Grappa

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Grappa

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 05 Aug 2010, 23:01

In de laatste minuten ten onder gaan in een cypriotische heksenketel, pijnlijk... Doorgespoeld met een Grappa, niet slecht maar lang niet zo goed als een (goeie) whisky :)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

JayDie
Moderator
Moderator

Grappa glas

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Dec 2010, 11:11

GastheerG schreef:... Tijdens de speurtocht door de kasten was ik een vrij chique grappaglas tegengekomen. Ooit eens bij een zeer prijzige fles grappa cadeau gekregen.
Zo'n glas heeft een bol buikje en een hele hoge schacht. Glas even opzij gezet en gisteravond eens whisky uit geprobeerd.

Ik moet zeggen: niet slecht. sterker ik vind het een geniaal glas. :violin

Niet verwonderlijk dat er een goed glas voor grappa is als je weet dat Italianen genieten op prioriteit 1 hebben staan. In Nederland zijn we nauwelijks bekend met grappa maar grappa is een hoogwaardig product (moet minimaal 2 jaar rijpen).
Een van m'n Italiaanse fietsvriendjes maakt grappa inclusief diverse bijzondere finishes en geloof me grappa zou ook een erg leuke hobby zijn. :duimop
Probleem is alleen dat er in Nederland nauwelijks goeie grappa wordt verkocht :roll:

Ik heb het glas niet geprobeerd, maar het nodigt me ook niet direct uit. Om de volgende reden: bij het gebruik van een Glencairn of Cognac glas vul je het glas niet dermate dat de 'bel' vol staat. Daar moet een bouquet ontwikkelen.

Een grappa glas is klein, en wat ik zie is dat ze de bol volledig vullen. (Gezien het glas klein is, is dat ook zo gedaan en gauw het geval).

Hoe heb jij het gebruikt, Gerard? Volle bel of, zoals bij Glencairn bijvoorbeeld, voor de helft (waardoor er maar één of twee slokken in zit?!)
grappa.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

GastheerG
Senior
Senior

Re: Grappa

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 26 Dec 2010, 23:40

Eveneens uit het glazentopic: Het grappaglas staat op dezelfde hoogte als de dozen en is gevuld met 35ml

Afbeelding

Overigens is grappa een zeer boeiende drank. Daarnaast ook enorm divers aan smaken en soms zeer complex.

Grappa is GEEN likeur wat sommige mensen wel eens denken. Grappa is een volwaardig distillaat wat ontstaat door afval van de wijnproductie. De kwaliteit heeft echter wel veel invloed op het eindproduct dus de grappahandel zit bovenop de wijnhandel. De betere grappafabrikant wil wel GOED afval :P

Ik heb zelf ook geen kennis van de namen maar heb wel diverse soorten gedronken en dat kan een feestje zijn.
Overigens zijn er grappa soorten die de meeste van ons gewoon voor een whisky gaan houden.

Wat tips van een paar Italiaanse vriendjes (een ervan doet dus zelf grappa maken)
Neem in Italie standaard na het eten een grappa. Vraag om affinata of vecchia. Zo leer je het :duimop
Koop als souvenir een fles. 30 Euro en zo donker mogelijk van kleur gaat zeker bevalen.
Let op veel flessen zijn slechts 0.5 liter!

In whiskyland hebben we "single cask" "non chillfiltered" etc.
In grappaland is het niet minder. Probleem is dat dat Italiaanse termen zijn.

Ga er echter maar vanuit dat hoe lichter grappa is hoe minder aantrekkelijk.
Grappa met een whisky/cognac kleur zullen de meeste hier wel weten te waarderen en zullen ook het hout ontdekken.
Jongen (witte) grappa smaakt eigenlijk naar niks en is vooral sterk. Dat is ook het spul wat de meeste van ons kennen.

In goeie grappa zijn smaken te ontdekken als: wijn, fruit, bloemen, hout, noten, honing, toffee, rietsuiker, tabak etc.

Er zijn varianten die van meer druivensoorten (zeg maar een blend) zijn gemaakt en we kennen natuurlijk de single malts onder de grappa's. Mono-vitigno
Het aromatiseren van grappa is in Italië een populaire hobby. Op deze manier geeft een grappafan zijn grappa een persoonlijke tint. Hij neemt ook gewoon een fles mee naar een restaurant. Na het eten gaat de fles die is meegenomen gewoon rond en de eigenaar van het restaurant doet gewoon vrolijk mee en behoud de aangebroken fles.
Na het eten mag ieder dan zijn proefprestaties demonstreren en "raden" wat de afwerking is geweest. Prachtig om zo'n ritueel mee te maken. Zeker in de wijntoren van Volpaia.............wat een belevenis:
Afbeelding
Ik zit in het midden wat kritisch te snuffelen. De flessen om me heen in de rekken vertegenwoordigen een waarden van meer dan 1 miljoen euro!Er liggen honderden flessen die ouder zijn dan ikzelf.
Dit is echt werkelijk een unieke plek om te eten. In deze toren staat maar 1 tafel (max 12 personen) en reserveren is gewenst.

