13 t/m 15 nov 2015: International Whisky Festival, Den Haag

Voorbije Whisky-festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tastings worden hier heen verplaatst en kunnen met ervaringen aangevuld worden.
Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

13 t/m 15 nov 2015: International Whisky Festival, Den Haag

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 10 Sep 2015, 15:13

Nog een paar maanden en dan ga ik voor de allereerste keer naar een whisky festival.
Omdat ik hier totaal geen ervaring mee heb weet ik ook niet wat ik kan verwachten. Op zich is dat geen probleem, ik laat het wel op me afkomen. :goedgedaan

Maar wil toch nog enigszins voorbereid daar naartoe, en dan met name met ene soort plan van aanpak voor het proeven van drams.
In het wilde weg gaan proeven is leuk en ik ga dan, naar alle waarschijnlijkheid, dronken naar huis. Maar meer dan een leuke herinnering hou ik er dan niet aan over. Wil dus wat proeven met de intentie om de fles (indien de dram bevalt) ook ooit eens te gaan aanschaffen.

Ik zag op de website dat de keuze enorm is.
Hoe pak je zoiets aan? En vanaf hoeveel drams heeft het geen zin meer om nog kritisch te gaan staan proeven? :Tongue
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Internationaal Whisky Festival - 13,14 en 15 november

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 10 Sep 2015, 15:20

Na 4 a 5 kan je al niet echt meer goed proeven.
Maar je hebt natuurlijk wel altijd een goed idee van hoe het ongeveer is.

Begin met de whiskies met laag abv en werk jezelf onhoog. En eindig met de peated whiskies. Al zal je daar na al je andere drams ook niet echt meer goed van kunnen proeven dus het is maar net wat je wil.
Sowieso veel water drinken. Ik pak na elke dram een proefglas vol met water. Je moet toch je glas uitspoelen :gnif

Als ik op een festival kom waar ik een blaadje meekrijg van wat er allemaal te proeven valt schrijf ik steeds m'n score achter de geproefde whisky. Krijg ik geen blaadje dan probeer ik zoveel mogelijk op whiskybase te scoren.

Maar ik zeg in het begin proeven waar je echt een serieus oordeel over wil hebben en daarna vooral genieten.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 10 Sep 2015, 15:30

Heel herkenbaar! Ik knipte van elke fles die ik proefde een foto, met de gedachte van dat onthoud ik wel ff hoe die smaakt......not!! :Party van sommige nog wel een idee maar na 5/6 drams is deze jonge redelijk teut! Ik zou wel iets van scores op papier zetten of op je telefoon misschien..

Belangrijkste is dat je van het hele gebeuren geniet :goedgedaan
En ons laten weten hoe het was :bigsmile
1 x
Afbeelding

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 10 Sep 2015, 19:40

Peter87 schreef:Na 4 a 5 kan je al niet echt meer goed proeven.
Maar je hebt natuurlijk wel altijd een goed idee van hoe het ongeveer is.

Begin met de whiskies met laag abv en werk jezelf onhoog. En eindig met de peated whiskies. Al zal je daar na al je andere drams ook niet echt meer goed van kunnen proeven dus het is maar net wat je wil.
Sowieso veel water drinken. Ik pak na elke dram een proefglas vol met water. Je moet toch je glas uitspoelen :gnif

Als ik op een festival kom waar ik een blaadje meekrijg van wat er allemaal te proeven valt schrijf ik steeds m'n score achter de geproefde whisky. Krijg ik geen blaadje dan probeer ik zoveel mogelijk op whiskybase te scoren.

Maar ik zeg in het begin proeven waar je echt een serieus oordeel over wil hebben en daarna vooral genieten.

abv?
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 10 Sep 2015, 21:06

Alcohol By volume. Alcohol percentage dus.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 11 Sep 2015, 00:36

Ik ben ook 1, of meerdere (woon er immers), van de dagen in Den Haag te vinden. Nog meer HWF'ers die gaan?
0 x
2 ∞ & →

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 11 Sep 2015, 10:18

Veel mensen verklaren me misschien voor gek, maar ach....ik vind dit uitzoek werk leuk en het hoort ook een beetje bij de hobby.... :Bye

Ik heb mijn wenslijst uit whiskybase in een excel bestand geplaatst. Vervolgens de whisky's die ik al eens heb geproefd uit deze lijst gehaald. Daarna ben ik op de site van het festival gaan kijken welke van deze whisky's er geproefd kunnen worden.

Het is nu een HELE lange lijst, mijn volgende stap is om te kijken welke flessen er binnen mijn budget gaan vallen.

Face 3 wordt het rangschikken op abv.

Heb dan (waarschijnlijk) nog steeds een hele lange lijst over. Dan komt het lastigste; uit deze lijst ga ik 6 (ja, ik zet hoog in!) whisky selecteren die ik dus daadwerkelijk wil gaan proeven. En eigenlijk 5 whisky's wat ik heb er al 1 op mijn lijst staan.

1 - Millstone 5yo (gewoon uit nieuwsgierigheid en het stukje chauvinisme in mij)
2 -
3 -
4 -
5 -
6 -
2 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 11 Sep 2015, 13:56

Persoonlijk proef ik op een namiddag (14 - 19 u) whiskyfestival vaak 20 - 30 - 40 verschillende whisky's. Uiteraard niet allemaal 2, laat staan 3, cl.

Dat gaat zonder probleem op voorwaarde dat je af en toe wat water drinkt.

Ik koop ook geen 30 drams uiteraard, er wordt bij ons veel heen en weer geproefd van elkaars glazen en meestal beperkt het 'proeven' zich dus tot veel ruiken en één klein slokje.

Ik ga iig niet naar een festival om de grote complexe whisky's te analyseren, dat doe ik wel thuis als ik m'n eigen fles heb. Eén maal proeven is voor mij al genoeg om bv. te beslissen of ik er een fles van wil of niet.

Persoonlijk zou ik het dus zonde vinden om naar een whiskyfestival te gaan en daar slechts 5 dingen te proeven...
1 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 11 Sep 2015, 14:05

BWhisky schreef:Persoonlijk proef ik op een namiddag (14 - 19 u) whiskyfestival vaak 20 - 30 - 40 verschillende whisky's. Uiteraard niet allemaal 2, laat staan 3, cl.

Dat gaat zonder probleem op voorwaarde dat je af en toe wat water drinkt.

Ik koop ook geen 30 drams uiteraard, er wordt bij ons veel heen en weer geproefd van elkaars glazen en meestal beperkt het 'proeven' zich dus tot veel ruiken en één klein slokje.

Ik ga iig niet naar een festival om de grote complexe whisky's te analyseren, dat doe ik wel thuis als ik m'n eigen fles heb. Eén maal proeven is voor mij al genoeg om bv. te beslissen of ik er een fles van wil of niet.

Persoonlijk zou ik het dus zonde vinden om naar een whiskyfestival te gaan en daar slechts 5 dingen te proeven...

Ik probeer uiteraard ook wel meer te proeven, maar na die 5 (of 6) wordt het allemaal wat minder serieus en gaat de alcohol in je bloed meespelen. :nat
1 x
Afbeelding

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 11 Sep 2015, 19:27

Gewoon lekker voor de gezelligheid gaan! :nat Aan 't eind lekker slap ouwe hoeren met iedereen... :Party
Net als wat de meeste zeggen, de eerste whisky's proef je, van de rest kan je alleen zeggen of je ze lekker vind of niet...
1 x
Afbeelding

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 13 Sep 2015, 20:05

Dat slap ouwehoeren gaat me vast en zeker lukken :bigsmile
0 x
Afbeelding

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 13 Okt 2015, 10:14

Heb mijn voorlopig lijstje klaar.
Wellicht nog IETS te groot, maar ik heb nog een paar weken om het wat bij te schaven....

Glencadam 15
    Balvenie 15 Single barrel
    Glendronach 18
    Tomatin 18
    Balvenie 17 Doublewood
    Dalmore 18
    Ordha 21
    GGlencadam 21
    Glengoyne 21
    Glenfiddich 21
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Re: 13 t/m 15 nov 2015: International Whisky Festival, Den Haag

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Okt 2015, 11:20

IWF is een mooi festival, maar - mijn ervaring - wel druk. Veel mensen bij een stand. De laatste keren ging ik er meer heen om whisky-vrienden te ontmoeten. Ik zou zelf - ook qua prijs - een ander festival prefereren.

Over hoeveel te proeven: viewtopic.php?f=88&t=238
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 16 Okt 2015, 13:06

Ach, ik moet/wil het een keer mee hebben gemaakt... :D
2 x
Afbeelding

Appie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Appie » 19 Okt 2015, 11:57

Hallo allemaal,

Even dit topic gebruiken. Ook ik ga met een paar vrienden die kant op :nat

Nu gaan wij verstandigenwijs met de trein en vroeg ik mij af of er meer mensen zijn die op zaterdag die kant op willen.
Wij gaan met zijn 4en en het leek ons een goed plan om hier een NS groepsticket voor aan te schaffen. Deze optie is van 4 t/m 10 personen. En met hoe meer mensen je gaat hoe goedkoper het wordt :blacklist

Ik was dus benieuwd of er mensen zijn die met ons samen een groepsticket willen kopen om zo een retourtje vanuit een willekeurig station in NL naar Den Haag te verkrijgen. Als we met z'n 10en zijn komt dit uit op EUR 7,- per persoon. Veel goedkoper kan haast niet met de NS.

Als er mensen zijn die graag mee willen doen stuur even een PB, er is plek voor nog 6 mensen :)
0 x
Afbeelding

Terug naar “Archief en ervaringen van voorbije evenementen, N&T's,...”