Wanneer mag Jenever Jenever heten ?

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
JayDie
Moderator
Moderator

Wanneer mag Jenever Jenever heten ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Mar 2010, 20:25

...voor de liefhebbers: zometeen op NED3 bij de keuringsdienst van waarde: Jenever.
De glazen boterham wordt tegenwoordig nog net zo ambachtelijk gestookt als toen. Tenminste, dat vertellen de flessen ons. Maar is dat wel zo? De Keuringsdienst gaat aan de neut en hoort dat de smaak van Hollandse jenever uit Vlaanderen komt. Is dan het enige dat de grote stokerijen nog stoken, de verwarming?

Bron: RVU.nl
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Mar 2010, 20:59

Ik was net te laat.
......... alleen de laatste 5 minuten nog gezien waarin te horen was dat ze zo'n beetje op elke fles mogen zetten dat er Jenever in zit :HitHead
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Mar 2010, 11:23

Piet schreef:Ik was net te laat.
......... alleen de laatste 5 minuten nog gezien waarin te horen was dat ze zo'n beetje op elke fles mogen zetten dat er Jenever in zit :HitHead

Was een interessante aflevering (vind ik meestal wel van de Keuringsdienst van Waarde). De aflevering is terug te zien op de (ook) eerder genoemde link.

Jock heeft het eerder ook al over de De Ooievaar (Van Wees, Amsterdam). Respect voor die mensen! Wat een lastige industrie... Als ik het goed begrijp zijn vele 'Jonge Jenevers' dus zonder moutwijn, zonder Jeneverbes en dus eigenlijk gewoon Vodka... :nono
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 12 Mar 2010, 13:37

JayDie schreef:
Piet schreef:Ik was net te laat.

Was een interessante aflevering (vind ik meestal wel van de Keuringsdienst van Waarde). De aflevering is terug te zien op de (ook) eerder genoemde link.

Jock heeft het eerder ook al over de De Ooievaar (Van Wees, Amsterdam). Respect voor die mensen! Wat een lastige industrie... Als ik het goed begrijp zijn vele 'Jonge Jenevers' dus zonder moutwijn, zonder Jeneverbes en dus eigenlijk gewoon Vodka... :nono

Ik heb de uitzending bekeken. Voor de rest is nog uitzendinggemist.nl . Schandalig wat Bols allemaal erin stopt. En ze geven je een mooie rondleiding daar in Amsterdam, maar je krijgt niets te zien. Ze betrekken al hun moutwijn van Filliers.
De Ooijevaar is ander koek. De mensen bijvan Wees zijn heel leuk en het product is puur natuur. De moeite om te bezoeken daar in de Jordaan. En als dat niet lukt, beveel ik van harte hun proeflokaal http://www.proeflokaaldeadmiraal.nl/ in de Herengracht alwaar je een heerlijke maaltijd kan genieten en lekker al hun gedestilleerd kan proberen. Voor de vrouwen is er "Hemel op Aarde" die een soort van vloeibaar chocola likeur is.

Jock
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Mar 2010, 13:49

Over Bols:
Jock schreef:Ze betrekken al hun moutwijn van Filliers.

Jock, wat ik uit de uitzending begreep haalt de Ooievaar hun moutwijn ook elders (oa ook Filliers).
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 13 Mar 2010, 11:03

Ik dacht dat er weinig verschil in zat behalve dat de een ambachtelijk en de ander meer industrieel stookte.
Het is absurd dat je zomaar op de fles mag zetten wat je wil terwijl het er niet eens inzit. Als er een kleurstof in je boter zit moet het op de verpakking staan en zij kunnen maar doen wat ze willen , belachelijk.
Ik koop heel weinig jenever( ik koop dus eigenlijk helemaal geen jenever , gewoon goedkope alcohol) en meestal dan een Ketel1. Dankzij deze uitzending koop ik geen hollandse fabrieksjenevers meer.
Ik zal eens kijken of ik die Ooievaar hier ergens kan krijgen.
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 13 Mar 2010, 12:20

JayDie schreef:Over Bols:
Jock schreef:Ze betrekken al hun moutwijn van Filliers.

Jock, wat ik uit de uitzending begreep haalt de Ooievaar hun moutwijn ook elders (oa ook Filliers).

