43% blind tasting : algemene uitleg en proefnotities samples 1 en 2

Voorbije Whisky-festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tastings worden hier heen verplaatst en kunnen met ervaringen aangevuld worden.
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: 43% blind tasting : algemene uitleg en proefnotities samples 1 en 2

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 19 Mei 2016, 21:41

Kay schreef:Leuke verrassing die eerste, als ik die voor zo'n prijs tegenkom wil ik hem absoluut hebben.

Klopt het dat die tweede nog niet op Whiskybase staat?

Voor die prijs is dat idd een no-brainer...

Bart, Johan : op de gok gekocht of gebaseerd op eerdere ervaringen met die blend?
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 19 Mei 2016, 21:42

Kay schreef:Het is toch geen Bowmore single malt of wel?

Geen idee.
Zou het deze kunnen zijn?
https://www.whiskybase.com/whisky/64955/prestonfield-nas-sv
Hoewel er op de fles van Yapi geen Blended staat...
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 19 Mei 2016, 21:44

nigel_tufnel schreef:
Kay schreef:Het is toch geen Bowmore single malt of wel?

Geen idee.
Zou het deze kunnen zijn?
https://www.whiskybase.com/whisky/64955/prestonfield-nas-sv
Hoewel er op de fles van Yapi geen Blended staat...

Er staat echter ook geen single malt op... Ik gok dan toch meer op een blend. Maar dan wel een verdomd lekkere...
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 19 Mei 2016, 22:36

BWhisky schreef:
Kay schreef:Leuke verrassing die eerste, als ik die voor zo'n prijs tegenkom wil ik hem absoluut hebben.

Klopt het dat die tweede nog niet op Whiskybase staat?

Voor die prijs is dat idd een no-brainer...

Bart, Johan : op de gok gekocht of gebaseerd op eerdere ervaringen met die blend?

op de gok gekocht, kort geproefd, en door een zeer goeie prijs kwaliteit in de tasting gestoken.
1 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 19 Mei 2016, 22:40

het zou om de voorloper moeten gaan van de SV versies, er staat idd geen notie op van signatory, is helemaal van bowmore distillers morrisson, volgens mij wel single malt, maar das een mening natuurlijk. Was er van overtuigd dat ie niet slecht kon zijn daar niet van jaren 80 era.

noot: op elke veilingsite zijn koopjes als de Macgregor tegenwoordig nog te vinden. Heb deze zelfs nog dit jaar aangeschaft voor die prijs.
0 x
Afbeelding

EMalt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EMalt » 19 Mei 2016, 22:58

Cool, die 1e was niet zo mijn ding, maar dat heb ik best vaak met die oude blends, neus goed, maar daarna stort het in. Blij dat ik dat in ieder geval herkend had. De 2e erg leuk om te proeven, nu er nog achter zien te geraken wat er nu echt in zat, blend, single malt, blended malt? Ikzelf zou gokken single malt, ik had totaal geen grains oid.

Ik ben nu bezig om voor de 2e keer nummertje 3 en 4 te 'analyseren', dus die tasting notes zien jullie op korte termijn verschijnen.

:Proost Guys,
EMalt
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 19 Mei 2016, 23:37

Yapi schreef:het zou om de voorloper moeten gaan van de SV versies, er staat idd geen notie op van signatory, is helemaal van bowmore distillers morrisson, volgens mij wel single malt, maar das een mening natuurlijk. Was er van overtuigd dat ie niet slecht kon zijn daar niet van jaren 80 era.

noot: op elke veilingsite zijn koopjes als de Macgregor tegenwoordig nog te vinden. Heb deze zelfs nog dit jaar aangeschaft voor die prijs.

Zijn alle Prestonfield bottelingen niet van/via Signatory?

Quote: 'Signatory Vintage Scotch Whisky was established in 1988 by Andrew Symington, who had previously managed the prestigious Prestonfield House Hotel in Edinburgh. The first cask bottled by Symington was a 1968 Sherry-cask-matured Glenlivet.'
Deze info staat op de site van Signatory.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 20 Mei 2016, 00:29

Toppie heren!
Niet verwacht dat die laatste een Bowmore was. Alle peat smaak is eruit, wat in mijn geval minder dan 5ppm betekend, daarboven proef ik het gegarandeerd.

De eerste herken ik wel het voorgezegde in, dat de neus goed is, maar de rest daarna instort.

@Yapi: Zou je ook de WB-links toe kunnen voegen? scheelt weer zoekwerk
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 20 Mei 2016, 09:15

Notes van een quasi-identieke fles vanop whiskyfun:

Produced and bottled by Morrison’s Bowmore Distillers. Colour: straw. Nose: rather milky and a little porridgy at first sniffs but some lemony and peaty smells are soon to arise from the glass. Notes of oyster plate, fisherman’s net, hints of diesel oil, then lots of grapefruits rubbed lemon skin… Very pure and sharp, it reminds me of the old Bowmore 12 in its brown dumpy bottle, but also of the very good brand new one in its broad-shouldered (and controversial) new bottle. Mouth: we’re on full-citrusy mode now, with lemons in all states (candied, juice etc.), then peat, smoked tea, black pepper, grapefruit again… and a little salt as expected. Finish: not too long but very clean, coastal, salty and lemony. An excellent young Bowmore, clean and fresh like we like it. 88 points (and thanks, Fabrice).

