Keuringsdienst gin.
- Reichenbach
- Moderator

Keuringsdienst gin.
Keuringsdienst over gin:
https://www.npo.nl/keuringsdienst-van-w ... KN_1698290
Gelukkig liever whisky (of jenever).
https://www.npo.nl/keuringsdienst-van-w ... KN_1698290
Gelukkig liever whisky (of jenever).
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Re: Keuringsdienst gin.
Leuke aflevering.
Zoals het in de aflevering wordt toegelicht is gin een beetje de frikandel onder de destillaten. Doe wat leuks met kruiden of concetraten en je hebt er een smaak aan. Als er maar een beetje jeneverbes in zit.
Ik heb 1 keer ooit een fles gekocht en daar is het ook bij gebleven.
Whisky is toch wel een interessanter product met wat meer regelgeving.
Zoals het in de aflevering wordt toegelicht is gin een beetje de frikandel onder de destillaten. Doe wat leuks met kruiden of concetraten en je hebt er een smaak aan. Als er maar een beetje jeneverbes in zit.
Ik heb 1 keer ooit een fles gekocht en daar is het ook bij gebleven.
Whisky is toch wel een interessanter product met wat meer regelgeving.
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Als zomers drankje met wat limoensap, ijs en tonic is het wel lekker op het terras. Zo uit de fles, puur in het glas heb ik liever een goede jenever of korenwijn. Al komen die laatsten ook vaak uit een kruik.jerroen schreef:Ik heb 1 keer ooit een fles gekocht en daar is het ook bij gebleven.
0 x
De "Old Tom" Gin van Zuidam is best lekker om puur te drinken, goed spul.
Voor de rest is het inderdaad niet veel soeps (van wat ik geproefd heb).
Voor de rest is het inderdaad niet veel soeps (van wat ik geproefd heb).
0 x
- defeatless
- Moderator

Wie stoken er nog eerlijk Jenever en Gin in Nederland?
Dat zijn er echt niet heel veel meer, bijna alle ethanol komt bij Filliers uit België.
Van de grote stokerijen stoken volgens mij alleen:
- Zuidam
- Van Wees
En dan nog een zwikje kleintjes waaronder:
- Waggin' Finger
- Texels
- Onder de Linden
Ik zou t best wel eens willen weten, al is dit natuurlijk geen Gin forum
Dat zijn er echt niet heel veel meer, bijna alle ethanol komt bij Filliers uit België.
- Zuidam
- Van Wees
- Waggin' Finger
- Texels
- Onder de Linden
0 x
defeatless schreef:Wie stoken er nog eerlijk Jenever en Gin in Nederland?
- Zuidam
- Van Wees
- Waggin' Finger
- Texels
- Onder de Linden
Een goede Gin is wel echt craft werk hoor. Het nadeel dat er tegenwoordig zo veel slechte tot matige goedkope Gin's te verkrijgen zijn. Zelfs bij de Aldi of Lidl kun je tegenwoordig Gin kopen. Er is in Stokend Nederland onder de hobby stokers een levendige wereld mbt Gin. En om eerlijk te zijn, stook je zelf de lekkerste Gin omdat je het gehele kwaliteitscyclus in eigen hand hebt.
Het verschil zit hem dan ook in hoe, onder andere, de Gin wordt gemaakt. Gemasserreerde Gin, opnieuw gestookt waarbij de damp door de kruiden trekt of waarbij de kruiden voor een x aantal uren in alcohol hebben gelegen alvorens opnieuw af te stoken. Mijn voorkeur heeft altijd een Gin die opnieuw afgestookt is met de kruiden in de "lowwines"
1 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Dat dus! En gin heeft voor een deel die bedenkelijke reputatie omdat het in de basis (net als veel andere destillaten) geschikt is om op vrijdag te stoken en maandag te bottelen. Net als bij whisky is er veel verschil in gin. Zo hebben de Dudes ook een gin inmiddels en dat is in de basis geen hele complexe gin, maar dat is ie wel geworden door ruim 4 jaar op Eén Laphroaig vat te hebben gerijpt. En dat kun je dus wel puur drinken!
0 x
WhiskyDudes schreef:Dat dus! En gin heeft voor een deel die bedenkelijke reputatie omdat het in de basis (net als veel andere destillaten) geschikt is om op vrijdag te stoken en maandag te bottelen. Net als bij whisky is er veel verschil in gin. Zo hebben de Dudes ook een gin inmiddels en dat is in de basis geen hele complexe gin, maar dat is ie wel geworden door ruim 4 jaar op Eén Laphroaig vat te hebben gerijpt. En dat kun je dus wel puur drinken!
Ik ben stiekem best wel benieuwd hoe die " Laphroaig" Gin smaakt!
0 x
Ook Jopen stookt een heel fatsoenlijke eigen genever onder de naam Piet Honingh. De ongerijpte gebruiken wij in de gin-tonic. De gerijpte drinken we als genever.
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

OptiCase schreef:WhiskyDudes schreef:Dat dus! En gin heeft voor een deel die bedenkelijke reputatie omdat het in de basis (net als veel andere destillaten) geschikt is om op vrijdag te stoken en maandag te bottelen. Net als bij whisky is er veel verschil in gin. Zo hebben de Dudes ook een gin inmiddels en dat is in de basis geen hele complexe gin, maar dat is ie wel geworden door ruim 4 jaar op Eén Laphroaig vat te hebben gerijpt. En dat kun je dus wel puur drinken!
Mocht je in de buurt van Woudenberg Dranken, Muthert of Drankenspeciaalzaak Vinke wonen dan kun je 'm daar proeven, die hebben 'm open staan. En anders op één van de festivals waar we staan; Hielander, Bier & Whiskyfestival Assen, WFNN, Woudenberg, Whisky in Leiden, Fort Gertrude of La Caverna. Dan zijn we het jaar ook weer rond zo ongeveer!
0 x
Ik ga hem onthouden en kom jullie op het eerste festival waar ik naar toe kan opzoeken!
1 x
WhiskyDudes schreef:OptiCase schreef:WhiskyDudes schreef:Dat dus! En gin heeft voor een deel die bedenkelijke reputatie omdat het in de basis (net als veel andere destillaten) geschikt is om op vrijdag te stoken en maandag te bottelen. Net als bij whisky is er veel verschil in gin. Zo hebben de Dudes ook een gin inmiddels en dat is in de basis geen hele complexe gin, maar dat is ie wel geworden door ruim 4 jaar op Eén Laphroaig vat te hebben gerijpt. En dat kun je dus wel puur drinken!
Mocht je in de buurt van Woudenberg Dranken, Muthert of Drankenspeciaalzaak Vinke wonen dan kun je 'm daar proeven, die hebben 'm open staan. En anders op één van de festivals waar we staan; Hielander, Bier & Whiskyfestival Assen, WFNN, Woudenberg, Whisky in Leiden, Fort Gertrude of La Caverna. Dan zijn we het jaar ook weer rond zo ongeveer!
Ik heb kaarten voor Hielander, hou maar een klein glaasje Laphroiagh Gin apart haha
2 x
- Reichenbach
- Moderator

Ik meen me te herinneren dat Fenny heeft vertelt dat ze bij Van Wees de moutwijn ook inkopen. Het stoken van jenever en likeur is een ander vak dan het produceren van moutwijn uit graan.defeatless schreef:...bijna alle ethanol komt bij Filliers uit België.
- Zuidam
- Van Wees
(na 21 minuten)
Bij Zuidam kan ik het me voorstellen dat ze het hele proces van graan naar jenever (fles?) in eigen hand kunnen hebben. Maar of ze dan ook alles zelf produceren? De regels rond jenever zijn vrij ruim wat betreft de aard en oorsprong van het destillaat.
Edit: van de website:
Één van de laatste zelfstandige distilleerders die al haar distillaten en extracten nog op ambachtelijke wijze binnen het eigen familie bedrijf maakt en verwerkt.
Vind ik zelf dat er op een whiskyforum best wat aandacht mag zijn voor malternatieven zoals Ralfy het zou noemen.Ik zou t best wel eens willen weten, al is dit natuurlijk geen Gin forum
2 x
Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”