Goede rum voor een rumnoob

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
Uridium
Moderator
Moderator

Re: Goede rum voor een rumnoob

Ongelezen berichtdoor Uridium » 10 Mar 2021, 19:42

Idem! Als er een reserve-plekje over is, dan doe ik graag mee.
0 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 10 Mar 2021, 19:47

Kom je na een dag terug op dit topic - ik dacht wat krijgen we nou: ineens 4 bladzijden advies? Maar nee. :P

Mocht er nog een plekje over zijn op je nog niet bestaande share Edwin dan sluit ik ook graag aan.
0 x

Raymond CS
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Raymond CS » 10 Mar 2021, 20:15

Freezeroz schreef:
Wouter1981 schreef:Zo bedoelde ik hem niet precies, maar ik kan je volgen Roelof.
Mooie mix zou fijn zijn. Uiteindelijk zou ik zo'n topper ook wel willen proeven om te kijken waar die top ongeveer ligt.

Eens :goedgedaan.

MHHH oneens, als je vreemd gaat moet je het gelijk goed doen, zeker met rum wordt er een hoop gerommeld en is de regelgeving is volgens mij ook niet echt super.

Ik zeg doe maar de mooie flessen, goedkope rum komt wel weer op de feestjes in 2022.
0 x
Sta altijd open voor mooie aanbiedingen. Stuur gerust een pb.

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Mar 2021, 20:34

2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 10 Mar 2021, 20:41

Raymond CS schreef:
Freezeroz schreef:
Wouter1981 schreef:Zo bedoelde ik hem niet precies, maar ik kan je volgen Roelof.
Mooie mix zou fijn zijn. Uiteindelijk zou ik zo'n topper ook wel willen proeven om te kijken waar die top ongeveer ligt.

Eens :goedgedaan.

MHHH oneens, als je vreemd gaat moet je het gelijk goed doen, zeker met rum wordt er een hoop gerommeld en is de regelgeving is volgens mij ook niet echt super.

Ik zeg doe maar de mooie flessen, goedkope rum komt wel weer op de feestjes in 2022.

Ik heb het niet gehad over goedkope flessen. Wel heb ik het woord instappers gebruikt.
Goedkoop en instappers dekken bij nader inzien beide niet wat ik bedoelde :HitHead.
Ik bedoelde dat mijn voorkeur uitgaat naar een Rum set waarvan de flessen nu nog verkrijgbaar zijn :hoedaf.
1 x
Afbeelding

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 10 Mar 2021, 21:46

Wouter1981 schreef:
Tris schreef:Leuk idee!
Ik heb ook redelijk wat rum open staan met name van Kintra dus als iemand daar eens wat van wil proeven trek maar aan de bel. :bigsmile

Naast die Bacardi in mijn jongere jaren heb ik 2,5 jaar geleden van Kintra ooit mijn enige fles rum besteld om het eens te proberen.
Een Port Mourant 12y, na een lovende review van Serge
http://www.whiskyfun.com/archiveoctober ... tml#141018

GATVERDAMME :SadHead
Dat viel ff tegen.
Na 2 glaasjes de open fles maar weggedaan hier op het forum.

Maar dat was vast mijn persoonlijke smaak en zegt natuurlijk niets over Kintra zelf. Meer over Port Mourant en dat dat dus niets voor mij is.

Haha, ik ben het helemaal met je eens! :P
Sowieso ben ik totaal geen fan van Port Mourant / Uitvlugt, muf spul, dat zal die houten ketel wel zijn.
Die van Kintra heb ik hier ook staan en dat vind ik niks maar de andere Kintra's zijn heerlijk, Foursquare, Hampden, Worthy Park, allemaal super lekker spul.
De Bellevue, Foursquare en Worthy Park van The Duchess ook zoals al eerder ergens vermeld.
Beek heeft ooit een Foursquare uitgebracht, eveneens goed spul.
Daarnaast vind ik Velier een goede bottelaar maar wel erg duur, soms het net wel waard maar vaak ook niet.
Met Serge ben ik het regelmatig niet eens.
3 x
Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 10 Mar 2021, 22:26

Mooi initiatief.
Ik vind Rum een mooie aanvulling op of naast Whisky.
Hoewel ik in Whisky meer uitdaging vind.
Maar zoals gezegd, mooi initiatief.
Groet Cor
0 x

Raymond CS
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Raymond CS » 10 Mar 2021, 23:42

Freezeroz schreef:
Ik heb het niet gehad over goedkope flessen. Wel heb ik het woord instappers gebruikt.
Goedkoop en instappers dekken bij nader inzien beide niet wat ik bedoelde :HitHead.
Ik bedoelde dat mijn voorkeur uitgaat naar een Rum set waarvan de flessen nu nog verkrijgbaar zijn :hoedaf.

Das al een verbetering, maar ik ga nog steeds liever voor het goede spul in Edwin zijn kast, laten we reëel de kans we over gaan stappen op rum of wat dan ook is klein, kijk naar je eigen voorraadje (niet specifiek Roelof) de meeste van ons hebben voldoende om nog jaren vooruit te kunnen zelfs als ze er van nu geen druppel meer bij kopen :P

Ik zie het meer als een keertje echt iets goeds anders dan meer doorsnee en mocht je dan overtuigd zijn kan je nog altijd van het zelfde merk iets aanschaffen ( ik zie het zo: goede standaard whisky = goede SC (meestal) , matige standaard whisky = redelijke SC (soms) en met rum zal het niet anders zijn verwacht ik, als er een SC topper tussen zit, zal de standaard rum daarvan waarschijnlijk ook goed zijn).

