Jouw favoriete malternative

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.

Wat is jouw favoriete malternative?

Rum, verrummelijk!
28
30%
Jenever, goed voor mijn lever!
8
9%
Gin, da's pas ginteressant!
6
6%
Cognac, doe mij maar een volle bak!
17
18%
Armagnac, c'est armagnefiek!
19
20%
met Calvados ga ik pas los!
2
2%
Mezcal, graag een flescal hiervan!
0
Geen stemmen
Tequila, de malternative in mijn villa!
1
1%
Grappa, ik maak geen grapje!
2
2%
met een Likeur of een Bitter voel ik me fitter!
1
1%
Wodka, tsja...
1
1%
Anders:
8
9%

Totaal aantal stemmen: 93

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Jouw favoriete malternative

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Jul 2021, 22:23

JvR schreef:
Tris schreef:Ik heb er hier twee op vatsterkte openstaan en ik weet niet of ik het daarmee eens ben. :bigsmile
Als iemand eens iets wil proeven, trek maar aan de bel. ;) ;)

Mijn heel geringe ervaring met Armagnac is juist niet zo positief. Flesje van iets van 20 of 30 Yo gegeven aan een vriend tijd geleden. Meerdere keren geproefd maar vond het vooral erg wrang smaken (misschien teveel houtinvloed?).

Ben wel benieuwd of anderen dat herkennen.

Herkenbaar zeker. Het is een profiel dat je moet liggen. Armagnac rijpt op Frans, zwart, eiken. Dit zit barstensvol tannines en geeft een typische smaak mee aan de rijpende drank. De houtinvloeden zijn dus zeker groot. Overigens gaat veruit de meeste Armagnac na 20-25 jaar over op Demi Johns. Grote traanvormige glazen flessen. Dit om op natuurlijke wijze het alcoholpercentage verder terug te laten lopen maar ook om de invloed van hout te stoppen. Langer dan 25-30 jaar op hout laten liggen resulteert onherroepelijk in houtsapjes.
1 x
Afbeelding

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 02 Jul 2021, 22:26

Cask1988 schreef:
JvR schreef:
Tris schreef:Ik heb er hier twee op vatsterkte openstaan en ik weet niet of ik het daarmee eens ben. :bigsmile
Als iemand eens iets wil proeven, trek maar aan de bel. ;) ;)

Mijn heel geringe ervaring met Armagnac is juist niet zo positief. Flesje van iets van 20 of 30 Yo gegeven aan een vriend tijd geleden. Meerdere keren geproefd maar vond het vooral erg wrang smaken (misschien teveel houtinvloed?).

Ben wel benieuwd of anderen dat herkennen.

Herkenbaar zeker. Het is een profiel dat je moet liggen. Armagnac rijpt op Frans, zwart, eiken. Dit zit barstensvol tannines en geeft een typische smaak mee aan de rijpende drank. De houtinvloeden zijn dus zeker groot. Overigens gaat veruit de meeste Armagnac na 20-25 jaar over op Demi Johns. Grote traanvormige glazen flessen. Dit om op natuurlijke wijze het alcoholpercentage verder terug te laten lopen maar ook om de invloed van hout te stoppen. Langer dan 25-30 jaar op hout laten liggen resulteert onherroepelijk in houtsapjes.

En cognac niet dan?
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Jul 2021, 22:52

JvR schreef:En niet dan?

Ook wel maar minder geloof ik. Bij cognac wordt veel meer gereracked naar minder actieve vaten. Zo heb ik hier een cognac staan die 61 jaar in het vat gezeten heeft en das echt geen houtsap :bigsmile
1 x
Afbeelding

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 03 Jul 2021, 09:56

Kerels, ik heb een leuk idee!
Ik heb hier twee flessen cask strength Armagnac van SMWS staan waar ik eigenlijk niet veel uit drink.
Als mensen deze gratis willen proeven dan mogen ze wel een tourtje doen door Nederland, Tomintoul had me al gecontacteerd.
Ik zorg ervoor dat de flessen bij hem in Den Haag komen en dan zorgt iedereen op eigen kosten ervoor dat de fles bij de volgende proever terecht komt.
Uiteindelijk komen de flessen vanuit de laatste proever dan weer bij mij terug, of niet als ze uiteindelijk op zijn.
Lijkt jullie dat wat? :bigsmile :duimop
3 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Jul 2021, 10:09

Tris schreef:Kerels, ik heb een leuk idee!
Ik heb hier twee flessen cask strength Armagnac van SMWS staan waar ik eigenlijk niet veel uit drink.
Als mensen deze gratis willen proeven dan mogen ze wel een tourtje doen door Nederland, Tomintoul had me al gecontacteerd.
Ik zorg ervoor dat de flessen bij hem in Den Haag komen en dan zorgt iedereen op eigen kosten ervoor dat de fles bij de volgende proever terecht komt.
Uiteindelijk komen de flessen vanuit de laatste proever dan weer bij mij terug, of niet als ze uiteindelijk op zijn.
Lijkt jullie dat wat? :bigsmile :duimop

Dat vind ik echt een heel tof idee Tristan!!! En bovendien erg genereus van je :o Na Tomintoul mogen ze wel naar mij :duimop Ik denk wel dat het netjes is om af te spreken dat iedereen 1 dram per fles eruit haalt, zodat zoveel mogelijk mensen van dit aanbod kunnen profiteren. Is het een idee om een apart topic te maken voor deze? Kunnen we daar ook het ‘reisplan’ bijhouden: Who’s next.. Kan in het algemene gedeelte van Vraag/aanbod.

Leuk als iedereen dan een foto plaatst van de flessen zodra ze bij je zijn. Dan ontstaat er vanzelf een soort ‘reisverslag’. Bv een foto maken bij het gemeentebord ‘welkom in…’ of iets anders origineels :bigsmile
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 03 Jul 2021, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 03 Jul 2021, 10:11

Haha, ja dat lijkt me een grappig idee, goeie man! :bigsmile :duimop

Ik zal vanavond wel even een post doen dan, eerst nog werken...
2 x
Afbeelding

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 03 Jul 2021, 11:38

Den Haag yes yes :hoedaf
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 26 Jul 2022, 11:35

Waar volgens deze poll op het whiskyforum, rum nog duidelijk onze no1 malternative is, heeft in het Verenigd Koninkrijk rum inmiddels een groter marktaandeel dan whisky gekregen volgens dit artikel.

https://www.thespiritsbusiness.com/2022 ... ke-whisky/
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Jul 2022, 17:01

Interessant.

Met de huidige prijsontwikkeling van whisky ook wel begrijpelijk. Zeker omdat die omgekeerd evenredig lijkt te zijn met de kwaliteitsontwikkeling.

Kun je beter een Bacardi Havana Club door de cola en mojito mikken.

Is dat laatste altijd met rum.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 26 Jul 2022, 19:19

Freezeroz schreef:Waar volgens deze poll op het whiskyforum, rum nog duidelijk onze no1 malternative is, heeft in het Verenigd Koninkrijk rum inmiddels een groter marktaandeel dan whisky gekregen volgens dit artikel.

https://www.thespiritsbusiness.com/2022 ... ke-whisky/

Ben wel benieuwd wat ze dan wel/niet meenemen in hun benadering. Verhoudingsgewijs is er volgens mij meer goedkope rum voor door de cocktails en cola dan goedkope whisky die in van alles verdwijnt. Ben benieuwd hoe de berekening uitvalt als ze alleen de kwaliteit die puur gedronken wordt, gaan vergelijken.

Overigens zuipen ze in het VK nog altijd het meeste Vodka. Das alcoholisch gezien overall het meest populaire goedje. Zeker in Schotland, omdat het zo verrekte betaalbaar is.
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Jul 2022, 20:40

Heb ik juist het idee dat gin het populaire drankje van tegenwoordig is. Whisky is uiteindelijk een oudelullendrankje.

Maakt niet uit; het leeuwendeel wordt nog altijd gemixt met het een of ander, dan is het niet handig om er veel voor uit te geven. Tenzij je een Hongkong Chinees bent die indruk wil maken op zijn zakenpartners.

Probleem van rum is het gebrek aan regulering. Bijkleuren, het toevoegen van suiker en gerommel met leeftijden maakt voor mij dat ik niet sta te springen blind een fles te kopen.

Vooral het toevoegen van suiker; acceptabel in rum voor een mixdrankje maar bij een 12 jarige Demerara zit ik er niet op te wachten.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 26 Jul 2022, 21:26

Reichenbach schreef:Heb ik juist het idee dat gin het populaire drankje van tegenwoordig is. Whisky is uiteindelijk een oudelullendrankje.

Maakt niet uit; het leeuwendeel wordt nog altijd gemixt met het een of ander, dan is het niet handig om er veel voor uit te geven. Tenzij je een Hongkong Chinees bent die indruk wil maken op zijn zakenpartners.

Probleem van rum is het gebrek aan regulering. Bijkleuren, het toevoegen van suiker en gerommel met leeftijden maakt voor mij dat ik niet sta te springen blind een fles te kopen.

Vooral het toevoegen van suiker; acceptabel in rum voor een mixdrankje maar bij een 12 jarige Demerara zit ik er niet op te wachten.

Ja alleen veruit de meeste gin is duurder dan de gemiddelde vodka.
Bij rum moet je gewoon een beetje verdiepen in de fles of distillery. Van de meesten is vrij makkelijk te checken of ze bijsuikeren of niet en bijkleuren of niet. Net als bij whisky een kwestie van tijd in stoppen. Op rumratings.com is ook veel nuttige info te vinden.
1 x
Afbeelding

Herre
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Herre » 28 Aug 2022, 19:58

Ik ga dan nu toch voor een cognac als favoriete malternative. Bij voorkeur een Chateau Montifaud XO.

Kom daar in de whisky wereld eens om, 30 jaar oud distilaat voor iets van 6 tientjes en ook nog eens een super zachte cognac,
2 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 29 Aug 2022, 11:10

Die XO silver is inderdaad een vaste waarde hier in huis. Ik meende dat deze 28yo was. In gewone fles voor rond de €70. In een mooie luxe karaf €15 duurder.
Dat zie ik HP of Macallan nog niet doen.

Gisteren een 5yo Hooghoudt op Oloroso open gemaakt. Die is me een klap goed zeg... Ik had deze en de 6yo in de slijter geproefd, maar de 6yo is me te sterk op sherry.
0 x

Herre
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Herre » 29 Aug 2022, 20:56

defeatless schreef:Die XO silver is inderdaad een vaste waarde hier in huis. Ik meende dat deze 28yo was. In gewone fles voor rond de €70. In een mooie luxe karaf €15 duurder.
Dat zie ik HP of Macallan nog niet doen.

Gisteren een 5yo Hooghoudt op Oloroso open gemaakt. Die is me een klap goed zeg... Ik had deze en de 6yo in de slijter geproefd, maar de 6yo is me te sterk op sherry.

De fles die ik open heb staan is 1986-2016. Weet niet hoe het nu is, maar die is in elk geval 30.

Heb ook nog een Albert de Montaubert XO imperial 1972 open staan. Ook niet te versmaden, maar neit een daily drinker zeg maar.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”