Beste liefhebbers
Inmiddels is de proeverij gehouden, dit weekend genoten 17 whiskyfanaten uit de regio gouda van de Kilchoman Islay proeverij.
Ik had al aangekondigd dat dit voor mij ook vrij bijzonder is, alleen maar peated whisky schenken en proeven is best een uitdaging om dat allemaal goed op te lijnen.
Hoe is het verlopen, de start was de
1e glas - 4e editie van de 100% Islay. Lekker soepel, al behoorlijk lang aanwezig. Minder turf maar starten met 50 % alcohol was wel een gokje
2e glas - Spring 2011, pittig, wat straf op de alcohol ( maar 46 %) sherry tonen en wat droge afdronk.
Achteraf beter deze spring kunnen omwisselen met de 100% islay
3e glas - Machir bay 2014, heerlijk volwassen al deze whisky, veeeel fruit en soepel. mooi spul
4e glas - Loch Gorm 2013, volle sherry tonen, Haags hopje lekker wat banaan op de achtergrond.. maar waar is de turf ?
5e glas - Vintage 2007, heerlijk soepel, veel te ontdekken is deze whisky, kreeg de meeste punten van de proevers, de 6 jaar proef je er van af
6e glas - WIN 2, 61,8 % cask strength. Alleen met water echt heerlijk, komt echt een knaller voorbij , veel verschil met wat je proeft en wat je ruikt
7e glas - Port Wood cak strength. Wat een kleur en wat een zoetigheid, hier wel turf aanwezig die je bij de Loch gorm wat mist
Tussen alle proefglazen serveerde we hapjes om de tong weer wat te neutraliseren
Weet niet of dat helemaal gelukt is, uiteindelijk vond ik de Port Wood toen ik hem los dronk lekkerder dan hier als de afsluiter
Heleboel nagepraat en enkele flessen uit eigen collectie kunnen toevertrouwen aan nieuwe genieters van deze opmerkelijk distillery.
Het was een succes, ik zal er tijdens het BYOB dinner in dordrecht nog wel wat over napraten met gegadigden ( toch Edwin ??)
Hou ook even in de verkoop rubriek in de gaten, ik ga wat afbouwen met Kilchoman, Kijk maar op mijn WB plank als je iets wilt hebben
Mijn volgende proeverij gaat over closed distillery,s
Groet
Ed