22/24 mar 2013: Whisky Festival Noord-Nederland, Groningen

Voorbije Whisky-festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tastings worden hier heen verplaatst en kunnen met ervaringen aangevuld worden.
ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: 22/24 mar 2013: Whisky Festival Noord-Nederland, Groning

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 23 Mar 2013, 21:03

Zo, weer terug van de zaterdagmiddageditie van WFNN. Zeer leuke middag gehad! Ik zou eigenlijk samen met mijn vader gaan, maar hij was te ziek om mee te gaan. Maar ik heb me in mijn eentje prima vermaakt! Leuke mensen ontmoet en gesproken, waaronder Matti.
Heb een paar zeer lekkere whisky's geproefd en kon het op het einde niet laten om ook een Port Ellen te laten inschenken. Het kost wat, eigenlijk veel te veel, maar ik wilde het zo graag dat ik het maar gewoon gedaan heb.
Uiteindelijk heb ik dit gedronken:
Johnnie Walker Gold Reserve
Glenfarclas 15
Glenlivet 15 'The Ultimate' 1997-2013 cask 123531
Hibiki 12
Highland Park 10
Highland Park 18
Aberlour a'Bunadh batch 44
Glendronach 15 Revival
Glendronach 14 Virgin Oak
Glendronach Cask Strength batch 1
Ardbeg Uigeadail
Talisker 57 North
Laphroaig 13 'The Ultimate' 1998-2012
Port Ellen 21 'Silver Seal' Special Reserve 1980-2002

Van sommigen maar een klein slokje gehad, maar genoeg om me een beeld te vormen. Behoudens de JW ben ik over alle whisky's zeer te spreken.

Enne, leuk moment dat Hans Offringa en Charles Maclean in een ligstoel plaatsnamen om door ouderwetse barbiers onder handen te worden genomen. Hun gezichtsbeharing werd vakkundig verwijderd, al durfde Charles het niet aan om zijn snor te laten weghalen :P

Ja, topmiddag!
0 x
Afbeelding

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 23 Mar 2013, 21:09

dat vind ik ook mbt de garderobe, ik vind het meer een service van het huis ipv dat er extra voor betaald moet worden, maar het tikt wel lekker aan natuurlijk.

het viel mij idd ook op dat er redelijk veel stands waren die alleen maar betaald waren. terwijl anderen bv. pernod richard bijna geheel gratis was. andere kant van de munt is ook zo dat je met bescheidenheid ook een heel eind komt. bij een boel stands kon je alleen het instapmodel drinken en de rest was betaald, komt een beetje zuur over als je overal plakkertjes op ziet. nu snap ik ook best wel prijstechnisch gezien opbrengsten kaartje etc. dat niet alles gratis te drinken valt. aan de andere kant is het ook zo dat je reclame maakt voor je drank en als men het lekker vind kopen ze meestal wel een fles. misschien dan lagere toegangkosten en dan is bijbetalen niet zo erg, of voor je toegangskaartje krijg je 10 bonnetjes om 10 drams naar keuze te krijgen en de rest betalen, maar goed...

het kan zijn dat zaterdagmidsag een drukke dag was/is, maar het was vandaag HEEL erg druk, zo druk dat je vaak niet meer door de paden kon lopen. kijk de gezelligheid snap ik best, maar dat mensen bij een stand uitgebreid gaan staan praten met vrienden en dan het hele gangpad in beslag nemen, het is net alsof je in de supermarkt staat waar de mensen alleen aan hunzelfvdenken met hun karretjes en zo. ik pak mijn drammetje en ga ergens staan zodat ik niemand tot last ben en anderen ook een drammetje kunnen halen. misschien meer praathoekjes maken zodat er wat meer ruimte ontstaat, brandtechnisch lijkt me zoiets ook belangrijk.

ik vond het jammer dat er een aantal masterclasses in de voorverkoop uitverkocht waren, het zou een idee zijn om een aantal kaarten/plaatsen in de voorverkoop te doen en er een aantal te houden voor de verkoop tijdens het evenement, ook om het nog een beetje old-skool te laten zodat bv. niet-internet mensen ook nog een kans hebben.

hoe dan ook, heb ik me vermaakt en weer een boel lekkere dingen geproeft en nog een boel dingen willen proeven...maar er moet ook iets over blijven voor een volgende keer.

