Ongelezen berichtdoor -Roy- » 05 Dec 2013, 09:20
Dus, de spreker was Tony van Rooijen. Wat ik begreep (en dit forum bevestigt het mij ook) in dienst van Glenfiddich/Balvenie. Het hoekje van het cafe zat bomvol, dus volgens mij was de eerste masterclass van de slijterij uitverkocht. Qua leeftijd erg gevarieerd, er zaten nog best wat mensen die een stuk jonger waren dan ik en ik kreeg al de opmerking dat ik er vroeg bij ben.
De whisky's waren:
- The Naked Grouse (net zo goed als een aardige malt, niks bijzonders, maar dit is een whisky die niet zou misstaan in restaurants);
- The Balvenie single barrel 15 yo (ik vond 'm wat scherp, maar ook wat zoetig; niet heel lekker, maar zeker niet vies);
- Glenfiddich 14 yo Rich Oak (wat te veel sherry, maar wel een fijne houtsmaak; thuis heb ik de Fine Oak, het lijkt me wel leuk om ze eens naast elkaar te proeven;
- Macallan Amber (hier deed Tony erg lyrisch over, zelf vond ik het weer wat te veel sherry);
- Macallan Sienna (deze vond ik lekkerder dan de Amber, iets fruitiger en iets minder zoet);
- Ardmore traditional (die heb ik thuis ook; het rokerige vind ik leuk, maar (alweer) wat te veel sherry; we kregen er ook chocolade bij);
- Laphraoig Quarter Cask (kwam het door door de voorgaande 7 (ik had de Ardmore op voor de chocolade kwam, dus die kreeg ik nog een keer) of door de kwartvaten, maar deze was minder peperig dan de gewone Laphraoig waardoor de rook er beter uit kwam).
De masterclass heette "secrets of the wood". Tony vertelde inderdaad wat over de verschillende vaten. First fill, herbruik, sherry vaten die speciaal worden gemaakt, maar waar nooit sherry in heeft gezeten (omdat dat niet veel meer wordt gedronken), vaten die kleiner worden gemaakt, enz. Verder was het ook wat een whisky voor beginners, terwijl de meeste bezoekers volgens mij aardig ervaren waren. Ook had Tony allerlei leuke annecdotes over bv. Maltstock (iets met Glenfiddich en caramel) en zijn (werk)reizen naar Schotland. Zoals een goed ambassadeur betaamt, kwam zijn verhaal hier en daar wel wat over als reclame.
Mijn eerste whisky-event was al met al wel een geslaagde avond. Helaas waren het grootste deel van de whisky's niet helemaal mijn smaak, maar dat risico bestaat natuurlijk altijd.
0 x