4 dec 2013: Whisky masterclass, Nuenen

Voorbije Whisky-festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tastings worden hier heen verplaatst en kunnen met ervaringen aangevuld worden.
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

4 dec 2013: Whisky masterclass, Nuenen

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 10 Nov 2013, 17:16

Mijn vriendin zag ergens een aankondiging van een 'whisky masterclass' in Nuenen (Noord Brabant).

De enige informatie die ik tot nu toe heb is:
Beste whiskyliefhebber,

Op woensdag 4 december is het dan zover:
de eerste whisky masterclass van Slijterij Van Lieshout!

Hiervoor willen wij u graag uitnodigen. Tijdens deze masterclass zullen
een zes-tal whisky's voor u ter beoordeling open staan.

Er zal een whisky ambassadeur aanwezig zijn, die u van een uitstekend
advies kan voorzien en u alles over de te schenken whisky's kan
vertellen. Tijdens de masterclass zullen deze diverse whisky's
gepresenteerd staan met aantrekkelijke acties.

De proeverij vindt plaats in Café Schafrath, Park 35 te Nuenen. Wij
zouden het fijn vinden om u, als whiskyliefhebber, te mogen begroeten op
deze avond. Aanvang is vanaf 20.30 uur, entree is €20,- p.p. en dient
bij aanmelding voldaan te worden. Aanmelden kan telefonisch 040-2831665,
via e-mailadres info@slijterijvanlieshout.nl of u meldt het even in de
winkel.
Alvast bedankt.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: 4 dec 2013: Whisky masterclass, Nuenen

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Nov 2013, 18:59

Ai... wel een slijter waar alle whisky, whiskey heet :Scratch

Maar goed dat er een whisky ambassadeur zal zijn (dat dan weer wel whisky) ... wie dat ook wezen mogen :o
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 11 Nov 2013, 09:24

Ik heb ook geen idee of ze andere whisky gaan schenken dan die ze verkopen in de winkel, maar als iemand er meer van hoort...
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 15 Nov 2013, 08:55

Ik heb eens geïnformeerd en citeer maar weer de email:
Hi Roy,

Even over de whisky proeverij,het is een masterclass genaamd secrets of wood en
wordt gegeven door een whisky ambassadeur van de importeur.
Er worden een zestal verschillende whisky"s geproefd met betrekking op het rijpen
van de whisky op eikenhout.
Van een Naked Grouse naar een viertal er tussen en als laatste Laphroaig Quarter Cask.
Hopende hiermee voldoende geinformeerd te zijn.
P.S. er zijn beperkt aantal plaatsen, en de kosten zijn € 20.euro p.p.

Met vriendelijke groeten,
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Nov 2013, 08:56

-Roy- schreef:het is een masterclass genaamd secrets of wood

Klinkt als passend bij het verhaal wat ik van Sietse hoorde afgelopen zondag, alleen dan mbt Macallan. Sietse is ook ambassador van die importeur, dus... :duimop

Waarschijnlijk zit Highland Park, The Balvenie en Macallan ook in de tasting.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Nov 2013, 09:08

Inderdaad.
...wordt gegeven door een whisky ambassadeur van de importeur....

Onder het motto van we houden het lekker vaag :HitHead
Maar inderdaad Sietse Offringa van Maxxium zou zo maar kunnen 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 30 Nov 2013, 13:02

Mijn vriendin kreeg opeens een antwoord op een email van een tijd geleden en daarin worden alle whisky's genoemd. John zou wel eens gelijk kunnen hebben :goedgedaan

Ik geloof dat de HP niet is genoemd, maar die andere wel. Ik laat achteraf wel weten hoe het was.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Dec 2013, 13:49

-Roy- schreef:John zou wel eens gelijk kunnen hebben :goedgedaan

Ik heb gelijk, want ik heb het van Sietse zelf 8-)
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 05 Dec 2013, 09:20

Dus, de spreker was Tony van Rooijen. Wat ik begreep (en dit forum bevestigt het mij ook) in dienst van Glenfiddich/Balvenie. Het hoekje van het cafe zat bomvol, dus volgens mij was de eerste masterclass van de slijterij uitverkocht. Qua leeftijd erg gevarieerd, er zaten nog best wat mensen die een stuk jonger waren dan ik en ik kreeg al de opmerking dat ik er vroeg bij ben.

De whisky's waren:
- The Naked Grouse (net zo goed als een aardige malt, niks bijzonders, maar dit is een whisky die niet zou misstaan in restaurants);
- The Balvenie single barrel 15 yo (ik vond 'm wat scherp, maar ook wat zoetig; niet heel lekker, maar zeker niet vies);
- Glenfiddich 14 yo Rich Oak (wat te veel sherry, maar wel een fijne houtsmaak; thuis heb ik de Fine Oak, het lijkt me wel leuk om ze eens naast elkaar te proeven;
- Macallan Amber (hier deed Tony erg lyrisch over, zelf vond ik het weer wat te veel sherry);
- Macallan Sienna (deze vond ik lekkerder dan de Amber, iets fruitiger en iets minder zoet);
- Ardmore traditional (die heb ik thuis ook; het rokerige vind ik leuk, maar (alweer) wat te veel sherry; we kregen er ook chocolade bij);
- Laphraoig Quarter Cask (kwam het door door de voorgaande 7 (ik had de Ardmore op voor de chocolade kwam, dus die kreeg ik nog een keer) of door de kwartvaten, maar deze was minder peperig dan de gewone Laphraoig waardoor de rook er beter uit kwam).

De masterclass heette "secrets of the wood". Tony vertelde inderdaad wat over de verschillende vaten. First fill, herbruik, sherry vaten die speciaal worden gemaakt, maar waar nooit sherry in heeft gezeten (omdat dat niet veel meer wordt gedronken), vaten die kleiner worden gemaakt, enz. Verder was het ook wat een whisky voor beginners, terwijl de meeste bezoekers volgens mij aardig ervaren waren. Ook had Tony allerlei leuke annecdotes over bv. Maltstock (iets met Glenfiddich en caramel) en zijn (werk)reizen naar Schotland. Zoals een goed ambassadeur betaamt, kwam zijn verhaal hier en daar wel wat over als reclame.

Mijn eerste whisky-event was al met al wel een geslaagde avond. Helaas waren het grootste deel van de whisky's niet helemaal mijn smaak, maar dat risico bestaat natuurlijk altijd.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Dec 2013, 10:39

-Roy- schreef:Dus, de spreker was Tony van Rooijen. Wat ik begreep (en dit forum bevestigt het mij ook) in dienst van Glenfiddich/Balvenie.

Paar dagen terug stond Sietse in Nijmegen; misschien geswitcht, misschien had ik me verward. Anyways, Glenfiddich / Balvenie / Highland Park / Macallan / etc; zitten allemaal bij dezelfde importeur (Maxxium) en zo zijn Sietse en Tony dus directe collega's 8-)

Leuk verslagje van je :goedgedaan
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 05 Dec 2013, 11:22

Hij deelde ook World Of Whisky boekjes uit en het logo daarvan stond ook prominent in de presentatie. Is dat dan ook een Glenfiddich gelieerd clubje?

Tony is wel een grappige spreker. Hij deed in het begin net alsof het zijn eerste keer was, maar vertelt naderhand doodleuk dat hij op alle Maltstocks ook masterclasses heeft gegeven (en dat hij een paar dagen eerder een publiek had wat eens zo groot was (dat moeten dan een man of 80 geweest zijn)). We zijn er in elk geval weer iets wijzer van geworden.
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 05 Dec 2013, 11:38

Ik vergeet nog een paar dingen. In het begin vroeg iemand naar het water ('alsof hij ingehuurd was') en Tony wist een leuke anekdote dat de Balvennie distileerderij is gebouwd om het water voor Glenfiddich veilig te stellen. Later vroeg iemand naar bijkleuren en kwam de anekdote over de caramel in de Glenfiddich tijdens Maltwood. Toen iemand vroeg naar de ontbrekende leeftijdsaanduidingen kwam een -in mijn oren wat standaard- verhaal over maltmasters die niet selecteren op leeftijd, maar op kwaliteit. Ook werd er gevraagd naar prijsverschillen wat ook op een wat standaard antwoord opleverde dat dat aan de leeftijd van de whisky ligt; hoe langer in het vat, hoe groter de angels' share dus voor hoe minder whisky de drinker betaalt. Dat verklaart toch niet waarom de Laphraoig Quartercask duurder is dan de gewone variant, want volgens mij gebruiken ze die quartercasks om in kortere tijd meer houtsmaak te krijgen, of heb ik het daarmee mis?
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 05 Dec 2013, 12:15

Tenzij je scherp gaat doorvragen zal je op dit soort bijeenkomsten idd niet meer horen dan het standaard marketing-praatje. En da's ook prima, want dat zijn het tenslotte: marketing-bijeenkomsten :) Doet niks af aan de gezelligheid, zelfs niet voor een whisky-nerd als ik.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Dec 2013, 13:24

-Roy- schreef:Ook werd er gevraagd naar prijsverschillen wat ook op een wat standaard antwoord opleverde dat dat aan de leeftijd van de whisky ligt; hoe langer in het vat, hoe groter de angels' share dus voor hoe minder whisky de drinker betaalt. Dat verklaart toch niet waarom de Laphraoig Quartercask duurder is dan de gewone variant, want volgens mij gebruiken ze die quartercasks om in kortere tijd meer houtsmaak te krijgen, of heb ik het daarmee mis?

Discussie hoort hier niet thuis, maar er zijn natuurlijk zoveel meer factoren; prijs van grondstoffen, vaten, productie, etc. En vooral niet te vergeten: vraag/aanbod!
0 x

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 09 Dec 2013, 14:08

Wat een leuk topic zeg :)

Tof dat de proeverij zo goed is aangeslagen Roy!
0 x

Terug naar “Archief en ervaringen van voorbije evenementen, N&T's,...”