Ik ben gisteren met mijn vriendin naar de avondsessie geweest. Dit was voor ons allebei de eerste keer op een dergelijk festival, en wat me opviel was dat bijna werkelijk overal voor betaald diende te worden. Misschien had ik wat verkeerde verwachtingen, maar voor bijna 30 euro per persoon had ik niet verwacht ook nog 2 euro voor ons beiden voor de garderobe te hoeven betalen.
Wat ik ook jammer vond was dat voor een zeer groot aantal whisky's betaald moest worden. Ik snap dat het niet uit kan om een dure Brora van 35 jaar oud voor niks te gaan uitschenken, maar 2 euro betalen voor een Talisker 57 North? Deze is 'maar' 44,95 euro op het internet. Gelukkig waren er ook standhouders te vinden die maar wat graag hun lekkers gratis schonken. Zo schonken de mensen bij de Aberlour/Chivas/Four Roses/Jameson-stand nagenoeg alle whisky's voor niets (zo ook de A'bunadh batch 44). De Balvenie standhouder schonk zelfs de 17yo Peated Cask gratis.
Moeten betalen voor relatief simpele bottelingen vind ik jammer en had ik niet verwacht. In mijn ogen zet vooral Diageo Nederland zich op deze manier niet bepaald neer als een sympathiek concern, ik had me verheugd op het spul van Talisker, Caol Ila en Lagavulin..
Ik heb uiteindelijk voor 4 glazen betaald; Talisker 57 North, Redbreast 12yo Single Pot Still CS, The Yamazaki 12 en de Ardbeg Uigeadail.
We hebben in totaal samen 32 whisky's geproefd, waarbij de Talisker 57 North, Laphroaig Triple Wood en de Ardbeg Uigeadail de toppers waren. Het kruidige van de Yamazaki 12 hadden we nooit eerder ervaren. Lekker en apart, maar voor mij geen absolute topper.
Tegenvaller was de Talisker Storm. Wat mij betreft hebben ze uit de Storm gehaald wat een Talisker een Talisker maakt, de peperkick. Het drinkt te makkelijk, het Talisker karakter is weg.
Kort samengevat: het was voor ons beiden een topavond! Er hing een geweldige sfeer, iedereen is makkelijk aanspreekbaar en het is gewoon gezellig. Volgend jaar gaan we zeker weer!