Karuizawa
Re: Karuizawa
dit vond ik op master of malt over kariuzawa
A legend of the whisky world, the Karuizawa distillery was opened in 1955 in Miyota, Japan, rather near the active volcano Mount Asama. The distillery housed four small stills and imported Golden Promise barley from Scotland to create their whisky, which was then often aged in Sherry casks. Sadly, the distillery was mothballed in 2001, with their stocks of slowly trickling out to market, where the bottles have become quite the collector's item for whisky enthusiasts. In 2011, the UK-based company Number One Drinks purchased the remaining stocks of Karuizawa’s whisky. When encountering Karuizawa whisky in the wild, we recommend whispering to yourself "Precious, precious Karuizawa...
heb geen verklaring voor de belachelijke prijzen denk dat dit vooral te maken heeft met de hype er rond iedereen wil plots een karuizawa beetje zoals port ellen en littlemill
A legend of the whisky world, the Karuizawa distillery was opened in 1955 in Miyota, Japan, rather near the active volcano Mount Asama. The distillery housed four small stills and imported Golden Promise barley from Scotland to create their whisky, which was then often aged in Sherry casks. Sadly, the distillery was mothballed in 2001, with their stocks of slowly trickling out to market, where the bottles have become quite the collector's item for whisky enthusiasts. In 2011, the UK-based company Number One Drinks purchased the remaining stocks of Karuizawa’s whisky. When encountering Karuizawa whisky in the wild, we recommend whispering to yourself "Precious, precious Karuizawa...
heb geen verklaring voor de belachelijke prijzen denk dat dit vooral te maken heeft met de hype er rond iedereen wil plots een karuizawa beetje zoals port ellen en littlemill
0 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

beireken schreef:Wat maakt deze whisky zoveel beter dat deze zo duur is geworden?
Heb je al eens een goede Karuizawa geproefd?
Want dan weet je het antwoord wel. Een vrij uniek en superlekkerprofiel.
Zeer beperkt voorradig en de vraag is veel groter dan het aanbod.
Dat is voornamelijk de verklaring voor de prijsstijging een véél grotere vraag dan dat er aanbod is.
En persoonlijk vind ik het wel wat exclusiever dan Port Ellen.
De officiële releases van Port Ellen zijn op dit moment nog steeds duurder dan de nieuwe Karuizawa releases op een uitzondering na.
En de officiële Port Ellens zijn dan nog niet eens single casks...
Er zijn ook véél meer Port Ellens gebotteld.
Ze moeten trouwens een enorme stock gehad hebben als je 32 jaar na de sluiting nog perfect kan bottelen...
0 x
nigel_tufnel schreef:beireken schreef:Wat maakt deze whisky zoveel beter dat deze zo duur is geworden?
Heb je al eens een goede Karuizawa geproefd?
Want dan weet je het antwoord wel. Een vrij uniek en superlekkerprofiel.
Vaten selecteren konden ze wel. Sherrybom is het woord denk ik. Het profiel ligt me in elk geval niet echt
0 x
Het is een zeldzame combinatie van erg goede whisky waar er ook nog eens héél weinig van is (en dat kleine beetje wordt in kleine oplages uitgedeeld door 1 bedrijf). Recept voor duur 
1 x
Matthijs, whiskynerd.
Ben van plan om een Karuizawa Noh 1989, 23y cask 7893 te kopen.
Prijs op WB +/-4200 euro. Wat is deze fles echt waard?
0 x
beireken schreef:Ben van plan om een Karuizawa Noh 1989, 23y cask 7893 te kopen.
geen enkele fles is deze prijs waard
geen flauw idee of deze whisky lekker is ik zelf heb het geluk gehad om al 2 karuizawa's te drinken ( de spirit of asama +-400 en de andere de Karuizawa 1988 WF +-1500 euro op wb ) bijde waren lekker maar ging zeker die bedragen niet geven voor deze flessen
de vraag is echter wel mss wel een stomme vraag maar koop je de Karuizawa Noh 1989, als investering ? of om zelf te openen ?
als je hem als investering koop en je kan hem voor een belachelijk laag bedrag kopen zeker doen ! maar als het om zelf te openen is zou ik eerder een berg andere flessen kopen

0 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

beireken schreef:Ben van plan om een Karuizawa Noh 1989, 23y cask 7893 te kopen.
Dit is een vraag waar niemand op kan antwoorden hoor.
De vraag is vooral: hoeveel heb jij over voor de fles (m.a.w. hoeveel is de fles waard voor jou)!
Want met Karuizawa is het ondertussen een beetje "wat de gek er voor geeft".
0 x
investering.
Het valt me wel op dat wanneer de prijzen hoog zijn, de WB ook geen referentie meer is?
Het valt me wel op dat wanneer de prijzen hoog zijn, de WB ook geen referentie meer is?
0 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

beireken schreef:investering.
Whiskybase is op verschillende vlakken niet altijd een referentie...
prijzen, scores,...
Als het over lang uitverkochte, zeldzame, gegeerde bottelingen zijn veilingen meer betrouwbaar om een referentieprijs te krijgen.
Want als je deze kan kopen voor 2000-2500 euro moet je niet denken dat je deze kan verkopen aan +4000 euro hoor.
0 x
Veel karuizawa's zijn qua prijs al op de terugweg. Ik zou m'n handen er niet aan branden tenzij het heel goedkoop is.
1 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
-
Whiskywhisky
- Senior

Peter87 schreef:Veel karuizawa's zijn qua prijs al op de terugweg. Ik zou m'n handen er niet aan branden tenzij het heel goedkoop is.
http://www.rarewhisky101.com/karuizawa_index.html Neem hier een kijkje anders!
2 x
Heel leuk zo'n grafiekje. Maar de meeste echt dure karuizawa hebben wel zo'n beetje gepiekt en er zijn er al geboeg aan het dalen.
Maar als je het een veilige investering vind vooral doen

0 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
-
Whiskywhisky
- Senior

Peter87 schreef:Heel leuk zo'n grafiekje. Maar de meeste echt dure karuizawa hebben wel zo'n beetje gepiekt en er zijn er al geboeg aan het dalen.
Uhm volgens mij is de afdrong van dit 'leuke grafiekje' juist dat de prijzen aan het dalen zijn. Als je even naar het maandrendement kijkt van november 2015. Dus het 'leuke grafiekje' beaamt idd jouw stelling (waar ik overigens ook mee eens ben).
1 x