15/17 nov 2013: International Whisky Festival (IWF) Den Haag
Re: 15/17 nov 2013: International Whisky Festival (IWF) Den
Geen online voorronde van de Whiskykenner competitie dit jaar?
0 x
Kay schreef:Geen online voorronde van de Whiskykenner competitie dit jaar?
Jawel hoor: http://www.whiskykennervanhetjaar.nl/
Je moet wel lid zijn van Highland Park's promotieclubje the inner circle.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
- Levenswater
- Actief lid

mandybestman schreef:Dank je wel voor je reactie.
we willen graag samen, dus 1 kaart is niet voldoende.
Ik heb ook nog 1 kaartje te koop voor de VIP Sessie, maakt samen 2
0 x
Win een kaartje voor de uitverkochte zaterdag.
Waarom wil jij naar het Whisky Festival in Den Haag?
Wees zo origineel mogelijk.
( einddatum 8 november)
Waarom wil jij naar het Whisky Festival in Den Haag?
Wees zo origineel mogelijk.
( einddatum 8 november)
0 x
"The secret to creativity is knowing how to hide your sources" ( A. Einstein )
http://www.whiskygirl.nl
http://www.whiskygirl.nl
Ik ga vrijdag een vinoloog verrassen met een bezoek aan het whiskyfestival. Heeft iemand nog tips wat ik hem absoluut moet laten proeven en wat absoluut niet? Van wijnen en proeven weet hij alles, maar whisky is helemaal nieuw voor hem.
0 x
- laddie teun
- Top bijdrager

laat hem kennis maken met de enorme variëteit in whisky
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel
Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com
Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com
W-key schreef:Heeft iemand nog tips wat ik hem absoluut moet laten proeven en wat absoluut niet?
ik zou het ook niet weten...
Ik verwacht er vrijdagmiddag te zijn.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
- Levenswater
- Actief lid

W-key schreef:Ik ga vrijdag een vinoloog verrassen met een bezoek aan het whiskyfestival. Heeft iemand nog tips wat ik hem absoluut moet laten proeven en wat absoluut niet? Van wijnen en proeven weet hij alles, maar whisky is helemaal nieuw voor hem.
Je hebt van de classic malts een smaakwiel, die kun je als basis gebruiken. Een speyside naast een Islay bijvoorbeeld. Verder kun je denken aan invloeden van vaten dus bv iets van dezelfde leeftijd en destilleerderij waarvan er een variant is wat op een sherry vat heeft gelegen naast eentje op een eiken vat.
Glenfiddich heeft bijv. een 14 jaar oude op eiken en eentje met rum finish. Zo zijn er veel meer distilleerderijen die spelen met vaten.
0 x
Ik ben er zondag 
0 x
Matthijs, whiskynerd.
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

W-key schreef:Ik ga vrijdag een vinoloog verrassen met een bezoek aan het whiskyfestival. Heeft iemand nog tips wat ik hem absoluut moet laten proeven en wat absoluut niet? Van wijnen en proeven weet hij alles, maar whisky is helemaal nieuw voor hem.
Hey broer
Misschien leuk om hem ook whiskies te laten proeven die gerijpt zijn op wijnvaten. Er zijn best wel wat Sauternes finishes. Bijvoorbeeld de Nectar D'or van Glenmorangie. Verder dingen als Springbank 12 Year Old Claret Wood, Arran Madeira Cask Finish, BenRiach 18 Year Old Gaja Barolo Wood Finish. Verder mss interessant om naar typische sherry finishes te kijken. Veel op Olorosso vaten of PX.
Oow en ik heb zelf vaak bij dingen als Clynelish, Dailuaine en Teaninich associaties met droge witte wijn gehad.
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Het geluk gehad dat ik vandaag de VIP sessie heb mogen bijwonen én een prachtige Bowmore tasting. Dit in het goede gezelschap van Piet. Vond het ook heel erg leuk om de forumbaas eens in levenden lijve te ontmoeten!
Lijst van vandaag was:
- Bowmore 12yo: voor een instap standaard botteling is dit een prima whisky. Zoals in de presentatie al benadrukt werd: veel honing, duidelijke vanille van de bourbonvaten en rook.
- Bowmore 15yo Darkest: Veel invloed van de 3 jaar finish op first fill sherry vaten. Ik ben nog steeds geen fan van deze expressie. Ik denk een soort lijmachtige toon te ruiken die mij gewoon niet bevalt.
- Bowmore Devil's Cask: 5000 flessen van €65, nergens meer te krijgen en voor absurde bedragen op het web. Ik vraag mij af hoeveel mensen die deze hype hebben gecreëerd daadwerkelijk de whisky geproefd hebben. Maarrrrrr wow, als je er eentje hebt mag je blij zijn hoor. Erg kruidige, pittige en zoet/zoute whisky die goed te drinken is zonder water en een finish heeft die mij goed bevalt. met een drupje water nog lekkerder. Richting 90 punten.