Maar laten we rustig afwachten waar Edwin mee komt.
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 10 Mar 2021, 23:58

Raymond CS schreef:Maar laten we rustig afwachten waar Edwin mee komt.

is al lang bekend joh.. :gnif
Een rum share - one time only!
0 x
Afbeelding

Raymond CS
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Raymond CS » 11 Mar 2021, 07:24

henri schreef:
Raymond CS schreef:Maar laten we rustig afwachten waar Edwin mee komt.

is al lang bekend joh.. :gnif
Een rum share - one time only!

Top bedankt.
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 11 Mar 2021, 12:25

Zo, ik keek ook even een paar dagen niet, kan hard gaan op het forum :P

Iedereen die op de initiële vraag had gereageerd bedankt nog!
Enorm behulpzaam, goede tips en mooie links met achtergrondinformatie.

Uiteindelijk mijn oog laten vallen op een Foursquare, maar ik sluit niet aan dat als ie goed bevalt ik nog wat verder op onderzoek uit ga.
Volgens mij een mooi product naast whisky. :goedgedaan
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 11 Mar 2021, 19:23

Geert schreef:Leuk om mee te lezen! Ik had een tijdje geleden deze op het oog: Appleton Estate Aged 21 Years Old
Iemand daar ervaring mee?

Die Duchess flessen zien er ook goed uit!

Ben benieuwd naar de proefnotities van de samples. Zelf zit ik te denken om de Appleton te kopen. Kan iemand deze aanbevelen of juist afraden?
Qua rum staat deze in de kast, daar ga ik binnenkort maar eens voor zitten
Bijlagen
443159AB-79B8-4BCD-903F-34B68F24AA01.jpeg
443159AB-79B8-4BCD-903F-34B68F24AA01.jpeg (146.69 KiB) 1595 keer bekeken
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 21 Mar 2021, 16:58

Cask1988 schreef:
Mikser schreef:
Cask1988 schreef: :P sorry, was afgeleid. Ik zat met m’n neus in de Rum :gn

Was een fijne afwisseling, goed gebracht, gezellige avond... wel afgesloten met iets anders :-p

Same here. Maar vandaag toch wel 2 rums afgetikt bij Tom :bigsmile

Heb dit draadje maar even verder getrokken naar een toepasselijker topic :bigsmile
Maar inderdaad Mikser, had ik dus ook. Was een leuke tasting, leuke verschillen, maar uiteindelijk toch afgesloten met whisky wat me in de basis toch echt nog wel beter bevalt. Ik was nog heel even bijna in de verleiding gekomen om een flesje te bestellen, maar bedacht toen: voor dit geld koop ik denk ik toch nog liever een fles whisky. Weet niet of dat voor rum in zijn algemeenheid gaat gelden, maar wel voor de Plantation bottelingen die we voorgeschoteld kregen.
Welke heb je uiteindelijk besteld Arthur? Vond zelf die derde, die Barbados op ruim 51% denk ik toch de mooiste van de avond.
2 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 21 Mar 2021, 17:05

Dre schreef:
Cask1988 schreef:
Mikser schreef:
Was een fijne afwisseling, goed gebracht, gezellige avond... wel afgesloten met iets anders :-p

Same here. Maar vandaag toch wel 2 rums afgetikt bij Tom :bigsmile

Heb dit draadje maar even verder getrokken naar een toepasselijker topic :bigsmile
Maar inderdaad Mikser, had ik dus ook. Was een leuke tasting, leuke verschillen, maar uiteindelijk toch afgesloten met whisky wat me in de basis toch echt nog wel beter bevalt. Ik was nog heel even bijna in de verleiding gekomen om een flesje te bestellen, maar bedacht toen: voor dit geld koop ik denk ik toch nog liever een fles whisky. Weet niet of dat voor rum in zijn algemeenheid gaat gelden, maar wel voor de Plantation bottelingen die we voorgeschoteld kregen.
Welke heb je uiteindelijk besteld Arthur? Vond zelf die derde, die Barbados op ruim 51% denk ik toch de mooiste van de avond.

Goed bezig! :goedgedaan
Ik heb de laatste besteld: Jamaica 2009. Die deed t voor mij helemaal. Mooi in balans en een typische rumsmaak zonder allerlei extra fancy flavors.
Daarnaast heb ik op aanraden van Tom blind een Foursquare 2005 single blend op 59% meegenomen. Hij was verbaasd dat die er nog stonden vanwege de hoge kwaliteit en noemde het een typische whiskydrinkers rum. Nou daar is niets aan gelogen. Wat een TOP rum is dit! :D daar heb ik er gelijk nog 1 van apart lagen zetten. Vanmiddag met een vatgerijpt bier en een mooie sigaar erbij van zitten genieten. Echt top!

Goede whisky bij een sigaar... of omgekeerd
1 x
Afbeelding

Mikser
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Mikser » 21 Mar 2021, 19:44

Ik was in eerste fase fan van de XO ( n°2 ) maar op de terugronde had die al zijn veren verloren ( mijn smaak )

Een was zowel in de heen als terugronde goed te smaken ( voor mijn palet ) en dat was de Guyana 2008.

Maar ga de Eurootjes voor die fles toch ff opzijhouden.

Deel er van al geïnvesteerd in volgende tasting van Tom-Roderick want vond het een zeer aagename avond en de prijs voor die sampleset was zeker niet verkeerd :bigsmile
0 x
Afbeelding

Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”