Regelgeving 'Japanse' whisky

Alles over Japanse Whisky (behalve proefnotities).
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Regelgeving 'Japanse' whisky

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 08 Aug 2018, 11:44

Wellicht interessant is volgend (Engelstalig) fb-bericht van Misako Udo, een autoriteit op het vlak van whisky, met betrekking tot wat nu precies als Japanse whisky bestempeld mag worden:

"I have been asked so many times what is Japanese whisky, or what is regulation of Japanese whisky. So, as far as my understaning about Japanese whisky as follow;
1. Japanese whisky is not protected as GI (Geographical Indication). As you know, Scotch is protected.
2. The product is imported from Japan, it can be called as Japanese whisky.
3. There is no regulation of maturation of whisky, so they can mature their spirits in any type of wood or any containers. They also don't need to mature in casks to call the whisky.
4. They don't have any minimum maturation age. Even new make, they can sell as Japanese whisky.
5. There is no minimum alcohol strength for bottling. So, even 25% A.B.V. can be sold as whiskies. Scotch msut be over 40% A.B.V.
6. They don't need to tell/write the origin of spirits or whiskies. Yes, even the origin of whisky comes from Scotland, Canada, America or any other countries, once the whiskies are imported in Japan, they are became Japanese whiskies.
7. They can mix with other alcohol, spirits, flavours and colouring to make Japanese whiskies.
8. As far as over 10% of malt or grain whiskies contained in the bottle, it can be sold as Japanese whisky.
9. They don't need to use only yeast, even they can use Japanese malted rice for the fermentation.
10. They can use stainless still pot still, so not necessary to use made by copper.
I know you may surprised to know these facts (as far as I researched), but hoping current useless Japanese whisky regulation should be changed ASAP for us. However, please do not misunderstand, some of Japanese whisky companies are seriously following the regulation of Scotch whisky, so if you would like to buy any Japanese whiskies, please consider very carefully, what you are buying. On the other hand, if you don't care what is, as far as its taste is OK, the decision is yours.
Thank you for reading! Oh, another thing, I love some of Japanese whiskies very much!!!"

Maw: uitkijken en don't (always) believe the hype. Al zijn er uiteraard wel zeer veel 'echte' Japanse whiskies die zéér goed zijn.
1 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Regelgeving 'Japanse' whisky

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 08 Aug 2018, 12:00

Ja, ik zag het net ook. Echt bizar. Ik heb er een tijdje geleden wat over geschreven voor Distiller, maar wat Misako vertelt gaat misschien nog wel een stapje verder.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 08 Aug 2018, 12:14

Zo dan! Dat wist ik dus niet......als dit waar is........
Als ik dit zo lees kun je rustig een Schotse ( of ierse/amerikaanse) blend naar binnen gieten denkende dat je een prachtige Japanse Whisky aan het drinken bent. :Protest Als er geen japanse standaard is,is het misschien ook maar beter om japans “spul” in iedergeval voorlopigmaar geen whisky meer te noemen totdat er regelgeving voor is. Riekt verdacht veel naar misleiding( en springt natuuelijk handig in op de whisky-hype)

Wordt dus hoog tijd dat de “echte” Japanse distillerijen in actie komen om het product te beschermen...anders kan de hype wel eens rap afgelopen zijn..... :japan
0 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 08 Aug 2018, 12:27

Let wel, als een product als 'Japanese Whisky' op de Europese markt gebracht wordt, zal er m.i. wel altijd voldaan moeten zijn aan de in de EU geldende regels mbt Whisky.

Whisky of Whiskey

is een gedistilleerde drank die uitsluitend bereid is door:
i) distillatie van een beslag van gemoute granen, al dan niet met hele korrels van andere granen, dat vooraf is versuikerd door diastase van de erin aanwezige mout, al dan niet met andere natuurlijke enzymen, is vergist onder inwerking van gist;
ii) vervolgens door een of meer distillaties is gedistilleerd tot minder dan 94,8 % vol op zodanige wijze dat het distillatieproduct een aroma en een smaak heeft die afkomstig zijn van de gebruikte grondstoffen;

iii) waarna het einddistillaat gedurende ten minste drie jaar rijpt op houten fusten met een capaciteit van niet meer dan 700 l.Het einddistillaat, waaraan alleen water en zuivere karamel (ten behoeve van kleuring) mogen worden toegevoegd, moet zijn kleur, aroma en smaak die het gevolg zijn van het in de punten i), ii) en iii), beschreven productieproces, behouden.
b) Het alcoholvolumegehalte van whisky of whiskey bedraagt ten minste 40 % vol

De omschrijving van wat in de EU als Whisky bestempeld mag worden is terug te vinden in de VERORDENING (EG) Nr. 110/2008 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 15 januari 2008.

Enkele van de punten die Misako opsomt... :

- no minimum alcohol strength for bottling
- no regulation of maturation of whisky, so they can mature their spirits in any type of wood or any containers. They also don't need to mature in casks to call the whisky
- don't have any minimum maturation age
- ...

... betekenen dus geen gevaar voor 'ons'.

