Japanse whisky: ervaringen

Alles over Japanse Whisky (behalve proefnotities).
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Japanse whisky: ervaringen

Ongelezen berichtdoor totalatool » 14 Mar 2012, 10:52

Yapi schreef: Highland Park 18 was gisteren mijn favoriet, en in het boek van Dave Broom wordt - als je de HP18 erg lekker vindt - de... yamazaki 18 aangeraden. Ik kon mijn eigen smaak gisteren dus duidelijk niet bedotten!

Ik heb een tijdje geleden een Bunnahabhain XVIII naast een Yamazaki 18 gezet, en toen moest ik wel even wennen aan de neus van de Yamazaki. Na enige tijd in het glas (en/of gewenning van mijn kant) kon ik hem veel meer waarderen.
Het plan is nu om binnenkort het volgende rijtje naast elkaar te zetten: Bunnahabhain XVIII, Highland Park 18, Yamazaki 18, Talisker 18. Vooralsnog herinner ik mij de Yamazaki toch heel anders dan de HP, die ik overigens gisteravond nog weer even heb ingeschonken.
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 14 Mar 2012, 22:44

totalatool schreef:
Yapi schreef: Highland Park 18 was gisteren mijn favoriet, en in het boek van Dave Broom wordt - als je de HP18 erg lekker vindt - de... yamazaki 18 aangeraden. Ik kon mijn eigen smaak gisteren dus duidelijk niet bedotten!

Ik heb een tijdje geleden een Bunnahabhain XVIII naast een Yamazaki 18 gezet, en toen moest ik wel even wennen aan de neus van de Yamazaki. Na enige tijd in het glas (en/of gewenning van mijn kant) kon ik hem veel meer waarderen.
Het plan is nu om binnenkort het volgende rijtje naast elkaar te zetten: Bunnahabhain XVIII, Highland Park 18, Yamazaki 18, Talisker 18. Vooralsnog herinner ik mij de Yamazaki toch heel anders dan de HP, die ik overigens gisteravond nog weer even heb ingeschonken.

Leuk! Ik had ook al ergens plannen om enkele 18's naast elkaar te zetten! Zeker de door jou genoemde, misschien nog een springbank 18 er bij, we zien wel.
0 x
Afbeelding

Rappcats
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rappcats » 17 Apr 2012, 23:49

Binnenkort een reis naar Thailand op het programma staan. Voor de terugreis heb ik het plan om op de luchthaven van Bangkok even te gaan neuzen voor een Japanse whisky omdat ik er van uit ga dat ze daar een mooiere prijs zullen hebben dan hier in Europa. Zou dat kunnen kloppen of maak ik me een illusie? Ervaringen?
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 18 Apr 2012, 10:07

Rappcats schreef:Binnenkort een reis naar Thailand op het programma staan. Voor de terugreis heb ik het plan om op de luchthaven van Bangkok even te gaan neuzen voor een Japanse whisky omdat ik er van uit ga dat ze daar een mooiere prijs zullen hebben dan hier in Europa. Zou dat kunnen kloppen of maak ik me een illusie? Ervaringen?

Ik heb van iemand die in Japan was geweest gehoord dat de whisky's daar omgerekend zo goed als even duur zijn als hier. Dus ook Japanners moeten flink dokken voor hun drank. Een voordeel is wel dat je daar whisky's kunt krijgen die niet voor de export zijn.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 18 Apr 2012, 10:35

turfsmurf schreef:
Rappcats schreef:Binnenkort een reis naar Thailand op het programma staan. Voor de terugreis heb ik het plan om op de luchthaven van Bangkok even te gaan neuzen voor een Japanse whisky omdat ik er van uit ga dat ze daar een mooiere prijs zullen hebben dan hier in Europa. Zou dat kunnen kloppen of maak ik me een illusie? Ervaringen?

Ik heb van iemand die in Japan was geweest gehoord dat de whisky's daar omgerekend zo goed als even duur zijn als hier. Dus ook Japanners moeten flink dokken voor hun drank. Een voordeel is wel dat je daar whisky's kunt krijgen die niet voor de export zijn.

Geinig. Een maatje van me was 2 jaar geleden in Japan.
Hij heeft daar toen een Hibiki mee genomen voor een paar (3 geloof ik) tientjes.
Bij het kijken naar een vervang fles (hij is leeg zullen we maar zeggen) moest die hier bijna E100 kosten.