ik heb Hans Offringa en Charles Maclean mogen ontmoeten :D en ik heb drie gesigneerde boeken, waar Hans zo vriendelijk was wat tijd voor mij vrij te maken in zijn drukke schema om de boeken te signeren.
0 x

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 23 Mar 2013, 21:24

Ja, voor veel whisky's moet inderdaad betaald worden. Maar heel veel is ook gratis te krijgen of tegen een geringe vergoeding(1 euro) te proeven.
Ik heb vandaag bewust gekozen om wat whisky's tegen betaling te proeven, waar ik vorig jaar amper betaalde voor een drammetje. En vandaag kreeg ik ook enkele gratis waar je eigenlijk voor moest betalen :sst
Maar goed, het is dus maar net welke keuze je maakt denk ik...
0 x
Afbeelding

Jorrit
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jorrit » 24 Mar 2013, 00:31

De +/- 28 euro entree die je betaald zit in het afhuren van de Aa-kerk, de beveiliging, tenten, verwarming, het glencairn glas, snacks voor de vrijwilligers et cetera. De standhouders wordt een plaats in de kerk gegund. Ik denk niet dat standhouders (veel) betalen voor de ruimte, zonder standhouders namelijk geen festival..

Nu heb ik bijv. een Redbreast geproefd waar geen prijsje op stond. Na navraag maakte de man er een 2 á 3 euro van. Na wat in mijn zakken te graaien kwam ik een 2 euro munt tegen, wat hij prima vond. Nu heb ik vanmiddag die fles opgezocht, en had hij best 4 euro mogen vragen.. Later hoorde ik ook dat alle flessen bij zijn stand uit zijn persoonlijke collectie kwamen. Kijk, daar heb ik respect voor en had ik best wel 4 euro voor willen betalen ook. Maar dat Diageo het zich niet kan permitteren om de Distiller Editions en bijv. een Talisker 57 North gratis te schenken geloof ik niet.

Ik vond Aberlour altijd al lekker, maar na dit festival smaakt het me vast nog beter omdat er bij hen op het festival een bepaalde sfeer hing. Het meisje bij Pernod Ricard schonk ook behoorlijke glazen in :smullen

Volgend jaar zorg ik gewoon voor een goede zak vol kleingeld :)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Mar 2013, 09:54

Jorrit schreef:Ik denk niet dat standhouders (veel) betalen voor de ruimte, zonder standhouders namelijk geen festival..
Ik denk dat je dat verkeerd denk. Maar dat denk ik maar, zeker weet ik dat niet voor het WFNN (wel op basis van kennis bij andere festivals 8-) ), en bovendien weet ik niet wat jij veel zou vinden. Maar een ding is zeker dit is gewoon business (overigens niets op tegen) hoor. Big business zelfs. Het vreemde is dat wanneer het over whisky gaat veel liefhebbers opeens aannemen dat het voor iedereen liefhebberij is :HitHead

En inderdaad hebben we bij whisky het vreemde verschijnsel dat allerhande "vrijwilligers" van alles en nog wat voor nop of bijna niets doen (mea culpa).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

EdwinWalker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EdwinWalker » 24 Mar 2013, 11:43

Ben vrijdag samen met mijn vrouw geweest. We vonden het beiden een super avond en een mooie en goed georganiseerd Whisky festival. Heb een paar Whisky’s kunnen proberen die op mijn verlanglijstje stonden.

Deze zijn me bijgebleven:

Sheep Dip 1999
High Land park 10 jaar
High Land park 30 jaar
Ardbeg Galileo
Cardhu 18 jaar
Johnnie Walker blue king george
Black Grouse
The Naked Grouse
Famous Grouse Port Wood Cask Finish
Macallan 18 jaar

En dat je wat moet bijbetalen op sommige drams, vind ik eigenlijk niet meer dan normaal.
Volgend jaar zijn we er zeker weer bij. :duimop

Mvg, Edwin
0 x

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 24 Mar 2013, 12:13

Vond het ook geweldig, volgend jaar weer. Dit was mijn line up:
Clynelish 14yo DD
Singleton of Dufftown 15yo
Glenkinchie 12yo
Talisker Storm
Connemara CS
Isle of Arran Kintra
3rd Confidential Kintra
Highland Park 18yo
Glenlivet Nadurra
Benriach 15yo PX
Caperdonich Tony Koehl
Ardbeg Uigeadail
Laatst gewijzigd door Otje op 24 Mar 2013, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

EdwinWalker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EdwinWalker » 24 Mar 2013, 12:15

Vergeet ik toch nog een hele belangrijke Whisky (voor mij dan).