Jazeker. dat vind ik op zich geen schande. Filliers is alles behalve slecht. Ik ben daar geweest en heb behoorlijk wat van hun heerlijkheden geproefd. ( ik sliep de hele weg terug in de auto tot chagrijn van mijn vrouw).
Maar de Oooijevaar is wel degelijk anders dan Bols bijvorbeeld. Bij de Ooijevaar is allles puur natuur. Dus ook de moutwijn die ze betrekken bij Filliers. De Oojevaar doet uitsluitend natuurlijke producten in hun Genevers en Korenwijnen. geen smaakstoffen.
Ook de Amsterdams Rood van Ooijevaar is een bessenjenever van natuurlijk gestookte rode bessen. Heerlijk op een zomeravond als het warm is.
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 13 Mar 2010, 12:27

KSB66 schreef:Ik dacht dat er weinig verschil in zat behalve dat de een ambachtelijk en de ander meer industrieel stookte.
Het is absurd dat je zomaar op de fles mag zetten wat je wil terwijl het er niet eens inzit. Als er een kleurstof in je boter zit moet het op de verpakking staan en zij kunnen maar doen wat ze willen , belachelijk.
Ik koop heel weinig jenever( ik koop dus eigenlijk helemaal geen jenever , gewoon goedkope alcohol) en meestal dan een Ketel1. Dankzij deze uitzending koop ik geen hollandse fabrieksjenevers meer.
Ik zal eens kijken of ik die Ooievaar hier ergens kan krijgen.

Bas ik was pas in Pats Wine site aan het neuzen en zag dat ze het daar hebben in Groningen.
Als het jou om een Jenever gaat beveel ik dit aan:
A. v. Wees Loyaal Jenever
A.v.Wees Loyaal Jenever Nederland Amsterdamse Zeer Oude Graanjenever Leeftijd: Inhoud: 100 cl Bottelaar: De Ooievaar Alc: 42 % Deze genever wordt samengesteld uit 7 verschillende, uiteenlopende gedistilleerde moutwijn...
€25 bij Pats Wine in Groningen. Misschien denk je wat veel voor een jenever. Maar geloiof me, je hebt dan wat en het zit in een heel leuke fles die je na afloop mooi in de tuin kan zetten als versiering of als kaarshouder in de zomer op balkon.

Als je iets heel aparts wilt, probeer dan:
A.v.Wees Korewijn Rembrandt
Nederland
Amsterdamse Korewijn
Inhoud: 100 cl
Bottelaar: De Ooievaar
Alc: 40 %
Bereid uit verschillende eaux de vie uit granen en granendistillaat. Dankt zijn kleur aan een aantal maanden fustlagering. Niet te vergelijken met onze Zeer Oude genever, maar echt weer een smaak apart. Wordt veel gedronken als aperitief en in combinatie met haring. €24.95 van Pats Wine.

Ik zie je morgen Bas.
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 14 Mar 2010, 19:12

Ik zie dit bericht net pas.
Zal bij Pat eens rond neuzen maar na de tasting van vanmiddag is er weinig ruimte in het budget voor een jenever. teveel lekkere andere zaken geproeft die eerst een aanschaf vereisen.
0 x

BoozBabe
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Wanneer mag Jenever Jenever heten ?

Ongelezen berichtdoor BoozBabe » 12 Dec 2010, 00:37

Wat een vraag! Gewoon de wet erop na kijken: jenever moet minimaal 30% alcohol en jeneverbes bevatten (alleen schrijft de wet niet voor hoeveel jeneverbes anders dan 'moleculair aantoonbaar'). Wel of niet moutwijn en de percentages daarvan bepalen of het een jonge, oude jenever of korenwijn is. KvW geeft redelijk scheef beeld van de werkelijkheid: van oudsher werd branden (het maken van de alcohol) en distilleren (het verwerken van de alcohol tot eindproduct zoals jenever) gedaan in verschillende bedrijven. Dus de inkoop van alcohol en moutwijn, de 2 hoofdbestanddelen van jenever is helemaal niet zo iets geks en wordt gedaan door zowel 'industriële' als 'ambachtelijke' distillateurs. Uiteraard is er verschil tussen de eindproducten en gelukkig zijn er nog steeds meerdere ambachtelijke distillateurs maar om nu net te doen of de inkoop van alcohol en moutwijn door distilleerderijen iets 'schandelijks' zou zijn is volkomen onterecht. Kijk naast de reeds genoemde ambachtelijke stokers ook eens in Dordrecht bij Distilleerderij Rutte & Zn waar sinds 1872 op ambachtelijke wijze mooie jenevers en likeuren worden gestookt!
0 x

KJ!
Actief lid
Actief lid

Re: Wanneer mag Jenever Jenever heten ?

Ongelezen berichtdoor KJ! » 30 Dec 2010, 22:12

Rutte is inderdaad een van de weinige ambachtelijke distilleerderijen. Ze hebben slechts twee kleine ketels en alles gaat in kleine hoeveelheden. Mooie produkten!

Zeer de moeite waard en totaal niet vergelijkbaar met de industriele mengers zoals Bols etc...
0 x
This post is best viewed through the bottom of a glass of amber liquid......

Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”