Welke Japanse Whisky als eerste ?

Alles over Japanse Whisky (behalve proefnotities).
Gebruikersavatar
Spainkiller
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 Mar 2021, 01:49

Re: Welke Japanse Whisky als eerste ?

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 05 Mei 2021, 18:32

Het was een interessante ervaring om, met dit draadje in het achterhoofd, Malt Reviews recensie van Suntory's budgetwhisky Tori te lezen. Vooral omdat de recensent in kwestie opent met een fascinerende kijk op het hele authenticiteitsdebat: het idee dat whisky's afgerekend zouden moet worden op het elders sourcen van hun ingrediënten, is een hypocriete, aldus de auteur. Toegegeven, het probleem met veel 'Japanse' whisky's is niet de oorsprong van de ingrediënten maar van het destillatie- en/of rijpingsproces, maar het blijft een interessant punt om in het achterhoofd te houden.

(Dat de Toki vervolgens ook nog eens een 7 krijgt, vind ik helemaal opvallend, zelfs binnen de context van het budgetprijskaartje en het feit dat de whisky grotendeels wordt neergezet als ingrediënt voor o.a. highballs.)

Het vertoog gaat verder in de comments:

Fortunately, the Japanese whisky cognoscenti have sussed which makers (Chichibu, Eigashima, Kirin, Mars, Suntory, Nikka) are distilling malt whisky in Japan, versus the ones buying and re-bottling anonymous Scottish malt (Kurayoshi, Golden Horse), or selling Shochu as “rice whisky” (Fukano, Ohishi).


Having been introduced two summers ago in the U.S., Toki is now de-rigeur on the bar shelves of your hip establishments of choice. It seems that Hibiki Japanese Harmony was too dear to mix profitably into cocktails, so they rolled out Toki for your economical barman looking to capitalize on the Japanese whisky fad.


To be honest, if I could I’d just throw all of my money at Chichibu, because let’s face it, that’s where some of the world’s most amazing spirit is being made.


Krijg hierdoor nou wel zin om onderzoek te doen naar die Chichibu-whisky's!
0 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3980
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Welke Japanse Whisky als eerste ?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Mei 2021, 20:48

Spainkiller schreef:Het was een interessante ervaring om, met dit draadje in het achterhoofd, Malt Reviews recensie van Suntory's budgetwhisky Tori te lezen. Vooral omdat de recensent in kwestie opent met een fascinerende kijk op het hele authenticiteitsdebat: het idee dat whisky's afgerekend zouden moet worden op het elders sourcen van hun ingrediënten, is een hypocriete, aldus de auteur. Toegegeven, het probleem met veel 'Japanse' whisky's is niet de oorsprong van de ingrediënten maar van het destillatie- en/of rijpingsproces, maar het blijft een interessant punt om in het achterhoofd te houden.....

Of je het deitilaat cq. whisky uit het buitenland haalt en verkoopt als Japans vind ik toch wel iets van een andere orde dan wanneer je de ingrediënten overal vandaan sleept.
Heb ik liever een Ben Nevis uit de Schotse fles dan een Ben Nevis uit een Nikka fles (voor Nikka prijs).
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Welke Japanse Whisky als eerste ?

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Mei 2021, 20:55

In Twente zit er eentje die met afval hout naar Oostenrijk rijdt en daar de vaten in elkaar laat timmeren met z’n ‘Twents eiken’.
Om te gieren natuurlijk, Twents eiken bestaat helemaal niet, net zo min als Drents eiken. Of Zeeuws eiken. Maar als je er dan je marketing van de kouwe grond er aan opgehangen hebt laat het dan ook in Twente tot vat verwerken.
Whisky nonsens.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3980
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Welke Japanse Whisky als eerste ?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Mei 2021, 21:06

Weet ik niet of we in Nederland nog kuiperijen hebben.

Behalve in Den Haag, dan.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Spainkiller
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 Mar 2021, 01:49

Re: Welke Japanse Whisky als eerste ?

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 05 Mei 2021, 22:01

Reichenbach schreef:Of je het destilaat cq. whisky uit het buitenland haalt en verkoopt als Japans vind ik toch wel iets van een andere orde dan wanneer je de ingrediënten overal vandaan sleept.

Spainkiller schreef:Toegegeven, het probleem met veel 'Japanse' whisky's is niet de oorsprong van de ingrediënten maar van het destillatie- en/of rijpingsproces


:)
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Welke Japanse Whisky als eerste ?

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Mei 2021, 22:46

Reichenbach schreef:Weet ik niet of we in Nederland nog kuiperijen hebben.

Behalve in Den Haag, dan.


Nou? Da’s tenminste niet in Oostenrijk :?
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Welke Japanse Whisky als eerste ?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 05 Mei 2021, 23:15

Oogadal schreef:In Twente zit er eentje die met afval hout naar Oostenrijk rijdt en daar de vaten in elkaar laat timmeren met z’n ‘Twents eiken’.
Om te gieren natuurlijk, Twents eiken bestaat helemaal niet, net zo min als Drents eiken. Of Zeeuws eiken. Maar als je er dan je marketing van de kouwe grond er aan opgehangen hebt laat het dan ook in Twente tot vat verwerken.
Whisky nonsens.

Als je t hebt over de plank mis slaan.. Maarja je moet wat doen om op te vallen natuurlijk. Er wordt nu wel over gepraat :gnif Niet dat dit m iets op gaat leveren maar toch..er wordt over gepraat :lol:
Twents eiken bestaat en fc twente wint volgend jaar de champions league :HitHead nog eventjes volhouden voor de bühne mannen, kom op! :bigsmile
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5372
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: Welke Japanse Whisky als eerste ?

Ongelezen berichtdoor henri » 05 Mei 2021, 23:34

dit soort dingen heb je simpelweg geen vat op...






:gnif :P
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2660
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: Welke Japanse Whisky als eerste ?

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 06 Mei 2021, 08:22

Reichenbach schreef:Weet ik niet of we in Nederland nog kuiperijen hebben.

Er zit op de Zaanse Schans een Historische Kuiperij, maar da's meer voor toerisme dan productie ...
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}


Terug naar “Japanse Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast