Goede rum

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
semtex
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 792
Lid geworden op: 01 Mar 2011, 14:41
Locatie: Rotselaar
Contact:

Re: Goede rum

Ongelezen berichtdoor semtex » 18 Jul 2017, 11:47

D. T. schreef:Probeer ook eens enkele Rhums Vieux Agricole (Franse stijl) als je niet voor al te zoete rum bent! Cheers, D.


Of artisanale niet-gezoete cachaça.
Cachaça is helemaal niet zoet, maar net heel vegetaal.
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Goede rum

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 18 Jul 2017, 12:57

semtex schreef:Ik vrees dan ook dat deze reactie(s) over Plantation idd komen van whiskydrinkers, en niet van rumdrinkers. Rumdrinkers beseffen wel degelijk dat Plantation heel wat moois in gamma heeft.


Komt wellicht als een schok voor je, maar kijk anders ff in de adresbalk op welk forum je zit... We kunnen niet allemaal van alles wat we drinken tot het naadje weten toch? De één zet z'n whisky collectie in de etalage en heeft het alleen nog over cahaca, een ander kijkt ook eens over de horizon van z'n whisky cabinet heen....
En inderdaad, ik ben whiskydrinker. Maar betekent dit dat ik niks meer mag zeggen over rum omdat jij er toevallig meer van weet?

semtex schreef:En over dat "vrijwel alijd gesuikerd" versus de goede onafhankelijke bottelaars genre Velier en Blackadder enzo...., dat klopt toch ook niet he.
Het bijvoegen van suikers gebeurt namelijk in het overgrote deel van de gevallen niét door de bottelaars, maar door de distilleerderij. Als je een stokerij hebt die bijzoet, en pakweg velier koopt daar een vat, dan is die ook bijgezoet.


Dat zou kunnen (kan altijd natuurlijk), maar als op een fles staat 'no sugar' added mag ik er dan op rekenen dat dit ook klopt? Of werkt het bij rum zo dat de distillery dan gewoon liegt tegen de bottelaar?
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 792
Lid geworden op: 01 Mar 2011, 14:41
Locatie: Rotselaar
Contact:

Re: Goede rum

Ongelezen berichtdoor semtex » 18 Jul 2017, 22:17

Oogadal schreef:.

Komt wellicht als een schok voor je, maar kijk anders ff in de adresbalk op welk forum je zit... We kunnen niet allemaal van alles wat we drinken tot het naadje weten toch? De één zet z'n whisky collectie in de etalage en heeft het alleen nog over cahaca, een ander kijkt ook eens over de horizon van z'n whisky cabinet heen....
En inderdaad, ik ben whiskydrinker. Maar betekent dit dat ik niks meer mag zeggen over rum omdat jij er toevallig meer van weet?

semtex schreef:En over dat "vrijwel alijd gesuikerd" versus de goede onafhankelijke bottelaars genre Velier en Blackadder enzo...., dat klopt toch ook niet he.
Het bijvoegen van suikers gebeurt namelijk in het overgrote deel van de gevallen niét door de bottelaars, maar door de distilleerderij. Als je een stokerij hebt die bijzoet, en pakweg velier koopt daar een vat, dan is die ook bijgezoet.


Dat zou kunnen (kan altijd natuurlijk), maar als op een fles staat 'no sugar' added mag ik er dan op rekenen dat dit ook klopt? Of werkt het bij rum zo dat de distillery dan gewoon liegt tegen de bottelaar?


Zeg ik ergens dat je er niets over mag zeggen dan? Ik zeg enkel dat Plantation goede rums heeft en dat het niet meer dan normaal is dat Bajan rum kokos heeft. Ik zeg ook enkel dat er een appreciatie verschil is tussen whisky en rumdrinkers. En dat is toch logisch?
Ten tweede is het niet zo dat de Veliers en co allen op het label staan hebben dat ze ongezoet zijn. Omdat dit meestal ook niet zo is.
Och ja...en dat ik het enkel over Cachaça heb...tja, da's gewoon een onzinnige bewering die nergens op slaat vrees ik. Dat jij dan weer je horizon wel verruimt juich ik toe. Alleen is dat nogal moeilijk wanneer je iemands enggeestige Cachaçamening niet kan plaatsen.
Laatst gewijzigd door semtex op 19 Jul 2017, 07:29, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 792
Lid geworden op: 01 Mar 2011, 14:41
Locatie: Rotselaar
Contact:

Re: Goede rum

Ongelezen berichtdoor semtex » 18 Jul 2017, 22:26

OH, wat betreft dat 'in de etalage zetten' van mijn collectie. Misschien, heel misschien, is daar wel een goede reden voor?
Misschien, heel misschien, is het wel eens beter om dan ook even na te denken vooraleer er tendentieuze opmerkingen over gemaakt worden?
Misschien, heel misschien zou enige terughoudendheid wel op zijn plaats zijn mocht je de reden erachter kennen? ( En neen, ik heb inderdaad geen zin om die reden op een publiek forum te gooien)
1 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Goede rum

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Jul 2017, 08:54

Tsja, volgens mij heb je dat zelf publiek gemaakt toch?
semtex @ Oliver Klimek is er tussenuit
Buiten dat het je geheel vrij staat om te verkopen wat je maar wilt moet je nu niet net doen alsof er ik weet niet wat aan de hand is.
Alleen je redenatie om te verkopen omdat whiskyprijzen zo stijgen klopt natuurlijk niet; je hebt het toch aangekocht voor de prijzen van destijds? :Scratch

En net zoals ik mensen niet mag aanspreken op terughoudendheid denk ik dat jij dat ook maar niet moet doen. Dat mogen enkel mensen doen die zelf ook terughoudend zijn lijkt me. ;)
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 792
Lid geworden op: 01 Mar 2011, 14:41
Locatie: Rotselaar
Contact:

Re: Goede rum

Ongelezen berichtdoor semtex » 19 Jul 2017, 09:37

Goh, je hebt het dus over een post van meer dan een jaar geleden? Mjah, intussen is er wel een andere reden waarom ik alles nu versneld van de hand doe.
En ter info - zoals je kan zien in de 'gezocht' topic, ben ik niet bezig met er de laatste druppel uit te persen. Ik verkoop er nl iemand mijn Arran Excise Man aan de prijs waarvoor ik hem ook gekocht heb. Mocht het mijn bedoeling zijn om even snel te cashen, dan zette ik hem wel in een online veiling te koop.

Maar goed, we wijken af. Volgens mij ging het over rum.
0 x

Gebruikersavatar
mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 669
Lid geworden op: 22 Feb 2016, 09:28
Locatie: Limburg
Contact:

Re: Goede rum

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 19 Jul 2017, 09:57

semtex schreef:
D. T. schreef:Probeer ook eens enkele Rhums Vieux Agricole (Franse stijl) als je niet voor al te zoete rum bent! Cheers, D.


Of artisanale niet-gezoete cachaça.
Cachaça is helemaal niet zoet, maar net heel vegetaal.


hmmmmm Cachaca......mijn trip naar Brazilie heeft mijn interesse gewekt in dit product. Ik ben er echter geen expert in. Misschien kun je me verwijzen naar goeie gerijpte cachaca? Ik heb thuis een 12 jarige staan die me wel bevalt (maar wellicht zegt dit nog niet veel haha)
0 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 792
Lid geworden op: 01 Mar 2011, 14:41
Locatie: Rotselaar
Contact:

Re: Goede rum

Ongelezen berichtdoor semtex » 19 Jul 2017, 10:10

Mike...je vindt heel wat artisanale cachaça (pot still, natuurlijke fermentatie, zonder extra suikers) op www.thecachacacompany.com
Al die producten zullen ook te proeven zijn op Spirits Inn in Beringen op 30 september (zie dat je van Limburg bent) :

Persoonlijk ben ik fan van de Sapucaia Reserva de Familia (10 jaar oud, eikenhout) en de Weber Haus Amburana Organic cachaça (kaneelachtig).

Mocht je soms in het Leuvense zijn, dan ben je uiteraard altijd welkom om hier eens het hele gamma te komen proeven!
1 x

Gebruikersavatar
Mark
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 580
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 14:00
Locatie: Groningen

Re: Goede rum

Ongelezen berichtdoor Mark » 03 Jun 2018, 23:43

Even dit topic wat nieuw leven inblazen. Ik vroeg mij eigenlijk af wat is een goede rum om puur te drinken zonder ijs of cola? Ik lees goede berichten over het merk Foursquare, maar ook binnen dit merk zit heel veel verschil (zowel in prijs, als alcoholpercentage, als leeftijd..). Welke fles rum moet ik kopen voor max. 4 tientjes om mee te beginnen?
0 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Goede rum

Ongelezen berichtdoor defeatless » 04 Jun 2018, 00:02

Die van Beek is prima te drinken. Voor €27,50 ofzo bij de betere slijter te krijgen!
1 x

Wahlee
Senior
Senior
Berichten: 466
Lid geworden op: 18 Feb 2015, 16:29
Contact:

Re: Goede rum

Ongelezen berichtdoor Wahlee » 04 Jun 2018, 07:35

Ultimatum rums. Van Van wees
1 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 1171
Lid geworden op: 11 Nov 2015, 11:47
Contact:

Re: Goede rum

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 04 Jun 2018, 10:07

Mark schreef:Even dit topic wat nieuw leven inblazen. Ik vroeg mij eigenlijk af wat is een goede rum om puur te drinken zonder ijs of cola? Ik lees goede berichten over het merk Foursquare, maar ook binnen dit merk zit heel veel verschil (zowel in prijs, als alcoholpercentage, als leeftijd..). Welke fles rum moet ik kopen voor max. 4 tientjes om mee te beginnen?


Het hangt er maar net vanaf wat je lekker vindt. Net als bij whisky heb je stijlen; Spaans, Frans en Brits. Spaans is zoeter dan de Franse en Britse. Maar dan nog zijn er veel verschillen, zoals niet iedere Islay whisky hetzelfde is.
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Gebruikersavatar
Mark
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 580
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 14:00
Locatie: Groningen

Re: Goede rum

Ongelezen berichtdoor Mark » 04 Jun 2018, 12:44

Dank voor de reacties :goedgedaan ! Ik moet maar eens de gok wagen en 'gewoon' een flesje bestellen.
0 x

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1294
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Friesland
Contact:

Re: Goede rum

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 04 Jun 2018, 17:29

Daar is tíe weer; Ralfy!

1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Goede rum

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 04 Jun 2018, 19:00

Mark schreef:Even dit topic wat nieuw leven inblazen. Ik vroeg mij eigenlijk af wat is een goede rum om puur te drinken zonder ijs of cola? Ik lees goede berichten over het merk Foursquare, maar ook binnen dit merk zit heel veel verschil (zowel in prijs, als alcoholpercentage, als leeftijd..). Welke fles rum moet ik kopen voor max. 4 tientjes om mee te beginnen?


Vd Boog in Rijswijk heeft momenteel een vrij grote selectie Foursquares staan:
https://www.passievoorwhisky.nl/nl/search?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=foursquare

Ik heb veel goede dingen gehoord over de Transcontinental Rum Line bottelingen van La Maison du Whisky (nog niet zelf geproefd).

En wil je echt een basic Foursquare destillaat, dan kun je ook voor Doorly's gaan. De XO en de 12 yo zijn iig heel behoorlijk.
1 x


Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten