Groet CorJenever / Korenwijn versus Whisky
- Reichenbach
- Moderator

Re: Jenever / Korenwijn versus Whisky
Is jenever en haar familie mijns inziens wel de moeite waard om te ontdekken.
Hebben jenever en whisky wel wat overeenkomsten (moet voldoen aan regels, gestookt uit graan (behalve jonge) en wordt soms gelagerd) de verschillen zijn veel groter.
Naar mijn mening zou je het kunnen zien als een alternatief naast whisky, niet als een alternatief voor whisky.
Hebben jenever en whisky wel wat overeenkomsten (moet voldoen aan regels, gestookt uit graan (behalve jonge) en wordt soms gelagerd) de verschillen zijn veel groter.
Naar mijn mening zou je het kunnen zien als een alternatief naast whisky, niet als een alternatief voor whisky.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Reichenbach schreef:Is jenever en haar familie mijns inziens wel de moeite waard om te ontdekken.
Ik zou het ook zeker niet als vervanger zien, maar het valt me op dat er steeds meer moois / gevarieerd uitkomt.
Groet Cor
0 x
Uridium schreef:
De Rutte 8 y/o Cream Sherry Cask is echt een perfecte aanvulling in de Sherry Cask-range tot nu toe. Zit perfect tussen de Fino en de PX in (en dat is dan ook precies wat cream sherry is: fino met een flinke scheut PX).
De fino vond ik erg lekker maar PX is denk ik te overheersend voor jenever. Alle snaaknuances die jenever zo interessant maken vallen weg door de zoete druivensaus.
Ben heel benieuwd wat jouw ervaringen zijn.
Begin december kom ik er op terug.
0 x
cor0566 schreef:Ik zou het ook zeker niet als vervanger zien, maar het valt me op dat er steeds meer moois / gevarieerd uitkomt.
Groet Cor
De jeneverstokers moeten mee in de vaart der whiskyvolkeren. Gelukkig ook maar; nu worden er inderdaad veel leuke nieuwe expressies uitgebracht. 10 jaar geleden was het voornamelijk alleen maar volume produceren tegen zo laag mogelijke kosten.
Ik zou het wel mooi vinden als ze de nieuwe speciale releases op een wat hoger alcoholpercentage zouden uitbrengen. 38% doet afbreuk aan de complexiteit van het product.
2 x
In veel gevallen is Genever voor mij toch wél een vervanging voor whisky, met name als ik zin heb in complexiteit maar een niet al te hoog abv. Met name Zuidam, Rutte en Lucas Bols maken nu echt heel leuke dingen, die bij 38% abv nog steeds complexiteit en concentratie geven.
3 x
- Reichenbach
- Moderator

Van Wees heeft ook jenevers van 40% en hoger. Maar anderen vast ook wel.AquaVitae schreef:Ik zou het wel mooi vinden als ze de nieuwe speciale releases op een wat hoger alcoholpercentage zouden uitbrengen. 38% doet afbreuk aan de complexiteit van het product.
Ben ik nooit jenever op vatsterkte tegen gekomen. Misschien is dat ook wel te veel van het goede.
0 x
Filliers maakt nog steeds Genever op 40 tot 50% abv.
De nieuwe reeks 8 y/o tot 21 y/o loopt op van 40% naar 46%. De zeer zeldzame 30 y/o heeft zelfs een abv van 47,5%
En als je nog ergens de oude range kunt vinden in de stenen kruiken, dan heb je een 8 y/o van 50%. Die zie je ook nog wel in miniatuurtjes van 4cl.

De nieuwe reeks 8 y/o tot 21 y/o loopt op van 40% naar 46%. De zeer zeldzame 30 y/o heeft zelfs een abv van 47,5%
En als je nog ergens de oude range kunt vinden in de stenen kruiken, dan heb je een 8 y/o van 50%. Die zie je ook nog wel in miniatuurtjes van 4cl.

1 x
defeatless schreef:Uridium schreef:(gemaakt in de nog altijd operationele branderij De Tweelingh)
Je weet dat bijna alle alcohol uit jouw line-up bij Filliers vandaan komt hè?
Alleen Zuidam stookt naast deze nog hun eigen alcohol zelf. De rest is, wat ze noemen, een botanische distilleerderij. Die kopen dus hun pure alcohol in bij Filliers en gooien daar hun kruiden bij om het voor een laatste keer af te stoken.
Niet dat het daarom mindere kwaliteit is, maar meer om aan te tonen hoe ver de Nederlandse jenever industrie tanende is.
Desalniettemin, zet mij er maar bij op de lijst!
Je hebt een punt, maar het gedeelte dat je quote is daar nou juist weer de uitzondering op. Notaris (Herman Jansen/De Tweelingh) is misschien wel de meest ambachtelijke jenever die er tussenzit én volledig zelf gestookt. Samen met Old Duff (ook bij de Tweelingh gestookt) en Old Schiedam (gestookt bij het Jenevermuseum) zijn dat de enige jenevermerken met het echtheidszegel van de gemeente Schiedam, omdat ze hun jenever stoken op basis van de richtlijnen uit een verordening uit begin 20e eeuw.
3 x
- defeatless
- Moderator

