Handige infographic: welke 'Japanse' whisky's zijn nou écht Japans?

Alles over Japanse Whisky (behalve proefnotities).
Spainkiller
Senior
Senior

Handige infographic: welke 'Japanse' whisky's zijn nou écht Japans?

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 03 Mei 2021, 17:05

Afbeelding

Bron.

Let op: deze infographic is ondertussen bijna drie jaar oud. Denk dat het meeste nog wel van toepassing is, echter!
3 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Handige infographic: welke 'Japanse' whisky's zijn nou écht Japans?

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 03 Mei 2021, 18:28

En dit is de handige doorzoekbare versie van die infographic: https://www.nomunication.jp/2021/04/13/ ... isky-list/

:bigsmile
5 x
Afbeelding | Afbeelding

Spainkiller
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 03 Mei 2021, 20:20

Nice; die had ik gemist :) Dank.

EDIT: Bij die is het makkelijker zichtbaar dat het inderdaad om een iets verouderde bron van informatie gaat; ik kan bv. geen info terugvinden over Shinobu (die hun whisky importeert maar vervolgens wel finisht in de zeldzame mizunara-vaten).
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 03 Mei 2021, 21:57

En die bijzondere vaten staan in eenweiland met Wagyu koeien natuurlijk… :P
Lekker authentiek.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 03 Mei 2021, 22:13

De koeien die bier te drinken krijgen en dagelijks worden gemasseerd door de Japanse geishas.

Zonder gekheid, dat lijstje is best verontrustend. Als je er diagonaal doorheen kijkt is de helft niet wat het zegt te zijn. Dan heb je volgens mij een serieus probleem als whisky producent.

Campbeltown was ooit de whisky hoofdstad van de wereld met meer dan dertig stokerijen. Tot ze het niet zo nauw namen met de kwaliteitsstandaarden. Een drooglegging en vele jaren later nog maar twee stokerijen over; bijna geschrapt als whisky regio.
0 x

blaaat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor blaaat » 04 Mei 2021, 09:17

Reichenbach schreef:Campbeltown was ooit de whisky hoofdstad van de wereld met meer dan dertig stokerijen. Tot ze het niet zo nauw namen met de kwaliteitsstandaarden. Een drooglegging en vele jaren later nog maar twee stokerijen over; bijna geschrapt als whisky regio.

Maar kijk eens wat een prijzen nu :o gecreëerde schaarste zeg ik! :Protest
0 x

Uridium
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Uridium » 04 Mei 2021, 10:13

Reichenbach schreef:Zonder gekheid, dat lijstje is best verontrustend. Als je er diagonaal doorheen kijkt is de helft niet wat het zegt te zijn. Dan heb je volgens mij een serieus probleem als whiskyproducent.

Het is op 't oog inderdaad een verontrustend rijtje. Maar tegelijk: wie heeft er ooit een van die zwart gemarkeerde whisky's gezien in winkels of op D12/DG? Ik niet, zelfs niet in Duitsland of Frankrijk. Of misschien ben ik merkenblind geworden en kijk ik alleen nog naar Nikka en Suntory, dat kan. Maar voor mij zijn het (op één na, nl. "Akashi") allemaal onbekende namen.

In ben ook benieuwd, waar die fakes werkelijk terecht zijn gekomen. In de Britse supermarkten? In de VS?
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 04 Mei 2021, 10:18

Uridium schreef:In ben ook benieuwd, waar die fakes werkelijk terecht zijn gekomen. In de Britse supermarkten? In de VS?

Och, daar staan er ook heel veel van in Nederlandse slijterijen. Togouchi is een voorbeeld.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

goosebumps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor goosebumps » 04 Mei 2021, 10:24

Dat is inderdaad een bekend grafiekje, alleen idd wat oud aan het worden. Ik ben benieuwd of er ergens een update is. De Japanse stocks zijn in die drie jaren misschien alleen maar verder leeg gegaan. Dat zou een negatieve impact op dit plaatje kunnen hebben.
Ondanks de goede reputatie uit het verleden ben ik tot nu toe grotendeels weggebleven van de Japanse whiskies. Deels vanwege dit verhaal en deels vanwege de hoge prijzen. Misschien doe ik mezelf daarmee te kort, maar ik heb het gevoel dat ze tegenwoordig niet kunnen opleven tegen hun prijs. Maar ik sta natuurlijk open voor tips als drinker (ben zelf niet zo'n investeerder)
0 x
Afbeelding
"We should always be inspired by bad people and assholes, they are a living example of how we should not to choose to live." Ralfy Mitchel, the search for a whisky bothie

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 04 Mei 2021, 18:38

Onlangs toch nog een Hibiki Harmony gekocht, belachelijk veel geld voor een blend. Laten we maar aanhouden dat ik ben gevallen voor de fles.
3 x

Spainkiller
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 04 Mei 2021, 22:24

thijs100 schreef:Togouchi is een voorbeeld.

Begrijp ik het dus goed dat het 'probleem' met Togouchi dus niet eens zozeer de kwaliteit van de whisky is, maar het feit dat het 1) overpriced is "want Japan", en 2) men niet duidelijk genoeg is over het feit dat het om een blend gaat van whisky's die gewoon in het westen zijn gedestilleerd?
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 04 Mei 2021, 22:59

En dat het in een niet afgemaakte treintunnel wordt gerijpt?

Eigenlijk geldt ook hier voor het grootste deel van wat heb je over voor het verhaal achter het product.

Mijn collega zei eens toen hij een goede deal had gemaakt: "Ik heb ze lucht verkocht; maar wel gebakken lucht, dat heeft toegevoegde waarde."
1 x

Spainkiller
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 04 Mei 2021, 23:17

Reichenbach schreef:Mijn collega zei eens toen hij een goede deal had gemaakt: "Ik heb ze lucht verkocht; maar wel gebakken lucht, dat heeft toegevoegde waarde."

LMAO!

Naja, laten we eerlijk zijn: 'het verhaal' mag best bijdragen aan de uiteindelijke ervaring. Voor mij, tenminste. Nou is er natuurlijk een verschil tussen marketing-BS en context, maar ik hoor graag voordat ik iets drink wat het is, waar het vandaan komt en wat er uniek aan is. Als ik m'n hersenen kan primen om mij meer van iets te laten genieten, waarom niet? Het gaat immers om dat genot, niet waar?

Dat gezegd hebbende: 'gerijpt in een onafgemaakte treintunnel' kan me extréém aan m'n reet roesten :')
1 x

Zorglubxx
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Zorglubxx » 16 Jun 2021, 15:37

thijs100 schreef:Och, daar staan er ook heel veel van in Nederlandse slijterijen. Togouchi is een voorbeeld.

Togouchi, wat een vreselijke whisky. Had WB moeten controleren voordat je het kocht.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... chi-kiwami
0 x

Zorglubxx
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Zorglubxx » 16 Jun 2021, 15:38

Reichenbach schreef:Onlangs toch nog een Hibiki Harmony gekocht, belachelijk veel geld voor een blend. Laten we maar aanhouden dat ik ben gevallen voor de fles.

Hibiki was geweldig toen hij 17 jaar oud was. Nu is het zonder leeftijd en nog duurder :cry:
0 x

Terug naar “Japanse Whisky”