Nikka Yoichi 10 jaar oud, 45%

Alle proefnotities van Japanse Whisky.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
0
Geen stemmen
Afbeelding - 81-85
1
100%
Afbeelding - 86-90
0
Geen stemmen
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

Wolfe Tone
Actief lid
Actief lid

Nikka Yoichi 10 jaar oud, 45%

Ongelezen berichtdoor Wolfe Tone » 06 Apr 2012, 19:03

Hoi, ik ben nog nieuw hier, maar ik wil wel vaker mijn proefnotities hier delen, dus laat ik eens eenvoudig beginnen met de 10 jaar oude Yoichi, die jullie vast wel kennen.

Nikka Yoichi 10 jaar oud

Geur: Zoet en vol met appels en citrus, daar doorheen een vleugje zilt en wat rook en as, daaronder mout en graan, redelijk complex en diep ondanks de jeugdige leeftijd.

Smaak: Zoete, volle smaak met droge mout en fris zoet fruit in een mooie balans, dan aromatische rook, turf en een beetje zilt, gevolgd door licht eikenhout en wat lentebloesem, mooi in evenwicht, jeugdig maar vol van smaak.

Finish: Ingetogen, een zuchtje rook ebt langzaam weg, wat hout komt er voor in de plaats en gedroogde bloemen.

Al met al een goed gemaakte whisky en trouw aan de Yoichi stijl.
0 x
“I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy.” ~ Tom Waits

Piet
Moderator
Moderator

Re: Nikka Yoichi 10 jaar oud

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Apr 2012, 19:26

Mooie notitie Wolfe.

Even voor de goede orde, hoeveel alcohol heeft deze ?

En, uh, voor compleetheid zou je ook iets over de kleur en eventueel viscositeit kunnen zeggen.

Aanwijzingen voor het maken van proefnotities

EDIT: IK neem even aan dat het om een 45% gaat !
Laatst gewijzigd door Piet op 07 Apr 2012, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Abv
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Wolfe Tone
Actief lid
Actief lid

Re: Nikka Yoichi 10 jaar oud, 45%

Ongelezen berichtdoor Wolfe Tone » 07 Apr 2012, 12:46

Ben ik dat vergeten te vermelden? Tsjk Tsjk. 45% ja. In mijn notitieblok staat het wel gewoon.

Kleur vind ik zelf vaak weinig relevant, gezien het constante bijkleuren.. dat is helaas zo misleidend als wat. Als de kleur daadwerkelijk een goede indicatie zou zijn voor vatgebruik, leeftijd en percentage dan zou ik er meer aandacht aan besteden.

Daarnaast vind ik het aanzien van eten en drinken sowieso niet zo heel belangrijk. Geur en smaak zijn de kern wat mij betreft. Maar ik zal voor de andere forum leden voortaan braaf ook de uiterlijke kenmerken van de whisky noteren. :) Bij oudere proefnotities staat dat helaas nog niet vermeld.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Apr 2012, 13:13

Wolfe Tone schreef:...Kleur vind ik zelf vaak weinig relevant, gezien het constante bijkleuren.. dat is helaas zo misleidend als wat. Als de kleur daadwerkelijk een goede indicatie zou zijn voor vatgebruik, leeftijd en percentage dan zou ik er meer aandacht aan besteden.

Ai..... dan moet je toch nog even bijlezen hoor.
Ik ben het met je eens dat het niet zo nuttig is als er kunstmatig gekleurd is.
Echter, juist op dit forum zul je zien dat heel veel (de meeste ?) whiskies waarover het gaat, niet zijn bijgekleurd. Dat zijn vaak IBs waar de kleur inderdaad echt iets zegt over de inhoud. Ook bij OB's tref je steeds meer "natural colour" aan.

Wolfe Tone schreef:Daarnaast vind ik het aanzien van eten en drinken sowieso niet zo heel belangrijk. Geur en smaak zijn de kern wat mij betreft. Maar ik zal voor de andere forum leden voortaan braaf ook de uiterlijke kenmerken van de whisky noteren. :) Bij oudere proefnotities staat dat helaas nog niet vermeld.

Bovendien is wetenschappelijk aangetoond dat het aanzien wel degelijk de smaakgewaarwording beïnvloed, of je dat belangrijk vindt of niet.

Overigens is het up-to-you !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Wolfe Tone
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wolfe Tone » 07 Apr 2012, 13:20

Piet schreef:
Wolfe Tone schreef:...Kleur vind ik zelf vaak weinig relevant, gezien het constante bijkleuren.. dat is helaas zo misleidend als wat. Als de kleur daadwerkelijk een goede indicatie zou zijn voor vatgebruik, leeftijd en percentage dan zou ik er meer aandacht aan besteden.

Ai..... dan moet je toch nog even bijlezen hoor.
Ik ben het met je eens dat het niet zo nuttig is als er kunstmatig gekleurd is.
Echter, juist op dit forum zul je zien dat heel veel (de meeste ?) whiskies waarover het gaat, niet zijn bijgekleurd. Dat zijn vaak IBs waar de kleur inderdaad echt iets zegt over de inhoud. Ook bij OB's tref je steeds meer "natural colour" aan.

Wolfe Tone schreef:Daarnaast vind ik het aanzien van eten en drinken sowieso niet zo heel belangrijk. Geur en smaak zijn de kern wat mij betreft. Maar ik zal voor de andere forum leden voortaan braaf ook de uiterlijke kenmerken van de whisky noteren. :) Bij oudere proefnotities staat dat helaas nog niet vermeld.

Bovendien is wetenschappelijk aangetoond dat het aanzien wel degelijk de smaakgewaarwording beïnvloed, of je dat belangrijk vindt of niet.

Overigens is het up-to-you !

Ik weet dat de uiterlijke kenmerken zeer relevant worden gevonden bij eten en drinken, maar ik vind ze zelf slechts van beperkt belang. Dat is een persoonlijke keuze.

Dat er minder bijgekleurd wordt is een mooie zaak uiteraard, en in gevallen waarbij dat vermeld is is de kleur uiteraard zeer relevant. Maar ik merk toch redelijk vaak dat er niet vermeld is of de whisky is bijgekleurd of niet, en dan zou ik eerst verdere informatie moeten opzoeken over de whisky voor ik de kleur zuiver kan beoordelen. Die moeite heb ik nog niet genomen tot nu toe.
0 x

Terug naar “Japanse Whisky”