thijs100 schreef:Je hebt een punt, maar het gedeelte dat je quote is daar nou juist weer de uitzondering op. Notaris (Herman Jansen/De Tweelingh) is misschien wel de meest ambachtelijke jenever die er tussenzit én volledig zelf gestookt. Samen met Old Duff (ook bij de Tweelingh gestookt) en Old Schiedam (gestookt bij het Jenevermuseum) zijn dat de enige jenevermerken met het echtheidszegel van de gemeente Schiedam, omdat ze hun jenever stoken op basis van de richtlijnen uit een verordening uit begin 20e eeuw.
Weer wat geleerd! Thanks!
Ik dacht altijd dat Zuidam en De IJsvogel zo'n beetje de enige en grootste waren die nog echt hun eigen mout vergisten en stoken. Maar Notaris dus ook!
1 x
defeatless schreef:thijs100 schreef:Je hebt een punt, maar het gedeelte dat je quote is daar nou juist weer de uitzondering op.
Weer wat geleerd! Thanks!
Ik dacht altijd dat Zuidam en De IJsvogel zo'n beetje de enige en grootste waren die nog echt hun eigen mout vergisten en stoken. Maar Notaris dus ook!

Er zijn intussen wel wat meer uitzonderingen, maar dat zijn vaak ook de kleinere, nieuwere producenten. Kever Genever wordt bij de Tweekoppige Phoenix gemaakt, maar is niet echt interessant voor whiskydrinkers. Erik Molenaar maakt zelf moutwijn en dat geldt bijvoorbeeld ook voor Kalkwijck Distillers. Ook Onder De Boompjes (nog zo'n Schiedamse stokerij en met een aardige capaciteit) maakt zelf moutwijn.
Helaas kopen de grotere merken inderdaad nog steeds hun moutwijn in bij Filliers. Dat betekent niet dat het slecht is, sterker nog, Filliers maakt prachtige moutwijn, vaak naar recept van de inkopende partij. De Hooghoudt Aged Genever vind ik bijvoorbeeld top, en dat geldt ook voor de serie sherrygerijpte jenevers van Rutte.
1 x
- Reichenbach
- Moderator

Uit een interview met Van Wees hen ik begrepen dat traditioneel het mouten en stoken van het ruwnat een ander ambacht was dan het fijnstoken van jenever.
Vind ik het verder wel een beetje ondoorzichtig met de benamingen, minimale en maximale percentages moutwijn.
Moutwijn is van graan (vroeger ook aardappelen), ethanol kan ook uit graan worden gestookt, is dat dan ook moutwijn? Of is het onderscheid dat moutwijn uit de ketel komt (net als de pot still) en ethanol uit de kolom.
Jonge jenever mag 0% tot maximaal 15% moutwijn bevatten, en zal voor het grootste deel uit ethanol bestaan (naast het water). Die ethanol kan dan weer uit graan, aardappelen of suikerbieten worden gestookt.
Oude jenever heeft minimaal 15% moutwijn nodig, korenwijn minimaal 51%. Kan die overige 85% c.q. 49% dan ook ethanol (uit bieten) zijn?.
Vind ik het verder wel een beetje ondoorzichtig met de benamingen, minimale en maximale percentages moutwijn.
Moutwijn is van graan (vroeger ook aardappelen), ethanol kan ook uit graan worden gestookt, is dat dan ook moutwijn? Of is het onderscheid dat moutwijn uit de ketel komt (net als de pot still) en ethanol uit de kolom.
Jonge jenever mag 0% tot maximaal 15% moutwijn bevatten, en zal voor het grootste deel uit ethanol bestaan (naast het water). Die ethanol kan dan weer uit graan, aardappelen of suikerbieten worden gestookt.
Oude jenever heeft minimaal 15% moutwijn nodig, korenwijn minimaal 51%. Kan die overige 85% c.q. 49% dan ook ethanol (uit bieten) zijn?.
0 x
- defeatless
- Moderator

Reichenbach schreef:Uit een interview met Van Wees hen ik begrepen dat traditioneel het mouten en stoken van het ruwnat een ander ambacht was dan het fijnstoken van jenever.
Je aanname klopt inderdaad. De moutwijn is bepaalt, de rest mag vrij ingekleurd worden. Aardappelschillen zijn het goedkoopst (Filliers maakt daar enorme plassen wodka van), bieten, mais, suiker, noem het maar op, is allemaal toegestaan.
Overigens heeft Van Wees volgens mij in hun hele bestaansgeschiedenis geen moutwijn gestookt, altijd Schiedamse moutwijn ingekocht.
Het is, zoals Thijs het al zegt, niet perse erg dat ze het bij Filliers halen, ze bestellen en zij draaien, doet de prijs ook drukken. Maar het is toch een stukje ambacht wat je mist.
0 x
Is het trouwens een idee om het hele gedeelte over een te realiseren genever sample set te kopiëren naar een apart topic? Die dreigt nu een beetje weg te vallen in de, overigens interessante, discussie over regelgeving e.d.
@richard wil jij dat ff doen?
Vanaf mijn bericht van 27 Nov 2021, 08:35 t/m het bericht van Francoise van 29 Nov 2021, 09:03
U vraagt wij draaien:
Sampleset genever en korenwijn
@richard wil jij dat ff doen?
Vanaf mijn bericht van 27 Nov 2021, 08:35 t/m het bericht van Francoise van 29 Nov 2021, 09:03
U vraagt wij draaien:
1 x
Voor de mensen die het ‘genever sample set topic’ zoeken:
0 x
Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”