Japanse whisky: ervaringen

Alles over Japanse Whisky (behalve proefnotities).
Malt_Madness
Actief lid
Actief lid

Re: Japanse whisky: ervaringen

Ongelezen berichtdoor Malt_Madness » 08 Mei 2015, 17:02

Ik heb persoonlijk nog niet zoveel Japanse whisky gedronken. Het is zeker goede whisky, maar de hype er rond snap ik toch niet zo goed. :Scratch
Ik heb tot op heden nog geen enkele gedronken waar ik echt van onder de indruk was.

De beste voor mij tot nu toe is de taketsuru 21y. en dan de Yamazaki 18y.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Mei 2015, 17:41

Ik heb op festivals toch al fenomenale Japanse whiskies mogen proeven.
Maar de echte hele goede Japanners zijn vaak niet te betalen. En de schotten daarentegen hebben genoeg pareltjes voor leuke prijzen.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 21 Aug 2015, 00:18

Ik ben slechts sinds een maandje bezig met whisky te ontdekken en heb sinds een week een flesje Nikka From The Barrel aan huis laten brengen, uit nieuwsgierigheid naar deze blend en veel positieve dingen gelezen te hebben. Hij bevalt me uitstekend en geeft zin om meer van het merk/land te ontdekken. Toch wel een beleving om zo een glaasje uit te schenken.
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 21 Aug 2015, 21:14

Peter87 schreef:Ik heb op festivals toch al fenomenale Japanse whiskies mogen proeven.
Maar de echte hele goede Japanners zijn vaak niet te betalen. En de schotten daarentegen hebben genoeg pareltjes voor leuke prijzen.

De tijd dat de Schotse pareltjes nog goedkoop waren is helaas ook al door...
Japanse whisky's zijn nog maar een dikke 2 jaar een hype hoor!
2,5 jaar geleden kon je echte toppers kopen voor een redelijke prijs: single cask Yamazaki, Yoichi, Miyagikyo,... inclusief Karuizawa.
Voor dat geld kon je toen geen officiële Port Ellen, Brora,... kopen hoor!
Ik herinner me nog dat je op de opendeurdag van een slijter de Karuizawa Noh Multivintage kon proeven en kopen.
Er was toen geen kat in geïnteresseerd! Ik ben dus maar regelmatig teruggegaan om deze te proeven want het was een echte topper.
Trouwens, als je de prijs vergelijkt van de laatste Port Ellen release en een Single cask Karuizawa vind ik Port Ellen nog altijd duurder/te duur.
De oplage van Karuizawa is véél kleiner en het is bijna altijd een vintage single cask.

Maar die goed(kop)e tijden zijn helaas vervlogen...
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 21 Aug 2015, 21:47

Dat is waar maar ik vind niet alleen port Ellen en Brora pareltjes. Ik bedoel meer de kilkerran WIP VII voor 5 tientjes. Of de tamdhu 8yo 2005 van wees voor 40. De bunna sv 9yo voor 70. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat zijn qua smaak echt allemaal pareltjes en helemaal voor die prijzen.
En voor dat geld koop je geen goede Japanners. Ze zijn dan zeker niet slecht maar gewoon middle of the road.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Terug naar “Japanse Whisky”