Bron: http://www.whiskyfun.com/archivemarch07-2.html#280307

De notes sluiten wel aan bij wat ik gewaar werd bij sample 2.

Wat me wel opvalt is dat er onderaan het label van sample 2 staat: Selected & bottled by Morrison's Bowmore ...
Terwijl op de versie van Serge (die ook online terug te vinden is) vermeld staat: Produced & bottled in Scotland by Morrison's Bowmore...

Gelet op de smaak (hoewel ik het blind niet doorhad) & de Morrison's Bowmore vermelding lijkt de kans me wel groot dat het effectief om een Bowmore single malt gaat.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 20 Mei 2016, 09:39

Idem.

Wat me echter wel opvalt is dat Serge het heeft over een young Bowmore, terwijl hij toch 28 jaar oud is. Of is het getal voor het gemak genomen omdat het een '70s bottling is en niet bekend is om welk jaar het gaat? Ik had onze sample eerlijk gezegd ook geen 28 jaar gegeven...
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 20 Mei 2016, 09:56

caskstrength schreef:Idem.

Wat me echter wel opvalt is dat Serge het heeft over een young Bowmore, terwijl hij toch 28 jaar oud is. Of is het getal voor het gemak genomen omdat het een '70s bottling is en niet bekend is om welk jaar het gaat? Ik had onze sample eerlijk gezegd ook geen 28 jaar gegeven...

De whisky is gebotteld in 1988 en dus 28 jaar op fles. Ik vermoed dat dit ook een Bowmore van +- 10 jaar is (wellicht iets jonger gelet op het ontbreken van een age statement).

Edit: ik denk dat Yapi van een 70's destillaat uitgaat omdat er geen FWP terug te vinden is. Al denk ik dat early 80's destillaat ook mogelijk is:

"The actual FWP dates are fuzzy. They seem to have started with whisky distilled near 1982 and ended at some point during the early nineties. "

Bron: http://www.divingforpearlsblog.com/2013/10/is-all-fwp-era-bowmore-whisky-bad.html
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 20 Mei 2016, 10:20

Stupid me... dan heb ik de quiz helemaal verkeerd begrepen :domdom :HitHead. Gelukkig gaat het maar om 1 van de 6 samples die ik dan helemaal verkeerd heb geïnterpreteerd.
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 20 Mei 2016, 10:48

BWhisky schreef:Notes van een quasi-identieke fles vanop whiskyfun:

Produced and bottled by Morrison’s Bowmore Distillers. Colour: straw. Nose: rather milky and a little porridgy at first sniffs but some lemony and peaty smells are soon to arise from the glass. Notes of oyster plate, fisherman’s net, hints of diesel oil, then lots of grapefruits rubbed lemon skin… Very pure and sharp, it reminds me of the old Bowmore 12 in its brown dumpy bottle, but also of the very good brand new one in its broad-shouldered (and controversial) new bottle. Mouth: we’re on full-citrusy mode now, with lemons in all states (candied, juice etc.), then peat, smoked tea, black pepper, grapefruit again… and a little salt as expected. Finish: not too long but very clean, coastal, salty and lemony. An excellent young Bowmore, clean and fresh like we like it. 88 points (and thanks, Fabrice).

Bron: http://www.whiskyfun.com/archivemarch07-2.html#280307

De notes sluiten wel aan bij wat ik gewaar werd bij sample 2.

Wat me wel opvalt is dat er onderaan het label van sample 2 staat: Selected & bottled by Morrison's Bowmore ...
Terwijl op de versie van Serge (die ook online terug te vinden is) vermeld staat: Produced & bottled in Scotland by Morrison's Bowmore...

Gelet op de smaak (hoewel ik het blind niet doorhad) & de Morrison's Bowmore vermelding lijkt de kans me wel groot dat het effectief om een Bowmore single malt gaat.

Het gaat wel degelijk om een andere fles.
Het is de fles waar ik eerder naar refereerde.
De fles die Serge beschrijft is inderdaad zeker een Bowmore en heeft een age statement.
Ik ben dus wel benieuwd hoe het nu precies zit met de fles die wij geproefd hebben...
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 20 Mei 2016, 10:58

nigel_tufnel schreef:Het gaat wel degelijk om een andere fles.
Het is de fles waar ik eerder naar refereerde.
De fles die Serge beschrijft is inderdaad zeker een Bowmore en heeft een age statement.
Ik ben dus wel benieuwd hoe het nu precies zit met de fles die wij geproefd hebben...

Inderdaad sowieso een andere fles die Serge bespreekt maar de notes komen wel overeen met wat ik ervoer bij sample 2, vandaar mijn vermoeden dat het hier ook om een Bowmore gaat van ergens eind jaren 70/begin jaren 80.

Tenzij iemand bij Signatory duidelijkheid kan verschaffen, zullen we het nooit exact weten vrees ik :)
0 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 20 Mei 2016, 11:21

Misschien is er meer info bij van Wees te verkrijgen?
Die hebben goede banden met Signatory toch?
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Terug naar “Archief en ervaringen van voorbije evenementen, N&T's,...”