O ja de dag NA deze foto moesten we 205 kilometer fietsen in de Toscaanse heuvels :bigsmile

Een ander Italiaans vriendje van me maakt basalmico. Ook van druiven en wellicht nog boeiender dan grappa.
0 x

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 11 Jan 2011, 22:53

Met een Italiaans vriendje had ik afgelopen weken een uitgebreide mailwisseling dat er grappa's zijn die niet van whisky zijn te onderscheiden.

Hij heeft inmiddels contact gehad met een distilleerderij die dat soort grappa heeft. Als ik in juni bij ze op bezoek ben gaan we naar die distilleerderij voor een rondleiding en proeverij. Kleinschalig maar wel met lange rijpingstijden wat "het gat" met whisky klein schijnt te maken. Ik ben benieuwd. Misschien leuk om een flesje mee te nemen en in een blind proeverij in te zetten :bigsmile
0 x

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 12 Jan 2011, 09:08

GastheerG schreef:Met een Italiaans vriendje had ik afgelopen weken een uitgebreide mailwisseling dat er grappa's zijn die niet van whisky zijn te onderscheiden.

Ik wil wel geloven dat er grappa's zijn die op whisky lijken qua geur en smaak en ook dat er hele mooie grappa's zijn, maar het blijft toch een een ander distillaat. Dat haal je er wel uit.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Grappa

Ongelezen berichtdoor Jock » 12 Jul 2011, 08:29

0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Grappa mini cursus deel 1

Ongelezen berichtdoor Jock » 04 Sep 2011, 21:16

0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Grappa mini cursus deel 2

Ongelezen berichtdoor Jock » 06 Sep 2011, 10:20

0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Grappa mini cursus Deel 3

Ongelezen berichtdoor Jock » 07 Sep 2011, 12:28

0 x

VillaGrappa
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor VillaGrappa » 07 Sep 2011, 12:50

Erg leuk om op dit forum te vertoeven, heel leerzaam voor iemand als ik die nog onbekend is met whisky.
Ben zoals de naam wel verklapt meer thuis in de grappa-wereld. Mooi om te zien dat ook die drank een plaatsje op het forum heeft en nog mooier om te zien dat er al wat discussie over en weer is.

GastheerG weet duidelijk waar hij het over heeft. Het is zeker zo dat de grappa fabricanten dicht op de wijnboeren zitten. Sterker nog, de term 'afval' is meer een term uit het verleden toen grappa een product was dat de wijnboeren maakten om de zorgen van alledag te vergeten. Ze hadden toevallig nog restanten van wijndruiven liggen waar ze iets mee konden.
Tegenwoordig wordt ruim voordat wijn geproduceerd wordt, al tussen wijn- en grappa-producenten afgestemd welke hoeveelheden van welk soort zal worden afgenomen. De kwaliteit van grappa wordt dan ook vooral bepaald door de kwaliteit van de druiven en de tijd die zit tussen de wijn- en grappafabricage. Of beter gezegd: hoe de druiven geconserveerd worden in de tussentijd.

Een persoonlijke noot is wel dat ik witte, ongelagerde grappa niet zou betitelen als iets dat inferieur is aan gelagerde grappa. Het zijn verschillende soorten, net zoals een stationwagon niet beter is dan een sedan. Zeker is er nog altijd veel aanbod van inferieure grappa, dat zal bij whisky niet anders zijn. Maar laten we het positief benaderen: er zijn ook veel goede grappa's die mensen verrassen. Regelmatig ontmoet ik mensen die een grappa proeven en hun beeld van 'spiritus' of 'ruitensproeiervloeistof' moeten bijstellen. Wel ervaar ik dat whisky liefhebbers in de regel meer neigen naar een gelagerde variant.

Het is een veelzijdige drank, elke dag weer een plezier om mee bezig te mogen zijn !
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 08 Sep 2011, 22:49

VillaGrappa schreef:Een persoonlijke noot is wel dat ik witte, ongelagerde grappa niet zou betitelen als iets dat inferieur is aan gelagerde grappa. Het zijn verschillende soorten, net zoals een stationwagon niet beter is dan een sedan. Zeker is er nog altijd veel aanbod van inferieure grappa, dat zal bij whisky niet anders zijn. Maar laten we het positief benaderen: er zijn ook veel goede grappa's die mensen verrassen. Regelmatig ontmoet ik mensen die een grappa proeven en hun beeld van 'spiritus' of 'ruitensproeiervloeistof' moeten bijstellen. Wel ervaar ik dat whisky liefhebbers in de regel meer neigen naar een gelagerde variant.

Het is een veelzijdige drank, elke dag weer een plezier om mee bezig te mogen zijn !

Ik ben met bovenstaand bericht helemaal eens. Grappa Giovane of Bianca heeft zelfs mijn voorkeur, wat ook niet wilt zeggen dat gelagerde Grappa inferieur is. Het is een veelzijdige drank voor ieder wat wils. Ik proef de druiven beter in een witte Grappa. Ik kan van veel soorten genieten en de aromatische druiven rassen zoals gewurtstraminer of Moscaat vind ik een feest om te drinken.
Ik heb in mijn laatste blog van mijn mini serie iets over Villa Grappa zelfs gezegd en een verwijzing naar Villa Grappa aan het eind gemaakt.

Gr,

Jock
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Grappa Deel 4 en ( voorlopig laatste deel over Grappa

Ongelezen berichtdoor Jock » 08 Sep 2011, 22:52

0 x

Abel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Abel » 06 Jan 2012, 19:16

Beste Jock en andere grappafanaten,
Ik ben opzoek naar een fruitige/frissen grappa met niet teveel tonen van aarde, het liefst onder de 30 euro, welken zouden jullie mij adviseren? Ik heb net een Luigi Francõli Nebbiolo gekocht, maar die voldoet toch niet helemaal aan mijn wensen. Klopt het dat Nebbiolo het zelfde is als Barolo? En dat Barolo eigelijk pas lekker is na een tijdje op vaten? Tenslotten vroeg ik me nog of Grappa Julia goed is? Informatieve grappa-vlog trauwens Jock volgen er binnenkort nog meer?
gr. Abel
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 09 Jan 2012, 21:43

Abel schreef:Beste Jock en andere grappafanaten,
Ik ben opzoek naar een fruitige/frissen grappa met niet teveel tonen van aarde, het liefst onder de 30 euro, welken zouden jullie mij adviseren? Ik heb net een Luigi Francõli Nebbiolo gekocht, maar die voldoet toch niet helemaal aan mijn wensen. Klopt het dat Nebbiolo het zelfde is als Barolo? En dat Barolo eigelijk pas lekker is na een tijdje op vaten? Tenslotten vroeg ik me nog of Grappa Julia goed is? Informatieve grappa-vlog trauwens Jock volgen er binnenkort nog meer?
gr. Abel

Hi Abel. Nebbiolo is wel en ook niet hetzelfde als Barolo. Barolo is van Nebbiolo gemaakt en in eerste instantie vaak erg hard. De houtrijping in combinatie met de Natuurlijke tannines in de vinnachia maakt dat het een tijd lang op fles moet rijpen om op dronk te komen als het een Barollo betreft. Soms wil decanteren wel helpen als je het goed doet.
Barollo is het beste tegen de 10 jaar op fles. Het is dan een waar feest en kan mij meer bekoren dan een goede single malt zelfs.
Maar nu jou vraag. Je wilt een fruitige Grappa. In mijn vlog had ik al gezegd. Een Grappa van een der aromatische druifsoorten zal voldoen. Een Grappa van Moscadello of er zijn ( erg moeielijk te vinden) zelfs grappa's van Vin Santo. Maar dat is wel heel erg fruitig. Vraag je slijter om een flesje Grappa Sibona Moscato. Het is 42% vol en zoals ik al zei, erg fruitig vanwege de verse vinnachia van Muscat druiven. Sibona heeft ook Chardonnay Grappa, die erg lekker is, maar is droger dan de Moscato.
Mocht je wel erg verlangen naar houtrijping dan heeft Sibona ook mooie Sibona Reserve Madeira Finish. Dan wordt het wel herkenbaarder voor de whisky en cognac drinker. Maar probeer wel bovenstaande aanbevelingen eerst. Het is goedkoper en vaak wel erg lekker als je het gaat begrijpen dan.
Je moet wel bij een goede onafhankelijke slijter zijn of gewoon bij Villa Grappa online bestellen.

Gr,

Jock
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 04 Mar 2012, 11:39

Ik was gisteren met mijn ouders mee met een retourtje Duitsland dat ook langs de Trinkgut bij Kleve ging. Daar zag ik een flesje Sibona Moscato staan, maar dan 40%. Ik moest gelijk terugdenken aan de tip in deze thread en tipte mijn pa dat deze wel eens best goed zou kunnen zijn.

Diezelfde avond ging de kurk eraf en waarempel: deze werd unaniem geprezen. Zeer fruitig, lekker olieachtig en vooral enorm zacht. Iedereen vond hem lekker. Dus Jock, bedankt! :goedgedaan
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”