- Bowmore 1997 cask sample, first fill sherry butt @ 53,2%: Slechts 3% lager dan de vorige, maar fluweelzacht. Dat kan niet alleen aan die 6 jaar liggen denk ik. Erg lekker ook!
- Bowmore 23yo Port: wederom een absurde prijs, maar wel verdomd lekker. Weinig notes gemaakt in de haast, vond geloof ik alleen de finish van deze net iets minder.
De laatste 3 schommelden wat mij betreft allemaal rond de 89 punten.
Verder nog:
- Teeling 21yo: on-Ierse whiskey. Erg lekker, maar een iets te bittere afdronk die ik wat minder vond
- Glenmorangie 25yo: Wilde ik graag proeven om zo de hele range gehad te hebben. Vond de neus een beetje zwak maar had wel een geweldig mooie finish. Toch zou ik van de standaard lijn eerder een 18yo willen hebben.
- Millstone Peated: De minste van de hele avond. Zweetsokken of oude kaas. Heb deze niet eens opgedronken.
- Great King Street Batch #00-V4 (sherry): Minste expressie van Compass Box die ik tot nu toe heb geproefd. Wat mij betreft een mislukt experiment.
- Bruichladdich Islay Barley 6yo 2007: Ondanks dat dit 1 van de laatste was enorm veel smaak. Staat op de shortlist.
- Strathmill 37yo 1974 Archives: veel hout, vanille, fruitig (moerbeien moest ik zelfs even aan denken!) prachtige whisky!
- Benriach 16yo Claret Wood: BAM! behoorlijk heftig experiment. Finish die veel weg heeft van first fill sherry.
Eigenlijk was ik op dat moment wel klaar met proeven in zo'n korte tijd (de alcohol begon zijn werk te doen). Toevallig stond ik naast iemand die (voor 25 drams!) een "Probably Speyside Finest Distillery 1965 Old & Rare" aan het proeven was. Een 46 jaar oude Glenfarclas. Vervolgens had ik de mazzel dat ik ook een sipje mocht proeven. Dit ene slokje overtrof toch wel al het andere! Het verbaasde mij trouwens hoeveel het mij deed denken aan de ook 46 jaar oude Invergordon die ik zelf heb. Ben erg benieuwd of het vaker zo is dat de invloed van het hout na zoveel jaar rijpen het verschil tussen een grain of malt misschien heel erg veel kleiner maakt.
Tijdens de tocht richting uitgang Sietse nog even de hand geschud en een Highland Park 10yo Ambassador's Choice 46% geproefd. Ondanks mijn toestand op dat moment kan ik wel concluderen dat ik zou willen dat deze ergens te koop was!
Lijst van vandaag was:
- Bowmore 12yo: voor een instap standaard botteling is dit een prima whisky. Zoals in de presentatie al benadrukt werd: veel honing, duidelijke vanille van de bourbonvaten en rook.
- Bowmore 15yo Darkest: Veel invloed van de 3 jaar finish op first fill sherry vaten. Ik ben nog steeds geen fan van deze expressie. Ik denk een soort lijmachtige toon te ruiken die mij gewoon niet bevalt.
- Bowmore Devil's Cask: 5000 flessen van €65, nergens meer te krijgen en voor absurde bedragen op het web. Ik vraag mij af hoeveel mensen die deze hype hebben gecreëerd daadwerkelijk de whisky geproefd hebben. Maarrrrrr wow, als je er eentje hebt mag je blij zijn hoor. Erg kruidige, pittige en zoet/zoute whisky die goed te drinken is zonder water en een finish heeft die mij goed bevalt. met een drupje water nog lekkerder. Richting 90 punten.
- Bowmore 1997 cask sample, first fill sherry butt @ 53,2%: Slechts 3% lager dan de vorige, maar fluweelzacht. Dat kan niet alleen aan die 6 jaar liggen denk ik. Erg lekker ook!
- Bowmore 23yo Port: wederom een absurde prijs, maar wel verdomd lekker. Weinig notes gemaakt in de haast, vond geloof ik alleen de finish van deze net iets minder.
De laatste 3 schommelden wat mij betreft allemaal rond de 89 punten.
Verder nog:
- Teeling 21yo: on-Ierse whiskey. Erg lekker, maar een iets te bittere afdronk die ik wat minder vond
- Glenmorangie 25yo: Wilde ik graag proeven om zo de hele range gehad te hebben. Vond de neus een beetje zwak maar had wel een geweldig mooie finish. Toch zou ik van de standaard lijn eerder een 18yo willen hebben.
- Millstone Peated: De minste van de hele avond. Zweetsokken of oude kaas. Heb deze niet eens opgedronken.
- Great King Street Batch #00-V4 (sherry): Minste expressie van Compass Box die ik tot nu toe heb geproefd. Wat mij betreft een mislukt experiment.
- Bruichladdich Islay Barley 6yo 2007: Ondanks dat dit 1 van de laatste was enorm veel smaak. Staat op de shortlist.
- Strathmill 37yo 1974 Archives: veel hout, vanille, fruitig (moerbeien moest ik zelfs even aan denken!) prachtige whisky!
- Benriach 16yo Claret Wood: BAM! behoorlijk heftig experiment. Finish die veel weg heeft van first fill sherry.
Eigenlijk was ik op dat moment wel klaar met proeven in zo'n korte tijd (de alcohol begon zijn werk te doen). Toevallig stond ik naast iemand die (voor 25 drams!) een "Probably Speyside Finest Distillery 1965 Old & Rare" aan het proeven was. Een 46 jaar oude Glenfarclas. Vervolgens had ik de mazzel dat ik ook een sipje mocht proeven. Dit ene slokje overtrof toch wel al het andere! Het verbaasde mij trouwens hoeveel het mij deed denken aan de ook 46 jaar oude Invergordon die ik zelf heb. Ben erg benieuwd of het vaker zo is dat de invloed van het hout na zoveel jaar rijpen het verschil tussen een grain of malt misschien heel erg veel kleiner maakt.
Tijdens de tocht richting uitgang Sietse nog even de hand geschud en een Highland Park 10yo Ambassador's Choice 46% geproefd. Ondanks mijn toestand op dat moment kan ik wel concluderen dat ik zou willen dat deze ergens te koop was!
0 x
Ja, was een mooie line-up in de Bowmore masterclass door Gordon Dundas de Global Brand Ambassador van Morrison Bowmore.
Mijn notities (en die van Pieter) staan in Bowmore vijf-OB line-up.
Ik heb ná de Masterclass vooral genetwerkt (cq té veel gekletst) en niet veel meer geproefd. Wel enkele "firsts", o.a. de jongens van WhiskyBase en WhyskyApp.
Nog geproefd:
- IWS Clubbotteling 2013: Bowmore 21yo, botteling van Douglas of Drumlanrig Bowmore 21y, 46%. Ook zeer aangenaam.
- Millstone 100% Rye. Vooral kruidigheid en bijzonder soepel. Mijn eerste 100%. Ik kon het wat moeilijk plaatsen in dit malt-stadium. Moet er nog eens voor gaan zitten.
- Kavalan Solist Sherry Cask op bijna 60%. Tsja Wat heet "Sherry bom", meer een "Sherry monster". Zelfs op CS goed te drinken maar kon wel wat water hebben.
Mijn notities (en die van Pieter) staan in Bowmore vijf-OB line-up.
Ik heb ná de Masterclass vooral genetwerkt (cq té veel gekletst) en niet veel meer geproefd. Wel enkele "firsts", o.a. de jongens van WhiskyBase en WhyskyApp.
Nog geproefd:
- IWS Clubbotteling 2013: Bowmore 21yo, botteling van Douglas of Drumlanrig Bowmore 21y, 46%. Ook zeer aangenaam.
- Millstone 100% Rye. Vooral kruidigheid en bijzonder soepel. Mijn eerste 100%. Ik kon het wat moeilijk plaatsen in dit malt-stadium. Moet er nog eens voor gaan zitten.
- Kavalan Solist Sherry Cask op bijna 60%. Tsja Wat heet "Sherry bom", meer een "Sherry monster". Zelfs op CS goed te drinken maar kon wel wat water hebben.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Ik ben vrijdagavond geweest. Ik begin direct maar met "zeuren"....het viel me zeer tegen waar je allemaal voor bij moest betalen. Zelfs de vrij regielere bottelingen, daar moest minstens 1 a 2 drams bij. Vele daarvan waren vorig jaar nog gratis te proeven. Wat een verschil met bv Leiden. Ik was dus zeer veel geld kwijt. Je betaald 45 euro entree, dan verwacht ik toch wel iets buiten de 10 jarigen om te proeven. Je betaald dus 45 euro om vervolgens te betalen om iets te proeven....
Toch gezellig gehad en ook mooie drams geproefd. Maar een duur uitje is/wordt het op deze manier wel.
Toch gezellig gehad en ook mooie drams geproefd. Maar een duur uitje is/wordt het op deze manier wel.
0 x
Terug naar “Archief en ervaringen van voorbije evenementen, N&T's,...”