Misschien dat het er vanaf hangt welke whisky.
Beter eerst eens hier kijken naar kosten voordat je die kant op gaat.
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 19 Apr 2012, 12:34

Uhmmm mijn verwachtingen om in Thailand goedkope Japanse whisky aan te treffen zijn niet zo groot. Ik heb het idee dat de Japanse whisky wel degelijk wat goedkoper is dan hier in Nederland, maar het verschil is volgens mij niet ontzettend groot. Ik weet dat de lijn van Akashi wel een stuk goedkoper in Japan te vinden is (Akashi White Oak is daar ongeveer een 10'tje hier 25E) maar dingen als Yamazaki schelen slechts 5 a 10 euro. Natuurlijk maakt ook de stand van de yen uit, het schommelt volgens mij nu tussen de 100 en de 110 yen, dus als je op het juist moment daar bent kan het ook goedkoper zijn.
0 x
Afbeelding

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 22 Apr 2012, 17:12

totalatool schreef:

Dat kan inderdaad een erg leuke (18 jarigen) tasting worden..

Ik moet binnenkort ook maar eens een fles Japanse whisky kopen! Goed voor m`n whisky-ontwikkeling ;)
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 04 Mei 2012, 12:03

Voor een idee van de prijzen van Japanse whisky in Japan: http://global.rakuten.com/en/search?k=& ... laude&sm=2 (en ook de prijzen van schotse whisky in Japan)
0 x
Afbeelding

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 10 Jul 2012, 12:26

Nog te weinig ervaring met Japanse Whisky, behalve de Nikka Straight from the barrel, welk een zeer aangename blend is. Heb hier en daar nog wel eenverdwaald sample liggen, maar nu toch maar eens een volledige fles aangeschaft (Yamazaki 10 yo). Binnenkort eens kijken (ook Ierland is bij mij nog behoorlijk ondervertegenwoordig, dus ook dat binnenkort eens op proberen te lossen) hoe deze bevalt!.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

ea teasse
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor ea teasse » 02 Okt 2012, 16:37

Mijn eerste ervaring met Japanse whisky was gisteren toen ik mijn Yamazaki 18YO OB 4% opentrok. Jongens wat is dat lekker!
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Mar 2013, 13:20

Hello fellow whisky enthusiast.

I have recently compiled and web-published some data regarding the cult declared Japanese whisky series 'The Playing Cards'.
The pages resides at http://www.buxrud.se/webb/index.htm

I hope you may find the information interesting and useful, especially the Trivia and Mixology pages.
Kind regards Ulf Buxrud

Ook toegevoegd in Japanse distilleerderijen landkaart en beschrijving.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 22 Mar 2013, 21:36

Ik heb een fles van Yamazaki en Yoichi 10 years old in mijn "collectie". Beide zeer geslaagd. Ik zou op termijn ook wel een Miyagikyo en Karuizawa (15 years) willen kopen, maar budget hè... Van Karuizawa is het moeilijk om betaalbare flessen te vinden. Behalve de Asama zag ik vorig jaar ook de 15 years old, maar die is nu nergens meer te vinden (althans, zo lijkt het). Of was het een 12 jarige... :Scratch

:Help

Frank
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Jul 2013, 10:10

Suntory Whiskies Hibiki, Yamazaki, and Hakushu Brands Take Total of Nine Gold Medals at the International Spirits Challenge 2013.

Eleven Years of Winning with Suntory Whisky.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

jefken61
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor jefken61 » 06 Nov 2013, 14:04

Mijn zus gaat naar Japan en wil een fles Japanse Whisky voor mij meebrengen voor een goede vriend die heel graag whisky drinkt. Kan iemand mij zeggen met welke whisky ik mijn vriend kan verrassen, iets dat hier niet of moeilijk te vinden is? Mag tussen 50 en 70 euro kosten. alvast bedankt voor advies
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 06 Nov 2013, 14:16

jefken61 schreef:Mijn zus gaat naar Japan en wil een fles Japanse Whisky voor mij meebrengen voor een goede vriend die heel graag whisky drinkt. Kan iemand mij zeggen met welke whisky ik mijn vriend kan verrassen, iets dat hier niet of moeilijk te vinden is? Mag tussen 50 en 70 euro kosten. alvast bedankt voor advies

Geen idee hoe makkelijk het daar te krijgen is, maar iets van Hanyu, Karuizawa of Mars is hier maar heel moeilijk te krijgen.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Japanse Whisky”