20 apr 2013: Whiskyfestival, Leiden

Voorbije Whisky-festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tastings worden hier heen verplaatst en kunnen met ervaringen aangevuld worden.
C C K
Senior
Senior

Re: 20 apr 2013: Whiskyfestival, Leiden

Ongelezen berichtdoor C C K » 20 Apr 2013, 19:05

Ook net terug van mijn eerste festival! Erg van genoten en heel leuk om zoveel enthousiastelingen te zien :bigsmile
Heb gedronken:
Glenmorangie Nectar D'or: Erg lekker, maar vond hem wel iets te zoet. Lekker bij een toetje.
Talisker Storm: Ik vind de 2012 editie van de 'gewone' 10-jarige Talisker een beetje tegenvallen, deze Storm was veel lekkerder!
BenRiach 10y Curiositas: één van de verrassingen van de middag voor mij, erg lekker!
Bowmore 2001 David Stirk
Highland park 18 y vs. Highland Park Loki: De Loki won wel, hele complexe whisky! Echter hij rechtvaardigde het prijskaartje niet naar mijn mening.
Ardmore 1992/2013 "See me, Drink me": Heb er o.a. 'Mwoah' bijgeschreven als proefnotitie ;) .
Littlemill 1990 Berry's Own Selection: Erg lekker, veel fruit! Lekker om in het zonnetje te drinken.
GlenDronach 8y Octarine vs Aberlour 12 UCF: GlenDronach won!
Ardbeg Uigeadail: Was al lange tijd benieuwd naar deze en hij viel zeker niet tegen, erg erg lekker :goedgedaan

En als afsluiter een Mortlach 1971 GM geproefd. Echt verrukkelijk, veruit de lekkerste sherry-whisky die ik tot nu toe gedronken heb (niet dat dat er veel zijn). Veranderde een half uur lang steeds in het glas, heerlijk :goedgedaan

Al met al een hele leerzame en gezellige middag gehad en zal zeker vaker festivals bezoeken. :schotland
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 20 Apr 2013, 19:09

I_SPEY schreef:
Ik heb nog een Ardbeg gehad uit die 4,5 liter fles van Geert :dancing

Wat een verzameling van Geert Bero is dat, zeg! http://www.ardbeg.eu/

Haha ja ik heb hem die zien uitschenken idd, zag er nogal absurd uit.
Was nog vergeten aan mijn lijstje de Macallan Amber toe te voegen. Leuk verhaal erbij van Sietse en zeker geen verkeerde whisky, maar ben niet echt onder de indruk en vind het kleurenverhaal persoonlijk maar vaag, aangezien dat het allerlaatste is waar ik een whisky op zou beoordelen.

Oow en de festivalbotteling natuurlijk! Lekkere dram hoor!
Laatst gewijzigd door Soundwave op 21 Apr 2013, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 20 Apr 2013, 19:14

Carlo schreef:Ook terug uit leiden en een hoop lekkers geproefd,
....
Millstone RYE - Wist niet dat rye whiskey zo lekker kon zijn.
....
En dan nu de uitschieter.

Bunnahabain 1997 Kintra 56,2% 13yo - Door deze was ik echt gefascineerd , zo lekker.

Al met al een eerste en super geslaagd whisky feest , en weet nu dat ik niet echt naar de oudjes moet zoeken en meer naar de geturfde en zeker ook Rye whiskey

Ja, die Millstone Rye was inderdaad héél lekker!! En een Bunnahabhain 1988 van BBR was super, evenals die van Bunna van KINTRA!!
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

MarkM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MarkM » 21 Apr 2013, 12:49

Heel gezellig festival, veel gezien en gedronken o.a.:

