GastheerG schreef:...Overigens is grappa een zeer boeiende drank. Daarnaast ook enorm divers aan smaken en soms zeer complex.
Grappa is GEEN likeur wat sommige mensen wel eens denken. Grappa is een volwaardig distillaat wat ontstaat door afval van de wijnproductie. De kwaliteit heeft echter wel veel invloed op het eindproduct dus de grappahandel zit bovenop de wijnhandel. De betere grappafabrikant wil wel GOED afval![]()
Ik heb zelf ook geen kennis van de namen maar heb wel diverse soorten gedronken en dat kan een feestje zijn.
Overigens zijn er grappa soorten die de meeste van ons gewoon voor een whisky gaan houden.
Misschien maar weer eens een sampletje gaan proberen.
Ik heb in het verre verleden wel eens Grappa geproefd maar het kon me toen niet bekoren.
Ook een aantal Marc de ... geproefd maar ook dat vond ik meer een soort van "New spirit Cognac".
Ze waren wel allemaal kleurloos of in elk geval nauwelijks getint.
Daarom zet ik dit onderwerp even hier. Ik hoor vaker over Grappa, dan over Eau-de-Vie de Marc. Dat is de versie die uit Frankrijk komt. Daaraan wordt dan vaak het afkomstgebied gekoppeld maar soms de druivensoort. Marc de Bourgogne, Marc de Champagne, Marc d'Alsace of Marc de Gewurztraminer.
In Spanje noemen ze het Aquardiente de Orujo in Portugal Bagaceire of Bogaco en in Duitsland en Zwitserland Trester Branntwein... om er eens een paar te noemen, want in geen enkel land gooien ze de druivendraf zo maar weg.