Ook 'Japanse' Whisky die op de EU markt komt moet minstens voldoen aan de bovenstaand geciteerde EU-normen.
2 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 08 Aug 2018, 12:52

BWhisky schreef:Ook 'Japanse' Whisky die op de EU markt komt moet minstens voldoen aan de bovenstaand geciteerde EU-normen.

Gelukkig wel ja, maar dan kan het inderdaad nog steeds whisky van elders zijn, die gelabeld wordt als Japanse whisky. Voor een industrie die zo trots is op haar vakmanschap, is het echt een schande hoe slecht de regelgeving in Japan is.

Overigens, in de VS wordt rijst door de TTB als graan bestempeld, wat betekent dat Japanse whisky die naar de VS wordt geëxporteerd van rijst gemaakt mag worden.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 08 Aug 2018, 13:07

thijs100 schreef:
BWhisky schreef:Ook 'Japanse' Whisky die op de EU markt komt moet minstens voldoen aan de bovenstaand geciteerde EU-normen.

Gelukkig wel ja, maar dan kan het inderdaad nog steeds whisky van elders zijn, die gelabeld wordt als Japanse whisky. Voor een industrie die zo trots is op haar vakmanschap, is het echt een schande hoe slecht de regelgeving in Japan is.

Overigens, in de VS wordt rijst door de TTB als graan bestempeld, wat betekent dat Japanse whisky die naar de VS wordt geëxporteerd van rijst gemaakt mag worden.

Klopt, dat blijft zeer problematisch en ontransparant.

Nu, de SWA-regelgeving is ook niet meteen het toonbeeld van hoe het moet :cfr. compass box discussie en het verbod op de vermelding van de exacte hoeveelheden en leeftijden in een blend.

Ik begrijp niet wat totale transparantie in de weg staat als het om dergelijke producten gaat. Als liefhebber wil ik net zo veel en uitgebreid mogelijk geïnformeerd worden.

Om een ander voorbeeld aan te halen : als ik champagne koop (één van m'n andere hobby's) wil ik liefst weten van welke exacte wijngaard de druiven komen, welke technieken werden gebruikt, welke jaargangen evt. geassembleerd werden, hoeveel maanden sur lie, wanneer de dégorgement plaatsvond, ...

Dat geeft imo een grote meerwaarde aan de beleving bij het nuttigen van een dergelijk product.

Tijd om mbt whisky ook die transparantie in te voeren. Ik wil álles weten! :)
0 x
Afbeelding

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 08 Aug 2018, 13:12

BWhisky schreef:Tijd om mbt whisky ook die transparantie in te voeren. Ik wil álles weten!

Don't we all :)

Voordeel van het gebrek aan Japanse regelgeving, is dat ook niets ze tegenhoud om wel volledig transparant te zijn (zoals in Schotland dus). Maar dan toch geef ik de voorkeur aan de regels van de SWA ;)
1 x
Afbeelding | Afbeelding

deleo07
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor deleo07 » 08 Aug 2018, 13:21

Toen we in April bij Ben Nevis distillery passeerden werd ons zonder verpinken meegedeeld dat er elk jaar een aantal containers met Ben Nevis spirit naar Japan verscheept worden voor oa de Nikka 'Japanse' whisky.
Het blijft toch een raar concept. Maar zolang er geen rijst in zit ben ik na het lezen van de berichten hier al lang tevreden :D
0 x

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 08 Aug 2018, 22:20

deleo07 schreef:Toen we in April bij Ben Nevis distillery passeerden werd ons zonder verpinken meegedeeld dat er elk jaar een aantal containers met Ben Nevis spirit naar Japan verscheept worden voor oa de Nikka 'Japanse' whisky. ...
Napoleon is ook dood.

Toch erg slim, Ben Nevis is van Nikka; met de huidige gekte w.b.t. Japanse whisky kunnen ze meer voor een 50cl flesje met Nikka etiket vragen dan voor een 70 cl fles met het originele Ben Nevis etiket.

Dat er in Japan geen, of nauwelijks regels zijn over whisky is eigenlijk logisch, ik denk dat de regelgeving daar met betrekking tot sake strenger is.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 08 Aug 2018, 23:01

Reichenbach schreef:Toch erg slim, Ben Nevis is van Nikka; met de huidige gekte w.b.t. Japanse whisky kunnen ze meer voor een 50cl flesje met Nikka etiket vragen dan voor een 70 cl fles met het originele Ben Nevis etiket.

Da's volgens mij niet helemaal een juiste vergelijking. Sowieso is de Nikka (Whisky From The Barrel, ik neem aan dat je daarop doelt want die zit in 50cl) een blend dus er zit wel meer in dan alleen Ben Nevis, en bovendien heb je die Nikka voor ongeveer drie tientjes, en daar heb ik helaas nog geen Ben Nevis in 70cl fles voor gezien.
0 x

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Aug 2018, 21:23

Dre schreef:Da's volgens mij niet helemaal een juiste vergelijking.
Daar heb je eigenlijk wel gelijk in, dan zou je de Nikka blend moeten vergelijken met de Ben Nevis blend's. Dan is de Nikka wel nog wat sterker gebotteld wat een hogere prijs dan weer een beetje zou goedmaken.
0 x

Terug naar “Japanse Whisky”