Scott's Selection - Port Dundas 47 years old single grain
Heb deze geproeft en direct besteld (met 10% beurs korting).

North British 22 years old single grain heb ik ook nog geproefd, deze wist me niet zo te bekoren.

Had nog geen ervaring met 100% graan Whisky's en wilde dit zeker proberen op het festival.
De Port Dundas vond ik echt helemaal super, hoop dat ze hem snel opsturen. :nat

Mvg, Edwin
0 x

Jorrit
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jorrit » 24 Mar 2013, 16:58

Piet schreef:
Jorrit schreef:Ik denk niet dat standhouders (veel) betalen voor de ruimte, zonder standhouders namelijk geen festival..
Ik denk dat je dat verkeerd denk. Maar dat denk ik maar, zeker weet ik dat niet voor het WFNN (wel op basis van kennis bij andere festivals 8-) ), en bovendien weet ik niet wat jij veel zou vinden. Maar een ding is zeker dit is gewoon business (overigens niets op tegen) hoor. Big business zelfs. Het vreemde is dat wanneer het over whisky gaat veel liefhebbers opeens aannemen dat het voor iedereen liefhebberij is :HitHead

En inderdaad hebben we bij whisky het vreemde verschijnsel dat allerhande "vrijwilligers" van alles en nog wat voor nop of bijna niets doen (mea culpa).

Dit heb ik van de site van het WFNN:

''De 8e editie van het Whisky Festival Noord Nederland wordt wederom gehouden in de Der Aa-kerk in hartje Groningen, van 22 tot en met 24 maart 2013. In 7 jaar tijd is dit non-profit festival, dat van bestuur tot aan de festival medewerkers op de vloer volledig gerund wordt door vrijwilligers, uitgegroeid tot een serieus internationaal festival met grote namen dat internationale erkenning krijgt.''

Ik heb begrepen dat het entreegeld van het WFNN één van de laagsten van het land (Europa zelfs?) is. Ik snap dan ook wel dat men geld vraagt voor bepaalde bottelingen, zeker als je een verzamelaar bent die op een dergelijk festival de persoonlijke collectie laat proeven. Ik vind het dan ook meer jammer van vooral Diageo dat bijvoorbeeld de Distiller Editions 2 á 3 euro kostten.

Maargoed, hier spreekt een arme student, over een paar jaar hoop ik er om te kunnen lachen :Tongue
0 x

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 25 Mar 2013, 13:01

Waren er nog meer mensen die 'problemen' hadden met The Glenlivet Guardian kamer, dat je er niet in mocht?

Je had namelijk een Guardian pasje nodig om daar in te komen, maar met dat pasje is Glenlivet gestopt sinds de website update en mensen die onlangs lid zijn geworden kregen het linkje wel in de mail, maar de link werkte niet. Dus mochten er een boel mensen niet in. Volgens mij is dat langs elkaar heen gelopen.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Mar 2013, 14:07

MichelC schreef:Waren er nog meer mensen die 'problemen' hadden met The Glenlivet Guardian kamer, dat je er niet in mocht?

Je had namelijk een Guardian pasje nodig om daar in te komen, maar met dat pasje is Glenlivet gestopt sinds de website update en mensen die onlangs lid zijn geworden kregen het linkje wel in de mail, maar de link werkte niet. Dus mochten er een boel mensen niet in. Volgens mij is dat langs elkaar heen gelopen.

Tijdens IWF Den Haag 2012 stond er een computerzuil waar men zich direct konden inschrijven waarna ze de kamer binnen mochten. Ikzelf heb wel zo'n pasje én sleutel en mocht op vertoon van m'n sleutel binnen. Was er wel druk, dus Wim en zijn vrouw hielden goed in de gaten wie er hoelang was en verzocht ze na een tijdje vriendelijk de toko te verlaten :gnif
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Archief en ervaringen van voorbije evenementen, N&T's,...”