Whisky van eigen bodem (NL): Rondleiding Zuidam (Millstone)

Voorbije Whisky-festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tastings worden hier heen verplaatst en kunnen met ervaringen aangevuld worden.
jeremie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 Aug 2015, 21:32
Locatie: Omg. Breda
Contact:

Re: Whisky van eigen bodem (NL): Rondleiding Zuidam (Millstone)

Ongelezen berichtdoor jeremie » 25 Apr 2016, 10:31

Was een leuke en leerzame middagje maar vooral ook een erg lekkere :duimop

Gzt JT
0 x
life is like a bottle of whisky ...

Gebruikersavatar
Skiddilly
Senior
Senior
Berichten: 348
Lid geworden op: 12 Jul 2015, 18:33
Locatie: Deurne, Nederland

Re: Whisky van eigen bodem (NL): Rondleiding Zuidam (Millstone)

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 26 Apr 2016, 12:19

Zeker een geslaagde middag, flink wat opgestoken ;)

De turf waar Patrick over sprak zou afkomstig zijn uit de Peel dacht ik opgevangen te hebben. Concrete plannen waren er niet, omdat bij hem geen mouterij bekend is die met de turf uit de voeten kon.

Paul, bedankt voor het op touw zetten van de rondleiding en het maken van de foto's :hoedaf
0 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Whisky van eigen bodem (NL): Rondleiding Zuidam (Millstone)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 26 Apr 2016, 13:08

Skiddilly schreef:Zeker een geslaagde middag, flink wat opgestoken ;)

De turf waar Patrick over sprak zou afkomstig zijn uit de Peel dacht ik opgevangen te hebben. Concrete plannen waren er niet, omdat bij hem geen mouterij bekend is die met de turf uit de voeten kon.

Paul, bedankt voor het op touw zetten van de rondleiding en het maken van de foto's :hoedaf


Hahaha nee ik was degene die over de Peel begon. Maar daar wordt al een tijd niet meer (echt) gestoken.

Graag gedaan, het was mijn plezier :goedgedaan
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Whisky van eigen bodem (NL): Rondleiding Zuidam (Millstone)

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 12 Jul 2017, 13:45

Afgelopen zaterdag met het "Eindhovens Whisky Genootschap" (een paar leden zijn actief op dit forum) ook op bezoek geweest.

Het was een hele grote groep, 40 mensen of zo. 9 Uit Eindhoven, een paar andere whisky drinkers en een bedrijfsuitje. Die laatsten zullen misschien wel eens hebben moeten gapen bij de detail-vragen en gedetailleerde antwoorden.

Onze rondleiding lijkt sterk op die eerder werd beschreven in deze draad. Patrick Zuidam (inmiddels wel wat grijzer) deed de rondleiding zelf en met verve. Hij praat honderduit en op elke vraag krijg je antwoord. Na de inleiding in de kas die doorgaat als kantoor en proeflokaal, waarbij Patrick zijn jeugd in de distilleerketel uit de doeken deed, gingen we een van de magazijnen met vaten. De afgelopen jaren is er twee keer uitgebreid en opnieuw dreigt er plaatsgebrek. De vaten liggen eerder 8 of 10 hoog, dan de hier voor beschreven 4 of 5 rijen. De geur in het magazijn is behoorlijk. Dat heeft grotendeels te maken met het feit dat Zuidam ruim 5% 'angels share' heeft, terwijl dat in Schotland vaker 1,2% is. Ook wel triest: met het warme en weer zijn in de voorgaande week 9 vaten lek geraakt.

Ook bij ons vertelde hij over de nieuwe vaten die in elkaar en 'gecharred en wel' worden opgestuurd, hoe hij aan zijn echte sherry vaten komt en het verhaal van de theezakjes. Ook wel leuk om eens te horen: de prijs van een vat. Dat gaat van € 300,- tot € 1800,- en soms ver daar boven. Lege vaten uiteraard. Doorverkopen van vaten komt ook voor.

Via een magazijn met verpakkingen en voorraad liepen we richting de hal met de ketels, de mashtun, enz. Daar werden de processen voor het maken van whisky, jenever en rum ("ik had veel eerder moeten weten hoe makkelijk dit was") uitgelegd. Gisten doet Zuiden om gecontroleerde lage temperatuur (hij maakt dus feitelijk pils (ondergistend) in plaats van bier (bovengistend)) en dat dan ongeveer een week en (zoals eerder beschreven) is het distilleerproces ook heel langzaam.

Via de bottellijn gingen we naar het oude magazijn waar ook pogingen worden gedaan om meer vaten kwijt te kunnen. Zuidam is gestart met nieuwe rekken waardoor hij wel meer vaten kwijt kan, maar waardoor ze er ook vaker uit moeten.

De proeverij was inderdaad ruim. De 'peated' was blijkbaar nog niet gebotteld en zat ik een grote fles en persoonlijk vond ik de PX gerijpte rum interessanter dan de whisky.

Hoe dan ook een erg leuke rondleiding, ook al heb ik verschillende rondleidingen in Schotse distilleerderijen gezien. Het duurde ruim 3 uur plus proeven.

Er zijn niet zo heel vaak rondleidingen, dus hou ze in de gaten als je ook een keer wil kijken in Baarle-Nassau.
2 x

Gebruikersavatar
Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 981
Lid geworden op: 25 Feb 2015, 12:29
Locatie: Omgeving Breda

Re: Whisky van eigen bodem (NL): Rondleiding Zuidam (Millstone)

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 12 Jul 2017, 17:19

Dre, jij wilde ooit eens zoiets organiseren....toch???
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Whisky van eigen bodem (NL): Rondleiding Zuidam (Millstone)

Ongelezen berichtdoor Dre » 19 Sep 2017, 13:02

Whisky-ettenleur schreef:Dre, jij wilde ooit eens zoiets organiseren....toch???

Klopt. Ik had inderdaad het plan opgevat om nog weer een keer een rondleiding daar te regelen voor forumleden. Echter, inmiddels vanuit Zuidam de informatie dat er voorlopig geen rondleidingen meer mogelijk zijn in verband met drukke werkzaamheden rondom aanstaande uitbreiding/nieuwbouw... Wellicht pas eind 2018 weer.
Oftewel, het plan blijft bestaan, maar gaat voor nu even een jaartje de ijskast in.
2 x


Terug naar “Archief en ervaringen van voorbije evenementen, N&T's,...”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten