Japanse whisky: ervaringen

Alles over Japanse Whisky (behalve proefnotities).
Piet
Moderator
Moderator

Re: Japanse whisky: ervaringen

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Nov 2013, 14:24

jefken61 schreef:Mijn zus gaat naar Japan en wil een fles Japanse Whisky voor mij meebrengen voor een goede vriend die heel graag whisky drinkt. Kan iemand mij zeggen met welke whisky ik mijn vriend kan verrassen, iets dat hier niet of moeilijk te vinden is? Mag tussen 50 en 70 euro kosten. alvast bedankt voor advies

Ik denk dat elke Japanse whisky wel een leuke verassing is. Er zijn niet veel merken maar wel hééél veel soorten in Japan. Hier in het Westen zijn Japanse whiskies in verhouding duur.

Mijn kort advies zou zijn een Malt whisky te kiezen met een alcohol gehalte van 43% of hoger (hoewel ze ook prachtige blends hebben) van een distilleerderij waarvan je in het Westen minder ziet. In volgorde van mijn voorkeur:
Shinshu, White Oak Distillery, Fuji Gotemba, Hanyu, Hakushu, Chichibu (vrij nieuw dus heel jong).
De Yamazaki, Yoichi en Miyagikyo zijn ook hier redelijk verkrijgbaar. Het allermooist zou zijn een Karuizawa maar die (gesloten distilleerderij) wordt hier onbetaalbaar. Wellicht daar niet. ... en Ja zo is een Yamazaki 18 year old heerlijk maar hier boven de €110.

Verder staan er vaak heel andere namen op de flessen, van de holding of iets. b.v. Nikka, Suntory etc... Kan dus best nog lastig zijn voor een niet kenner (leek!).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

jefken61
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor jefken61 » 07 Nov 2013, 15:45

Alvast heel erg bedankt voor de reacties, ben benieuwd of ze iets vindt. Ik laat het weten als het lukt.
0 x

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 02 Dec 2013, 17:41

Rappcats schreef:Binnenkort een reis naar Thailand op het programma staan. Voor de terugreis heb ik het plan om op de luchthaven van Bangkok even te gaan neuzen voor een Japanse whisky omdat ik er van uit ga dat ze daar een mooiere prijs zullen hebben dan hier in Europa. Zou dat kunnen kloppen of maak ik me een illusie? Ervaringen?

En, is het daar goedkoper?
Zit volgende maand namelijk ook in Thailand.

Ben erg benieuwd naar de Japanse Whisky's, maar de prijs he - die is flink. Heb hier ook nog genoeg staan wat eerst op kan / moet. Dus we houden 't dan maar even tegoed :)
0 x
Afbeelding

Nofun
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Nofun » 15 Feb 2014, 16:33

Ik ben nog niet zo lang Whisky aan het drinken maar heb duidelijk een voorkeur voor de Japanse varianten.

Voorlopig heb ik de

Yamazaki 12
Hibiki 12
Nikka All Malt

Aangeschaft.

Vooral de Hibiki 12 vind ik fantastisch!
Spijtig dat ze allemaal zo duur zijn /D
0 x

jefken61
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor jefken61 » 26 Apr 2014, 19:25

Wou jullie nog laten weten dat mijn schoonzus een fles whisky uit Japan heeft mee gebracht. Niets van jullie aanbevelingen, wel geadviseerd door haar vrienden in Japan. Het is een Taketsuru 12 y en het heeft mij 14 euro gekost.
Lekker? Ik weet er niets van, het is voor de verjaardag van een goede vriend.
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 26 Apr 2014, 19:31

jefken61 schreef:Wou jullie nog laten weten dat mijn schoonzus een fles whisky uit Japan heeft mee gebracht. Niets van jullie aanbevelingen, wel geadviseerd door haar vrienden in Japan. Het is een Taketsuru 12 y en het heeft mij 14 euro gekost.
Lekker? Ik weet er niets van, het is voor de verjaardag van een goede vriend.

Haha op internet kost die fles 41,50 dus toch wel een aardige deal lijkt me. :duimop
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 27 Apr 2014, 00:04

€14? Mijn God, als het verschil in prijzen echt zo extreem is en een Hibiki of Taketsuru 17yo omgerekend op iets van €50 zou uitkomen, dan stond mijn hele kast er vol mee haha
0 x

Wooda
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Wooda » 09 Sep 2014, 15:12

Uit intresse voor japanse malts heb ik de yamazaki 18 gekocht en de chichibu the first.
Helaas is er een probleem met de chichibu the first. Er zitten namelijk pluisjes (kleine witte deeltjes in de fles) terwijl de fles nog ongeopend is.

Weet iemand aan wat dit ligt? kurk, lijm,... de kleine deeltjes zakken en blijven liggen maar bij de kleinste schudding vliegen ze weer op

ik heb ook foto's maar kan deze hier niet plaatsen, wel kan ik ze via mail sturen naar de geintresseerden.

found it, correct me if I'm wrong

"It is called 'flocculation'. There are two types, the first is caused by cold temperatures and is reversable. The industry has dealt with this by chill filtering.

The second is known as 'irreversible floc' This shows itself as very small hair like crystals of calcium oxalate, which slowly form and settle in the whisky when natural low mg/l concentrations of oxalic acid in the whisky react with similarrly low concentrations of calcium ions. Irreversable floc formation is eliminated by ensuring that final calcium concentrations are kept to a minimum by demineralizing the water in the final reduction. "
0 x

nannerom
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor nannerom » 06 Mei 2015, 17:53

Ik heb weinig ervaring met Japanse Whisky.
Heb Yamazaki 10yo en distilleren editie gedronken waarvan ik ze beide lekker vond. Vooral de 10yo. Die had iets meer karakter vond ik.
En ook de Hibiki 12yo heb ik geprobeerd. Hiervan komt er morgen een fles binnen want die populaire Japanners zijn niet goedkoop en vliegen precies de deur uit.
0 x

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 07 Mei 2015, 10:44

Ik begin steeds meer fan te worden van Japanse Whisky.
Heb tot nu toe:
Yamazaki 10
Yamazaki 12
Yamazaki 18
Yamazaki distillers reserve
Hibiki 17
Nikka 21 taketsuru
geprobeerd.

De Yamazaki 10,12 en 18 liggen redelijk in lijn met elkaar.
De 10 heeft een jonge smaak met fruitige tinten, de 12 krijgt al ietsje meer body en de 18 heeft meer smaak explosie met meer fruit notities.

Zelf (oh jee kom er maar in whisky + ice haters :P) vind ik een grote ronde ijsbal bij de 10 en 12 goed passen. Ik snap waarom ze in Japan veel Scotch & soda tegenwoordig drinken met de Y12.

De Y10 en Y12 zijn goede instap whiskys naar mijn mening. De 18 is voor mij zeker de beste van de 3, maar daarentegen zeer in prijs gestegen de laatste tijd en lastig aan te komen.

De Hibiki 17, wat alweer een tijdje geleden was en waar ik geen fles van heb meer, wat ik mij kan herinneren was erg goed gebalanceerd. Ook een goede whisky om qua smaak mee in te stappen. erg toegankelijk, maar geen sterke expressieve whisky.

Van de distillers reserve en nikka 21 eigenlijk niks opgeschreven en onthouden.. (met de Nikka had ik er voor nl al 5 op van iets anders.. ugh.. zware avond was dat)

Nu ben ik zelf eenr edelijke neiuwkomer qua whisky tasting en vind ik het nog steeds moeilijk om notities op te schrijven, maar van de Yamazaki age series word ik wel blij :)
0 x
Afbeelding

Wilco1988
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wilco1988 » 07 Mei 2015, 12:26

Zat hier zo 'ns doorheen te lezen, maar wat maakt een Japanse whisky nu anders dan een "gewone" whisky als ik vragen mag? Of zijn er niet echt specifieke kenmerken die deze whisky onderscheiden van anderen (zoals bijvoorbeeld het rokerige van de meeste Islay whiskies)?
0 x

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 07 Mei 2015, 12:55

het enige waar ik aan kan denken is verschillende soort barley en het gebruik ook van verschillend eik soort (Mizunara) wat een zoetig en fruitige smaak geeft.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Mei 2015, 13:20

Uit de oorsprong is Japanse whisky een imitatie van de Schotse stijl van whisky maken. Inmiddels maken ze zich daar wel een beetje van los overigens. Japans Eiken (Mizunara) is inderdaad uniek Japans, maar ook maar heel weinig gebruikt (omdat het lekt als een zeef als je het vat niet extreem precies maakt :) ).

Zelf valt mij altijd op dat Japanse whiskies zelden "offnotes" bevatten ('vreemde' smaken), maar ik pik een Japanner er maar zelden uit als zodanig in een blinde proeverij.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 07 Mei 2015, 14:03

Matti schreef:Zelf valt mij altijd op dat Japanse whiskies zelden "offnotes" bevatten ('vreemde' smaken), maar ik pik een Japanner er maar zelden uit als zodanig in een blinde proeverij.

Heb er nog niet zo veel op, maar dit past ook in mijn idee dat Japanners een perfectie na streven. Dit natuurlijk binnen de mogelijkheden (je kan voor een 12yr niet alleen 18yr gebruiken...), maar met minder als het best mogelijke nemen ze geen genoegen. In deze tak van sport lijkt dat nog te gelden...
0 x
Afbeelding

Wilco1988
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wilco1988 » 08 Mei 2015, 08:49

Bedankt voor de reacties, klinkt als iets wat ik binnenkort maar 'ns moet gaan proeven! Kijken of ik tot dezelfde conclusie(s) kom. :goedgedaan
0 x

Terug naar “Japanse Whisky”