Eau-de-Vie de Marc, Marc de Bourgogne etc.

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
Piet
Moderator
Moderator

Eau-de-Vie de Marc, Marc de Bourgogne etc.

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Dec 2010, 12:17

GastheerG schreef:...Overigens is grappa een zeer boeiende drank. Daarnaast ook enorm divers aan smaken en soms zeer complex.

Grappa is GEEN likeur wat sommige mensen wel eens denken. Grappa is een volwaardig distillaat wat ontstaat door afval van de wijnproductie. De kwaliteit heeft echter wel veel invloed op het eindproduct dus de grappahandel zit bovenop de wijnhandel. De betere grappafabrikant wil wel GOED afval :P

Ik heb zelf ook geen kennis van de namen maar heb wel diverse soorten gedronken en dat kan een feestje zijn.
Overigens zijn er grappa soorten die de meeste van ons gewoon voor een whisky gaan houden.

Misschien maar weer eens een sampletje gaan proberen.
Ik heb in het verre verleden wel eens Grappa geproefd maar het kon me toen niet bekoren.
Ook een aantal Marc de ... geproefd maar ook dat vond ik meer een soort van "New spirit Cognac".

Ze waren wel allemaal kleurloos of in elk geval nauwelijks getint.
Daarom zet ik dit onderwerp even hier. Ik hoor vaker over Grappa, dan over Eau-de-Vie de Marc. Dat is de versie die uit Frankrijk komt. Daaraan wordt dan vaak het afkomstgebied gekoppeld maar soms de druivensoort. Marc de Bourgogne, Marc de Champagne, Marc d'Alsace of Marc de Gewurztraminer.

In Spanje noemen ze het Aquardiente de Orujo in Portugal Bagaceire of Bogaco en in Duitsland en Zwitserland Trester Branntwein... om er eens een paar te noemen, want in geen enkel land gooien ze de druivendraf zo maar weg.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

alambik
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Eau-de-Vie de Marc, Marc de Bourgogne etc.

Ongelezen berichtdoor alambik » 03 Nov 2011, 18:57

Even over eau-de-vie:
Wat mij betreft mogen alle gedistilleerde dranken in twee kampen verdeelt worden, namelijk in eau-de-vie`s en niet-eau-de-vie`s. Deze indeling zou mooi de geschiedenis van alcoholische drank kunnen afspiegelen maar ook de manier waarop een alcoholisch drank aan zijn aromatische profiel is gekomen.
In het begin was er alleen eau-de-vie. Eau –de-vie, aqua vita of levens watertje, naar middeleeuwse weltenschaung, was gedistilleerd vocht welke dode stof tot levend wekt en in onze tijd is eau-de-vie destillaat van vergiste grondstof bij welke een aromatisch profiel hoofdzakelijk is bepaald door de vergiste grondstof zelf.

Een beetje theoretiserend is het gehele aromatische profiel van een alcoholische drank in drie groepen te verdelen : primaire, secundaire en tertiaire.
De primaire zijn degene welke verse grondstof zelf bevatten, secundaire zijn ontwikkeld tijdens de alcoholische vergisting en tertiaire zijn daarna toegevoegd (b.v in de loop van een jarenlange rijpings procedure ontwikkelen zich stoffen welke eerder niet aanwezig waren maar ook smaak en geur van eiken hout is niet anders dan in het rijpings proces toegevoegde smaak).
Als wij de zaak zo bekijken dan is het duidelijk dat eau-de-vie hoofdzakelijk alleen primaire en secundaire smaak- en geurstoffen bevat, geen tertiaire .
Sommige mensen mogen dat van mij als een nadeel van eau-de-vie ten opzichte van oude langgerijpte drank vinden maar er zijn ook genoeg mensen welke juist de natuurlijke smaak van gedistilleerde grondstof willen proeven, ongestoord door tertiaire smaken. Ik hoor ook bij die groep.

En ten slotte de vraag of grappa een new spirit is voor cognac.
Zou kunnen maar is het in feite toch niet! Heel simpel gezegd- new spirit voor cognac is wel grappa maar niet de beste (net als cognac stookwijn een witte wijn is met matige tafel kwaliteit).
En andersom ook – een goede grappa new spirit kan wel als new cognac spirit gezien worden, maar die belooft niet geweldige cognac te worden.

Alambik maakt verschillende eau-de-vie`s en bij dit thema trek ik jullie aandacht naar onze eau-de-vie van droge druiven oftewel rozijnen, welke enkel is gestookt (van een rozijnen stookwijn van ongeveer 10% alcohol ) om beter de authentieke smaak en geur van vergiste rozijnen te bewaren.

http://www.alambik.nl
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Nov 2011, 22:08

Bedank voor de duidelijke aanvulling @alambik

Om een rozijnen stookwijn van 10% alcohol te krijgen zal het vóór het vergisten wel een hele tijd in de week moeten neem ik aan ?
Boeiend ... maar tja Midwolda :o
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

alambik
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor alambik » 04 Nov 2011, 11:43

Rozijnen hoeven niet van te voren geweekt te worden. Wat ik doe is gewoon warm water en rozijnen in een ton doen en als het een beetje afgekoeld is (op kamer temperatuur) zaai ik de gist cultuur. Je maakt een leuke dag van, 1.5 uur in de auto en verplicht een Bob meenemen of blijven overnachten :)
0 x

Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”