jefken61 schreef:Mijn zus gaat naar Japan en wil een fles Japanse Whisky voor mij meebrengen voor een goede vriend die heel graag whisky drinkt. Kan iemand mij zeggen met welke whisky ik mijn vriend kan verrassen, iets dat hier niet of moeilijk te vinden is? Mag tussen 50 en 70 euro kosten. alvast bedankt voor advies
Ik denk dat elke Japanse whisky wel een leuke verassing is. Er zijn niet veel merken maar wel hééél veel soorten in Japan. Hier in het Westen zijn Japanse whiskies in verhouding duur.
Mijn kort advies zou zijn een Malt whisky te kiezen met een alcohol gehalte van 43% of hoger (hoewel ze ook prachtige blends hebben) van een distilleerderij waarvan je in het Westen minder ziet. In volgorde van mijn voorkeur:
Shinshu, White Oak Distillery, Fuji Gotemba, Hanyu, Hakushu, Chichibu (vrij nieuw dus heel jong).
De Yamazaki, Yoichi en Miyagikyo zijn ook hier redelijk verkrijgbaar. Het allermooist zou zijn een Karuizawa maar die (gesloten distilleerderij) wordt hier onbetaalbaar. Wellicht daar niet. ... en Ja zo is een Yamazaki 18 year old heerlijk maar hier boven de €110.
Verder staan er vaak heel andere namen op de flessen, van de holding of iets. b.v. Nikka, Suntory etc... Kan dus best nog lastig zijn voor een niet kenner (leek!).

) vind ik een grote ronde ijsbal bij de 10 en 12 goed passen. Ik snap waarom ze in Japan veel Scotch & soda tegenwoordig drinken met de Y12.