mooie armagnacs (bijv. de monocépage 8 y/o) die via het supermarktkanaal worden gedistribueerd.
Tuurlijk moet je goed opletten als je bij de E.Leclerc of Auchan staat, en er wordt meuk aangeboden voor 16 euro, maar voor een tientje méér kun je er ook prima kwaliteit kopen. :duimop
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1233
Lid geworden op: 29 Mei 2016, 18:58
Locatie: Noord Limburg

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 14 Jul 2023, 20:26

Limoncello.

Helaas niet mijn ding, kan Citroen hogelijk waarderen , maar niet in deze vorm.

Groet Cor
2 x

Koning
Senior
Senior
Berichten: 487
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Koning » 21 Jul 2023, 21:15

Hier op vakantie in Frankrijk een mooie witte wijn voor whiskyliefhebbers ontdekt: Pouilly-Fumé uit het Loiredal. Een vrij volle wijn, fijn fruitig en mineralig en, zoals de naam als suggereert, iets rokerig in de afdronk. Dat laatste had ik nog niet ervaren in een wijn! Geen Islay turf uiteraard, maar misschien met wat fantasie in de richting van die subtiele zoet-bloemige Ardmore rook.
1 x
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 1166
Lid geworden op: 11 Nov 2015, 11:47
Contact:

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 21 Jul 2023, 22:26

Koning schreef:Hier op vakantie in Frankrijk een mooie witte wijn voor whiskyliefhebbers ontdekt: Pouilly-Fumé uit het Loiredal. Een vrij volle wijn, fijn fruitig en mineralig en, zoals de naam als suggereert, iets rokerig in de afdronk. Dat laatste had ik nog niet ervaren in een wijn! Geen Islay turf uiteraard, maar misschien met wat fantasie in de richting van die subtiele zoet-bloemige Ardmore rook.


Vol? In eiken gerijpt dan? Normaal is Pouilly Fumé vooral ook fris. 100% sauvignon blanc, dus normaal ook wel hoog in de zuren. Benieuwd welke je hebt
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Dawisknie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 Dec 2022, 10:36

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Dawisknie » 22 Jul 2023, 07:20

cor0566 schreef:Limoncello.

Helaas niet mijn ding, kan Citroen hogelijk waarderen , maar niet in deze vorm.

Groet Cor


Echt zomers !! Lekker om 1/3 prosecco bij te mixen.
0 x

Koning
Senior
Senior
Berichten: 487
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Welk "ander" distillaat drink je momenteel of heb je net op

Ongelezen berichtdoor Koning » 22 Jul 2023, 20:27

Cor - Vinabc schreef:
Koning schreef:Hier op vakantie in Frankrijk een mooie witte wijn voor whiskyliefhebbers ontdekt: Pouilly-Fumé uit het Loiredal. Een vrij volle wijn, fijn fruitig en mineralig en, zoals de naam als suggereert, iets rokerig in de afdronk. Dat laatste had ik nog niet ervaren in een wijn! Geen Islay turf uiteraard, maar misschien met wat fantasie in de richting van die subtiele zoet-bloemige Ardmore rook.


Vol? In eiken gerijpt dan? Normaal is Pouilly Fumé vooral ook fris. 100% sauvignon blanc, dus normaal ook wel hoog in de zuren. Benieuwd welke je hebt


Ben geen wijnkenner, dus mijn referentiekader is beperkt. Vond hem inderdaad fris, en wat voller van smaak dan de gemiddelde witte wijn (zonder rijping op hout). Weet helaas niet meer welke het precies was. Maar het unieke vond ik de subtiele rokerigheid, die blijkbaar komt door de vuursteenrijke maar stikstofarme bodem van de streek. Ik neem een paar flesjes mee vanuit Frankrijk, want zie dat dit type wijn niet goedkoop is in Nederland.
0 x
Afbeelding


Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast