Verschillen tussen Japanse en Schotse whisky (productie)

Alles over Japanse Whisky (behalve proefnotities).
Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Mei 2013, 16:32

Uit Welke Japanse Whisky als eerste ?
Piet schreef:
MichelC schreef:... Ik moet nog wel het japans eiken er uit halen, misschien is dat het frisse wat je erin ruikt...

Let wel dat Japanse whiskies op 100% Japans-eiken een zeldzaamheid zijn, vaak wel een klein deel. Mizunara is wel vrij uitgesproken (sandelhout, wierook,..). Veel Japanse whiskies hebben nooit Japans-eiken gezien. Het is duur want er is té weinig en wordt ook voor meubels gebruikt.
Er wordt in Japan ook wel gebruik gemaakt (geëxperimenteerd met) van ceder- en sandelhout maar ook dat is zeldzaam. Het meeste dat je zult proeven is "gewoon" ex-bourbon vaten, sherry vaten etc. dus met de ons bekende (hergebruik)vaten en eikensoorten.

Bij Yamazaki is de mix 80% Amerikaans wit-eiken (hergebruikt en nieuw), 15% Spaans-eiken (ex oloroso) en 5% Japans-eiken (nieuw). En dan wordt ook daar wel of niet gebrand of her-brand, meer hergebruikt etc. etc..
Ik weet niet hoe dat specifiek voor de 10yo is.
Veel van de specifieke smaak komt af van eigen gistsoorten/culturen, afwijkende fermentatie en granen uit andere delen van de wereld en natuurlijk van andere zaken in het productieproces.

Los van het bovengenoemde houtmanagement nog wat factoren.

Ik lees onlangs dat het vergisten in Japan toch wel afwijkt van de manier waarop dat in Schotland (over het algemeen) gedaan wordt.
In Japan wordt de invloed van de gistcultuur op de smaak van het eindproduct als veel belangrijker gezien dan in Schotland. en heeft daarom een heel strikt gistregiem. Een substantieel deel van de eigen identiteit van een malt wordt hieraan toegeschreven. En er zijn studies die dit aantonen en er is zelfs een giststam vernoemd naar een bij Suntory gebruikte gist-schimmel: "Lactobacillus suntoryeus"
Men onderhoudt en gebruikt meestal een eigen giststam én gebruikt ook biergist voor de fermentatie.
Ook wordt er vaak langer vergist en laat men de temperatuur hoog oplopen.

Een andere niet onbelangrijke (smaak)factor is het gebruik van bamboe-houtskool om het distillaat te filteren. Bamboe-houtskool is o.a. rijk aan diverse mineralen, die tijdens het filteren oplossen en in het distillaat terecht komen.

Ook is er nog zoiets als "Parallel Dual Fermentation".
Uit zetmeel komt maltose voort dat dan de fermentatie op gang brengt.
In Japan wordt er voor vergisting van andere dranken (o.a. Sake) al heel lang gebruik gemaakt van een andere schimmel, genaamd Koji-kin (Aspergillus oryzae). Door die twee nu bij elkaar te kieperen kan "versuikering" (saccarification) in één gang gedaan worden, "Parallel Dual Fermentation". De koji produceert een aantal zuren die anders niet voorkomen en die de mash een unieke smaak geven.

Deze laatste toevoeging mag in Schotland niet gebruikt worden als het distillaat Whisky gaat heten. Het is me niet duidelijk of dit proces gebruikt wordt voor Japanse whisky die geëxporteerd wordt..... en dus voor de Japanse whisky die wij consumeren.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Piet
Moderator
Moderator

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-3 (±2 t/m 7 okt)

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Okt 2013, 10:32

Uit viewtopic.php?f=671&t=4132

Dutch-Drammer schreef:Er wordt wel gezegd dat schotse whiskies met het hart en gevoel gemaakt worden en dat Japanse whiskies "engeneerd" worden.

Wie dat gezegd heeft weet wat marketing is :P

Een andere interpretatie in het streven naar perfectie zou kunnen zijn dat Japaners het productieproces dus beter onder controle (willen) hebben 8-)
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 10 Okt 2013, 10:34

Piet schreef:
Dutch-Drammer schreef:Er wordt wel gezegd dat schotse whiskies met het hart en gevoel gemaakt worden en dat Japanse whiskies "engeneerd" worden.

En heeft nog nooit Karuizawa gehad.
0 x
Afbeelding

Dutch-Drammer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dutch-Drammer » 10 Okt 2013, 12:16

Piet schreef:

Een andere interpretatie in het streven naar perfectie zou kunnen zijn dat Japaners het productieproces dus beter onder controle (willen) hebben 8-)

Maar mijn conclusie is dan eerder dat een beter produktieproces niet altijd leidt tot een betere whisky ( soms wel, soms niet dus).
Hoewel ik zelf erg gecharmeerd ben van Japanse whiskies zou ik toch niet zeggen dat een willekeurige Japanse whisky beter is dan een Schotse.

Maar bij dit soort uitspraken komt zeker marketing om de hoek kijken.
0 x
Afbeelding
Friend of Laphroaig & Member of The Ardbeg Committee

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Okt 2013, 14:17

Dutch-Drammer schreef:Hoewel ik zelf erg gecharmeerd ben van Japanse whiskies zou ik toch niet zeggen dat een willekeurige Japanse whisky beter is dan een Schotse.

Ik ook niet want dat zou ik heel boud vinden. Is ook iets heel anders dan waarover het ging.
En wat heet "beter".
Hetgeen wat een whisky zo mooi maakt zijn de verontreinigingen die er in zitten. Een malt zonder verontreiniging zou heel saai zijn. Maar om dat verontreinigen gecontroleerd te doen, daar is inderdaad de juiste kennis en techniek voor nodig.
Om dan te zeggen dat als je het maar op zijn beloop laat whisky's "met het hart en gevoel gemaakt worden".... Zie de Bruichladdich story van de afgelopen 13 jaar zou ik zeggen.

Ja, en hoe willekeurig is willekeurig. Maar dit is ook weer een heel andere discussie.
Een Japanse Single Malt kost gemiddeld genomen wellicht het dubbele van een willekeurige Schotse Single Malt. Het is dus niet zo heel makkelijk vergelijken. Ook niet als het over het aantal beschikbare expressies en distilleerderijen per land gaat en nog wat van die zaken.

De kreet waarmee het begon is en blijft voor mij marketingcrap hoor.

Ref: Verschillen tussen Japanse en Schotse whisky productie
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 11 Okt 2013, 09:39

Dutch-Drammer schreef:Japanse whiskies zijn over het algemeen gebalanceerder/gladder er zitten geen "foutjes" in waardoor ze karakter missen

En lijmlucht valt niet onder je categorie van 'foutjes'? ;)
0 x
Afbeelding

Dutch-Drammer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dutch-Drammer » 11 Okt 2013, 11:24

Kay schreef:
Dutch-Drammer schreef:Japanse whiskies zijn over het algemeen gebalanceerder/gladder er zitten geen "foutjes" in waardoor ze karakter missen

En lijmlucht valt niet onder je categorie van 'foutjes'? ;)

Nee lijmlucht valt niet in mijn categorie foutjes in dit veband, ik doelde meer op foutjes in de balans.
overigens heb ik nog nooit een lijmlucht in Japanse whiskies waargenomen, wat niet zegt dat het er niet in zit maar misschien
zo uitgebalanceerd dat het voor mij overkomt als een niet benoembaar gedeelte van het geheel. En misschien benoem ik die geur die jij lijmlucht noemt wel anders. En afgezien daarvan, is lijmlucht per defintie onaangenaam en zou het daarom een foutje zijn ? Ieder zijn smaak en geur beleving, velpon vindt ik niet vies ruiken bijvoorbeeld ( ok, ook niet echt lekker ).

