Iemand evaring met oude (niet jaargemerkte) Martel VSOP Medaillon (1990)

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
Uridium
Moderator
Moderator

Iemand evaring met oude (niet jaargemerkte) Martel VSOP Medaillon (1990)

Ongelezen berichtdoor Uridium » 24 Apr 2016, 00:26

Weet iemand, of de kwaliteit (en prijs) van een Martel VSOP gebotteld in de jaren '90 erg verschilt van recente bottelingen (afgezien van het uiterlijk natuurlijk; ik heb trouwens de doos uit 1990 nog).
Ik heb deze fles pas gekregen, maar voel me enigszins bezwaard om deze 'zomaar' open te trekken...
0 x
Afbeelding

19dave91
Senior
Senior

Re: Iemand evaring met oude (niet jaargemerkte) Martel VSOP Medaillon (1990)

Ongelezen berichtdoor 19dave91 » 12 Jun 2016, 22:40

Cognac heeft (op enkele vintage na) nooit eenn leeftijdsaanduiding. De leeftijdsaanduiding (lees indicatie) in dit geval is VSOP. Dat houd in dat de cognac minimaal 4 jaar oud is. Maar het kan ook zijn dat het een 12 of 15 jarige cognac is. Heel anders dus als de whiskywereld.

Of het wat waard is durf ik niet te zeggen. Misschien dat een liefhebber er iets meer voor zal betalen dan de huide waarde van de nieuwe flessen
0 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Re: Iemand evaring met oude (niet jaargemerkte) Martel VSOP Medaillon (1990)

Ongelezen berichtdoor Uridium » 16 Jun 2016, 16:40

Dat is het punt niet. Ik weet, dat het een VSOP is en dat 'ie (in het geval van Martel) ca. 6 jaar op hout gerijpt is geweest. Waar het mij om gaat, is de ontwikkeling erna. Neem als voorbeeld de Macallans 18 y/o uit de jaren '70. Die zijn allemaal 18 jaar op vat gerijpt, maar daarna gaat de rijping héél langzaam door in de fles (ander proces; balans tussen oxidatie en reductie).
Daarom is de ene Macallan 18 uit de jaren '70 de andere niet (afgezien van de zeldzaamheid).
Ik vroeg mij dus af, of een lange flesrijping van cognac ook apart gewaardeerd wordt door liefhebbers.
Want dan gooi ik 'em in de bottleshare, want ik vind 'em in elk geval briljant en écht heel anders smaken dan de nieuwe Martel VSOP's.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”