- Dailuaine 15 YO festival bottling: Lekkere zomerdram.
- Tomintoul 1969 43 YO Whisky-man: Volle smaak, fruit en wat mint, een erg goede Tomintoul.
- Glen Keith 1992 19 YO Signatory Vintage: Romig, fruitig, bleef ook goed overeind tijdens het eten van de broodjes.
- Bunnahbain 1989 23 YO Great Casks: Niet echt van onder de indruk, behalve de sterk aanwezige rook haalde ik niet veel andere smaken eruit.
- Miltonduff 1969 2010 versie G&M: Heerlijk gebalanceerde sherry whisky, een aanrader om eens te proberen.
- Strathisla 1970 2012 versie G&M: De signature van Strathisla - 'hoestsiroop' - en veel sherry zijn duidelijk te herkennen, maar niet speciaal genoeg mijn inziens ten opzichte van andere oude Strathisla's die ik eerder gedronken heb.
- Mortlach 1971 G&M: Heel erg lekkere whisky met hele duidelijke maar absoluut niet over-the-top houtinvloeden.
- Ardbeg 1976 Cask 2398: Een superlekkere whisky, gelaagd, rook, aards, zacht, voor mij de beste whisky van de dag!
- Ardbeg 10 YO, gebottled 2000: Verrassend lekker. Kwalitatief lijkt deze van een veel hoger niveau dan de 'nieuwe' Ardbeg 10 YO. Oud destillaat was zo veel beter? Bottle age effect?
- Talisker Storm: Niet van onder de indruk.
- Port Askaig 12 YO: Niet van onder de indruk, jongere Caol Ila kan zoveel beter zijn.
0 x
Afbeelding

jan valk
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jan valk » 21 Apr 2013, 18:24

Ik was in de gelukkige positie zowel de middag als de avond sessie te mogen bijwonen. In de middag heb ik foto's kunnen/mogen maken waarvan ik hieronder een link zal plaatsen. Helaas voor Piet is het een facebook link :bigsmile .

Als je mijn fotopagina "leuk vind" en dit aanklikt kun je ook foto's taggen als je bekenden ziet.

Het avond programma heb ik me de whisky's goed laten smaken:
- Scapa 16 years
- Old Pulteney 17 years
- 23 Solera grand reserve (Rum)
- festival botteling Dailuaine 1998/2013 CS 15 years
- Blair Athol 1989
- Glen Morangie quinta Ruban
- Tomatin 12 years
- Glen Morangie Lasanta
- Bowmore Tempest Batch 2
- Bowmore Tempest Batch 3
- Springbank 12 years Cask strength
- Georgia Moon "shine on"
- Aberlour 18 years
- Tomintoul 12 years Port Wood

Hierbij de link naar de foto's, wordt vriend van mijn pagina en "tag" jezelf of je vrienden/bekenden.

https://www.facebook.com/pages/Jan-Valk ... 3353281460
0 x
Afbeelding Sláinte

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 21 Apr 2013, 18:57

jan valk schreef:Ik was in de gelukkige positie zowel de middag als de avond sessie te mogen bijwonen. In de middag heb ik foto's kunnen/mogen maken waarvan ik hieronder een link zal plaatsen. Helaas voor Piet is het een facebook link :bigsmile .

Als je mijn fotopagina "leuk vind" en dit aanklikt kun je ook foto's taggen als je bekenden ziet.
.......
Hierbij de link naar de foto's, wordt vriend van mijn pagina en "tag" jezelf of je vrienden/bekenden.

Leuke foto's, Jan en ik sta er ook op: in de volle lengte, maar wel met de achterkant :P

:Slainte

René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

whiskysite
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor whiskysite » 21 Apr 2013, 19:09

Dat is maar beter ook Rene hehe... Leuk om te lezen dat er zoveel positieve reacties zijn! De organisatie heeft ook kunnen genieten van alle blije gezichten! Volgend jaar zeker weer! 12 april is de voorlopige datum!

Jack
0 x

jan valk
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jan valk » 21 Apr 2013, 19:22

ik reserveer bij deze alvast 2 kaarten :goedgedaan
0 x
Afbeelding Sláinte

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 21 Apr 2013, 19:28

Jammer dat ik er niet bij was. Leiden, waar ik 22 jaar heb gewoond, en nu pas zo'n festival organiseren! :bigsmile
Hopelijk kan ik er volgend jaar bij zijn.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Apr 2013, 19:38

Leuk beeldverslag Jan :goedgedaan ....dan heb je inderdaad wel twee sessies nodig ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 21 Apr 2013, 20:03

Haha leuk Jan! Ik was niet van plan mijzelf te gaan taggen, maar op deze foto sta ik toevallig net de Millstone 100 Rye uit te proberen. Door mijn shirt kwam ik er trouwens achter dat Jochem Myjer een Bruichladdich fan is, want hij hoopte dat ik misschien wist waar die te vinden waren. Volgens mij was er in de hele zaal echter slechts maar eentje van de Elements reeks.
0 x

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 21 Apr 2013, 20:26

Werkelijk een topmiddag gehad. Zeer goed festival. Veel geproefd, hierbij enkele bevindingen:

Aberlour 16 - Omdat de A'Bunadh mij zo bevalt was ik benieuwd naar een variant. Hij is lekker maar ik mis een beetje de smaakexplosie, deze is wat zachter van smaak.
Highland Park 25yr - een topwhisky! Zeer van genoten, een van de betere van de middag.
Tomantin 18 - ook een hoogtepunt. Heerlijke zoete, sherrytonen waarvan de mond droog slaat. Heerlijk, kan wel eens een volgende aankoop worden.
Kilchoman 100% islay 2nd release eentje die je niet snel vergeet. Een explosie aan peat. Alsof je een middag aan een tak zouthout hebt lopen knagen. Lekker maar heftig.
Macallan Ruby ik denk toch wel de beste Whisky van de dag. Sherry, zoet, krachtig, complex. Ik heb de fles even opgezocht...oef....rond de 160 euro. Fantastische dram.
Macallan Amber omdat de Ruby zo'n indruk maakt ook de Amber geproefd en die stak er dan wat slapjes bij af. Wat waterig en minder body. Deze viel wat tegen.
Talisker Storm ik geef de voorkeur aan de 10 yr, deze deed het niet voor mij.
Ardbeg Uigeadail wow, een explosie aan smaken met zoals te verwachten veel peat en smoke. Heerlijk, deze komt ook wel eens in huis.
Lagavulin 1991 destillers edition ook een winnaar, wellicht lekkerder dan de 16 yr. Vond hem zeer geslaagd.
Laphroaig 18yr deze komt er in als mn quarter cask op is. Heerlijke Whisky.
Benriach 17yr Burgundywood op de valreep deze nog geproefd en het leek wel alsof ik een glaasje rose aan het drinken was qua kleur. Apart...fruitig, pittig. Deze wil ik nog wel eens proeven maar deze is zeer interessant. Lekkere zomerwhisky. Laat het nu bijna zomer zijn....

Nogmaals een dikke pluim voor de organisatie. Je krijgt zeer veel voor 30,- Ook het programmaboekje was erg aangenaam, mooie locatie en je kon nog een broodje pakken ook! Beste Whiskyfestival waar ik tot op heden ben geweest. Topsfeer ook. :Pipersmile
0 x
Afbeelding

whiskysite
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor whiskysite » 21 Apr 2013, 20:32

Thanks Mel! Goed om te horen dat alles naar het zin was!

Even terugkomend op Bruichladdich, deze miste inderdaad op festival! Erg jammer inderdaad, maar heeft te maken met een wisseling van importeur! De oude (bresser & timmer) die doen er niets meer mee aangezien het contract is afgelopen, en de nieuwe (maxxium) neemt het per 1 juni over! Volgend jaar zal hij er zeker weer zijn!
0 x

Carlo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Carlo » 21 Apr 2013, 20:35

jan valk schreef:Ik was in de gelukkige positie zowel de middag als de avond sessie te mogen bijwonen. In de middag heb ik foto's kunnen/mogen maken waarvan ik hieronder een link zal plaatsen. Helaas voor Piet is het een facebook link :bigsmile .

..................

Je hebt mij er ook goed opgezet. Sta samen met een vriend van mij achter de broodschaal. de linker ben ik
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 21 Apr 2013, 20:54

whiskysite schreef:Thanks Mel! Goed om te horen dat alles naar het zin was!

Even terugkomend op Bruichladdich, deze miste inderdaad op festival! Erg jammer inderdaad, maar heeft te maken met een wisseling van importeur! De oude (bresser & timmer) die doen er niets meer mee aangezien het contract is afgelopen, en de nieuwe (maxxium) neemt het per 1 juni over! Volgend jaar zal hij er zeker weer zijn!

Ach, vond het geen probleem hoor, er was nog meer dan genoeg aan andere lekkere dingen :) Was al blij dat B&T de Taketsuru 17yo en de Invergordon 46yo hadden. Waren samen met de Port Ellen die ik heb geproefd de toppers van de dag voor mij persoonlijk.
0 x

Terug naar “Archief en ervaringen van voorbije evenementen, N&T's,...”