Als voorbeeld : alle geuren en smaken die wij in whisky vinden zijn toch verontreinigingen van de zuivere alcohol (ethanol) , en vinden wij dit niet juist de charme het lekkere van ( het ontdekken van ) whisky ?
Is een whisky uit vat 2 niet anders dan de whisky uit vat 3 en daarom fout ten opzichte van het andere vat ?
blijkbaar volgens de distillery wel want zij voegen de vaten samen tot een malt-blend. Onafhankelijken zoeken juist de vaten uit op foutjes ten opzichte van deze distillery editie en prijzen een bepaald vat de hemel in.
0 x
Afbeelding
Friend of Laphroaig & Member of The Ardbeg Committee

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 11 Okt 2013, 12:50

Sorry hoor, maar blenden is niet alleen om een vat wat 'minder' is alleen maar te balanceren met een vat dat beter is en consistentie te creëren. Vaten met die 'foutjes' zoals jij ze noemt (blijf het een wat vreemde benaming vinden, maar ok) kunnen ook samen juist een verrijking zijn. De logica dat het maltblenden smaken alleen maar zou afvlakken ontgaat mij volledig. Dat is zoiets als zeggen dat een smoothie met alleen banaan meer uitgesproken is dan een smoothie met banaan, frambozen en aardbeien en dat je die laatste dus saaier vindt...
Overigens is mijn persoonlijke ervaring sowieso al niet dat Japanse whiskies in de regel gebalanceerder zijn dan Schotse, maar dat blijft persoonlijk natuurlijk.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Okt 2013, 12:58

Dutch-Drammer schreef:de distillery wel want zij voegen de vaten samen tot een malt-blend.

En voor alle duidelijkheid om verwarring te voorkomen.

Als dit op één en dezelfde distilleerderij gebeurt met eigen malts wordt er nog steeds gesproken over "Single Malt". Pas wanneer meerdere malts van verschillende distilleerderijen bij elkaar worden gekieperd heet het "Blended Malt".

Ik zou i.p.v. blend liever mengen/samenstellen gebruiken ;)

En Inderdaad "fout" vind ik ook geen juiste en nog al beladen term hiervoor. Het gaat in deze context juist om specifieke karakteristieke kenmerken. Fout is fout.
0 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Re: Verschillen tussen Japanse en Schotse whisky (productie)

Ongelezen berichtdoor FGG » 19 Mar 2018, 16:29

Ik heb afgelopen weekend een (commerciële) sampleset met Japanse whisky's mogen proeven. De volgende 6 Japanners waren hierin vertegenwoordigd:

Yamazakura Blended Whisky
Yamazaki 12yo
Togouchi 12yo blend
Taketsuru NAS
Nikka from the Barrel
Nikka blended

Om eerlijk te zijn vond ik 't bedroevend. De bovenste 4 waren echt een slappe bedoening: weinig smaak, waterig, geen karakter.
De 2 Nikka's waren beter, met name de Nikka from the Barrel is een prima whisky, de blend wat minder maar nog steeds meer bite dan die bovenste 4.

Ik snap dat ik hier de instappers te pakken heb, maar dan nog...

Ik laat het Japanse spul voorlopig nog ff links liggen.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 19 Mar 2018, 21:02

FGG schreef:Ik heb afgelopen weekend een (commerciële) sampleset met Japanse whisky's mogen proeven. De volgende 6 Japanners waren hierin vertegenwoordigd:

Yamazakura Blended Whisky
Yamazaki 12yo
Togouchi 12yo blend
Taketsuru NAS
Nikka from the Barrel
Nikka blended

Om eerlijk te zijn vond ik 't bedroevend. De bovenste 4 waren echt een slappe bedoening: weinig smaak, waterig, geen karakter.
De 2 Nikka's waren beter, met name de Nikka from the Barrel is een prima whisky, de blend wat minder maar nog steeds meer bite dan die bovenste 4.

En laten die laatste twee nu voornamelijk uit Schotse whisky bestaan.....

Zolang er geen Single Malt op een Japanner staat, mag er geïmporteerd spul in zitten (Glen Moray werd onlangs nog door Ralfy gesuggereerd en ook Serge heeft hier wat over gezegd).
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 19 Mar 2018, 21:38

defeatless schreef:(Glen Moray werd onlangs nog door Ralfy gesuggereerd ...
Én Ben Nevis, uiteindelijk ook eigendom van Nikka.
0 x

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 19 Mar 2018, 22:04

FGG schreef:Ik snap dat ik hier de instappers te pakken heb, maar dan nog...

Als whiskyliefhebber doe je je hier wel te kort mee.
Wel jammer dat ze jou dit hebben voorgeschoteld alszijnde Japanse whisky, aan de andere kant staat dit spul bij elke slijter, ik begrijp wel dat men dit aan de man wil brengen.
Ik zou je toch adviseren een keer op een whiskyevent een lekkere Japanner te proeven (een beetje sparen van te voren), het geeft toch wel een andere dimensie.
Op het forum worden ook verschillende samples aangeboden o.a. single cask Yamazaki :bigsmile
0 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 20 Mar 2018, 08:11

defeatless schreef:
FGG schreef:Om eerlijk te zijn vond ik 't bedroevend. De bovenste 4 waren echt een slappe bedoening: weinig smaak, waterig, geen karakter. De 2 Nikka's waren beter, met name de Nikka from the Barrel is een prima whisky, de blend wat minder maar nog steeds meer bite dan die bovenste 4.

En laten die laatste twee nu voornamelijk uit Schotse whisky bestaan.....

Ha!, Dat wist ik niet. Blijkbaar is er met m'n smaak dan iets wel in orde. :bigsmile

Dyson81 schreef:
FGG schreef:Ik laat het Japanse spul voorlopig nog ff links liggen.

Als whiskyliefhebber doe je je hier wel te kort mee.
Wel jammer dat ze jou dit hebben voorgeschoteld alszijnde Japanse whisky, aan de andere kant staat dit spul bij elke slijter, ik begrijp wel dat men dit aan de man wil brengen.
Ik zou je toch adviseren een keer op een whiskyevent een lekkere Japanner te proeven (een beetje sparen van te voren), het geeft toch wel een andere dimensie.
Op het forum worden ook verschillende samples aangeboden o.a. single cask Yamazaki :bigsmile

Ik weet niet of ik me hiermee tekort doe. De sampleset was een verjaardagscadeau van iemand en die denkt dat ie met de €30 die die 6 buisjes waarschijnlijk wel gekost hebben een smak geld aan whisky heeft uitgegeven. Het idee is leuk, natuurlijk, maar ach...
Ik heb zelf de Nikka Coffey Malt in de kast staan, wél een single malt dus, en die vind ik redelijk. Ik heb eerder nog eens ergens 2 samples Japans gehad, maar dat was nog vóórdat ik bijhield wat ik had gedronken. Ik sta nog steeds open voor allerlei soorten whisky maar ik vrees dat de volgende Japanse van een iets hoger niveau moet komen. Voorlopig nog even niet want het valt niet echt binnen mijn scope (FGG @ De volgende stap), maar wie weet. Misschien over 3 weken op het WWT.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 20 Mar 2018, 12:44

tekort doen is een groot woord.
Je doet er het imago van Japanse whisky wel mee tekort wat mij betreft.
Het klopt dat de prijzen tegenwoordig ridicuul zijn.
Maar als je de kans hebt om bijvoorbeeld een single cask Yoichi, Miyagikyo, Yamazaki, Karuizawa te proeven.
Zeker doen! Er zitten echte pareltjes tussen!
Beter als vele Schotse whisky's.
1 x

Terug naar “Japanse Whisky”